Transportudvalget 2023-24
L 105 Bilag 3
Offentligt
2829642_0001.png
Forslag til ændring af lov om infrastruktur for
alternative drivmidler til transport (AFI-loven)
Teknisk gennemgang for Transportudvalget den 20. februar 2024
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0002.png
Teknisk gennemgang af AFI-lovforslag
Baggrund for AFI-loven og ændring af AFI-loven
Formål med ændring af AFI-loven
Anvendelsesområde og definitioner i AFI-loven
Betalingsløsninger
Prisvisning
Prisdiskrimination
Databestemmelser
Tilsyn og straf
Overgangsbestemmelser
Høringssvar
2
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0003.png
Baggrund for AFI-loven
Lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (AFI-loven) blev vedtaget i april 2022
Implementerer
direktiv om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer (AFI-direktivet)
Gennemfører politisk aftale
om regulering af ladestandermarkedet af 28. oktober 2021:
- Giver kommuner og regioner mulighed for at indgå aftaler om retten til at virke som operatører af
offentligt tilgængelige ladepunkter
- Øger brugervenlighed ved offentligt tilgængelig ladepunkter, så opladning ved ladepunkter svarer
til tankning på konventionel tankstation
3
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0004.png
Baggrund for ændring af AFI-loven
AFI-forordningen
- Finder anvendelse fra den
13. april 2024
- Forordningen er en del af Kommissionens
”Fit-for-55”-lovpakke
- Erstatter AFI-direktivet
- Fastsætter
fælles regler for etablering af infrastruktur for alternative drivmidler
til transport i
EU
- Sikrer tilstrækkelig adgang til alternativ drivmiddelinfrastruktur til bl.a. opladning af køretøjer
4
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0005.png
Formål med ændring af AFI-loven
Lovforslagets formål
Bringer AFI-loven i overensstemmelse med AFI-forordningen
Supplerer AFI-forordningen for, at Danmark kan varetage opgaver efter forordningen
5
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0006.png
Definition af et offentligt tilgængeligt ladepunkt
Gældende ret
Et ladepunkt til forsyning
med et alternativt
drivmiddel, som giver
ikkediskriminerende adgang
for brugere. Ikke-
diskriminerende adgang kan
omfatte forskellige vilkår for
godkendelse, anvendelse og
betaling.
AFI-forordning
Infrastruktur for
alternative drivmidler, der
er beliggende på et sted
eller en lokalitet, der er
åben for offentlig-
heden,
uanset om
infrastrukturen for
alternative drivmidler er
placeret på offentlig eller
privat ejendom, uanset om
der gælder begrænsninger
eller betingelser med
hensyn til stedet eller
adressen, og uanset de
gældende
anvendelsesbetingelser for
infrastrukturen for
alternative drivmidler.
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Sammenligning
AFI-forordningen udvider
begrebet for offentligt
tilgængelig infrastruktur.
Offentligt tilgængelige
ladepunkter omfatter f.eks.
privatejede, offentligt
tilgængelige ladepunkter,
der er placeret på offentlige
eller private ejendomme,
såsom offentlige
parkeringsanlæg eller
supermarkeders
parkeringsanlæg. Et
ladepunkt på privat
ejendom, der er tilgængelig
for offentligheden, bør også
betragtes som offentligt
tilgængelig i tilfælde, hvor
adgangen er begrænset til
en bestemt generel gruppe
af brugere, f.eks. kunder.
6
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0007.png
Betalingsløsninger på ladepunkter med effekt på eller over 50 kW
Gældende ret AFI-lov
AFI-forordning
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Krav om kortlæsere for
almindelige betalingskort.
Sammenligning
Off. tilgængelige
ladepunkter på offentligt
areal, eller som har
modtaget offentligt tilskud,
skal være udstyret med
betalingskortlæsere eller
enheder med eller uden
kontaktløs funktion, der
kan læse betalingskort.
Off. tilgængelige
ladepunkter skal acceptere
elektronisk betaling, inkl.
som minimum enten
betalingskortlæsere eller
kontaktløs funktion, der kan
læse betalingskort.
For at undgå
dobbeltregulering foreslås
det, at AFI-lovens
bestemmelser om
betalingsløsninger
ophæves.
Off. tilgængelige
ladepunkter etableret før
den 1. juli 2022 skal senest
den 1. januar 2026
retrofittes til at have
betalingskortlæser eller
kontaktløs funktion, der kan
læse betalingskort.
