Transportudvalget 2023-24
L 105 Bilag 8
Offentligt
2843963_0001.png
Til lovforslag nr.
L 105
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. marts 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om infrastruktur for alternative drivmidler til
transport
(Ændringer som følge af vedtagelsen af forordning om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler)
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninge
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 11
foreslåede affattelse af
§ 12, stk. 1,
ændres i
1.
og
2. pkt.
»om at« til: »om, at myndigheder
under Transportministeriet og efter forhandling med den re-
levante minister myndigheder under andre ministerier kan«.
[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelser, for så vidt an-
går, hvem der kan stille en applikationsprogrammerings-
grænseflade (API) eller anden platform til rådighed for ope-
ratører og ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og
tankstandere]
2)
I den under
nr. 11
foreslåede affattelse af
§ 12, stk.
2,
indsættes i
1. pkt.
efter »Transportministeriet kan«: »vide-
regive,«, i
2. pkt.
indsættes efter »ministerier kan«: »videre-
give,«, og i
3.
og
4. pkt.
ændres »indsamling, udstilling, op-
bevaring og videregivelse« til: »videregivelse, indsamling,
udstilling, opbevaring og distribution«.
[Præcisering af bemyndigelsesbestemmelser, for så vdt an-
går de dataopgaver, som myndigheder under Transportmi-
nisteriet og efter forhandling med den relevante minister
myndigheder under andre ministerier kan varetage]
3)
Nr. 15
og
16
udgår, og i stedet indsættes:
»15.
§ 20, stk. 3-6
og
8,
ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 3.«
[Regelforenkling af gældende overgangsregler for betalings-
løsninger på ladeinfrastruktur]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 12, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 412 af 4. april
2022 om infrastruktur for alternative drivmidler til transport
(herefter AFI-loven), at transportministeren kan fastsætte
regler om, at ejere af tankstationer, som giver ikkediskrimi-
nerende adgang for brugere, ejere af offentligt tilgængelige
LNG-tankstationer og operatører af offentligt tilgængelige
ladepunkter skal offentliggøre og videregive brugerrelevante
oplysninger og egenskabsdata om tankstationer, herunder
data om priser, geografisk placering, effekt, stiktyper, ad-
gang til brug af betalingskort, skiltning med ad hoc-pris
AX029763
L 105 - 2023-24 - Bilag 8: Betænkning afgivet 19/3-24
2843963_0002.png
2
for opladning og den samlede købspris, tilgængelighed og
driftsstatus.
Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EU)
2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af infra-
struktur for alternative drivmidler og ophævelse af direktiv
2014/94/EU (herefter AFI-forordningen) indeholder i artikel
20 bestemmelser om, hvilke data operatører af offentligt
tilgængelige ladepunkter og tankstandere eller ejere af dis-
se standere skal stille til rådighed. Endvidere indeholder
AFI-forordningens artikel 20 krav om, at dataudvekslingen
mellem operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter og
tankstandere og databrugere skal ske via en applikationspro-
grammeringsgrænseflade (API) og indsendelse af oplysnin-
ger om denne API til de nationale adgangspunkter.
AFI-forordningens artikel 20 og dertilhørende delegere-
de retsakter og gennemførelsesretsakter og den delegerede
forordning (EU) 2022/670 vurderes dermed at udgøre regu-
leringsgrundlaget for dataudvekslingen. Som anført i punkt
3.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det imid-
lertid Transportministeriets opfattelse, at der kun vil være
et mindre rum for nationalt at vedtage eller fastsætte supple-
rende regler, som vil skulle understøtte tilgængeliggørelsen
af drivmiddeldata.
Det er med lovforslaget foreslået, at AFI-lovens § 12, stk.
1, nyaffattes.
Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 1, 1. og
2. pkt., foreslås det, at transportministeren kan fastsætte reg-
ler om at stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade
(API) eller anden platform til rådighed for operatører og
ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere
til alternative drivmidler, med henblik på at operatørerne og
ejerne af ladepunkter og tankstandere skal stille en række
statiske og dynamiske datatyper til rådighed efter AFI-for-
ordningens artikel 20.
Med det fremsatte lovforslag er det ikke eksplicit anført
i det foreslåede § 12, stk. 1, 1. og 2. pkt., hvem det er,
som transportministeren kan fastsætte regler om kan stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden
platform til rådighed for operatører og ejere af offentligt
tilgængelige ladepunkter og tankstandere.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 1, at i de
under lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 12, stk. 1, 1.
og 2. pkt., at ændre »om at« til »om, at myndigheder under
Transportministeriet og efter forhandling med den relevante
minister myndigheder under andre ministerier kan«.
