Erhvervsudvalget 2023-24
L 107 Bilag 4
Offentligt
2836871_0001.png
L 107 Lovforslag om ændring af
årsregnskabsloven, revisorloven
og forskellige andre love
Teknisk gennemgang
Erhvervsudvalget, den 12. marts 2024
marts 2024
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0002.png
Regulering afledt af CSRD
Corporate Sustainability
Reporting Directive.
(CSRD)
Fastsætter hvilke
virksomheder,
der skal
rapportere og
hvornår
de skal rapportere.
Sætter rammerne for,
hvad
der skal
rapporteres og
hvordan
Henviser til, at de nærmere
oplysningskrav
specificeres gennem
delegerede retsakter
National implementering
Bæredygtighedsstandarder
(ESRS)
2
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0003.png
En
kernebestemmelse
[…] Er grundlag for bæredygtighedsrapporteringens indhold
Regnskabsdirektivet ændrer i
årsregnskabsloven
Årsregnskabsloven
Store virksomheder
Ca. 60 fra regnskabsår
2024. Ca. 2.000 fra
regnsk.år 2025
SMV’er (børsnoterede)
Ca. 50 fra regnskabsår 2026,
men kan undlade til 2028
Undtagelse for
børsnoterede
mikrovirksomheder
Koncernrapportering
3
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0004.png
Tredjelandsvirksomheder
Dattervirksomhed eller filial af virksomhed
etableret i et tredjeland
Nyt kapitel i ÅRL vedr. tredjelandsvirksomheder
Inspireret af "Land-for-land" direktivet
Terminologi: ”bæredygtighedsrapport” vedrører
udelukkende tredjelandes rapportering
Øverste
modervirksomhed
(pligt til at udarbejde
bæredygtighedsrapport)
Dattervirksomhed
eller filial
4
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0005.png
Rammelov
Udfyldes af standarder for bæredygtighedsrapportering
Tværgående standarder
Generelle krav
Generelle oplysningskrav
Emnespecifikke standarder
E
Vand- og
havressourcer
S
Egen arbejdsstyrke
Arbejdstagere i
værdikæden
G
Virksomhedsadfærd
5
Klimaændringer
Forurening
Ressourceanvendelse
og cirkulær økonomi
Biodiversitet og
økosystemer
Berørte samfund
Forbrugere og
slutbrugere
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0006.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
CSRD
Kommissionen har vurderet, at
CSRD vil medføre
omstillingsomkostninger for ca.
5,2 mia. kr. og ca. 15,6 mia. kr. i
årlige omkostninger for de
europæiske virksomheder
samlet set
Implementeringen vurderes at
medføre ca. 6 mia. kr. i
omstillingsomkostninger
herefter ca. 5 mia. kr. årligt i
løbende omkostninger for
dansk erhvervsliv herefter
Taksonomiforordningen
CSRD vil ift.
taksonomiforordningen udløse
konsekvenser for erhvervslivet
for ca. 4,8 mia. kr. i
omstillingsomkostninger og ca.
2,5 mia. kr. årligt i løbende
omkostninger
Hvor kommer byrderne
fra?
Standarderne genererer de
fleste erhvervsøkonomiske
byrder, da de fastsætter de
oplysninger, som virksomheder
skal rapportere efter
Virksomheder skal investere i
medarbejderes kompetencer,
og virksomhedens
arbejdsgange samt nye IT-
systemer
Virksomheder skal indhente
oplysninger fra egne systemer,
værdikæden, håndtere og
bearbejde oplysninger samt
indberette dem
6
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0007.png
Krav om revisors involvering og erklæring om
bæredygtighedsrapportering m.v.
Krav om en erklæring med
begrænset sikkerhed
Revisor skal være
godkendt til at afgive
erklæringer
Revisor, der er godkendt som
revisor inden den 1. januar
2026, kan blive godkendt via
efteruddannelse
Revisor, der godkendes 1.
januar 2026 eller senere skal
bestå en prøve i
erklæringsopgaver om
bæredygtighedsrapportering
Bæredygtighedsrevisor
skal vælges på selskabets
generalforsamling
Bæredygtighedsrevisor vil
skulle registreres særskilt i
Erhvervsstyrelsens IT-system
Der er foreslået en
overgangsordning, så
bæredygtighedsrevisor kan
vælges på generalforsamling
før lovens ikrafttræden
Der lægges op til, at
erklæringen skal afgives af den
finansielle revisor eller af en
anden revisor
Der lægges op til at åbne
adgangen for andre uafhængige
erklæringsudbydere
7
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0008.png
Hvad er nyt i øvrigt?
Andre nye krav til bæredygtighedsrapporteringen
• Tydelig identifikation af oplysningerne i særskilt afsnit i ledelsesberetningen
• Digital indberetning i maskinlæsbart format
Nyt oplysningskrav i den almindelige del af ledelsesberetningen
• Oplysninger om immaterielle nøgleressourcer
• Redegøre for, hvordan forretningsmodellen grundlæggende afhænger af immaterielle
nøgleressourcer og for hvordan disse er en kilde til værdiskabelse for virksomheden
• Ændring af redegørelse for mangfoldighedspolitikker i ledelsen
8
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0009.png
Nye størrelsesgrænser i årsregnskabsloven
Implementering af delegeret direktiv om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet
Ændring af beløbsgrænserne for små og
mellemstore virksomheder i
årsregnskabsloven
Forhøjelse af beløbsgrænser for balancesum og
nettoomsætning
Har baggrund i inflationsmålinger, der viser
akkumuleret inflation på 25 % siden 2013
Lovforslaget udnytter fuldt ud muligheden for
oprunding med 5 % ved omregning til DKK
Små virksomheder (regnskabsklasse B
)
Balancesum
Forhøjes fra 44 mio. kr. til 56 mio. kr.
Nettoomsætning
Forhøjes fra 89 mio. kr. til 111 mio. kr.
Små virksomheder (regnskabsklasse C
)
Balancesum
Forhøjes fra 156 mio. kr. til 195 mio. kr.
Nettoomsætning
Forhøjes fra 313 mio. kr. til 391 mio. kr.
9
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0010.png
Krav til finansielle
virksomheder
Direktivets krav er de samme for finansielle
virksomheder som for de ikke-finansielle
virksomheder.
Reglerne om årsrapport og revision for
finansielle virksomheder er fastsat særskilt i
lovgivningen på det finansielle område
særskilt implementering af CSRD på det
finansielle område
regnskabsreglerne fastsættes i
bekendtgørelsesform
10
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0011.png
Ikrafttrædelse og indfasning
Ikrafttrædelse og virkning
Ikrafttrædelse
Indfasning af rapporteringskrav
Regnskabsår 2024:
Store børsnoterede virksomheder og
statslige aktieselskaber (>500 ansatte)*
Regnskabsår 2025:
Øvrige store virksomheder
Regnskabsår 2026:
Børsnoterede SMV’er (undtagen
mikrovirksomheder)
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juni
2024
Virkning
De første virksomheder skal rapportere om
bæredygtighed for regnskabsår, der starter 1. januar
2024 eller senere
De forhøjede størrelsesgrænser har virkning for
regnskabsår, der starter den 1. januar 2023 eller
senere
Regnskabsår 2028:
Visse tredjelandsvirksomheder
Fortsat redegørelse for samfundsansvar indtil
virksomheden ”fanges” af de nye regler om
bæredygtighedsrapportering
*Omfatter også store unoterede kreditinstitutter og forsikringsvirksomheder.
11
L 107 - 2023-24 - Bilag 4: Præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 12/3-24
2836871_0012.png
Spørgsmål?
12