Ladepunkter etableret inden
13. april 2024, skal opfylde
kravene fra den 1. januar
2027 såfremt, at
ladepunkterne er etableret
langs TEN-T-vejnettet eller
på et sikkert
parkeringsområde.
7
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0008.png
Betalingsløsninger på ladepunkter med effekt på under 50 kW
Gældende ret AFI-lov
AFI-forordning
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Sammenligning
Undtages fra krav om
obligatorisk
betalingskortlæser, hvis
ladeoperatøren åbner for
roaming.
Ladepunkter etableret før
den 1. juli 2022 skal senest
den 1. januar 2026
retrofittes til at have
betalingskortlæser eller
kontaktløs funktion, der kan
læse betalingskort.
Kan nøjes med betalings-
anordninger, der anvender
en internetforbindelse og
giver mulighed for sikre
betalingstransaktioner
såsom specifik QR-
kodelæsning el. lign.
Der kræves ikke
kortlæsere, hvis der i stedet
gives adgang til bilateral
roaming eller roaming
gennem tredjepart.
For at undgå
dobbeltregulering foreslås
det, at AFI-lovens
bestemmelser om
betalingsløsninger
ophæves.
8
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0009.png
Prisvisning på ladepunkter med effekt på eller over 50 kW
Gældende ret
AFI-forordning
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Sammenligning
Ad hoc-pris
og en
løbende, samlet pris
for
opladning vises i et digitalt
display på ladepunktet.
Ad hoc-pris
pr. kWh og et
evt. brugsgebyr
i
minutpris skal være
tilgængelig, før opladning
påbegyndes.
Transportministeren
bemyndiges til at fastsætte
regler om:
At ladestandere skal
skilte med prisen pr.
kW i et digitalt
display.
At den samlede pris,
før evt. roaming-
gebyrer, skal angives
i et display.
For at fastholde den
metodefrihed, der er
fastsat med AFI-
forordningen, foreslås de
nationale regler om visning
af ad hoc-pris og samlede
købspriser i digitale
displays ophævet.
9
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0010.png
Prisvisning på ladepunkter med effekt på under 50 kW
Gældende ret
AFI-forordning
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Sammenligning
Ad hoc-pris
og
samlet
pris
for opladning vises i
et digitalt display, på en
hjemmeside eller i en app.
Ad hoc-prisen
og
alle
priskomponenter
i
bestemt rækkefølge være
tydelige og lettilgængelige.
Transportministeren
bemyndiges til at fastsætte
regler om at:
Ladestandere skal
skilte med pris pr.
kW i digitalt display
eller give oplysning
herom på
hjemmeside eller
app.
De nationale krav om
prisvisning foreslås
ophævet som følge af AFI-
forordningen
.
Gælder for alle ladepunkter
uanset etableringstidspunkt.
Den samlede
købspris, før evt.
roaminggebyrer, skal
anføres i et digitalt
display eller på
hjemmeside eller
app.
10
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0011.png
Prisdiskrimination
Gældende ret
Priser, som operatører af
ladepunkter, opkræver skal
være rimelige og
ikkediskriminerende.
Offentlige ordregivere, som
indgår aftaler om retten til
at virke som operatør af
off. tilgængelige ladepunk-
ter, skal sikre, at aftalerne
indeholder aftalevilkår om
rimelige og ikke-diskrimi-
nerende priser, herunder
om at operatøren på
ladepunkter, som er i
begrænset konkurrence,
maksimalt må yde en rabat
på 10 % af ad hoc prisen til
brugere med abonnement.
AFI-forordning
Priser, som operatører af
ladepunkter, opkræver skal
være rimelige, let og klart
sammenlignelige,
gennemsigtige og
ikkediskriminerende.
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Offentlige myndigheder
skal sikre, at operatører af
offentligt tilgængelige
ladestandere, opfylder
kravet om rimelige og
ikkediskriminerende
priser.
Transportministeren
bemyndiges til at sikre
rimelige og ikke-
diskriminerende priser for
brugerne gennem
standardiserede vilkår,
som skal anvendes af
kommuner, regioner og
staten, når de indgår aftale
om ret til at virke som
ladeoperatør på offentlige
arealer.
Sammenligning
For at undgå
dobbeltregulering foreslås
det, at AFI-lovens
bestemmelser om
prisdiskrimination
ophæves.
Nationalt krav om rimelige
og ikkediskriminerende
priser ved opladning af
private køretøjer
tilhørende offentlige
ordregivers medarbejdere
og gæster videreføres ikke.
