Socialudvalget 2023-24
L 108 Bilag 10
Offentligt
2864608_0001.png
Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 2. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om socialt frikort
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er i høj
grad tilhængere af permanentgørelsen af det sociale fri-
kort. Det sociale frikort er med til at skabe stabilitet, værdig-
hed og selvværd for de mennesker, som ellers har haft og
har det allersværest i livet. Partiet bemærker, at lovforslaget
oprindelig lagde op til, at kommunerne fortsat hvert år skal
kontrollere, at borgeren fortsat har ret til det sociale frikort,
men ligesom mange sociale organisationer og KL finder
partiet, at det er uforholdsmæssig meget kontrol. Partiet
er bekymret for tilliden og relationen mellem borgeren og
sagsbehandleren, og for, at der skabes unødigt bureaukrati
i kommunerne, som samtidig skal spare på administrations-
omkostningerne. Mange sociale organisationer har i den for-
bindelse gjort opmærksom på, at der er et meget lille udbyt-
te ved at gennemføre en kontrol hvert år. Partiet har derfor
i udvalgsbehandlingen anmodet social- og boligministeren
om teknisk bistand til et ændringsforslag, som skal sikre,
at der kun foretages kontrol hvert andet år, med henblik
på at styrke tilliden mellem parterne og mindske bureaukra-
tiet i ordningen. Partiet konstaterer, at ministeren i svaret
(L 108 – spørgsmål 1) udtrykker støtte til forslaget. Parti-
et er derfor positiv over for, at ministeren efterfølgende
har fremsat ændringsforslaget i denne betænkning. Partiet
konstaterer endvidere, at ændringsforslaget medfører et min-
dre finansieringsbehov på 0,5 mio. kr. varigt, som findes
ved omprioritering af midler fra § 15.11.79.50. Udvidelse
af varslingsbestemmelser, og at øvrige ændringsforslag fra
ministeren fordrer et varigt finansieringsbehov på 1,5 mio.
kr., som ligeledes foreslås finansieret ved omprioritering af
midler fra § 15.11.79.50. Partiet støtter finansieringen, men
opfordrer til, at ministeren er opmærksom på, om konto
§ 15.11.79.50. har tilstrækkelige midler. Partiet konstaterer
endvidere, at der med ændringsforslag nr. 7 lægges op til,
at social- og boligministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler i en bekendtgørelse om udbud, etablering og
vedligeholdelse af it-løsningen, krav til it-løsningen, forplig-
telser for kommunen, arbejdsgiveren og selskabet i relation
til it-løsningen, herunder også om dataansvar og selskabets
eventuelle misligholdelse af sine forpligtelser, finansiering
af it-løsningen og tilsyn med selskabet, regnskab og revision
af it-løsningen. Partiet forstår bestemmelsen således, at der
ikke er tale om fastsættelse af regler om yderligere kontrol
af borgeren.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 3
1)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »pr.« til: »hvert andet«.
[Ændring af tidsintervallet for kommunalbestyrelsens kon-
trol af sociale frikort]
2)
Som
stk. 3
indsættes:
AX029899
L 108 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. maj 2024
2864608_0002.png
2
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dis-
pensere fra betingelsen vedrørende skattepligtig indkomst,
jf. stk. 2, 1. pkt., jf. § 2, stk. 2, nr. 2, hvis borgeren kan
fremvise dokumentation for, at vedkommende har indgået
aftale med en arbejdsgiver om at anvende sit sociale frikort
i forbindelse med en ansættelse og arbejdsgiveren efterføl-
gende har indberettet lønindtægten til indkomstregisteret
(eIndkomst).«
[Dispensation ved kontrol af sociale frikort i relation til
visse situationer med skattepligtig indkomst]
Til § 5
3)
I
stk. 5
udgår »Borgeren er omfattet af«, og efter »fe-
rie« indsættes: »finder anvendelse for borgeren«.
[Lovteknisk og sproglig ændring]
4)
I
stk. 6
udgår »Borgerens arbejdsgiver er omfattet af«,
og efter »ferie« indsættes: »finder anvendelse for borgerens
arbejdsgiver«.
[Lovteknisk og sproglig ændring]
Til § 6
5)
I
overskriften
før paragraffen indsættes efter »indtægt«:
»og it-understøttelse af ordningen«.
[Konsekvensændring af overskriften]
6)
Efter »den« indsættes: »fælleskommunale«, og som
2.
pkt.
indsættes:
»It-løsningen etableres, drives, vedligeholdes og vide-
reudvikles af et af KL 100 pct. ejet aktieselskab (selska-
bet).«
[Præcisering af, hvem der skal etablere, drive, vedligeholde
og videreudvikle den it-løsning, der skal understøtte ordnin-
gen]
7)
Som
stk. 2
og
3
indsættes:
»Stk. 2.
