Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. april 2024
J nr.
2023-4430
Svar på KEF L 106 – spm. 17
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. marts 2024 stillet mig
følgende KEF L 106 – spm. 17, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål 17
Hvad er økonomien bag landbrugets vandindvinding og lokale rensning af spil-
devand? Hvad betaler landbruget for vand sammenlignet med andre erhverv og
den gennemsnitlige danske borger?
Svar
Jeg bemærker, at lovforslaget vedrører styrket tilsyn med den økonomiske regu-
lering og styrket kommunal takstkontrol og derfor ikke omhandler økonomien
bag landbrugets vandindvinding og rensning af spildevand. Jeg har forelagt
spørgsmålet for Miljøministeriet, som oplyser følgende, jeg kan henholde mig til:
”Der ydes ikke betaling for retten til at indvinde vand i Danmark eller for mæng-
den af vand, der indvindes. Hvis landbruget har egen vandindvinding, står land-
bruget selv for at afholde udgifter til drift, vedligeholdelse m.v.
Såfremt landbruget anvender forsyninger, prissættes vandforsyning og spilde-
vandshåndteringen af forsyningen inden for de rammer, den økonomiske regu-
lering og den kommunale takstgodkendelse giver.
Såfremt landbruget selv renser spildevandet, betaler de selv de relevante om-
kostninger.”
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at såfremt landbruget an-
vender forsyninger, prissættes vandforsyning og spildevandshåndteringen af
forsyningen inden for de rammer, den økonomiske regulering og regulering af
takster giver, herunder reglerne om tilsyn.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2