11
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0012.png
Databestemmelser
Gældende ret
AFI-forordning
Aftale om
regulering
af
ladestander
markedet
Sammenligning
Bemyndigelses-
bestemmelser om
videregivelse, distribution
og udstilling af data om og
fra den offentligt
tilgængelige
drivmiddelinfrastruktur.
Udpegning af
identifikations-
registreringsorganisation
(IDRO).
Forvaltning af ID-koder.
Operatører stiller en række
drivmiddeldata til rådighed
via API.
Medlemsstaterne
tilgængeliggør data på et
åbent og ikke-
diskriminerende grundlag.
Bemyndigelse til udpegning af en IDRO
foreslås indført.
Der foreslås nye
bemyndigelsesbestemmelser, som bl.a. skal
give mulighed for, at Transportministeriet
kan understøtte tilgængeliggørelse af
drivmiddeldata evt. i samarbejde med andre
ministerier.
12
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0013.png
Tilsyn og straf
Gældende ret
AFI-forordning
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Sammenligning
Transportministeren kan
fastsætte regler om tilsyn
og straf.
Krav om overvågning af
markedet for
opladningsinfrastruktur.
Krav om, at
myndighederne bestræber
sig på regelmæssigt at
overvåge urimelig
handelspraksis, der
påvirker forbrugerne.
Indeholder ikke egentlige
tilsyns- og
strafbestemmelser.
Vejledende bødeniveau i
normaltilfælde for
overtrædelse af AFI-lovens
regler om bruger-
information m.v.
For at sikre Danmarks
overholdelse af EU-retlige
forpligtelser foreslås det, at
der indføres bestemmelser
om tilsyn og straf.
Lovforslaget indeholder
vejledende bødeniveau ift.
overtrædelse af AFI-
forordningens regler.
13
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0014.png
Overgangsbestemmelser for betalingsløsninger
Gældende ret
AFI-forordning
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Sammenligning
Indeholder bl.a.
overgangsbestemmelser
om betalingsløsninger og
prisvisning for
ladepunkter.
Indeholder ikke egentlige
overgangsbestemmelser,
men retrofitkrav fra 1.
januar 2027 for
ladepunkter med effekt på
eller over 50 kW, der er
etableret på TEN-T-
vejnettet eller i sikkert
parkeringsområde.
Indførsel af
overgangsperiode for
eksisterende ladestandere
løber til 1. januar 2026. Det
medfører bl.a., at kravene
til betalingsløsning fra 1.
januar 2026 også vil
omfatte eksisterende
ladestandere.
Der vil blive foreslået
overgangsbestemmelser for
ladepunkter etableret før
den 13. april 2024.
Det foreslås, at
overgangsbestemmelserne
fastsættes ved
bekendtgørelse.
Overgangsbestemmelserne
vedrører prisvisning og
betalingsinstrumenter.
14
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0015.png
Evaluering af AFI-loven
Gældende ret
AFI-forordning
Aftale om regulering af
ladestandermarkedet
Sammenligning
Med vedtagelsen af AFI-
loven forudsattes det:
At loven evalueres
senest i 2025.
Det indgår i aftalen, at
medfinansierings-
ordningen evalueres frem
mod foråret 2024.
At ordningen for
kommunal og
regional
medfinansiering ved
etablering af
offentligt
tilgængelige
ladepunkter
evalueres frem mod
foråret 2024.
Det anbefales, at der alene
gennemføres en evaluering
af medfinansierings-
ordningen, da væsentlige
dele af grundlaget for at
evaluere loven i sin helhed
ikke vil være tilstede, som
følge af lovforslaget om
ændring af AFI-loven.
15
L 105 - 2023-24 - Bilag 3: Præsentation fra transportministerens tekniske gennemgang af lovforslaget den 20. februar 2024
2829642_0016.png
Høringssvar
Væsentlige punkter i indkomne høringssvar
- Efterspørgsel på vejledning om AFI-forordningen, herunder eksempelvis om intelligent opladning, definition
på offentligt tilgængelige ladepunkter og betalingsinstrumenter.
- Transportministeriet vil kunne vejlede om fortolkning af AFI-forordningen
-
Ønske om forlængelse af den kommunale og regionale medfinansieringsordning
- Transportministeren er positiv indstillet over for at forlænge ordningen med et år
Høringsparterne er positive over for ophævelse af regler om prisdiskrimination
- Regler om prisdiskrimination ophæves, da AFI-forordningen regulerer området
Efterspørgsel på overgangsregler
- Der vil blive fastsat overgangsregler for bl.a. betalingsinstrumenter og prisvisning
16