Formålene med it-løsningen, jf. stk. 1, er følgen-
de:
1) At give kommunen mulighed for at oprette, deaktivere
og genaktivere sociale frikort.
2) At give arbejdsgiveren mulighed for at registrere op-
lysninger om ansættelsesperioder og lønindtægter for
medarbejdere med et socialt frikort.
3) At give arbejdsgiveren mulighed for at se oplysninger,
herunder ansættelsesperioder og lønindtægter, for samt-
lige af arbejdsgiverens nuværende og tidligere medar-
bejdere med et socialt frikort.
4) At give borgeren mulighed for at se oplysninger om
sine nuværende og tidligere ansættelser, herunder løn-
indtægter, opnået med brug af et socialt frikort.
5) At give kommunen, arbejdsgiveren og borgeren mulig-
hed for at se borgerens saldo på det sociale frikort.
6) At give kommunen adgang til oplysninger, herunder
ansættelsesperioder og lønindtægter, for samtlige af de
borgere med et socialt frikort, som kommunen er hand-
lekommune for, og at give kommunen mulighed for at
overgive de nævnte oplysninger til borgerens nye hand-
lekommune i tilfælde, hvor handlekommuneforpligtel-
sen skifter.
7) At give kommunen, Social-, Bolig- og Ældreministe-
riet, Social- og Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministe-
riet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
adgang til personoplysninger om brugen af sociale fri-
kort, herunder kommunefordelte oplysninger om visita-
tioner, deaktiveringer, genaktiveringer og ansættelses-
perioder m.v.
8) At give Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Social-
og Boligstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet og Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekruttering adgang til efter
anmodning vederlagsfrit at få udtræk med personoplys-
ninger fra it-løsningen.
Stk. 3.
Social- og boligministeren kan fastsætte nærmere
regler om følgende i forbindelse med:
1) Udbud, etablering og vedligeholdelse.
2) Krav til it-løsningen.
3) Kommunens forpligtelser.
4) Arbejdsgiverens forpligtelser.
5) Selskabets forpligtelser.
6) Finansiering.
7) Tilsyn med selskabet samt regnskab og revision.«
[Formålet med it-løsningen og dens funktioner, og om so-
cial- og boligministerens mulighed for at fastsætte nærmere
regler om it-løsningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 1, at kommunalbe-
styrelsen mindst en gang pr. kalenderår skal kontrollere, om
borgere med et socialt frikort, som kommunen er handle-
kommune for, fortsat opfylder betingelserne for at få udstedt
et socialt frikort, jf. § 2, stk. 2. Kommunalbestyrelsen er dog
ikke forpligtet til at foretage kontrollen efter 1. pkt. i det
kalenderår, hvor det sociale frikort er udstedt.
Med ændringsforslaget foreslås det, at hyppigheden af
den kontrol, som kommunerne skal foretage af, om borgere
med et socialt frikort fortsat lever op til betingelserne for
ordningen, ændres fra hvert til hvert andet kalenderår.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 1, at kommunalbe-
styrelsen mindst en gang pr. kalenderår skal kontrollere, om
borgere med et socialt frikort, som kommunen er handle-
kommune for, fortsat opfylder betingelserne for at få udstedt
et socialt frikort, jf. § 2, stk. 2. Kommunalbestyrelsen er dog
ikke forpligtet til at foretage kontrollen efter 1. pkt. i det
kalenderår, hvor det sociale frikort er udstedt.
Det følger af lovforslagets § 3, stk. 2, at opfylder en bor-
ger ikke længere betingelserne, jf. § 2, stk. 2, skal kommu-
nalbestyrelsen træffe afgørelse om at deaktivere borgerens
sociale frikort. Afgørelse om deaktivering har virkning fra
afgørelsestidspunktet.
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 2, nr. 2, at det
er en betingelse for udstedelse af et socialt frikort, at borge-
ren hverken har været under ordinær su-berettiget uddannel-
L 108 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. maj 2024
2864608_0003.png
3
se eller har haft en skattepligtig arbejdsindkomst på over
10.320 kr. (2024-niveau) inden for det seneste år.
Med det foreslåede stk. 3 foreslås det, at kommunalbe-
styrelsen i særlige tilfælde kan dispensere fra betingelsen
vedrørende skattepligtig indkomst, jf. stk. 2, 1. pkt., jf. § 2,
stk. 2, nr. 2, hvis borgeren kan fremvise dokumentation for,
at vedkommende har indgået aftale med en arbejdsgiver om
at anvende sit sociale frikort i forbindelse med en ansættelse
og arbejdsgiveren efterfølgende har indberettet lønindtægten
til indkomstregisteret (eIndkomst).
