Transportudvalget 2023-24
L 105 Bilag 1
Offentligt
2821784_0001.png
31. januar 2024
J.nr. 2023-2843
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
infrastruktur for alternative drivmidler til transport
(Ændringer som følge af vedtagelse af forordning om etablering
af alternative drivmidler)
Indholdsfortegnelse
1.
Høringen
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
Høringsperiode
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
Definitioner
Sikring af rimelige og ikkediskriminerende priser m.v.
Høringssvarene
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
Mulighed for kommunal og regional medfinansiering af
ladeinfrastruktur
2.2.4.
Betalingsløsninger og visning af pris for opladning af
elektriske køretøjer
2.2.5.
2.2.6.
Intelligent opladning
Datalevering
2.2.7.
Udpegning af identifikationsregistreringsorganisation
samt udstedelse og forvaltning af identifikationskoder
2.2.8.
2.2.9.
2.2.10.
2.2.11.
3.
Tilsyn
Straffebestemmelser
Overgangsregler
Tankinfrastruktur til flydende metan til vejkøretøjer
Lovforslaget i forhold til lovudkastet
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0002.png
Side 2/30
1. Høringen
1.1.
Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om infrastruktur for
alternative drivmidler til transport har i perioden fra den 8. decem-
ber 2023 til den 5. januar 2024 (28 dage) været sendt i høring hos
en række myndigheder, organisationer m.v.
Udkastet til lovforslag blev den 8. december 2023 endvidere sendt
til Transportudvalget til orientering.
Herudover blev udkastet til lovforslag offentliggjort på Hørings-
portalen den 8. december 2023.
1.2.
Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Det bemærkes, at oversigten
er tilpasset i forlængelse af enkelte høringsparters orientering om
navneskift, således at høringsparternes nye navne indgår. Hørings-
parter, som er ophørt, er ikke medtaget.
Der er ikke myndigheder, organisationer m.v., som på egen foran-
ledning har sendt bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Høringspart
Hø-
rings-
svar
modta-
get
Be-
mærk-
ninger
Ingen
be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at
afgive
hø-
rings-
svar
Arbejdstilsynet
AUTIG (Automo-
bilbranchens
Handels- og In-
dustriforening)
Autobranchen
Danmark
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0003.png
Side 3/30
Bilbranchen
Biogas Danmark
Brintbranchen
Clever
Copenhagen
Electric
Danmarks Motor
Union
Danmarks
Naturfrednings-
forening
Danmarks Stati-
stik
Danske Havne
Danske Rederier
Danske Regioner
Dansk Bilbran-
cheråd
Dansk Bilfor-
handler Union
Dansk e-Mobili-
tet
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Erhvervs-
fremme
X
X
X
X
X
X
X
X
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0004.png
Side 4/30
Dansk Industri
(DI)
Dansk Lednings-
ejerforum
Dansk Parke-
ringsforening
Dansk Transport
og Logistik
DTL
Dansk Vand- og
Spildevandsfor-
ening
Dansk Vejfor-
ening
Datatilsynet
De Danske Bil-
importører
DI Transport
DPT
Drivkraft Dan-
mark
DTU Transport
Energiklagenæv-
net
Energinet
Energitilsynet
E.On
FDEL
X
X
X
X
X
X
X
X
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0005.png
Side 5/30
Forbrugerrådet
Forenede Danske
Motorejere
FDM
Foreningen af
Vognimportører
i Danmark
Foreningen Tek-
niske Konsulen-
ter for Vejtrans-
port
Forsyningstilsy-
net
HMN Naturgas
I/S
ITD
KL
Landdistrikter-
nes Fællesråd
NOAH-Trafik
Norlys
OK a.m.b.a.
Rambøll
Rigsrevisionen
Rådet for Bære-
dygtig Trafik
Rådet for Sikker
Trafik
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0006.png
Side 6/30
SEAS NVE
Share Now
Sperto ApS
Spirii
Teknisk
Landsforbund
Teknologisk In-
stitut
Tesla
Trafikforbundet
Viggo HQ ApS
Ørsted A/S
Albertslund
Kommune
Allerød Kom-
mune
Assens Kom-
mune
Ballerup Kom-
mune
Billund Kom-
mune
Bornholms
Regionskom-
mune
Brøndby Kom-
mune
X
X
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0007.png
Side 7/30
Brønderslev
Kommune
Dragør Kom-
mune
Egedal Kom-
mune
Esbjerg Kom-
mune
Fanø Kommune
Favrskov Kom-
mune
Faxe Kommune
Fredensborg
Kommune
Fredericia Kom-
mune
Frederiksberg
Kommune
Frederikshavn
Kommune
Frederikssund
Kommune
Furesø Kom-
mune
Faaborg-
Midtfyn Kom-
mune
Gentofte Kom-
mune
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0008.png
Side 8/30
Gladsaxe Kom-
mune
Glostrup Kom-
mune
Greve Kommune
Gribskov Kom-
mune
Guldborgsund
Kommune
Haderslev Kom-
mune
Halsnæs Kom-
mune
Hedensted Kom-
mune
Helsingør Kom-
mune
Herlev Kom-
mune
Herning Kom-
mune
Hillerød Kom-
mune
Hjørring Kom-
mune
Holbæk Kom-
mune
Holstebro Kom-
mune
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0009.png
Side 9/30
Horsens Kom-
mune
Hvidovre Kom-
mune
Høje-Taastrup
Kommune
Hørsholm Kom-
mune
Ikast-Brande
Kommune
Ishøj Kommune
Jammerbugt
Kommune
Kalundborg
Kommune
Kerteminde
Kommune
Kolding Kom-
mune
Københavns
Kommune
Køge Kommune
Langeland Kom-
mune
Lejre Kommune
Lemvig Kom-
mune
Lolland Kom-
mune
X
X
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0010.png
Side 10/30
Lyngby-Taarbæk
Kommune
Læsø Kommune
Mariagerfjord
Kommune
Middelfart Kom-
mune
Morsø Kommune
Norddjurs Kom-
mune
Nordfyns Kom-
mune
Nyborg Kom-
mune
Næstved Kom-
mune
Odder Kommune
Odense Kom-
mune
Odsherred Kom-
mune
Randers Kom-
mune
Ringkøbing-
Skjern
Kommune
Ringsted Kom-
mune
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0011.png
Side 11/30
Roskilde Kom-
mune
Rudersdal Kom-
mune
Rødovre Kom-
mune
Samsø Kom-
mune
Silkeborg Kom-
mune
Skanderborg
Kommune
Skive Kommune
Slagelse Kom-
mune
Solrød Kom-
mune
Sorø Kommune
Stevns Kom-
mune
Struer Kommune
Svendborg Kom-
mune
Syddjurs Kom-
mune
Sønderborg
Kommune
Thisted Kom-
mune
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0012.png
Side 12/30
Tønder Kom-
mune
Tårnby Kom-
mune
Vallensbæk
Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmer-
lands Kommune
Viborg Kom-
mune
Vordingborg
Kommune
Ærø Kommune
Aabenraa Kom-
mune
Aalborg Kom-
mune
Aarhus Kom-
mune
Region Hoved-
staden
Region Midtjyl-
land
Region Nordjyl-
land
X
X
X
X
X
X
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0013.png
Side 13/30
Region Sjælland
Region Syddan-
mark
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar om udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Rigsrevisionen
har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Drivkraft Danmark
bakker op om de foreslåede ændringer af
AFI-loven.
