Erhvervsudvalget 2023-24
L 107 Bilag 1
Offentligt
2821521_0001.png
Høring over m ling ferhvervsøkonomiske kon kv ns rift. udkast til forslag 20. december 2023
til lov om ændring f årsregnskabsloven, revisoriov n og fler andre love
(gennemførel e af U direktiv om virk omh der b redygtigh dsrapportering
og størrelsesgrænser)
Amnesty International Danmark takker for muligheden for at komme med
høringssvar.
Fokus og struktur i vores høringssvar:
Vi har tidligere indsendt høringssvar vedrørende udkast tl fors ag til lov om
ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse
af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og
størrelsesgrænser). I det høringssvar gjorde v blandt andet opmærksom på det
vigtige i, at der ikke kun fokuseres på de negative erhvervsøkonomiske
konsekvenser ift. lovforslaget, men også de positive. | dette høringssvar ønsker
vi at gentage vores pointe.
Vi håber på yderligere inddragelse og dialog fremadrettet.
Indledning og Amnestys relaterede arbejde:
Målingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser hænger naturligvis tæt
sammen med direktivet om bæredygtighedsrapportering (CSRD). De
igangværende forhandlinger om direktivet om virksomheders due diligence og
bæredygtighed (CSDDD) har også relevans for denne høring.
Amnesty International Danmark har i hhv. maj 2021, november 2022, juni
2023 og november 2023 udarbejdet høringssvar og været med til at udarbejde
høringssvar til Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen om vigtigheden af at
sikre ansvarlig virksomhedsadfærd og ordentlig rapportering på blandt andet
AMNESTY
INTERNATIONAL
AMNESTY INTERNATIONAL
DANSK AFDELING
Gammeltorv 8, 5. sal
1457 København K
T: 3345 6565
F: 3345 6566
www.amnesty.dk
[email protected]
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Z
Erhvervsudvalget 2023-24
L 107 - Bilag 1
Offentligt
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0002.png
menneskerettighedsomrädet som del af forhandlingerne om og
implementeringen af de ovennævnte direktiver!
Amnesty Internationals bemærkninger og anbefalinger til regeringen
vedrørende måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag
til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering
og størrelsesgrænser)
I Amnesty undrer vi os over og finder det meget problematisk, at man i
forbindelse med udkast til lov om ændring af regnskabsloven, revisorloven og
flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders
bæredygtighedsrapportering og størrelsesgrænser) kun interesserer sig for de
negative økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Når
man kun foretager målinger heraf, tilsidesættes alle de fordele, som øgede
krav til handling og rapportering om bæredygtighedsforhold og ansvarlig
virksomhedsadfærd medfører i form af øgede besparelser, goodwill hos
investorer og i offentligheden, lavere medarbejderomsætning mv.? Resultatet
bliver et alt for ensidigt fokus på de negative elementer ved øgede lovkrav.
Amnesty International Danmark anbefaler:
> At det sikres, at der i lige så høj grad sættes fokus på de positive
konsekvenser for erhvervslivet som de negative ved øgede lovkrav om
bæredygtighed og ansvarlig virksomhedsadfærd.
> At der sikres mere forskning på området.
Venlig hilsen
1 Amnesty Internationa november 2023 Hør'ngssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af
årsregnskabsloven, rev sorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders
bæredygtighedsrapportering og om forhøje se af størrelsesgrænser regnskabsdirektivet)
Amnesty International uni 2023 Hør ngssvar vedrørende Præhøgr ng af lov- og bekendtgøre sesudkast vedrørende
implementering af bæredygtighedsd rektivet (CSRD); Amnesty International, november 2022 Hør ngssvar vedrørende
EU-Kommissionens fors ag om Corporate Susta nability Due Di igence.
92-gruppen, maj 2021 Høringssvar t| Erhvervsministeriet vedrørende EU-Kommissionens lovfors ag om Corporate
Sustainability Report ng D rective Se i -
ustan 1 D
Vibe Klarup
Generalsekretær
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0003.png
Dansk Erhvervs høringssvar vedr. måling af erhvervsøkonomiske konsekven
ser ift. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven m.fl. (imple
mentering af CSRD)
Dansk Erhverv er grundlæggende enig i ambitionerne om, at erhvervslivet skal understøtte bæredygtig
omstilling, og at kravene til bæredygtighedsrapportering skal styrkes. Det er afgørende, at de nye regler
om bæredygtighedsrapportering er harmoniserede og bliver udarbejdet på EU-niveau. Vi er enige i, at
bæredygtighedsregnskabet skal ligne det finansielle regnskab og præsentere anvendelige og troværdige
oplysninger mhp. at understøtte beslutninger om investeringer i virksomheder, der arbejder med bære-
dygtig omstilling. Det skal være en driver til at sikre, at der kommer yderligere fart på den bæredygtige
omstilling. Dansk Erhverv understøtter vores medlemmer i deres arbejde med at omstille sig til de nye
krav, der venter.
Det fremgår af Erhvervsstyrelsens notat, at danske virksomheder bliver pålagt byrder på ca. 10,8 mia.
kr. i omstillingsomkostninger og ca. 7,5 mia. kr. i løbende omkostninger.
Dansk Erhverv har været bekymret og må nu konstatere, at de nye regler i CSRD, der bliver implemen-
teret í bl.a. Årsregnskabsloven, og særligt de kommende ESRS-standarder medfører ekstraordinære
store byrder for virksomhederne.
Dansk Erhverv er bekymret for de ekstraordinært høje økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Ef
terlevelsen af de nye regler bliver ressourcekrævende, da de kræver nye IT-systemer, opbygning og om-
stilling af kompetencer, ansættelse af nye medarbejdere og betydelig øgede udgifter til rådgivning og
revision.
De økonomiske konsekvenser kommer til at omfatte langt flere virksomheder end dem, der bliver di
rekte omfattet af de nye regler om rapportering og dermed Erhvervsstyrelsens byrdemåling.