Ændringsforslaget foreslås, som følge af at Social-, Bo-
lig- og Ældreministeriet er blevet bekendt med tilfælde,
hvor borgere har fået deaktiveret deres sociale frikort, fordi
deres arbejdsgivere har indberettet deres indtægt til eInd-
komst, idet arbejdsgiverne – på trods af aftale herom –
ikke ønskede at indberette indtægten til it-løsningen på so-
cialtfrikort.dk. Som følge heraf har borgerns sociale frikort
ikke været anvendt som forventet i forbindelse med indtæg-
ten. For nogles vedkommende betyder det, at de har tjent
mere end indtægtsgrænsen i § 2, stk. 2, nr. 2, i lov om forsøg
med et socialt frikort og derfor har fået deaktiveret deres
sociale frikort i forbindelse med kommunernes kontrol. For
at undgå, at flere borgere på denne måde får deaktiveret
deres sociale frikort på grund af arbejdsgiverens praksis,
finder Social-, Bolig- og Ældreministeriet det nødvendigt
at give kommunerne mulighed for i særlige tilfælde i forbin-
delse med kontrol at dispensere fra betingelsen vedrørende
skattepligtig indkomst, jf. lovforslagets foreslåede § 3, stk.
2, 1. pkt., jf. § 2, stk. 2, nr. 2.
Forslaget vil medføre, at kommunalbestyrelsen i forbin-
delse med kontrollen af borgere med et socialt frikort i
særlige tilfælde vil kunne give dispensation, hvis borgeren
kan fremvise dokumentation for, at vedkommende har ind-
gået aftale med en arbejdsgiver om at anvende sit sociale
frikort i forbindelse med en ansættelse og arbejdsgiveren
efterfølgende har indberettet lønindtægten til indkomstregi-
steret (eIndkomst).
Særlige tilfælde vil med forslaget skulle defineres som
tilfælde, hvor borgeren overstiger indtægtsgrænsen i § 2, stk.
3, på 10.320 kr. (2024-niveau) inden for det seneste år forud
for kontrollen og dette skyldes, at arbejdsgiveren har indbe-
rettet indtægten til indkomstregisteret (eIndkomst), og hvor
borgeren kan fremvise dokumentation for, at vedkommende
og dennes arbejdsgiver ved ansættelsen har indgået en aftale
om, at borgeren kan anvende sit sociale frikort.
Forslaget vil ikke medføre, at borgerens arbejdsgiver vil
skulle ændre lønindberetningen til eIndkomst eller til den
it-løsning, der skal understøtte ordningen, i tilfælde, hvor
der gives dispensation. Borgeren vil dermed fortsat have
betalt skat af sin indkomst og eventuelt fået modregnet den-
ne i sine offentlige ydelser. Forslaget vil alene medføre, at
borgeren ikke vil få deaktiveret sit sociale frikort i tilfælde,
hvor der gives dispensation.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, at lov om ferie
ikke finder anvendelse for indtægt med et socialt frikort, jf.
dog stk. 5 og 6. Det følger af lovforslagets § 5, stk. 5, at
borgeren er omfattet af § 6, stk. 2 og 3, og §§ 12-14 i lov om
ferie.
Det foreslås, at formuleringen i det foreslåede § 5, stk.
5, ændres, hvorefter »Borgeren er omfattet af« udgår, og
»finder anvendelse for borgeren« indsættes efter »ferie«.
Ændringsforslaget er alene en sproglig og lovteknisk
korrektion, som ensretter stk. 5 med den formulering, der
anvendes i lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets § 5, stk. 1, at lov om ferie
ikke finder anvendelse for indtægt med et socialt frikort, jf.
dog stk. 5 og 6. Det følger af lovforslagets § 5, stk. 6, at
borgerens arbejdsgiver er omfattet af § 46, stk. 1, 1. pkt., og
stk. 4, i lov om ferie.
Det foreslås, at formuleringen i det foreslåede § 5, stk.
6, ændres, hvorefter »Borgerens arbejdsgiver er omfattet af«
udgår, og »finder anvendelse for borgerens arbejdsgiver«
indsættes efter »ferie«.
Ændringsforslaget er alene en sproglig og lovteknisk
korrektion, som ensretter stk. 6 med den formulering, der
anvendes i lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslaget, at overskriften til § 6 er
»Indberetning af indtægt«.
Det foreslås, at overskriften ændres, sådan at der efter
»indtægt« indsættes: »og it-understøttelse af ordningen«.