Norlys
anfører, at selskabet tilslutter sig høringssva-
rene fra Dansk e-Mobilitet og Dansk Erhverv. Selskabet har dog
også anført supplerende bemærkninger, som er anført nedenfor.
Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, Dansk e-Mobili-
tet, De Danske Bilimportører, Norlys, ITD, Dansk Er-
hverv og DI Transport
bemærker generelt, at de kan tilslutte
sig, at forhold, der er reguleret i AFI-loven, og som fremadrettet vil
være reguleret i AFI-forordningen, bør udgå af loven, hvormed
AFI-loven bringes i overensstemmelse med AFI-forordningen.
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0014.png
Side 14/30
Dansk e-Mobilitet
bemærker i forhold til indledningen i lov-
forslagets almindelige bemærkninger, at ladestanderbekendtgørel-
sen og EU’s bygningsdirektiv også har væsentlig betydning for
etablering af drivmiddelinfrastruktur.
Clever
gør opmærksom på, at EU er på vej med et nyt bygningsdi-
rektiv, som også vil have stor betydning for opstilling af ladeinfra-
struktur.
Transportministeriet har i forlængelse af bemærkningerne om
anden lovgivning, som vedrører etablering af drivmiddelinfra-
struktur, i lovforslagets almindelige bemærkninger supplerende
anført, at der i anden lovgivning end AFI-loven også findes reg-
ler, der vedrører etablering af drivmiddelinfrastruktur. Der hen-
vises til pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Spirii, Aalborg Kommune, Københavns Kommune og
Aarhus Kommune
efterspørger, at det indarbejdes i lovforsla-
get, hvorledes forordningens bestemmelser, herunder begreber,
nærmere skal forstås.
Transportministeriet skal bemærke, at som anført i lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 1 forventes Kommissionen at of-
fentliggøre guidelines
i form af »Spørgsmål og svar« i tilknytning
til AFI-forordningen. Disse guidelines ventes at indeholde fortolk-
ningsbidrag i forhold til en nærmere forståelse af forordningen.
Endvidere ventes Kommissionen også at udstede gennemførelses-
retsakter og delegerede retsakter i forlængelse af bemyndigelses-
bestemmelserne i AFI-forordningen, som bl.a. vil supplere forord-
ningen.
Det er Transportministeriets opfattelse, at det generelt i lovforsla-
get ikke vil kunne informeres om, hvorledes AFI-forordningens
bestemmelser konkret skal forstås. Lovforslaget vil alene kunne
indeholde Transportministeriets umiddelbare opfattelse af, hvor-
ledes AFI-forordningen vurderes at skulle forstås, i de tilfælde,
hvor fortolkning er af betydning i forhold til de foreslåede æn-
dringer af AFI-loven. De konkrete forespørgsler om fortolkning af
AFI-forordningen er gengivet nedenfor. Transportministeriet vil
via dialog med Kommissionen kunne bidrage i forhold til at vej-
lede om forordningen.
Spirii
foreslår, at der indsættes en bestemmelse i AFI-loven, hvor-
efter en myndighed i stil med det fra skatteområdet tillægges kom-
petence til at gøre sin opfattelse kendt i forhold til tydelige og kon-
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0015.png
Side 15/30
krete spørgsmål fra branchen og andre. Forslaget beror på, at reg-
ler og rammer for den grønne omstilling ofte giver anledning til
tvivl. Som eksempel herpå nævnes de kommende regler om intelli-
gent opladning i AFI-forordningens artikel 5, stk. 8.
Det er Transportministeriets opfattelse, at der under Transport-
ministeriet ikke vil kunne etableres en myndighed med det formål
at besvare konkrete spørgsmål vedrørende AFI-forordningen ved
afgørelse under henvisning til, at det ifølge EU-retten i sidste ende
tilkommer Domstolen at foretage en sådan fortolkning. Trans-
portministeriet kan imidlertid vejlede om AFI-forordningen og vi-
dereformidle f.eks. information herom fra Kommissionen.
Spirii
anfører, at firmaet går ud fra, at der i det endelige lov-
forslags forarbejder angives de relevante ændringer af de bekendt-
gørelser, som udmønter de regler i AFI-loven, som ophæves.
DI Transport
anfører, at lovforslaget vil medføre ændring af rela-
terede bekendtgørelser.
Transportministeriet kan bekræfte, at der planlægges udstedelse
af nye bekendtgørelser som følge af de foreslåede ændringer af
AFI-loven. Transportministeriet skal i tilknytning hertil oplyse, at
bemærkninger til bemyndigelsesbestemmelser er blevet præcise-
ret og uddybet i forhold til, hvilke regler der forventes fastsat i
medfør af bemyndigelsesbestemmelserne.
Aalborg Kommune
anfører, at det er kommunens vurdering, at
ændringen af AFI-loven ikke til fulde giver overblikket over kom-
munens forpligtelser og muligheder i forhold til opsætning af lade-
standere.