Man må forvente, at underleverandører, kunder og samarbejdspartnere skal levere ESG-data til virk-
somheder, der er omfattet af de nye regler. De økonomiske konsekvenser for denne gruppe af virksom-
heder er ikke omfattet af byrdemålingen, da det ikke er muligt for Erhvervsstyrelsen at estimere disse
konsekvenser. De økonomiske konsekvenser og byrder for virksomheder i leverandørkæderne vil såle-
des ligge ud over de ovenfor nævnte beløb.
Erhvervsstyrelsen
Att.:
Chefkonsulent Anne Frendrup Petersen ([email protected])
Chefkonsulent Helle Bøjen Larsen ([email protected])
WWw.danskernverv.dk
[email protected]
T +45 3374 6000
DANSK RV
Børsen
1217 Kø wn K
[email protected]
emfj
20. december 2023
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0004.png
Det skal også fremhæves, at EU-Kommissionen og EFRAG pt. er ved at udarbejde sektorspecifikke
standarder til virksomheder på brancheniveau. Disse byrder er heller ikke omfattet af byrdemålin-
gen, og Dansk Erhverv er også bekymret for udsigterne til de yderligere økonomiske konsekvenser
på dette område.
Endeligt blev der den 15. december 2023 opnået politisk enighed om EU-direktiv om virksomheders due
diligence for bæredygtighed (CS3D), som introducerer forslag til lovpligtig due diligence for virksomhe-
der på miljø- menneskerettighedsområdet. CS3D kommer til at medføre yderligere krav til virksomhe-
ders bæredygtighedsrapportering, da der skal rapporteres i henhold til CSRD.
1 en rundspørge fra december 2023 blandt Dansk Erhvervs største medlemmer giver halvdelen (51 pct.)
af virksomhederne udtryk for, at der er for mange oplysningskrav i ESRS. Efterlevelse af de nye regler
bliver en ekstraordinær og omfattende øvelse for alle virksomheder.
Dansk Erhvervs finder det er afgørende, at man fra de danske myndigheders side har størrelse og om-
fang af de økonomiske konsekvenser for øje, når de nye regler bliver implementeret, og når der skal føres
tilsyn. Tilsynet med efterlevelse af CSRD fra myndighedernes side bør ske proportionalt og i forhold til
de udfordringer og vanskelige betingelser, som nogle virksomheder allerede befinder sig i, og som
mange virksomheder kommer til at stå overfor.
Dansk Erhverv er opmærksom på, at de nye bæredygtighedsstandarder kommer til at fremgå af en for-
ordning, der er umiddelbart gældende i medlemslandene, og som derfor ikke skal implementeres i dansk
lovgivning. Dette ændrer dog ikke på, at virksomhederne har behov for adgang til målrettet råd Og vej-
ledning i dansk sprogversion og fra danske myndigheder.
Danske virksomheder har allerede nu, men også fremover, have et stort behov for at afklare spørgsmål
og få råd og vejledning på dansk. Vejledning bør samles ét sted og være tilgængelig for alle virksomheder.
Opgørelse af de erhvervsøkonomiske konsekvenser, stemmer godt overnes med resultaterne i ovenfor
nævnte rundspørge, hvor 7 ud af 10 virksomheder oplyser, at de ikke kan imødekomme de nye krav med
interne ressourcer i virksomheden og derfor har været nødsaget til at tilkøbe ekstern rådgivning for at
imødekomme de nye krav.
Virksomhederne savner vejledning allerede i dag, og de oplever uensartet fortolkning af reglerne.
Det er afgørende, at danske myndigheder har fokus på vejlednings- og informationsindsatser frem for
sanktionering virksomheder, som måske ikke lever op til alle regler og krav fra dag ét.
Formålene bag den nye lovgivning om bæredygtighedsrapportering bør også af virksomhederne blive
oplevet som værdiskabende — ikke som ungdig bureaukratiske og som en complianceopgave. Det er af-
gørende, at de nye krav og regler reelt understøtter virksomhedernes bæredygtige omstilling, og ikke
udgør en barriere.
DANSK E
oide 2/3
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0005.png
Med venlig hilsen
Ellen Marie Friis Johansen
CSR-chef
Mikkel Møller Rasmussen
Fagchef for revision
oide 3/3
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0006.png
Helle Bøjen Larsen
Fra: Kristian Koktvedgaard <[email protected]>
Sendt: 20. december 2023 13:48
Til: Anne Frendrup Petersen; Helle Bøjen Larsen
Cc: Tina Aggerholm
Emne: RE: Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til
lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering 0g
størrelsesgrænser)
Til Erhvervsstyrelsen
Att: chefkonsulent Anne Frendrup Petersen og chefkonsulent Helle Bøjen Larsen
DI har den 15. december 2023 modtaget et kort notat med hovedtallene over målingen af de erhvervsøkonomiske
konsekvenser i høring, mens der ikke har været adgang til den bagvedliggende måling. Dls kommentarer er derfor
alene baseret på det meget kortfattede notat. DI vil derfor forbeholde sig retten til at komme tilbage med yderligere
kommentarer, når vi ser den fulde måling og detaljerne heri.
DI har særligt hæftet sig ved, at de administrative byrder ved CSRD og Taxonomien Igber op i mindst 7,5 mia. hvert
år, Dertil kommer 10,7 mia. i omstillingsomkostninger. Målingen ligger på linje med det forsigtige skøn som DI
tidligere har lavet og understreger behovet for dels at sikre en smidig og direktivnær implementering og dels
behovet for at forenklinger og reduktion i de administrative byrder generelt — og på rapporteringsområdet specifikt.
DI har endvidere bemærket, at tallene alene dækker omkostninger for de virksomheder, der har det direkte krav om
at rapportere. Den reelle omkostning er derfor langt større, idet der eksempelvis mangler alle omkostningerne til
SMV'erne. Hertil kommer de ekstra omkostninger som vil udspringe af de kommende sektorstandarder. Dette
bekræfter DI's budskab om, at der er tale om ”en stor mundfuld” for virksomhederne at håndtere og som udover
byrdereduktioner på andre områder også kræver en reguleringspause således at rapporteringen — og det endnu
vigtigere bagvedliggende arbejde med at få bæredygtighed forankret og dermed skabe reel omstilling — kan
prioriteres i virksomhederne.