Som det fremgår af ændringsforslag nr. 5 og 6, foreslås
der i lovforslaget indsat bestemmelser om, dels hvem der
skal etablere, drive, vedligeholde og videreudvikle den it-
løsning, der skal understøtte ordningen, dels hvad formålet
med it-løsningen og dens funktioner er. Det foreslås i for-
længelse heraf, at overskriften til § 6 konsekvensændres,
således at overskriften afspejler dette.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 6, at arbejdsgiveren, som
betingelse for at en indtægt er omfattet af et socialt frikort
og dermed af reglerne i denne lov, skal indberette oplys-
ninger om ansættelsen, herunder oplysninger om indtægten
m.v., til den it-løsning, der skal understøtte ordningen.
Det foreslås, at der i stk. 1 efter »den« indsættes »fælles-
kommunale«.
Det foreslås desuden, at der som 2. pkt. indsættes: »It-
løsningen etableres, drives, vedligeholdes og videreudvikles
af et af KL 100 pct. ejet aktieselskab (selskabet).«
Med ændringsforslaget præciseres det, at et af KL 100
pct. ejet aktieselskab vil være forpligtet til at etablere, drive,
vedligeholde og videreudvikle den fælleskommunale it-løs-
ning, der skal understøtte ordningen.
Til nr. 7
Det fremgår af lovforslagets § 6, at arbejdsgiveren, som
betingelse for at en indtægt er omfattet af et socialt frikort
og dermed af reglerne i denne lov, skal indberette oplys-
ninger om ansættelsen, herunder oplysninger om indtægten
m.v., til den it-løsning, der skal understøtte ordningen.
L 108 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. maj 2024
2864608_0004.png
4
Det foreslås, at formålene med it-løsningen, der skal un-
derstøtte ordningen, fastsættes i loven.
Forslaget vil medføre, at it-løsningen vil skulle have
de samme formål, som den it-løsning der understøtter for-
søgsordningen med det sociale frikort, og som findes på
www.socialtfrikort.dk.
Ændringsforslaget vil således medføre, at it-løsningen vil
have til formål at give kommunen mulighed for at oprette,
deaktivere og genaktivere sociale frikort og give arbejdsgi-
veren mulighed for at registrere oplysninger om ansættelses-
perioder og lønindtægter for medarbejdere med et socialt
frikort. It-løsningen vil også skulle give arbejdsgiveren mu-
lighed for at se oplysninger, herunder ansættelsesperioder
og lønindtægter, for samtlige af arbejdsgiverens nuværende
og tidligere ansættelser af borgere med et socialt frikort. It-
løsningen vil desuden skulle give borgeren mulighed for
at se oplysninger om sine nuværende og tidligere ansættel-
ser, herunder lønindtægter, opnået med brug af et socialt
frikort. Både kommunen, arbejdsgiveren og borgeren vil
skulle have mulighed for at se borgerens saldo på det sociale
frikort.
Ændringsforslaget vil derudover medføre, at formålet
med it-løsningen vil være at give kommunen adgang til
oplysninger, herunder ansættelsesperioder og lønindtægter,
for samtlige af de borgere med et socialt frikort, som kom-
munen er handlekommune for, og at give kommunen mulig-
hed for at overgive de nævnte oplysninger til borgerens nye
handlekommune i tilfælde, hvor handlekommuneforpligtel-
sen skifter.
Samtidig vil ændringsforslaget medføre, at formålet med
it-løsningen vil være at give kommunen, Social-, Bolig- og
Ældreministeriet, Social- og Boligstyrelsen, Beskæftigelses-
ministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
adgang til personoplysninger om den samlede brug af socia-
le frikort, herunder kommunefordelte oplysninger om visita-
tioner, deaktiveringer, genaktiveringer og ansættelsesperio-
der m.v., og efter anmodning herom vederlagsfrit at give So-
cial-, Bolig- og Ældreministeriet, Social- og Boligstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet og Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering adgang til udtræk med personoplysninger
fra it-løsningen.
Med ændringsforslaget foreslås det endelig, at social- og
boligministeren kan fastsætte nærmere regler om udbud, eta-
blering og vedligeholdelse af it-løsningen, krav til it-løsnin-
gen, forpligtelser for kommunen, arbejdsgiveren og selska-
bet i relation til it-løsningen, herunder også om dataansvar
og selskabets eventuelle misligholdelse af sine forpligtelser,
finansiering af it-løsningen og tilsyn med selskabet, regn-
skab og revision af it-løsningen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2024 og var til
1. behandling den 21. februar 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og boligministeren sendte den 23.
november 2023 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del
– bilag 51. Den 7. februar 2024 sendte social- og boligmini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål
til social- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Kim Aas (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Jon Stephensen (UFG)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
fmd.
Karin Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD)
Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA)
nfmd.
Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg Andersen (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
50
22
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
7
7
L 108 - 2023-24 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 2. maj 2024
2864608_0005.png
5
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
16
15
15
14
10
9
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5
1
1
1
1
5