Ældreudvalget 2023-24
L 109 Bilag 1
Offentligt
2822626_0001.png
Enhed
Center for Ældre og
Tværgående Velfærd
Sagsnr.
2023 - 6506
Doknr.
784666
Dato
22-11-2023
Høringsnotat
Høringsnotat til forslag om lov om ændring af lov om velfærdsaftaler på ældre-
området (Forlængelse af velfærdsaftalerne på ældreområdet).
1. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring i perioden fra den 17. november 2023 til den 18.
december 2023.
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Be-
skæftigelsesministeriet, BL - Danmarks Almene Boliger, Børne- og Under-
visningsministeriet, Center for Sund Aldring
KU, Dansk Erhverv, Dansk Handi-
cap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner, Dan-
ske Seniorer, Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skolerne
Bestyrelserne,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, Menighedsplejen i Danmark, DemensKoordina-
torer i Danmark, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Domstols-
styrelsen, EGV, Ergoterapeutforeningen, Erhvervsministeriet, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer, Finansministeriet, FOA
Fag og Ar-
bejde, Kommunale Velfærdschefer, HK Kommunal, Institut for Menneskeret-
tigheder, Justitsministeriet, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomst-
ansatte (KTO), Kost & Ernæringsforbundet, Langeland Kommune, LO’s Faglige
Seniorer, Lægeforeningen, Middelfart Kommune, National Videnscenter for De-
mens, OK-Fonden, PLO, Pårørendegruppen for svage ældre, Selveje Danmark,
Socialpædagogernes Landsforbundet, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), Sundhedsstyrelsen, Vi-
borg Kommune, VIVE og Ældre Sagen.
Herudover har lovforslaget været tilgængeligt på Høringsportalen.
2. Modtagne høringssvar
Der er indkommet høringssvar inden for fristen fra følgende høringsparter:
Ankestyrelsen, Dansk Industri, Danske Ældreråd, DemensKoordinatorer i Dan-
mark, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, National Videnscenter for Demens,
Sundhedsstyrelsen, SUFO (Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende
og forebyggende hjemmebesøg) og Ældre Sagen.
Ankestyrelsen, Danske Ældreråd, DemensKoordinatorer i Danmark, Erhvervs-
ministeriet, Finansministeriet, National Videnscenter for Demens, Sundhedssty-
relsen og SUFO (Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og fore-
byggende hjemmebesøg) har afgivet høringssvar om, at de ikke har bemærk-
ninger til lovforslaget.
Høringssvarene offentliggøres på Høringsportalen.
1
L 109 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2822626_0002.png
3. Ændringer på baggrund af høringen
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til justeringer i lovforslaget.
Der er dog foretaget mindre justeringer af sproglig og lovteknisk karakter.
4. Hovedpunkter i høringssvarene
Ældre Sagen påpeger, at velfærdsaftalerne fjerner betydelige rettigheder efter
serviceloven, hvilket skaber usikkerhed om ældres retssikkerhed. Ældre Sagen
bemærker, at midtvejsevalueringen konkluderer, at kun få forsøgsaktiviteter har
krævet fritagelse fra national lovgivning. Ældre Sagen bemærker, at det derfor
ikke er serviceloven, der står i vejen for en forbedret ældrepleje, og Ældre Sagen
ser derfor ikke behov for at forlænge forsøgsperioden.
Dansk Industri anbefaler, at regeringen har fokus på at velfærdsaftalerne konkret
udøves og implementeres på en måde, der i højere grad understøtter ligebe-
handling af og samarbejdet med private aktører. Dansk Industri opfordrer også
regeringen til, i samarbejde med de omfattede kommuner, at rette et større fokus
på kvaliteten
særligt den borgeroplevede
i forbindelse med evalueringen af
de afprøvede indsatser. Dansk Industri har erfaret, at de foreløbige evalueringer
og afrapporteringer først og fremmest har fokus på medarbejdernes oplevelser.
Social-, Bolig- og Ældreministeriets bemærkninger
Kommunerne er med lov om velfærdsaftaler på ældreområdet forpligtigede til at
levere den hjælp, som borgeren har behov for. Borgere visiteret til hjælp har ikke
retskrav på de hidtidige indsatser og ydelser, herunder bl.a. personlig pleje, prak-
tisk hjælp, genoptræning, rehabiliteringsforløb m.v., men kommunerne kan ikke
undlade at give borgerne en hjælp, der modsvarer deres behov. Kommunerne
har mulighed for at tænke nye måder at sammensætte hjælpen på, tænke hel-
hedsorienteret og være innovative, hvormed de med afsæt i den enkeltes bor-
gers behov kan give netop den hjælp, borgeren har behov for.
Dertil kan nævnes, at de skriftlige afgørelser efter lov om velfærdsaftaler på æld-
reområdet skal leve op til begrundelseskravene i forvaltningsloven som en ga-
ranti for afgørelsernes rigtighed, da forvaltningsloven fortsat er gældende for de
tre kommuner omfattet af lov om velfærdsaftaler på ældreområdet.
Velfærdsaftaler er en samarbejdsbaseret vej til at udvikle velfærden i den offent-
lige sektor. Det fremgår af den politiske aftale af 17. december 2020 om vel-
færdsaftaler på ældreområdet, at aftalepartierne er enige om, at der er brug for
mere frihed, tillid, sund fornuft, større arbejdsro og plads til at lave lokale løsnin-
ger tæt på borgeren.
Med lov om velfærdsaftaler på ældreområdet har kommunerne frihed fra reg-
lerne om frit valg af leverandør. Det er op til kommunerne, hvorvidt de vil benytte
denne frihed til at lave forsøg med det frie valg af leverandør herunder forsøg
med udvidet frit valg og inddragelse af private aktører.
Med evalueringen af velfærdsaftalerne følger VIVE løbende op på kommunernes
erfaringer og resultater for både borgere, pårørende og medarbejdere, herunder
hvilken betydning de friere rammer har haft for den oplevede kvalitet og medar-
bejdertrivsel. Det fremgår af den politiske aftale, at erfaringerne skal bruges som
inspiration til at tegne fremtidens offentlige sektor og styrke velfærden på ældre-
området på tværs af landet. Samtidig er det et vigtigt fokuspunkt i tilrettelæggel-
sen af evalueringen, at denne sker på en måde, der opleves mindst mulig for-
styrrende i kommunernes arbejde med velfærdsaftalerne.
2