Som et aktuelt eksempel! på behovet for simplificering og gennemtænkning af kravene kan DI pege på forholdet til
ESG-ratings, hvor det af EU-Kommissionen fremsatte forslag [COM(2023) 314 final - Proposal for a regulation of the
European Parliament and of the Council on the transparency and integrity of Environmental, Social and Governance
(ESG) rating activities] eksempelvis ikke stiller krav om brug af CSRD/ESRS data eller data fra bæredygtig
rapportering til erstatning af indhentelse af data gennem spørgeskemaer i det omfang dette er muligt (og med
angivelse af begrundelse for hvorfor det i givet fald ikke er muligt). DI anbefaler, at der fra dansk side arbejdes for at
sikre dette, ligesom DI generelt finder at netop genbrug af data er et vigtigt element. Som tidligere anført finder DI
at der er behov for et 360-graders eftersyn af andre rapporteringsforpligtelser — og herunder
rapporteringsforpligtelser der udspringer fra andre ressortministerier - med henblik på at fjerne dobbeltrapportering
og strømline eksisterende rapporteringer således at der skabes sammenhæng til de nye, omfattende
rapporteringskrav efter CSRD.
Med venlig hilsen
Kristian Koktvedgaard
Skattepolitik
Fagleder, Moms og Regnskab
(+45) 3377 3577
(+45) 2949 4577 (Mobil)
[email protected]
di.dk
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0007.png
Dansk Metal takker for muligheden for at indgive bemærkninger til
Erhvervsstyrelsen i forbindelse med måling af erhvervsøkonomiske
konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabs-
loven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv
om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af
størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet).
Bekymrende med udsigt til væsentlige omkostninger for SMV'er
EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) stil-
ler en række krav til virksomheders bæredygtighedsrapporteringer.
Formålet hermed er, at det vil hjælpe investorer, forbrugere og be-
slutningstagere med at vurdere virksomheders arbejde med bære-
dygtighed. Derigennem bliver bæredygtighed både socialt og miljø-
mæssigt også et konkurrenceparameter for virksomhederne, hvilket
Dansk Metal bakker op om.
Kravene om bæredygtighedsrapportering skal nu implementeres i
national lov, hvilket ifølge Erhvervsstyrelsens beregninger medfører
store omkostninger for dansk erhvervsliv. Erhvervsstyrelsen forventer
yderligere, at et stort antal SMV'er vil blive væsentligt påvirket af
CSRD, da de skal levere oplysninger til de omfattede virksomheders
rapportering.
Dansk Metal er særligt bekymret for de potentielt væsentlige omkost-
ninger, som kan ramme danske SMV'er og dermed danske
Høringssvar til måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser
ift. udkast til forslag til lov om ændring af arsregnskabslo-
ven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-
direktiv om virksomheders bæredygtghedsrapportering og
om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdrektivet)
DANSK
ME AL
HØRINGSS AR
E hvervs tyrelsen
Dahler ps Pakhu
Lange nie Allé 17
2100 København Ø
nne Frend p Pe er en og Helle Bøe La sen
F rmandssekretar atet
Emil Drev feldt Nie en
Erhvervspolt k hef
[email protected]
danskmetal.dk
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0008.png
Vi
arbejdspladser. Blandt de danske SMV'er findes mange produktions-
virksomheder med gode industriarbejdspladser, som vil blive nødsa-
get til at bruge større ressourcer på administration og afrapportering i
stedet for at dedikere ressourcer til reel produktion og værdiskabelse
i samfundet. I Dansk Metal er vi derfor bekymret for hvordan de
større virksomheder, som omfattes af de foreslåede regler, vil vælte
omkostninger og krav videre ned over SMV'erne.
På den baggrund opfordrer Dansk Metal regeringen til at arbejde for
løsninger, der mindsker de kommende administrative omkostninger
samt tidsforbrug hermed. Særligt ønsker vi at fremhæve mulighe-
derne for at automatisk digital afrapportering blandt andet via virk.dk
fremrykkes, og at der afsættes nye ressourcer til at afhjælpe SMV'erne
lokalt og nationalt.
Dansk Metal står naturligvis til rådighed for yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Emil Drevsfeldt Nielsen
Erhvervspolitisk chef
Formandssekretariatet
DANSK
ME L
>de 2 af 2
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0009.png
Helle Bø en Larsen
Fra:
Sendt:
Tii:
Emne:
Henriette Ingvardsen <hei@danishshipping dk>
19. december 2023 11:54
Anne Frendrup Petersen; Helle Bøjen Larsen
RE: Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til
lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og
størrelsesgrænser)
Danske Rederier støtter generelt krav om en bæredygtighedsrapporteriíng, hvis formål er at tydeliggøre selskabers
indvirkning på bæredygtighedsspørgsmål og forklarer, hvordan bæredygtighedsspørgsmål påvirker selskabers
udvikling, resultat og situation.
Danske Rederier noterer sig de betydelige, øgede administrative byrder og økonomiske omkostninger for selskaberne,
som de nye regler vil medføre.
Danske Rederier henstiller, at implementeringsarbejdet bør understøtte værdiskabende rapportering, sammenhæng
mellem standardarder og med de regler, der allerede gælder for det finansielle område, og at der alene bør vær tale
om minimumsimplementering af reglerne.
Mvh
Hen
r
r
riette Ingvardsen
E hvervsjuridsk chef
E hvervspolitik og Ana se
M: +45 20 33 06 09
hei @danishshi i
Amaliegade 33
DK 1256 Københ vn
e
= $ am
DanskeRede er
Følg os på F ce og
rI
a book kLLimkedin
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0010.png
Anne Frendrup Petersen
Fra: Hans Hougaard Frederiksen <[email protected]>
Sendt: 20. december 2023 16:20
Til: Anne Frendrup Petersen; Helle Bøjen Larsen
Emne: SV: Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til
lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og
størrelsesgrænser)
Kære jer,
Tak for mulighed for at svare på denne.