Transportministeriet kan tilslutte sig Aalborg Kommunes vurde-
ring, idet det samtidig bemærkes, at vedtagelsen af AFI-forord-
ningen og ophævelsen af AFI-direktivet vil betyde, at det fremad-
rettet vil være såvel AFI-forordningen som AFI-loven, som vil re-
gulere etablering af infrastruktur for alternative drivmidler.
Københavns Kommune
opfordrer Transportministeriet til at
komme med en præcisering af lovgivningen i de situationer, hvor
ladepunktets placering i sig selv ikke er underlagt udbudsreglerne i
AFI-loven. Det er f.eks., hvis ejeren af arealet med ladepunktet ikke
er en offentlig ordregiver, men ladestanderne ikke kan benyttes
uden parkering på et på offentligt areal.
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0016.png
Side 16/30
Som Transportministeriet umiddelbart forstår Københavns Kom-
munes opfordring, synes den at omhandle tilfælde, hvor privat-
personer eller virksomheder ønsker at etablere ikkeoffentligt til-
gængelige ladepunkter på egen ejendom, men hvor parkering i
forbindelse med opladning vil skulle ske på et offentligt vejareal.
Det er umiddelbart Transportministeriets opfattelse, at spørgs-
målet kan angå AFI-forordningens definition af »offentlig tilgæn-
gelig« i artikel 2, nr. 45. Ministeriet har noteret spørgsmålet og
skal i den forbindelse oplyse, at Kommissionen endnu ikke har of-
fentliggjort »Spørgsmål og svar«, som evt. vil kunne bidrage til
opklaring af spørgsmålet.
Københavns Kommune
opfordrer til, at der i AFI-loven beskri-
ves, hvordan en operatør, der opstiller offentligt tilgængelige lade-
standere på offentligt areal, skal tåle konkurrence fra private lade-
standere. Det anføres, at der kan opstå situationer, hvor private la-
destandere forsynes via et kabel under f.eks. fortov (ved hjælp af
skinne etableret med hjemmel i § 80 i lov om offentlige veje m.v.),
som kan oplade køretøjer på den samme p-plads som bruges af et
offentligt tilgængeligt ladepunkt (som er etableret under en AFI-
dækket aftale).
Transportministeriet har noteret sig Københavns Kommunes op-
fordring, idet det bemærkes, at Transportministeriet umiddelbart
vurderer, at bemærkningen ligger uden for lovforslagets rammer
at afklare.
KL
opfordrer til, at udbudsprocesser ved udbud af arealer til lade-
standere på offentlige arealer gøre mere smidige og mindre res-
sourcekrævende.
Transportministeriet har noteret sig opfordringen fra KL. Det er
imidlertid ministeriets opfattelse, at det ikke ligger inden for ram-
merne af nærværende lovforslag at afklare, om der kan være be-
hov for ændring af udbudsregler mere generelt, da gennemførelse
af udbud reguleres af en række regler.
2.2.
Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.2.1. Definitioner
Københavns Kommune
kan støtte forslaget om at anvende den
samme begrebsdefinition i AFI-loven som i AFI-forordningen.
Transportministeriet har taget bemærkningen til efterretning.
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0017.png
Side 17/30
De Danske Bilimportører
finder, at den foreslåede definition af
udbyder af mobilitetstjenester forekommer at være temmelig bred,
idet forslaget til AFI-lovens nye § 2 ikke indeholder en definition af
begrebet mobilitetstjeneste. Organisationen finder derfor, at der
mangler en afgrænsning af, hvilke tjenester (leveret mod vederlag),
der hentydes til ud over opladnings- og optankningstjenester. I for-
længelse heraf anfører organisationen, at det bør overvejes at defi-
nerer mobilitetstjenester i AFI-lovens § 2.
Transportministeriet bemærker, at den foreslåede definition af
udbyder af mobilitetstjeneste svarer til definitionen af begrebet i
AFI-forordningens artikel 2, nr. 36. Videre bemærker ministeriet,
at mobilitetstjeneste ikke er defineret i AFI-forordningen, men at
begreberne opladning- og optankningstjeneste er defineret i for-
ordningen. Opladningstjeneste er i AFI-forordningens artikel 2,
nr. 53, defineret som salg eller levering af elektricitet, herunder
relaterede tjenester, gennem et offentligt tilgængeligt ladepunkt.
Optankningstjeneste er i AFI-forordningens artikel 2, nr. 57, defi-
neret som salg eller levering af ethvert flydende eller gasformigt
brændstof via en offentlig tilgængelig tankstander.
Transportministeriet har på baggrund af bemærkningen uddybet
bemærkningerne til definitionen af udbyder af mobilitetstjenester.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
Dansk e-Mobilitet
gør opmærksom på, at begreberne tankstan-
der og intelligent opladning ikke er defineret i forslaget til AFI-lo-
vens § 2.
Aarhus Kommune
anfører, at AFI-loven kunne bidrage til at af-
klare betydningen af intelligent opladning, som omtales i AFI-for-
ordningen.
Transportministeriet
kan oplyse, at begrebet tankstander er med-
taget/defineret i lovforslaget. Der henvises lovforslagets § 1, nr. 4
(den foreslåede § 2, nr. 11).
Da der med lovforslaget ikke lægges op til at indsætte bestemmel-
ser om intelligent opladning, da forholdet er reguleret i AFI-for-
ordningen, finder Transportministeriet, at det ligger uden for
rammerne for lovforslaget at redegøre for opladningsformen i
lovforslaget.
Transportministeriet kan imidlertid oplyse, at begrebet »intelli-
gent opladning« er defineret i AFI-forordningens artikel 2, nr. 65,
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0018.png
Side 18/30
hvoraf det følger, at der ved begrebet forstås, at opladningsope-
ration, hvor intensiteten af den elektricitet, der leveres til batte-
riet, justeres i realtid på grundlag af oplysninger modtaget via
elektronisk kommunikation.
Spirii
efterspørger, at begreberne »betalingsinstrument, der an-
vendes i vid udstrækning i Unionen«, »anordning, der anvendes til
betalingstjenester«, »anden kontraktbaseret opladningsløsning«
og »frit tilgængelige, bredt understøttede elektroniske midler« ud-
foldes nærmere i lovforslagets bemærkninger, herunder om begre-
ber betyder en og samme ting, nemlig en app.
