Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 2. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om socialt frikort
[af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er i høj
grad tilhængere af permanentgørelsen af det sociale fri-
kort. Det sociale frikort er med til at skabe stabilitet, værdig-
hed og selvværd for de mennesker, som ellers har haft og
har det allersværest i livet. Partiet bemærker, at lovforslaget
oprindelig lagde op til, at kommunerne fortsat hvert år skal
kontrollere, at borgeren fortsat har ret til det sociale frikort,
men ligesom mange sociale organisationer og KL finder
partiet, at det er uforholdsmæssig meget kontrol. Partiet
er bekymret for tilliden og relationen mellem borgeren og
sagsbehandleren, og for, at der skabes unødigt bureaukrati
i kommunerne, som samtidig skal spare på administrations-
omkostningerne. Mange sociale organisationer har i den for-
bindelse gjort opmærksom på, at der er et meget lille udbyt-
te ved at gennemføre en kontrol hvert år. Partiet har derfor
i udvalgsbehandlingen anmodet social- og boligministeren
om teknisk bistand til et ændringsforslag, som skal sikre,
at der kun foretages kontrol hvert andet år, med henblik
på at styrke tilliden mellem parterne og mindske bureaukra-
tiet i ordningen. Partiet konstaterer, at ministeren i svaret
(L 108 – spørgsmål 1) udtrykker støtte til forslaget. Parti-
et er derfor positiv over for, at ministeren efterfølgende
har fremsat ændringsforslaget i denne betænkning. Partiet
konstaterer endvidere, at ændringsforslaget medfører et min-
dre finansieringsbehov på 0,5 mio. kr. varigt, som findes
ved omprioritering af midler fra § 15.11.79.50. Udvidelse
af varslingsbestemmelser, og at øvrige ændringsforslag fra
ministeren fordrer et varigt finansieringsbehov på 1,5 mio.
kr., som ligeledes foreslås finansieret ved omprioritering af
midler fra § 15.11.79.50. Partiet støtter finansieringen, men
opfordrer til, at ministeren er opmærksom på, om konto
§ 15.11.79.50. har tilstrækkelige midler. Partiet konstaterer
endvidere, at der med ændringsforslag nr. 7 lægges op til,
at social- og boligministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler i en bekendtgørelse om udbud, etablering og
vedligeholdelse af it-løsningen, krav til it-løsningen, forplig-
telser for kommunen, arbejdsgiveren og selskabet i relation
til it-løsningen, herunder også om dataansvar og selskabets
eventuelle misligholdelse af sine forpligtelser, finansiering
af it-løsningen og tilsyn med selskabet, regnskab og revision
af it-løsningen. Partiet forstår bestemmelsen således, at der
ikke er tale om fastsættelse af regler om yderligere kontrol
af borgeren.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og boligministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 3
1)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »pr.« til: »hvert andet«.
[Ændring af tidsintervallet for kommunalbestyrelsens kon-
trol af sociale frikort]
2)
Som
stk. 3
indsættes:
AX029899