Danske Regioner har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Hans Hougaard Frederiksen
Konsulent, Team Økonomi
Center for Økonomi, Sammenhæng og Aftaler
M 50 72 22 74
E
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
DANSKE
REGIONER
[email protected]
Officiel post:
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0011.png
Høringssvar vedr. måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser P^ bag-
grund af gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bære ygtigheds-
rapportering mm.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har modtaget høring over måling af erhvervsøkono-
miske konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven
og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapporte-
ring og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet).
FH bakker op om en ambitiøs implementering af EU-direktivet om virksomheders bæredygtig
hedsrapportering, der understøtter en effektiv apportering.
FH finder, at det på grund af størrelsen på de erhvervsøkonomiske konsekvenser kunne have
været hensigtsmæssigt med en opdeling som følger af CSRD’s direktivtekst samt de ikke-sek-
torspecifikke standarder på de forskellige udgiftstyper frem for alene på virksomhedstyper
(ikke-finansielle osv.). Det kunne oplagt gøres på de forhold som fremhæves i høringsbrevet
herunder medarbejderes kompetencer, virksomhedens arbejdsgange, nye it-systemer samt
indhentning og bearbejdning af oplysninger.
FH vil samtidigt gøre opmærksom på, at de nye mere omfattende krav til rapportering vil være
en ny opgave og kan udgøre en særlig udfordring for SMV'er og mindre virksomheder, der le-
verer til de omfattede virksomheder. FH støtter derfor op om, at der udarbejdes en separat
vurdering af disse konsekvenser.
FH mener, at der bør være en opmærksomhed på at understøtte SMV'erne i at løfte opgaven
med bæredygtighedsrapportering fremadrettet. FH mener derfor, at der bør ske et Iøft af den
information og de redskaber, der findes på Virksomhedsguiden samt de virksomhedsprogram-
mer, der kan understøtte SMV’erne, herunder udviklingen af medarbejdernes kompetencer, så
disse tilbud er så effektive og tilgængelige som muligt.
Med venlig hilsen
Loau
Nanna Højlund
FAGBEVÆGELSENS
HOVEDORGANISATION
Erhvervsstyrelsen
Anne Frendrup Petersen,
Heile Bøjen Larsen,
Sagsnr. 23-4277
Vores ref. CDM/Igy
Deres ref.
Den 20. december 2023
Isiands Brygge 32D
2300 København S
3524 1 6900
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0012.png
Helle Bøjen Larsen
Fra: Martin Thygesen < [email protected]>
Sendt: 20. december 2023 13:42
Til: Philip Frey; Anne Frendrup Petersen; Helle Bøjen Larsen
€c: Martin Thygesen
Emne: RE: Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til
lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og
størrelsesgrænser)
Vedhæftede filer: Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf
Kære alle,
Tak for muligheden for at kunne give bemærkninger.
Uden indsigt i den bagvedliggende rapport og de underliggende beregninger har vi ikke grundlag for at kunne
vurdere de opgjorte omkostninger og dermed ikke grundlag for at give bemærkninger.
Relativt set i forhold til de ikke-finansielle virksomheder forekommer omkostningerne for de finansielle
virksomheder at være undervurderede, men idet der ikke er givet oplysning om antallet af virksomheder i de
forskellige delpopulationer, kan vi ikke udlede den gennemsnitlige omkostning pr. virksomhed og derfor heller ikke
forholde os hertil.
Som tidligere drøftet er det herudover helt afgørende for størrelsen af byrden for finansielle virksomheder, hvilken
tilgang til værdikæder der kan lægges til grund. På dette punkt afventer vi fortsat yderligere fortolkning og
vejledning fra EFRAG/EC.
Vi giver gerne bemærkninger, når der foreligger et grundlag herfor.
Mvh
Martin
venlig hilsen
Martin Thygesen
Kontorchef
Direkte nr: +45 3016 1024
[email protected]
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0013.png
F&P høringssvar til høring over måling af erhvervsøko-
nomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om
ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere an-
dre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomhe-
ders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af
størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
F&P bakker op om de politiske målsætninger med direktivet om virksomhe-
ders bæredygtighedsrapportering (CSRD). Det er vigtigt, at der foretages en
klar og tydelig implementering i dansk lovgivning — som understøtter formå-
let med CSRD. F&P anser den nationale implementering som en vigtig brik i
det store arbejde med at sikre, at vi indfrier formålet med direktivet og, at de
nødvendige oplysninger om virksomhedernes bæredygtighed bliver tilgæn-
gelige. Det er afgørende, at den nationale implementering understøtter, at
direktivet bliver en succes. F&P anser derfor også måling af- og åbenhed om
de erhvervsøkonomiske konsekvenser for en vigtig del af den nationale im-
plementering.
På grund af den uhørt korte frist for høringen har F&P alene mulighed for at
dele vores umiddelbare bemærkninger til oplysningerne vedr. målingen af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser:
* Hvor de erhvervsøkonomiske konsekvenser for CSRD opdeles i ”finan-
sielle virksomheder” og ”ikke-finansielle virksomheder” sker den samme
opdeling ikke for de erhvervsøkonomiske konsekvenser for Taksonomi-
forordningen. F&P opfordrer til, at omkostningerne ved Taksonomifor-
ordningen ligeledes specificeres yderligere.
o» F&P finder, at det bør yderligere specificeres hvilken andel af de erhvervs-
økonomiske konsekvenser, som kan henhøres til forsikrings- og pensions-
virksomheder, der omfattes via implementeringen i Lov om forsikrings-
virksomhed og bekendtgørelse om finansielle rapporter for forsikringssel-
skaber og tværgående pensionskasser. F&P opfordrer ti], at dette specifi-
ceres i selve lovforslaget.
Erhvervsstyrelsen
fremsendt pr. e-mail til
Chefkonsulent Anne Frendrup Petersen, [email protected]
Chefkonsulent Helle Bøjen Larsen, [email protected].