Aalborg Kommune
efterspørger, at begrebet »sikre betalings-
transaktioner« uddybes i lovforslaget.
De anførte begreber indgår i AFI-forordningens artikel 5 om op-
ladningsinfrastruktur.
Det er Transportministeriets opfattelse, at det med de foreslåede
ændringer af AFI-loven ikke ligger inden for rammerne af lov-
forslaget at vejlede nærmere herom i lovforslaget. Ministeriet kan
imidlertid i forhold til spørgsmålet fra Spirii oplyse, at det er mi-
nisteriets opfattelse, at de
fire anførte begreber samlet set ikke
kun/entydigt betyder en app.
Transportministeriet har som også anført ovenfor forståelse for,
at der ønskes yderligere information om, hvorledes begreber i for-
ordningen nærmere skal forstås. Ministeriet er opmærksom på,
at der i anden sammenhæng kan vejledes nærmere om forordnin-
gen.
Københavns Kommune
anfører i tilknytning til forslaget om at
ændre definitionen af, hvornår et ladepunkt er offentligt tilgænge-
ligt, at det er nødvendigt, at AFI-loven tager stilling til, hvordan
kommunen håndterer situationer, hvor private aktører ansøger om
opstilling af ladepunkter delvist på offentlig vej/kommunal grund.
Det anføres i forlængelse heraf, at ladestandere i nogle tilfælde øn-
skes opstillet på privat grund, men at parkeringspladsen er belig-
gende på et offentlig ejet areal (f.eks. kommunal vej). Kommunen
opfordrer derfor til, at det i AFI-loven eller bemærkninger fremgår,
hvornår et offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er delvist placeret
på f.eks. kommunens vejareal, er omfattet af AFI-loven.
Det er Transportministeriets opfattelse, at den foreslåede defini-
tion af, hvornår et ladepunkt er offentligt tilgængeligt, isoleret
ikke ændrer ved, hvornår et ladepunkt etableres helt eller delvist
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0019.png
Side 19/30
på et offentligt vejareal i vejlovens § 80’s
forstand.
Den foreslåede
definition har således ikke betydning i forhold, hvad der forstås
ved begrebet »det offentlige vejareal« i vejloven.
Den ændrede definition vurderes derimod at kunne få betydning i
forhold til, hvornår der er tale om etablering af offentligt tilgæn-
gelige ladepunkter, idet den foreslåede definition alt andet lige in-
debærer en udvidelse af begrebet.
Transportministeriet er opmærksom på, at der med den foreslå-
ede definition kan opstå behov for afklaring af en række fortolk-
ningsspørgsmål blandt andet i forhold til vejlovens § 80. Trans-
portministeriet bidrager gerne i forhold til afklaring hertil, bl.a. i
forlængelse af Kommissionens forventede offentliggørelse af
»Spørgsmål og svar« i tilknytning til AFI-forordningen.
KL
bemærker, at der både i AFI-forordningen og AFI-loven mang-
ler en definition af »dynamiske data« og »realtidsdata.«
Transportministeriet skal hertil bemærke, at AFI-forordningens
artikel 20, stk. 2, oplister »dynamiske data«. Det bemærkes end-
videre, at Kommissionen kan vedtage delegerede retsakter efter
AFI-forordningens artikel 20, stk. 6.
2.2.2. Sikring af rimelige og ikkediskriminerende priser m.v.
Spirii
og
Dansk Erhverv
kan tilslutte sig, at AFI-lovens § 3, stk.
3, ophæves.
Spirii
anfører videre, at det bør være domstole eller centrale stats-
lige myndigheder, der tager stilling til, om en pris er rimelig. End-
videre anføres det, at det ikke bør være kommunale ordregivere,
som fører tilsyn hermed. Selskabet kan derfor ikke tilslutte sig, at
offentlige ordregivere kan stille kontraktuelle krav om forhold, som
i forvejen er offentligretlig pligt. Det anføres at have den betydning,
at koncessionerne misligholdes, hvis prisen ophører med at være
rimelig i offentligretlig forstand. Hvis det viser sig at være tilfældet,
anføres det, at retsmidlet bør være bøde eller erstatning, og ikke
kommunernes ophævelse af koncession. I forlængelse heraf anfø-
res det, at lovforslaget og de specielle bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, nr. 5, ændres således, at gældende aftalebestemmel-
ser med offentlige ordregivere, der gennemfører kontraktuelt den
snart hidtidige § 3, stk. 3, også mister deres anvendelse inter partes
mellem koncessionshaver og -giver.
Transportministeriet kan oplyse, at tilsyn med overholdelse af lo-
ven og AFI-forordningens bestemmelser forventes delegeret til
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0020.png
Side 20/30
Færdselsstyrelsen som anført i pkt. 3.7.2. i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger. Det er umiddelbart Transportministeriets op-
fattelse, at manglende overholdelse af en koncessionsaftale vil
kunne medføre, at misligholdelsesbeføjelser vil kunne gøres gæl-
dende, herunder i forhold til overholdelse af AFI-forordningens
krav.
Transportministeriet har præciseret lovforslagets bemærkninger
til forslaget om ophævelse af AFI-lovens § 3, stk. 3, derved, at det i
forhold til de afsnit, der henvises til, er tydeliggjort, at teksten om-
handler ikkeoffentligt tilgængelige ladepunkter, der ikke er regu-
leret i AFI-forordningens artikel 5. Der henvises til bemærknin-
gerne til lovforslagets § 1, nr. 6.
Om overgangsregler i forhold til AFI-forordningens krav henvises
til pkt. 2.2.10 om overgangsregler nedenfor.
Aalborg Kommune
anfører, at kommunen ønsker tidsbegræns-
ning samt krav om opladning på parkeringspladser ved en lade-
stander for at sikre, at ladepladserne bliver udnyttet mest hensigts-
mæssigt til opladning af biler.
Transportministeriet kan hertil oplyse, at forordningen i artikel 5,
indeholder bestemmelser, som giver operatører af offentligt til-
gængelige ladepunkter mulighed for at opkræve et brugsgebyr i
form af en minutpris for at undgå, at et ladepunkt er optaget i
længere perioder.