Med ændringsforslaget vil det blive tydeliggjort, at det
er myndigheder under Transportministeriet og efter forhand-
ling med den relevante minister myndigheder under andre
ministerier.
Ændringsforslaget er i overensstemmelse med hensigten
med det fremsatte lovforslag. Samme formulering er an-
vendt i lovforslagets § 1, nr. 11.
Til nr. 2
Det fremgår af § 12, stk. 2, i AFI-loven, at transportmini-
steren kan fastsætte regler om, at videregivelse, distribution
og udstilling af data efter stk. 1 kan ske til og af myndighe-
der under Transportministeriet eller efter forhandling med
den relevante minister til og af myndigheder under andre
ministerier.
Som anført i bemærkningerne til ændringsforslagets nr.
1 er det Transportministeriets opfattelse, at der i tilknytning
til AFI-forordningen vil være et mindre rum for nationalt
at vedtage eller fastsætte supplerende regler, som vil kunne
understøtte tilgængeliggørelsen af drivmiddeldata.
Det er med lovforslaget foreslået, at AFI-lovens § 12, stk.
2, nyaffattes.
Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 2, 1.
pkt., foreslås det, at transportministeren kan fastsætte regler
om, at myndigheder under Transportministeriet kan indsam-
le, udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af
AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden
platform til rådighed, jf. stk. 1.
Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 2, 2. pkt.,
foreslås det videre, at transportministeren desuden efter for-
handling med den relevante minister kan fastsætte regler
om, at myndigheder under andre ministerier kan indsamle,
udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af AFI-
forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en appli-
kationsprogrammeringsgrænseflade eller anden platform til
rådighed, jf. stk. 1.
Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 2, 3. pkt.,
foreslås det endvidere, at transportministeren kan fastsætte
regler om indsamling, udstilling, opbevaring og videregivel-
se af andre data om og fra den offentligt tilgængelige driv-
middelinfrastruktur.
Med det med lovforslaget foreslåede § 12, stk. 2, 4. pkt.,
foreslås det endelig, at transportministeren efter forhandling
med den relevante minister kan fastsætte regler om indsam-
ling, udstilling, opbevaring og videregivelse af andre data
om og fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruk-
tur.
Med det fremsatte lovforslag følger det ved en fejl ikke
af det foreslåede § 12, stk. 2, 1. og 2. pkt., at transportmini-
steren ud over at fastsætte regler om, at myndigheder under
Transportministeriet og efter forhandling med den relevante
minister myndigheder under andre ministerier kan indsam-
le, udstille, opbevare og distribuere data, som omfattes af
AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden
platform til rådighed, også kan fastsætte regler om, at ope-
ratører og ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og
tankstandere skal videregive sådanne data.
Med det fremsatte lovforslag følger det ved en fejl end-
videre ikke af det foreslåede § 12, stk. 2, 3. og 4. pkt., at
transportministeren og efter forhandling med den relevante
minister ud over at kunne fastsætte regler om indsamling,
udstilling, opbevaring og videregivelse af andre data om og
fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur også
skal kunne fastsætte regler om distribution af sådanne data.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 2, at i de
under lovforslagets § 1, nr. 11, foreslåede § 12, stk. 2, 3.
og 4. pkt., i 1. pkt. efter »Transportministeriet kan« at ind-
sætte »videregive,«, i 2. pkt. efter »ministerier kan« at ind-
sætte »videregive,« og i 3. og 4. pkt. at ændre »indsamling,
L 105 - 2023-24 - Bilag 8: Betænkning afgivet 19/3-24
2843963_0003.png
3
udstilling, opbevaring og videregivelse« til »videregivelse,
indsamling, udstilling, opbevaring og distribution«.
Med ændringsforslaget vil der således i de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser i § 12, stk. 2, blive skabt paral-
lelitet mellem på den ene side de opgaver, som transportmi-
nisteren og efter forhandling med den relevante minister,
myndigheder under andre ministerier, kan fastsætte regler
om i forhold til data, som omfattes AFI-forordningens arti-
kel 20, stk. 2, og på den anden side de opgaver, der kan fast-
sættes regler om i forhold til data om og fra den offentligt
tilgængelige drivmiddelinfrastruktur, herunder infrastruktur
til transmission af fossile drivmidler.