1p Heymans Allé 1
Hellerup
41919191
fogp.dk
.fogp.dk
Anne Barrett
Fagleder for Regnskabsregulerng
Dir 41919060
[email protected]
Sagsnr GES 2014 00302
DokID 476132
d4?
Brancheorganisation
for forsikrngsselskaber
Og pensionskasser
-2023
F&P
Phil
2900
193
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0014.png
sii
F&P opfordrer til, at der hurtigst muligt foretages en måling af de erhvervs-
økonomiske konsekvenser for virksomheder i de CSRD-omfattede virksom-
heders leverandørkæder, som grundet CSRD forventes at skulle levere oplys-
ninger om bæredygtighed til de omfattede virksomheders rapportering, men
som ikke selv er omfattet af krav om CSRD-rapportering.
Afslutningsvis vil vi gerne understrege, at vi finder den korte frist (fredag den
15. december til onsdag den 20. december) kritisabel. Vi vil hertil opfordre
Erhvervsstyrelsen til at præsentere den samlede måling af de erhvervsøko-
nomiske konsekvenser for Regnskabsrådet og Partnerskabet for Bæredygtig-
hedsrapportering inden for den nærmeste fremtid.
Giver de fremsendte bemærkninger anledning til spørgsmål, står vi selvføl-
gelig til rådighed for en opfølgende dialog.
Med venlig hilsen
Anne Barrett
r&r
Sagsnr GES-2014-00302
DokID 476132
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0015.png
Anne Frendrup Petersen
Fra: Ulrik Jørstad Gade <[email protected]>
Sendt: 20. december 2023 16:58
Til: Anne Frendrup Petersen; Helle Bøjen Larsen
Cc: Camilla Hesselby
Emne: FSR -— danske revisorers høringssvar vedr. måling af erhvervsøkonomiske
konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven m fl.
(implementering af CSRD)
Kære Anne Frendrup Petersen og Helle Bøjen Larsen
Se venligst herunder.
FSR — danske revisorers høringssvar vedr. måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til lov
om ændring af årsregnskabsloven m.fl. (implementering af CSRD}
FSR takker for muligheden for at kommentere målingen af erhvervsøkonomiske konsekvenser af lovforslagene til
implementering af CSRD. Dog finder vi, at høringssfristen er uacceptabelt kort, og vi beklager, at det ikke er muligt at
få flere oplysninger om, hvordan de økonomiske byrder er opgjort. Vi undrer os navnlig over de anførte
omkostninger specifikt for revisorbranchen, men har ikke mulighed for at kommentere substantiellt på dem, før
beregningerne bliver offentliggjort.
venlig hilsen
Ulrik Jørstad Gade
Fagchef for politik
moz
FSR-danske revisorer
Slotsholmsgade 1, 4. sa
1216 København K
T +45 7225 5703
www.fsr.dk
DANSKE
REVISORER
EEEE
+ 226832635
+45722557322
[email protected]
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0016.png
Anne Frendrup Petersen
Fra: Ole Fjordgaard Kjær <[email protected]>
Sendt: 20. december 2023 21:43
Til: Anne Frendrup Petersen; Helle Bøjen Larsen
Cc: Philip Frey
Emne: Sv: Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til
lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og
(Nanoq - ID nr.: 23...
Til Erhvervsstyrelsen
Departementet for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og Liges g har modtaget en
øringsanmodning om måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om
ndring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om
rksomheders bæredygtighedsrapportering og størrelsesgrænser), og skal i den anledning bemærke
Igende.
øringsbrevet fremgar det som forventning til de erhvervsøkonomiske konsekvenser, at virksomheder i
omfattede virksomheders leverandørkæder (herunder et stort antal SMV'er) også vil blive påvirket af
D, da virksomhederne skal levere oplysninger til de omfattede virksomheders rapportering.
ventningen er, at denne effekt vil være væsentlig for de berørte virksomheder, men det er endnu ikke
ligt at estimere disse konsekvenser. Departementet for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og
L stilling bemærker, at såfremt grønlandske virksomheder også indgår i de omfattede virksomheders
I randørkæder, vil disse virksomheder også blive påvirket af CSRD. Det fremgår dog ikke af
b gningerne, hvor stor denne påvirkning forventes at blive for Grønlands vedkommende.
Jnuussutissarsiornermut, N uernermut, Aatstassanut, Inatsis t
Atuutsinneqarnerannut Nal g ss taanermullu Naalakkersuisoqarfk
Departementet for Erhverv, Handel, Råstoffer, Justitsområdet og L gestlling
Ministry of Bu iness, Trade, Mineral Resources, Just ce and Equal ty
Oq./Tel.: +45 51 64 03 75
E-mail:
Website: w
Inusslarnersumik Inuul uaqgus unga / Med venlig h Isen / Best regards
Ole Fjordgaard Kjær
Specialkonsulent / Spe 1al Advisor
vi
de
CSR
For
mu
ige
eve
ere
[email protected]
w_w.naalakkersuisut.gi
NAALAKKERSUISUT
OUVYERHN MENT OF GREENLAND
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0017.png
INSTITUT FOR
LSDS
SNETT o1;
Erhvervsstyrelsen WILDERS PLADS 8K
Langelinie Allé 17 1403 KØBENHAVN K
2100 København Ø TELEFON 3269 8888
E-ma og MOBIL 91325780
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 23/02921-2
20. DECEMBER 2023
HØRINGSSVAR OVER MÅLING AF
ERHVERVSØKONOMISKE KONSEKVENSER IFT.
UDKAST TIL LOVFORSLAG OM GENNEMFØRELSE AF
EU-DIREKTIV OM VIRKSOMHEDERS
BÆREDYGTIGHEDSRAPPORTERING M.V.
Erhvervsstyrelsen har ved e-mail af 15. december 2023 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til måling
af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til lovforslag til
ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders
bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i
regnskabsdirektivet (CSRD)}.