2.2.3. Mulighed for kommunal og regional medfinansiering af ladeinfra-
struktur
Region Nordjylland
finder, at det som følge af ny lovgivning,
som er under forberedelse under bygningsdirektivet, at det er en
vigtig faktor, at kommuner og regioner også efter den 31. december
2024, hvor den nuværende medfinansieringsordning udløber, kan
bidrage til medfinansiering af ladeinfrastruktur på egne arealer.
Det er i forlængelse heraf Region Nordjyllands opfattelse, at udsky-
delse af evalueringen af medfinansieringsordningen for etablering
af ladeinfrastruktur fra 2024 til 2025 som foreslået af Transport-
ministeriet i lovforslaget ikke vil skabe det tilstrækkelige grundlag
for medfinansiering. Regionen anfører i forlængelse heraf, at der
ved udskydelsen vil mistes værdifuld tid i forhold til at opfylde de
kommende, skærpede krav.
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0021.png
Side 21/30
Transportministeriet har noteret sig det anførte og bemærker, at
evalueringen af medfinansieringsordningen foreslås udskudt fra
2024 til 2025 med det sigte, at der i 2025 er et større grundlag for
at foretage evalueringen. Ministeriet skal ligeledes bemærke, at
udskydelse af evalueringen af medfinansieringsordningen ikke er
til hinder for, at ordningen eventuelt videreføres, således at der
fra kommunal og regional side vil kunne bidrages til medfinansie-
ring fra 2025.
Transportministeriet har i forlængelse af Region Nordjyllands be-
mærkninger justeret bemærkningerne i lovforslaget om evalue-
ring af AFI-loven. Der henvises til lovforslagets almindelige be-
mærkninger pkt. 1.
2.2.4. Betalingsløsninger og visning af pris for opladning af elektriske kø-
retøjer
Aarhus Kommune
anfører, at AFI-loven kunne afklare usikker-
heder vedrørende fortolkningen af betalingsløsninger og visning af
priser for AC-ladere. Kommunen anfører i forlængelse heraf, at der
ifølge AFI-forordningen er krav om sikre betalingstransaktioner for
ladepunkter, der anvender en internetforbindelse, med en effekt på
under 50 kW, men at det er uklart, hvad der forstås ved sikre beta-
lingstransaktioner. I forlængelse heraf spørges der til, om speci-
fikke Quick Response-koder er de eneste alternativer til betalings-
automater eller, om der er andre muligheder.
Det er Transportministeriets opfattelse, at de foreslåede ændrin-
ger af AFI-loven ikke giver anledning til at informere yderligere
om AFI-forordningens artikel 5, stk. 1, end, hvad der følger af lov-
forslaget Transportministeriet bidrager dog gerne til at afklare
evt. fortolkningsspørgsmål i anden sammenhæng.
Dansk e-Mobilitet, Dansk Erhverv og Clever
er tilfredse
med, at reglerne i AFI-lovens kapitel 4 om betalingsløsninger og
visning af pris for opladning af elektriske køretøjer ophæves. I for-
længelse heraf spørger høringsparterne, om Transportministeriet
kan bekræfte, at kommuner og regioner ved udbud og indgåelse af
aftaler om etablering af offentlig tilgængelig opladningsinfrastruk-
tur ikke vil kunne stille særlige krav til betalingsløsninger, abonne-
mentsordninger m.v., når disse er reguleret i AFI-forordningen.
DI Transport
anfører, at forslaget om ophævelse af reglerne om
krav til visning af pris og betalingsløsninger må betyde, at kommu-
nerne ved udpegning af arealer til offentlig ladeinfrastruktur ikke
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0022.png
Side 22/30
vil kunne stille supplerende krav, hvis disse i øvrigt er reguleret i
AFI-forordningen.
Det er Transportministeriets umiddelbare opfattelse, at kommu-
ner og regioner ved udbud og indgåelse af aftaler om etablering
af offentlig tilgængelig opladningsinfrastruktur ikke vil kunne
stille særlige krav, som vil være uforenelige med de forhold, som
er reguleret i AFI-forordningen. Det vil sige, at ved etablering af
offentligt tilgængelige ladepunkter vil krav til f.eks. betalingsløs-
ninger skulle ligge inden for rammerne af AFI-forordningens ar-
tikel 5.
Det skal i tilknytning til ovenstående bemærkes, at forordningen
er umiddelbart gældende, og at der ifølge Transportministeriets
opfattelse alene i forhold til et mindre antal bestemmelser fra
medlemsstaternes side vil kunne fastsættes supplerende national
lovgivning. I bemærkningerne til lovforslagets bemyndigelsesbe-
stemmelser er der redegjort for, hvorledes bemyndigelsesbestem-
melser nærmere forventes udmøntet ved bekendtgørelse.
Spirii
efterspørger, at Transportministeriet i forarbejderne tilken-
degiver sin opfattelse af, hvor og hvornår ladestandere skal udsty-
res med et display.
Aalborg Kommune
anfører, at det ikke tydeligt fremgår af AFI-
forordningen, hvilke løsninger der imødekommer forordningens
krav om, at operatøren gør ad hoc-prisen og den samlede købspris
for opladningstjenesten let tilgængelig. Aalborg Kommune anfører
videre, at AFI-forordningen ikke klart definerer sikre betalings-
transaktioner for ladepunkter, der anvender en internetforbindelse
med en effekt på under 50 kW. Endelig anføres det, at Aalborg
Kommune foretrækker betalingsautomater eller centrale displays
til visning af priser m.v.
Det er Transportministeriets opfattelse, at det er AFI-forordnin-
gens artikel 5, stk. 4, som er den relevante bestemmelse i forhold
til krav om display. Det følger af forordningens artikel 5, stk. 4, at
offentligt tilgængelige ladepunkter med en effekt på eller over 50
kW skal vise ad hoc-prisen i kWh og et eventuelt brugsgebyr i
form af en minutpris ved ladestationerne, således at slutbrugerne
har kendskab til prisinformationerne inden en opladningssession
påbegyndes. Transportministeriet kan oplyse, at der i den sam-
menhæng kan ydes information om krav til prisvisning, herunder
om anvendelse af display.