Til nr. 3
AFI-loven trådte i kraft den 6. april 2022, jf. lovens § 20,
stk. 1.
AFI-lovens § 20, stk. 3-5, indeholder overgangsregler, i
forhold til hvornår reglerne i lovens §§ 7-9 om betalingsløs-
ninger har virkning. Reglerne i AFI-lovens §§ 7-9 omhand-
ler krav til betalingsløsninger. Lovens § 7, stk. 1, indeholder
krav til betalingsinstrumenter for offentligt tilgængelige la-
depunkter. Krav til betalingsinstrument for offentligt tilgæn-
gelige ladepunkter med en effekt på under 50 kW er også
reguleret i AFI-lovens § 7, stk. 2 og 3, § 8, stk. 1, og § 9,
stk. 1, og regler udstedt i medfør af lovens § 8, stk. 2 og 3,
og § 9, stk. 2.
Det fremgår af AFI-lovens § 20, stk. 3, at hvis en forvalt-
ningsmyndighed har givet tilladelse eller tilsagn om tilskud
til etablering af et offentligt tilgængeligt ladepunkt inden lo-
vens ikrafttræden eller etableringen af et offentligt tilgænge-
ligt ladepunkt er omfattet af en aftale indgået af staten inden
lovens ikrafttræden, finder AFI-lovens §§ 7-9 alene anven-
delse for et sådant ladepunkt, såfremt ladepunktet etableres
den 1. juli 2022 eller derefter, jf. dog lovens § 20, stk. 4 og
5.
Af AFI-lovens § 20, stk. 4, fremgår det, at for et offent-
ligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af stk. 3, og som
er etableret inden den 1. juli 2022 som følge af en tilladelse
givet af en forvaltningsmyndighed eller som følge af en
aftale indgået med staten, har AFI-lovens §§ 7-9 virkning
fra det tidspunkt, hvor aftalen eller tilladelsen udløber, dog
senest den 1. januar 2026.
Videre følger det af AFI-lovens § 20, stk. 5, at for et
offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af stk. 3,
og som er etableret inden den 1. juli 2022 som følge af
et tilsagn om tilskud givet af en forvaltningsmyndighed,
har AFI-lovens §§ 7-9 virkning fra det tidspunkt, hvor lade-
punktet omfattes af en ny tilladelse eller aftale om ret til at
virke som operatør af ladepunktet, dog senest den 1. januar
2026.
Det følger videre af AFI-lovens § 20, stk. 6, at for et
offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af en tilla-
delse eller et tilsagn om tilskud givet af en forvaltningsmyn-
dighed inden lovens ikrafttræden eller af en aftale indgået
af staten inden lovens ikrafttræden, kan transportministeren
med virkning fra den 1. januar 2026 fastsætte regler om
rimelige og ikkediskriminerende priser.
Endelig følger det af AFI-lovens § 20, stk. 8, at regler
fastsat i medfør af § 2, stk. 1, 3 og 4, i lov nr. 1537 af 19.
december 2017 om infrastruktur for alternative drivmidler
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af denne lovs §§ 10-12 eller 15.
I lyset af de nævnte overgangsregler i AFI-lovens § 20,
stk. 3-5, er det afgørende, i relation til om lovens regler
om betalingsløsninger i §§ 7-9 finder anvendelse, hvorvidt
et offentligt tilgængeligt ladepunkt er etableret efter lovens
ikrafttræden den 6. april 2022, men inden den 1. juli 2022,
eller om ladepunktet er etableret efter den 1. juli 2022.
AFI-forordningen indeholder i artikel 5 krav til betalings-
løsninger for offentlige tilgængeligt ladepunkter. For nær-
mere om AFI-forordningens artikel 5 henvises til punkt
3.4.1 i de almindelige bemærkninger i det fremsatte lovfor-
slag.
Da AFI-forordningen indeholder regler om betalingsløs-
ninger, er det i det fremsatte lovforslag foreslået, at AFI-lo-
vens §§ 7-9 ophæves, jf. § 1, nr. 9, i det fremsatte lovforslag.
