Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 106 Bilag 7
Offentligt
2861924_0001.png
Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 2. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af vandsektorloven, lov om vandforsyning m.v.,
lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om
kommuners afståelse af vandselskaber
(Styrkelse af økonomisk tilsyn og takstkontrol m.v. i vandsektoren)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 10 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er
fortsat bekymrede over det forhold, at det alene er ministe-
ren, der fremover vil kunne sætte værdierne for POLKA-
principperne. Herudover bemærker KF, at der med lovfor-
slaget er en risiko for, at det kommunale tilsyn risikerer at
komme til at virke som et dobbelt syn, idet det ikke er klart,
hvordan overlap mellem det kommunale tilsyn og det nye
statslige tilsyn skal undgås eller håndteres.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at RV
stemmer for lovforslaget, men partiet vil gerne påpege, at
de finder det uhensigtsmæssigt, at Vandsektortilsynet og
dermed vandsektoren som den eneste forsyningsart ligger
isoleret under Erhvervsministeriet, mens tilsynet med de øv-
rige forsyningsarter er samlet i Forsyningstilsynet under Kli-
ma-, Energi- og Forsyningsministeriet. I fremtiden skal der
bruges store mængder vand til bl.a. produktion af grøn brint,
og vandsektoren spiller en vigtig rolle i sektorkoblingen på
tværs af forsyningsarter. Derfor vil RV opfordre ministeren
til at se på muligheden for at samle alle vores forsyningsar-
ter under ét ministerium og ét tilsyn.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I det under
nr. 36
foreslåede
§ 19, stk. 10,
ændres i
nr. 3
»stk. 5.« til: »stk. 5, 2. pkt.«
[Præcisering]
Til § 2
2)
I
indledningen
indsættes efter »§ 11 i lov nr. 900 af 21.
juni 2022,«: »§ 5 i lov nr. 322 af 2. april 2024 og § 1 i lov
nr. 412 af 23. april 2024,«.
[Konsekvens af vedtagelse af lov nr. 322 af 2. april 2024 og
lov nr. 412 af 23. april 2024]
3)
I den under
nr. 13
foreslåede affattelse af
§ 53, stk. 1,
udgår
5. pkt.
AX029882
L 106 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 2/5-24
2861924_0002.png
2
[Lovkrav kan flyttes til bekendtgørelse efter vedtagelse af
bemyndigelse i § 52 c, stk. 3, ved lov nr. 412 af 23. april
2024]
4)
I den under
nr. 16
foreslåede ophævelse af
§ 55, stk.
1-4,
affattes
rykningsklausulen
således:
»Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 1 og 2.«
[Konsekvens af lov nr. 412 af 23. april 2024]
5)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 55 a
udgår
stk. 2, 5. pkt.
[Lovkrav kan flyttes til bekendtgørelse efter vedtagelse af
bemyndigelse i § 52 c, stk. 3, ved lov nr. 412 af 23. april
2024]
6)
Nr. 27
affattes således:
»27.
I
§ 84, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§ 52 c, stk. 1,«: »§
55 a, stk. 1,«.«
[Konsekvens af lov nr. 412 af 23. april 2024]
Til § 3
7)
I
nr. 4
ændres i
den indledende tekst »stk. 7, 4. pkt.«
til:
»stk. 7, 5. pkt.«
[Lovteknisk korrektion]
8)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 3 a
indsættes i
stk. 2, 2.
pkt.,
efter »kan kommunalbestyrelserne«: »i de pågældende
kommuner«.
[Ensretning med det foreslåede § 3 b, stk. 3, 2. pkt.]
Til § 7
9)
I
stk. 5
ændres »stk. 4-7,« til: »stk. 4-6,«, og »stk. 1-3,«
ændres til: »stk. 1 og 2,«.
[Konsekvens af lov nr. 412 af 23. april 2024]
10)
I
stk. 6, 2. pkt.,
ændres »sådanne afgørelser« til: »af-
gørelser truffet i medfør af den hidtil gældende regel i § 7,
3. pkt., i lov om kommuners afståelse af vandselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 862 af 23. august 2019,«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en præcisering.
I lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås indsat en bemyndigel-
se til, at klima-, energi- og forsyningsministeren bl.a. kan
fastsætte nærmere regler om, hvilke aftaler der anses for
væsentlige, jf. vandsektorlovens § 19, stk. 5.
Det foreslås, at henvisningen præciseres, så der henvises
til stk. 5, 2. pkt.
Forslaget skyldes, at det er i 2. pkt., at væsentlighedskri-
teriet indgår. Stk. 5, 2. pkt., omhandler krav om dokumen-
tation for, hvordan priser og vilkår for vandselskabernes
væsentlige aftaler er fastsat. Stk. 5, 1. pkt., som fastsætter,
at vandselskabernes aftaler skal foreligge i skriftlig form,
omhandler derimod alle vandselskabernes aftaler. Det under
lovforslagets § 1, nr. 34, foreslåede 3. pkt. i stk. 5, vil kun
omfatte væsentlige aftaler, men henviser i forhold til anven-
delsesområdet til 2. pkt. Det er derfor kun relevant, at § 19,
stk. 10, nr. 3, henviser til § 19, stk. 5, 2. pkt.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lov
nr. 322 af 2. april 2024 og lov nr. 412 af 23. april 2024.