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0023.png
Side 23/30
2.2.5. Intelligent opladning
Spiiri
anfører et af problemerne med den grønne omstilling ofte
er, at rammer og regler giver anledning til tvivl. Som eksempel
herpå nævnes de kommende regler i AFI-forordningens artikel 5,
stk. 8, om intelligent opladning. I forlængelse heraf foreslås, at der
oprettes en myndighed, som det kendes fra skatteområdet, der skal
gøre sin opfattelse kendt i forhold til tydelige og konkrete spørgs-
mål fra branchen og andre.
Transportministeriet har adresseret opfordringen under pkt. 2.1 i
høringsnotat, hvortil der henvises.
Københavns Kommune
opfordrer Transportministeriet til at
komme med en præcisering af, hvordan muligheden for intelligent
opladning skal forstås i en dansk kontekst, herunder hvordan intel-
ligent opladning kan integreres med allerede gældende dansk lov-
givning om vejafmærkning, f.eks. bekendtgørelsen om anvendelse
af vejafmærkning.
Transportministeriet har forståelse for ønsket om information om
AFI-forordningens krav om intelligent opladning. Da intelligent
opladning ikke foreslås reguleret nærmere med lovforslaget, fin-
der ministeriet ikke, at lovforslaget kan anvendes til at informere
herom. Transportministeriet har noteret ønsket om information
om AFI-forordningens bestemmelser om intelligent opladning.
2.2.6. Datalevering
Norlys
opfordrer til, at arbejdet med indsamling, opbevaring og
distribution af data, som omfattes af AFI-forordningens artikel 20,
samtænkes med den fælles offentlige database for registrering af
ladestanderdata, GeoFa, som Dansk e-Mobilitet, KL og Danmarks
Statistik har udviklet, og at arbejdet som minimum sker i tæt sam-
arbejde med de nævnte aktører.
Det er Transportministeriets opfattelse, at krav i forhold til at
stille statiske og dynamiske data til rådighed fremadrettet vil
være reguleret i AFI-forordningen samt de delegerede retsakter
og gennemførelsesretsakter, der vedtages af Kommissionen. Efter
AFI-forordningen vil operatører af offentligt tilgængelige lade-
punkter og tankstandere til alternative drivmidler skulle oprette
en applikationsgrænseflade (API), der giver gratis og ubegrænset
adgang til data, som er omfattet af AFI-forordningen samt ind-
sende oplysninger om API’en til
de nationale adgangspunkter.
Det er Transportministeriets forventning, at der vil være et
mindre rum for vedtagelse af nationale regler i forhold til de
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0024.png
Side 24/30
data, som operatørerne vil skulle stille til rådighed. I hvilket om-
fang, der vil kunne vedtages nationale regler i tilknytning til AFI-
forordningens artikel 20 vurderes blandt andet at bero på de
kommende delegerede retsakter eller gennemførelsesretsakter,
som Kommissionen ventes at vedtage i medfør af AFI-forordnin-
gen.
Det er Transportministeriets umiddelbare vurdering, at medlems-
staterne vil kunne fastsætte regler om anvendelse af API. Det er i
tilknytning hertil umiddelbart Transportministeriets opfattelse,
at det vil være en statslig opgave evt. at stille en API til rådighed
for operatørerne i forhold til, at de kan stille data til rådighed.
Transportministeriet ønsker i muligt omfang at understøtte, at
oplysninger om data stilles til rådighed, hvorfor Transportmini-
steriet foreslår, at der indsættes en bemyndigelsesbestemmelse
herom i AFI-lovens § 12. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11,
og bemærkningerne dertil samt lovforslagets almindelige be-
mærkninger pkt. 3.6.2. Hvorledes AFI-forordningen nærmere kan
understøttes via nationale regler i forhold til at stille data til rå-
dighed, vil Transportministeriet komme med forslag til i forbin-
delse med udmøntning af bemyndigelserne i AFI-loven. Trans-
portministeriet bemærker i tilknytning hertil, at ministeriet er be-
kendt med den database for registrering af ladestanderdata, som
Norlys omtaler, og at ministeriet gerne indgår i dialog med inte-
resserede høringsparter om, hvorledes data kan stilles til rådig-
hed.
Københavns Kommune
opfordrer i lyset af forslaget til AFI-lo-
vens § 12 til, at data, som operatører af offentligt tilgængelige lade-
punkter og tankstandere vil skulle stille til rådighed efter AFI-for-
ordningens artikel 20, regelmæssigt offentliggøres for at fremme
gennemsigtigheden på ladestandermarkedet.
Transportministeriet skal hertil oplyse, at det følger af AFI-for-
ordningens artikel 20, stk. 3, at operatører af offentligt tilgænge-
lige ladepunkter og tankstandere skal oprette en applikationspro-
grammeringsgrænseflade (API), der giver gratis og ubegrænset
adgang til de data, som er omfattet af forordningens artikel 20,
stk. 2.
I forhold til forslaget til AFI-lovens § 12 kan det oplyses, at Trans-
portministeriet som nævnt ovenfor i muligt omfang ønsker at un-
derstøtte tilgængeliggørelse af data om ladestandermarkedet. Det
er hensigten, at den foreslåede § 12 skal medvirke hertil. Ministe-
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0025.png
Side 25/30
riet skal i denne sammenhæng bemærke, at hvorledes Transport-
ministeriet nærmere vil kunne understøtte tilgængeliggørelsen af
data endnu ikke er fastlagt. For at sikre, at offentlige myndighe-
ders databehov håndteres hensigtsmæssigt, er det også hensigten,
at interessenter i forhold til kommunale, regionale og statslige in-
teresser vil blive inddraget med hensyn til, hvordan kravene efter
AFI-forordningens artikel 20 kan understøttes.
KL
gør opmærksom på, at KL gerne indgår i dialog med Trans-
portministeriet om at skaffe data til afrapportering om udviklingen
af offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur i Danmark til EU-Kom-
missionen. KL gør i forlængelse heraf opmærksom på, at KL har
identificeret en række opmærksomhedspunkter, der kan være pro-
blematiske fra et kommunalt og/eller et fællesoffentligt perspektiv.
I høringssvaret anfører KL flere både generelle og specifikke be-
mærkninger.