Dele af overgangsreglerne i AFI-lovens § 20, stk. 3-5,
angår forhold, som også vil være reguleret i AFI-forordnin-
gen. Som følge heraf er det med det fremsatte lovforslag
foreslået at ændre i de nævnte overgangsregler. Med de fore-
slåede overgangsregler vil betalingsløsninger for offentligt
tilgængelige ladepunkter med en effekt på under 50 kW og
på eller over 50 kW være reguleret i AFI-loven. I medfør
af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 2, stk. 6,
i det fremsatte lovforslag vil der imidlertid for offentligt
tilgængelige ladepunkter også skulle fastsættes supplerende
overgangsregler for ladepunkter med en effekt på under 50
kW.
Med henblik på at forenkle overgangsreglerne for offent-
ligt tilgængelige ladepunkter foreslås det med ændringsfor-
slag nr. 3, at AFI-lovens § 20, stk. 3-5, ophæves, og at
overgangsregler om betalingsinstrumenter i stedet reguleres
samlet ved bekendtgørelse og derved forenkles. Som anført
i det fremsatte lovforslag foreslås der ikke overgangsregler
i tilknytning til forslaget om ophævelse af AFI-lovens §
7, stk. 4 og 5, om indgåelse af aftaler om længerevarende
aftaleforhold og krav om opladning på ad hoc-basis.
Overgangsreglerne om krav til betalingsinstrumenter vil
blive fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 2, stk. 6, i det fremsatte lovforslag. Det er
hensigten, at transportministerens beføjelser vil blive dele-
geret til Færdselsstyrelsen.
Som nævnt ovenfor indeholder AFI-lovens § 20, stk.
6, en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter transportmini-
steren med virkning fra den 1. januar 2026 kan fastsætte
regler om rimelige og ikkediskriminerende priser, få så vidt
angår offentligt tilgængelige ladepunkter, der er omfattet af
en tilladelse eller et tilsagn om tilskud givet af en forvalt-
ningsmyndighed inden lovens ikrafttræden eller af en aftale
indgået af staten inden lovens ikrafttræden.
I bemærkningerne til § 1, nr. 16, i det fremsatte lovfor-
slag er der redegjort nærmere for indholdet af AFI-lovens §
20, stk. 6.
Bemyndigelsesbestemmelsen i AFI-lovens § 20, stk. 6,
har ikke været udmøntet. Som følge af AFI-forordningens
L 105 - 2023-24 - Bilag 8: Betænkning afgivet 19/3-24
2843963_0004.png
4
krav om sikring af rimelige og ikkediskriminerende priser
i artikel 5, stk. 3, og det forhold, at forordningen ikke inde-
holder overgangsregler, er det Transportministeriets opfattel-
se, at bemyndigelsen ikke kan opretholdes, idet det fra den
13. april 2024 vil være forordningen, der finder anvendelse.
I det fremsatte lovforslag foreslås det derfor, at stk. 6 i
AFI-lovens § 20 ophæves.
Da AFI-lovens § 20, stk. 3-5, med dette ændringsforslag
foreslås ophævet, foreslås det af lovtekniske grunde at samle
ændringerne af AFI-lovens § 20 i ændringsforslag nr. 3,
herunder forslaget om ophævelse af AFI-lovens § 20, stk. 6.
Som nævnt ovenfor følger det af AFI-lovens § 20, stk.
8, at regler fastsat i medfør af § 2, stk. 1, 3 og 4, i lov nr.
1537 af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative
drivmidler forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af denne lovs §§ 10-12 eller 15.
I bemærkningerne til § 1, nr. 16, i det fremsatte lovfor-
slag er der redegjort nærmere for baggrunden for, at det
foreslås, at AFI-lovens § 20, stk. 8, kan ophæves. Der vur-
deres således ikke længere at være behov for at opretholde
bestemmelsen i § 20, stk. 8. Som også anført ovenfor fore-
slås det af lovtekniske grunde at samle de foreslåede æn-
dringer af AFI-lovens § 20 i ændringsforslag nr. 3, herunder
forslaget om ophævelse af AFI-lovens § 20, stk. 8.
I lyset af ovenstående foreslås det med ændringsforslag
nr. 3, at nr. 15 og 16 i det fremsatte lovforslag udgår, og at
der i stedet indsættes et nr. 15, hvormed det foreslås, at §
20, stk. 3-6 og 8, ophæves. Ændringsforslaget vil betyde, at
AFI-lovens gældende § 20, stk. 7, bliver § 20, stk. 3.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2024 og var til
1. behandling den 22. februar 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Transportministeren afholdt den 20. februar 2024 en tek-
nisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 8. decem-
ber 2023 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
84. Den 7. februar 2024 sendte transportministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Louise Elholm (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mai Mercado (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF)
Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5