Erhvervsstyrelsens opgørelse af de erhvervsøkonomiske konsekvenser
viser, at indførelsen af de nye rapporteringskrav (CSRD) “medfører
store omkostninger for dansk erhvervsliv. Implementeringen af
direktiverne i dansk ret vurderes at medføre ca. 6 mia. kr. i
omstillingsomkostninger i forbindelse med, at virksomhederne omstiller
sig til at efterleve reguleringen første gang og herefter ca. 5 mia. kr.
årligt i Iøbende omkostninger for dansk erhvervsliv.”
Erhvervsstyrelsen forklarer, at de "høje omstillingsomkostninger
skyldes, at virksomhederne skal investere i at omstille deres
medarbejderes kompetencer og virksomhedens arbejdsgange samt i
nye IT-systemer for at sikre, at virksomheden kan rapportere efter de
kommende regler. De høje løbende omkostninger skyldes bl.a., at
virksomhederne løbende skal indhente oplysninger fra egne systemer,
datterselskaber og værdikæden samt håndtere og bearbejde disse
oplysninger.”
Instituttet undrer sig over, at Erhvervsstyrelsen ikke i forbindelse med
ovennævnte udgiftsskøn nærmere angiver, hvordan de konkrete tal er
blevet til, herunder giver indsigt i den underliggende metode.
ebola erst.dk
ann et rstd
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0018.png
Erhvervsstyrelsen inkluderer heller ikke en dis-aggregering af de
forskellige forventede udgiftsposter, der udgør de samlede totaler,
hvilket kunne bidrage til en bedre forståelse af de angivne forventede
omkostninger. Endeligt angiver Erhvervsstyrelsen ikke relative tal eller
anden kontekstinformation, der gør det muligt at foretage en relativ
vurdering af omkostningsniveauet.
Til sammenligning henvises til en cost-benefit analyse på EU niveau
udgivet af EFRAG i November 2022. Heraf fremgår det, at den enkelte
virksomheds omkostning som følge af rapporteringskravene forventes
at være 0,02 % af årlig omsætning i Iøbende omkostninger og ekstra
0,01% det første år. Dette gælder for de virksomheder, der forventes at
have det højeste udgiftsniveau (unoterede virksomheder, der ikke hidtil
har været omfattede af rapporteringsforpligtelse), hvorimod
udgiftsniveauet for de børsnoterede virksomheder, der allerede har
været omfattet af rapporteringskrav, forventes at være godt halvdelen.
Disse relative angivelser giver et væsentligt andet indtryk af det relative
udgiftsniveau.
» Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Erhvervsstyrelsen i
lovudkastet beskriver, hvordan de erhvervsøkonomiske
konsekvenser er beregnet, eventuel usikkerhed behæftet hermed
samt kontekstuel information.
Med venlig hilsen
Signe Andreasen Lysgaard
CHEFKONSULENT
‘ Cost-benefit analyse, EFRAG, november 2022, tilgængelig her,
Cost-benefit analyse, EFRAG, november 2022, side 18.
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0019.png
Landbrug & Fødevarers høringssvar vedr. høring over måling af erhvervsøkonomiske
konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og
flere andre love
Erhvervsstyrelsen har den 15. december 2023 udsendt høring over måling af erhvervsøkonomiske
konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere
andre love, med svarfrist den 20 december 2023. Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for
at bidrage med et høringssvar, om end en høringsperiode på 5 dage er for kort tid til at indhente
tilstrækkelig viden hos vores medlemsvirksomheder.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at denne måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser kommer
meget sent i foriøbet med implementering af CSRD i dansk lovgivning Dette høringssvar skal ses i
sammenhæng med det høringssvar Landbrug & Fødevarer har afgivet i forbindelse med høringen
af implementeringen i dansk ret og med det forbehold, at der ikke har været tilstrækkelig tid til
høring hos berørte virksomheder
Landbrug & Fødevarer finder, at må ingen er ganske overfladisk ift. sit detaljeniveau, idet den kun
omfatter de store virksomheder, der er direkte omfattet af reguleringen. Det er sjældent at se et
lovforslag der har så store konsekvenser for erhvervslivet, og hvor omkostningeme pr. virksomhed
er så enorme. Landbrug & Fødevarer ser således gerne beregningerne udspecificeret, således det
er muligt at vurdere, hvad der er medtaget og hvad der specifikt er udeladt
Skal man have et retvisende indtryk af de erhvervsøkonomiske konsekvenser af CSRD, er det helt
afgørende, at man også får en vurdering af, hvilke udgifter CSRD vi! pålægge de virksomheder, der
qua deres tilknytning til de store virksomheders værdikæder også vil blive pålagt betydelige
udgifter. Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at der på et senere tidspunkt laves en
fuldstændig vurdering af omkostningerne ved den kommende regulering, og at denne fremlægges i
sin helhed. Landbrug & Fødevarer vil desuden opfordre til, at der gives en mere detaljeret
gennemgang af denne måling og dens underliggende forudsætninger i partnerskabet for
bæredygtighedsrapportering.
Landbrug & Fødevarer forstår ikke den anførte præmis om, at det ikke vil være muligt at estimere
de indirekte konsekvenser, der vil være til de leverandørvirksomheder, der leverer til de store
virksomheder, før tidligst medio 2024. Der vil allerede fra næste år blive stillet krav om oplysninger
mv. fra de store virksomheder ned gennem værdikæden. Disse ikke uvæsentlige konsekvenser bør
kunne estimeres på nuværende tidspunkt. En analyse af de økonomiske konsekvenser er således
ikke fuldstændig før omkostningeme i hele værdikæden er medtaget.
tErhvervsstyrelsen
Dahhlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Sendt elektronisk til Anne Frendrup Petersen, [email protected] og Helle Bøjen Larsen,
hebola@erst dk.
Landbrug & Fødevarer F.m.b. A.