KL anfører, at der eksisterer et databehov om ladestandere til brug
for myndighedsbrug, herunder planlægningsopgaver. I tilknytning
hertil bemærkes det, at AFI-forordningen har et forbrugerfokus.
I forhold til datalevering fra ladeoperatører anfører KL bl.a., at KL
har erfaret, at Styrelsen for Dataforsyning og infrastruktur (SDFI)
skal udvikle en udstillingsportal til data, der skal udspringe fra la-
deoperatørernes software. Endvidere anfører KL, at AFI-forordnin-
gen/loven introducere adskillige begreber, som skal oversættes til
specifikationer for det danske marked. I forlængelse heraf anfører
KL, at det er deres umiddelbare vurdering, at ladeoperatørernes
omkostninger til udvikling af nødvendige API’er vil overstige
baga-
telgrænsen på 4 mio. kr., da der allerede findes et tocifret antal
operatører på markedet. KL er derfor enige med EU-Kommissio-
nen i, at tilpasnings-og administrationsomkostninger bør overvå-
ges nøjes og løbende i Transportministeriets projekt for IT-løsning.
KL anfører, at KL med fordel kan konsulteres og inddrages i pro-
jektet om udstilling af data i forhold til datakilder og softwareud-
vikling.
Transportministeriet bemærker, at der i forbindelse med udmønt-
ning af AFI-lovens bemyndigelsesbestemmelser vil skulle tages
stilling til, hvilke nationale regler der kan fastsættes i tilknytning
til AFI-forordningens artikel 20.
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0026.png
Side 26/30
Transportministeriet skal hertil oplyse, at ministeriet for nuvæ-
rende bl.a. afventer Kommissionens vedtagelse af delegerede rets-
akter og gennemførelsesretsakter ligesom, at Kommissionens for-
ventede »Spørgsmål og Svar« vil kunne være af betydning.
Datatilsynet
anfører, at AFI-forordningen fremadrettet vil regu-
lere, hvilke datatyper operatører af offentligt tilgængelige lade-
punkter og tankstandere eller, i overensstemmelse med aftalerne
mellem den, ejerne af disse standere, skal stille til rådighed. Videre
anføres det, at det ikke fremgår af lovbemærkningerne eller hø-
ringsmaterialet i øvrigt, at Transportministeriet vurderer, at de fo-
reslåede ændringer indebærer en behandling af personoplysninger.
I forlængelse af heraf bemærker Datatilsynet, at udkast til lov-
forslag om ændring af AFI-loven, herunder i særdeleshed de afsnit,
der vedrører AFI-forordningens artikel 20, ikke giver Datatilsynet
anledning til bemærkninger. Datatilsynet bemærker dog, at i det
omfang, der måtte blive behandlet personoplysninger som led i ak-
tiviteter fastsat i udkastet, skal dette ske inden for rammerne af da-
tabeskyttelsesregler.
Transportministeriet ønsker som nævnt ovenfor i muligt omfang
at
understøtte tilgængeliggørelse af data om ladestandermarke-
det. Det er imidlertid endnu ikke afdækket, hvorledes dette nær-
mere kan ske inden for rammerne af AFI-forordningen. Ved af-
klaring af, hvorledes tilgængeliggørelse kan understøttes, vil det
også komme til at indgå, at evt. behandling af personligoplysnin-
ger skal ske inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
2.2.7. Udpegning af identifikationsregistreringsorganisation samt udste-
delse og forvaltning af identifikationskoder
De Danske Bilimportører
har ikke bemærkninger i forhold til,
at transportministeren foreslås at udpege en identifikationsregi-
streringsorganisation.
Dansk e-Mobilitet
gør opmærksom på, at organisationen gen-
nem de seneste mange år har administreret identifikationskoder,
og at organisationen siden 2018 har været central instans for tilde-
ling af ID-numre til ladeoperatører i Danmark. Dansk e-Mobilitet
indgår derfor gerne i dialog om den fremtidige forvaltning af områ-
det.
FDM
finder, at det er afgørende, at en myndighed udpeges som
identifikationsregistreringsorganisation, og ikke en privat interes-
seorganisation.
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0027.png
Side 27/30
Spiiri
hilser udpegningen af en identifikationsregistreringsorgani-
sation velkommen. Spirii mener, at der ikke er grund til at vente til
den 13. april 2024 med at lade AFI-lovens nye § 12 a træde i kraft.
Firmaet henstiller til, at bestemmelsen træder i kraft dagen efter
lovens offentliggørelse i Lovtidende, så arbejdet med at organisere
IDRO-organet i Danmark kan begynde meget hurtigt. I forlængelse
heraf anføres det, at en helt afgørende parameter bliver, at organet
udsteder identifikationskoder hurtigt og meget gerne automatisk
ved korrekt anmeldelse, som man kender det fra registreringer i
Virk, CVR m.v.
Som anført i lovforslaget er det forventningen, at en styrelse un-
der Transportministeriet vil blive udpeget som identifikationsre-
gistreringsorganisation.
Transportministeriet indgår gerne i dia-
log med Dansk e-Mobilitet om den fremtidige forvaltning af om-
rådet for identifikationskoder.
Transportministeriet har noteret sig ønsket om en tidligere ikraft-
trædelsesdato for AFI-lovens nye § 12 a. Det er imidlertid ministe-
riets vurdering, at dette ikke vil være muligt. Lovens nye § 12 a
forudsætter etablering af et nyt IT-system og udvikling af ret-
ningslinjer for smidig forvaltning af de identifikationskoder, som
identifikationsregistreringsorganisationen (IDRO) skal udstede i
overensstemmelse med AFI-forordningens artikel 20, stk. 1. Det
skal i den sammenhæng bemærkes, at det følger af AFI-forord-
ningens artikel 20, stk. 1, at IDRO’en
senest den 14. april 2025
skal udstede og forvalte identifikationskoder. Det er på den bag-
grund Transportministeriets opfattelse, at lovforslagets § 1, nr.
12, hvorved § 12 a foreslås indsat, bør træde i kraft den 13. april
2024.
2.2.8. Tilsyn
Dansk Erhverv
er enig i forslaget om, at AFI-loven ændres, så lo-
ven også regulerer overholdelse af krav til den offentlige tilgænge-
lige drivmiddelinfrastruktur, der følger af AFI-forordningen.