Med ændringsforslaget indsættes en henvisning i indled-
ningen til lov nr. 322 af 2. april 2024 og lov nr. 412 af 23.
april 2024 som en konsekvens af vedtagelsen af lovforslage-
ne.
Til nr. 3 og 5
Ændringsforslag nr. 3 og 5 har sammenhæng med indsæt-
telsen af en ny § 52 c, stk. 3, med lov nr. 412 af 23. april
2024. På baggrund af indsættelsen af § 52 c, stk. 3, foreslås
de to punktummer i lovforslagets § 2, nr. 13 og 17, at udgå.
Med § 52 c, stk. 3, i lov nr. 412 af 23. april 2024 vil
miljøministeren og klima-, energi- og forsyningsministeren
få hjemmel til at fastsætte krav om vandforsyningers pligt
til at offentliggøre oplysninger om drikkevandskvalitet, for-
brug og pris m.v. Krav om, at oplysninger om de godkendte
anlægs- og driftsbidrag og det godkendte regulativ skal væ-
re tilgængelige på den almene vandforsynings hjemmeside,
forventes herefter fremover at komme til at fremgå af regler
udstedt i medfør af § 52 c, stk. 3, der er indsat med lov nr.
412 af 23. april 2024. De to punktummer i lovforslagets § 2,
nr. 13 og 17, foreslås derfor at udgå.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lov
nr. 412 af 23. april 2024.
Med ændringsforslaget justeres rykningsklausulen i lov-
forslagets § 2, nr. 16, således at stk. 5 og 6 i § 55 bliver stk.
1 og 2. Ændringsforslaget skyldes, at § 55, stk. 7, ophæves
med § 1, nr. 22, i lov nr. 412 af 23. april 2024.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lov
nr. 412 af 23. april 2024.
Med ændringsforslaget indsættes en henvisning til § 55 a,
stk. 1, i vandforsyningslovens § 84, stk. 1, nr. 1. Begrundel-
sen for ændringsforslaget er, at der med § 1, nr. 52, i lov nr.
412 af 23. april 2024 indsættes en henvisning til § 52 c, stk.
1, i § 84, stk. 1, nr. 1, hvilket betyder, at henvisningen til §
55 a, stk. 1, i lovforslaget skal indsættes andetsteds i § 84,
stk. 1, nr. 1.
Til nr. 7
Ændringsforslaget vil indebære en lovteknisk ændring af
nummeret på det ene punktum i den indledende tekst til nr.
7. Begrundelsen for ændringsforslaget er, at det rettelig er i
5. pkt., at ændringen foreslås, og ikke i 4. pkt., sådan som
det er angivet i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 8
Ændringsforslaget er en præcisering.
I lovforslagets § 3, nr. 9, foreslås indsat i § 3 a, stk. 2,
2. pkt., at for spildevandsforsyningsselskaber, som modtager
L 106 - 2023-24 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 2/5-24
2861924_0003.png
3
spildevand fra flere kommuner, kan kommunalbestyrelserne
aftale, at den ene kommunalbestyrelse godkender takster og
faste bidrag eller modtager anmeldelse for de øvrige kom-
muner.
Det foreslås at præcisere ordlyden, så bestemmelsen ens-
rettes med den tilsvarende bestemmelse i den foreslåede § 3
b, stk. 3, 2. pkt., jf. lovforslagets § 3, nr. 9, med indsættelsen
af »i de pågældende kommuner« i § 3 a, stk. 2, 2. pkt.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lov
nr. 412 af 23. april 2024.
Med ændringsforslaget udgår henvisningerne til § 55,
stk. 7, fra overgangsbestemmelsen i § 7, stk. 5, således at
henvisningen til § 55, stk. 4-7, bliver til § 55, stk. 4-6, og
henvisningen til § 55, stk. 1-3, bliver til § 55, stk. 1 og
2. Begrundelsen for ændringsforslaget er, at § 55, stk. 7,
ophæves med § 1, nr. 22, i lov nr. 412 af 23. april 2024.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en præcisering.
I lovforslagets § 7, stk. 6, foreslås en overgangsregel i
forhold til afgørelser truffet i medfør af den hidtil gældende
regel i § 7, 3. pkt., i lov om kommuners afståelse af vandsel-
skaber, som foreslås ophævet med lovforslaget.
Det foreslåede stk. 6, 2. pkt., omhandler straf for overtræ-
delse af sådanne afgørelser.
Det foreslås at præcisere ordlyden, så der også i 2. pkt.
henvises udtrykkeligt til afgørelser truffet i medfør af den
hidtil gældende regel i § 7, 3. pkt., i lov om kommuners
afståelse af vandselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 862 af
23. august 2019.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2024 og var til
1. behandling den 27. februar 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 9. november 2023 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 57. Den 7. februar 2024 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 21 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Lise Bech (DD)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF)
nfmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5