Axelborg, Axeltorv 3
DK 1609 Kabenhayn V
T +45 3339 4000
E [email protected]
W www.lf dk
CVR DK 25 529529
Dato 20. december 2023
Side 1af2
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0020.png
I forbindelse med den danske implementering lægges der op til, at antallet af selskabstyper, der
bliver omfattet af reguleringen, udvides ift. de typer af virksomheder, der er direkte omfattet af
CSRD. BI.a. er andelsvirksomheder ikke direkte omfattet af CSRD. Landbrug & Fødevarer finder
derfor, at målingen bør inkludere en opgørelse af, hvad denne overimplementering betyder ift.
ekstra byrder for denne type virksomheder.
De store udgifter viser også vigtigheden af, at der skabes konkurrence om de konsulentydelser, der
må formodes at komme til at udgøre størstedelen af virksomhedemes udgifter. Det er vigtigt, at staten
har øje for, at kapacitetsbegrænsninger hos de virksomheder, der har autorisation til at revidere
virksomhedernes oplysninger, kan være med til at presse omkostningerne unødigt op. Landbrug &
Fødevarer vil derfor geme gentage denne pointe om, at det er problematisk, at erklæringsafgivelse
på bæredygtighedsrapporteringen indledningsvis kun kan afgives af godkendte revisorer jf. forstag til
ny § 135 c i årsregnskabsloven. Landbrug & Fødevarer vil derfor gerne vide, om en formodet stigning
i omkostninger til revision er medtaget i vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser
Landbrug & Fødevarer deltager gerne í yderligere dialog om dette for erhvervet særdeles bekostelige
emne.
Mikael Strandbygaard
Chefkonsulent
Miljø & Bæredygtighed
M +45 2857 6901
E [email protected]
Med venlig hilsen
Fa,
u3”
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0021.png
u
Til Erhvervsstyrelsen
Att.: Anne Frendrup Petersen og
Helle Bøjen Larsen
Lederne takker for muligheden for at afgive bemærkninger til Erhvervsstyrelsens måling af
de erhvervsøkonomiske konsekvenser af den danske implementer'ng af direktivet om
rapportering af bæredygtighed (CSRD) samt taksonomiforordningen.
Lederne støtter intentionen bag d rektivet, som dels skal gøre det lettere for interessenter
at vurdere virksomheders bæredygtighed og kana isere finansiering og efterspørgsel
retning af de mest bæredygtige virksomheder, men også kunne bruges til at understøtte
den enkelte virksomhedi orhold til at afdække impact, risici og muligheder, når det
kommer til dens egen bæredygtige omstilling. Lederne støtter derfor den delegerede
retsforordning med de europæiske bæredygtighedsstandarder (ESRS) og de 81
oplysningskrav og 1114 datapunkter. Dermed opnås der fælles regler for alle omfattede
europæiske virksomheder, når det gælder rapportering af bæredygtighed, ligesom vi
herved har udviklet et fæl es sprog for, hvad der i en virksomhedssammenhæng
betragtes som væsent'ge bæredygtighedsrettede indsatser.
Omkostninger til virksomheder skal udmøntes i værdifuld rapportering
Der er ud fra Erhvervsstyrelsens måling af de erhvervsøkonomiske konsekvenser tale om
betydelige udgifter for danske virksomheder. Derfor er det afgørende, at det på alle
måder sikres, at direktivets implementering i danske virksomheder også bliver
værdiskabende for virksomheden. På den måde kan udøifterne snarere ses som en
investering i virksomhedens bæredygtighed, noget som kan give virksomheden attraktive
muligheder. CSRD og arbejdet med ESRS kan gøre virksomheden mere resilient overfor en
række bæredygtighedsr'sici, ligesom det aktive arbejde med at optimere ressourcer og
materialebrug, produktudvik e og understøtte den sociale og arbejdsmiljømæssige
bæredygtighed alt sammen kan give positive effekter på den økonomiske bundlinje.
Leder
Ve ma dsgad 65
2300 Keben av
T 3283328
le er ed
København
20.
december
2023
x wW 3
u
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0022.png
Betydeligt behov for kompetenceopbygning - også for SMV-ledere
Skal virksomhederne formå at omsætte direktivets krav ti værdiskabelse, kræver det dog
betydelig kompetenceopbygning - i høj grad også i virksomhedernes ledelser.
Lederne a bejder selv aktivt på, at rapporteringskrav ikke ender som en tjekliste, men
bliver brugt aktivt og strategisk i ledelser. Til dette formål har Lederne bl.a. udviklet det
digitale, gratis ti gængelige værktøj ESG Profilen.
Lederne noterer sig, at der ved implementeringen af CSRD i Danmark er afsat 40 mio.
kroner til Erhvervsstyrelsen til løsning af vejledningsopgaven til store ikke-børsnoterede
virksomheder (som er de første virksomheder, der omfattes pr. 1. januar 2024). Selvom der
er mange virksomheder, der ikke er direkte omfattet, vil de alligevel blive mødt med krav
fra de store omfattede virksomheder i forhold ti at kunne levere data til de stores
rapporterng, noget som Erhvervsstyrelsen ogsá har noteret sig.
Derfor mener Lederne, at det skal tages op til overvejelse, om der skal afsættes midler,
der også er målrettet mindre v'rksomheders indirekte pålagte CSRD-relaterede indsatser.
Det kan være gennem efter- og videreuddannelse via kurser og lignende til ledere og
nøglemeda bejdere for at understøtte overgangen. Vi ved, at der er mangel på
kompetencer inden for bæredygtighedsrapporterng, derfor skal vi understøtte dansk
erhvervs i at nå mål med at lukke kompetencegabet
Direktivet e omfattende, og al tænkelig vejledning og rådgivning, der kan gøre det mere
tilgængeligt for den enkelte eder, vil være en hjælp. Det kan være i form of vejledende
materiale der gennemgår direktivets nøglebegreber og en overskuelig oversigt over
direktivets krav til rapporteringen.