Spirii
bemærker, at det antages, at transportministeren agter at
delegere mange af sine beføjelser til Færdselsstyrelsen. Spirii har
oplevet Færdselsstyrelsen som en kyndig myndighed, men anbefa-
ler, at beføjelserne til at føre tilsyn med prisers rimelighed, gen-
nemsigtighed og sammenlignelighed og andre forbrugerretlige for-
hold mellem operatør og bruger henlægges til Forbrugerombuds-
manden. Det foreslås derfor, at AFI-lovens § 15 korrigeres i over-
ensstemmelse dermed.
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0028.png
Side 28/30
Transportministeriet bemærker hertil, at det vurderes, at Færd-
selsstyrelsen vil være rette myndighed til at varetage tilsynsopga-
ven for markedet for opladningsinfrastruktur, herunder at føre
tilsyn med om operatører og udbydere af mobilitetstjenester over-
holder bl.a. AFI-forordningens artikel 5, stk. 3 og 5. Det skal dog
bemærkes, at tilsynsopgaven vil blive reguleret nærmere ved be-
kendtgørelse.
Det skal i tilknytning hertil oplyses, at det er markedsføringslo-
ven, som regulerer, at erhvervsdrivende skal udvise god erhvervs-
skik og god markedsføringsskik. Af markedsføringsloven følger
det også, at det er Forbrugerombudsmanden, som fører tilsyn
med overholdelse af regler om urimelig handelspraksis.
Med lovforslaget lægges der ikke op til at ændre reglerne i mar-
kedsføringsloven. Det indebærer, at det vil blive Forbrugerom-
budsmanden, som vil komme til at varetage opgaven med at føre
tilsyn med urimelig handelspraksis i forhold til opladningsinfra-
struktur.
2.2.9. Straffebestemmelser
FDM
efterspørger en konkretisering af sanktionerne over for lade-
operatører og udbydere af mobilitetstjenester, der ikke lever op til
forordningens bestemmelser. Organisationen anfører i forlængelse
heraf, at det vil være uholdbart, hvis det vil være billigere for lade-
operatøren eller udbyderen af mobilitetstjenesten at få en bøde,
end det vil være at leve op til forordningen.
Spirii
bemærker, at det efter AFI-forordningens artikel 5, stk. 11,
og artikel 6, stk. 3, ikke kun er operatøren, men også ejeren, der er
pligtsubjekt, hvilket bør reflekteres tilsvarende i § 18, stk. 1, nr. 1,
henholdsvis nr. 3. Endvidere anføres det, at der også synes at
mangle en bestemmelse i § 18, stk. 1, om forpligtelserne i AFI-for-
ordningens artikel 20, stk. 2 og 3 (1. og 2. led).
Spirii bemærker videre, at det vil være gavnligt, at også de nye for-
pligtelser, som belægges med straf i medfør af § 18, udstyres med
et vejledende strafniveau, og gerne et mere seriøst niveau end det,
som forarbejderne til den gældende AFI-lov vejleder om.
Transportministeriet er enig i Spiriis bemærkninger om, at det
også bør fremgå af AFI-lovens § 18, at ejere af drivmiddelinfra-
struktur skal kunne straffes med bøde. Som følge heraf er forsla-
get om ændring af AFI-lovens § 18 ændret. Ministeriet er ligeledes
enig i, at overtrædelse af forordningens artikel 20, stk. 2 og 3,
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0029.png
Side 29/30
skal kunne straffes med bøde, hvorfor ændringen af AFI-lovens §
18, stk. 1, er foreslået ændret.
Transportministeriet er også enig i, at det forventede bødeniveau
bør fremgå af bemærkningerne til lovforslagets bemærkninger,
hvorfor ministeriet på den baggrund har uddybet bemærknin-
gerne til den foreslåede § 18. Der henvises til lovforslagets almin-
delige bemærkninger pkt. 3.8.2 og bemærkningerne til lovforsla-
gets § 1, nr. 14.
2.2.10. Overgangsregler
Dansk Erhverv
finder, at der er behov for hensigtsmæssige over-
gangsordninger i lyset af, at loven foreslås at træde i kraft den 13.
april 2024, hvorfra AFI-forordningen finder anvendelse.
Der er indsat overgangsregler i lovforslaget. Der henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 15 og 16, og § 2, stk. 2-7, og bemærkningerne
dertil.
2.2.11. Tankinfrastruktur til flydende metan til vejkøretøjer
Spirii
bemærker, at AFI-forordningens artikel 8 indeholder krav
til medlemsstaterne om at etablere infrastruktur til flydende me-
tan, men at rammerne herfor helt mangler i AFI-loven. Det anfø-
res, at det havde været fint, om AFI-loven indeholdt rammer i stil
med det, som gælder for el- og brintinfrastruktur.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at AFI-forordningen
som udgangspunkt er umiddelbart gældende. Det er umiddelbart
Transportministeriets opfattelse, at der alene vil være et begræn-
set rum i forhold til vedtagelse af nationale regler, som supplerer
forordningen. I forhold til afklaring af behovet for vedtagelse af
nationale regler, som supplerer AFI-forordningens artikel 8 om
etablering af infrastruktur for flydende metan indgår Transport-
ministeriet gerne i dialog herom. Ministeriet bemærker, at der in-
den for rammerne af AFI-forordningen vil kunne fastsættes reg-
ler efter AFI-lovens nye § 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig hø-
ring, indeholder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæs-
sige ændringer:
L 105 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2821784_0030.png
Side 30/30
Lovforslagets bemærkninger om evaluering af AFI-loven,
herunder om den kommunale og regionale medfinansie-
ringsordning er justeret
AFI-lovens anvendelsesområde er ændret
AFI-lovens bestemmelse med definitioner af centrale be-
greber er ændret
Bemærkningerne til AFI-lovens bestemmelse om gennem-
førelse af internationale og EU-regler er ændret
AFI-lovens bestemmelser om datalevering er ændret
Straffebestemmelser er ændret ligesom, at retningslinjer
for bødeniveau er beskrevet i lovforslagets bemærkninger
Der er indsat overgangsregler.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.