Heidi Robdrup, politisk direktør, Lederne
Med venl g hilsen,
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0023.png
Calibri 2
Kære Danske Regioner og Erhvervsstyrelse
Region Hovedstaden har ingen bemærkninger til udkast til forslag til iov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre ove
Med venlig hilsen
Susanne Michalsen
Finanschef
Mobil 24491765
Mail:
Region Hovadstadan,
Centar for økonomi
Enheden for Økonomistyring - Finans
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
web
Region
Hovedstaden
file:///C:/Users/B04531 7/AppData/Local/cBrain/F2/Resources/HtmlEditor/WebViewWrapperPaga htm
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0024.png
Erhvervsstyrelsen har den 15 december 2023 sendt forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love i høring
Ministeriemes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrev sorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgøreise nr 101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforho
Vi har gennemgået lovforslaget kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- el er regnskabsforhoid i staten eller andre offentlige virksomheder der revideres af Rgsrevs onen
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere
tile://#C:/Users/B045317/AppData/Local/cBrain/F 2/Resources/HtmlE ditor/WebViewWrapperPage.html
FOLKEIINGETI
RIGSREVISIONEN
Landgreven d
DK-1301 Kabe a nk
TIf +35 33 92 84 00
Dir -45 33 92 85 73
mem@dg ! v i n
Med veni g hisen
Mette E
Matthiasen
Specraikorisu e
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0025.png
19. december 2023
Høringssvar til Erhvervsstyrelsen om erhvervsøkonomiske
konsekvenser ved CSRD
Selvom direktivet står til at blive implementeret 12 dage efter svarfristen, og hø-
ringen dermed har mere karakter af en orientering, takker SMVdanmark alligevel
for det tilsendte høringsbrev fra Erhvervsstyrelsen. I den forbindelse tilknytter vi
nedstående bemærkninger.
Erhvervsstyrelsens beregninger viser at omkostningerne for de omfattede virk-
somheders implementering af CSRD står til at koste 10,8 mia. kr. i omstillingsom-
kostninger og 7,5 mia. kr. i løbende årlige rapporteringsomkostninger.
SMVdanmark bemærker i den forbindelse, at vurderingen af de økonomiske byr-
der for erhvervslivet ikke medtager de store økonomiske byrder, som SMV'erne må
forventes at have, og dermed undervurderes de negative effekter af loven kraftigt.
Mange SMV'er vil blive bedt om at rapportere ind til store kunder, finansierings
institutter mv. Der skal derfor tillægges et væsentligt milliardbeløb i beregningen
der må forventes at overstige omkostningerne for de omfattede virksomheder.
Selvom SMV'er ikke direkte er underlagt direktivet, vil de alligevel indirekte blive
påvirket gennem deres kunders værdikæder, Derfor frygter SMVdanmark at
SMVerne bliver underlagt uhensigtsmæssige indrapporteringsbyrder, som kom-
mer til at medføre store omstillingsomkostninger og løbende omkostninger. SMV-
danmark vil derfor på det kraftigste opfordre til at udskyde implementeringen af
CSRD, indtil alle modeller er på plads for hele værdikæden.
De stigende omkostninger for SMV’erne ifm. CSRD, ESG, CSDDD og GDPR (her
er de også indirekte påvirket) vil betyde, at de får sværere ved at omstille sig i
forbindelse med den grønne omstilling. De enorme omkostninger og byrder, der er
forbundet med implementeringen, kommer til at fungere som en bremseklods for
virksomhedernes evne til at investere i bæredygtige løsninger. De omkostninger
Erhvervsstyrelsen
Att.: Anne Frendrup Petersen & Helle Bøjen Larsen
rd&
s Brygge 26
tboks 1990
23 Københavns
T +45 3393 20 00
F +45 33320174
SMV@SMVdanmark dk
SMVdanmark dk
SMVdanmark
annpet@e st. k [email protected]
Istand
L 107 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2821521_0026.png
der vil være forbundet med den omfattende administration af CSRD, vil ikke
kunne bruges til at investere i fx grønne teknologier.
I takt med stigende indrapporteringskrav fra EU om bæredygtighed, persondata
og virksomhedsværdier, er det bemærkelsesværdigt, at Kommissionen i sin nyligt
lanceret SME Relief Package lægger op til et 25 pct. reduktionsmål for indrappor-
teringer. SMVdanmark anerkender behovet for at der sættes fokus på bæredygtig-
hed og grøn omstilling. Dog ses de store erhvervsøkonomiske konsekvenser for im-
plementeringen af CSRD, samt det potentielt store skyggetal for smv’'erne, som en
forhindring for den afgørende grønne omstilling.
Overordnet set er SMVdanmark tilhængere af indsatser der fremmer den grønne
omstilling af smv’erne. Dog er det stærkt kritisabelt, at CSRD bliver implemente-
ret før omkostningerne er kendte for SMV'erne der indirekte bliver omfattet af
direktivet gennem deres relation som leverandører i en værdikæde af omfattede
virksomheder. Ved at implementere direktivet inden SMV-standarderne er på
plads begår man samme fejltagelse, som man gjorde ved implementeringen af
GDPR, der medførte voldsomme uhensigtsmæssige omkostninger for erhvervsli-
vet. Derfor ønsker SMVdanmark at implementeringen af direktivet bliver udskudt
indtil Kommissionen har vedtaget SMV-standarderne.
Derudover har SMVdanmark en bekymring for, at implementering af direktivet er
forskellig mellem EU-landene. Konkurrenceevnen for smv'erne vil blive betydeligt
svækket, hvis direktivet bliver overimplementeret i dansk ret. Derfor ønsker SMV-
danmark klarhed over hvordan andre lande implementerer CSRD.
Det er desuden SMVdanmarks vurdering, at der vil være meget store potentielle
besparelser på at vente med en implementering til, at Automatisk Erhvervsrap-
portering understøtter rapportering på ESG-data.
SMVdanmark opfordrer derfor til, at Erhvervsstyrelsen gennemfører og offentlig-
gør en evaluering af lovens samlede erhvervsmæssige byrder og omkostninger for
små- og mellemstore virksomheder gennem den normale metodik i AMVAB-
metoden.
Med venlig hilsen
Jonas Bøssing Nielsen, politisk konsulent