Ligestillingsudvalget 2023-24
L 104 Bilag 6
Offentligt
2842543_0001.png
Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 20. marts 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service og forskellige andre love
(Ligestilling af krisecentertilbud til mænd m.v.)
[af ministeren for ligestilling (Marie Bjerre)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for ligestilling har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af Lars
Boje Mathiesen (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (Lars Boje Mathiesen (UFG))
vil redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget mener, at det er
væsentligt, at begge juridiske køn kun indlogeres på samme
krisecentertilbud i de tilfælde, hvor kvaliteten af den volds-
faglige hjælp og beskyttelsen af brugerne tilsiger dette. ALT
forventer, at tilsynet med krisecentertilbud har de fornødne
faglige kompetencer til at have et specialiseret fokus.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget støtter varmt dette lov-
forslag, som giver voldsudsatte mænd ret til behandling på
krisecentre. EL finder det ekstremt positivt, at der kan tages
særlige hensyn til behov, som udspringer af seksualitet, køn
og etnicitet, ligesom EL også synes, at det er rigtig godt, at
§ 109 i serviceloven om krisecentre holdes adskilt fra § 110,
så vi sikrer os, at tilbuddene under § 109 kan fastholde en
specialiseret voldsfaglig indsats til voldsudsatte.
Trods begejstringen for dette lovforslag har EL et par
ting, der skal understreges. Det største hensyn af alle skal
tages til den voldsudsatte og dennes potentielle børns sikker-
hed. De har et beskyttelsesbehov, og det behov skal gå forud
for alt andet.
For EL er det vigtigt, at vi lytter til krisecentrene, når
de i høringssvarene til lovforslaget fortæller om dobbelt
udsathed hos nogle grupper, f.eks. kvinder med migrantbag-
grund. Der er grupper, som har brug for en skærpet indsats
og beskyttelse, fordi deres problemstillinger kan være mere
komplekse.
Det er vigtigt for EL at påpege, at mens alle skal have
adgang til krisecentre på baggrund af partnervold, så er der
en kønsdimension i partnervold. Uanset hvordan vi vender
og drejer tallene, er der flere kvinder end mænd, der udsæt-
tes for partnervold. Derfor er det også vigtigt for EL, at det
bliver afspejlet i tilbuddene, præcis ligesom det er i dag.
Det betyder ikke, at mænd ikke også udsættes for part-
nervold, for det gør de desværre. Det betyder heller ikke, at
mænd ikke skal have hjælp, for det skal de, og det er lige
præcis det, det her lovforslag sikrer. Det er blot vigtigt, at
vi som Folketing ikke er blinde for tallene, altså at det er
kvinder, der oftest udsættes for partnervold. Derfor er det
vigtigt, at vi ikke anskuer dette problem kønsneutralt.
EL vil på den baggrund fremadrettet følge med i, hvor-
dan loven og de konkrete tilbud kommer til at fungere i
praksis.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget er tilfreds med, at
det endelig er lykkedes at ligestille voldsudsatte mænd og
voldsudsatte kvinder samt deres børn. RV bemærker, at der
generelt er forskel på hyppigheden og graden af vold, som
henholdsvis voldsudsatte mænd og voldsudsatte kvinder ud-
AX029750
L 104 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 20/3-2024
2842543_0002.png
2
sættes for, og at det er vigtigt, at voldsudsatte mænd og
voldsudsatte kvinder ikke har ophold på samme krisecenter.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for ligestilling,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 109, stk. 1, 1.
pkt.,
ændres »familie- og samlivsforhold« til: »familie- eller
samlivsforhold«.
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 10 indsættes:
»01.
I
§ 109, stk. 8, 2. pkt.,
der bliver stk. 9, 2. pkt., ændres
»fire« til: »4«, og »ti« ændres til: »10«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 7
3)
I
stk. 2
ændres »er« til: »bliver«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 109, stk. 1, 1. pkt., i lov om social
service (herefter serviceloven), at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i
relation til familie- eller samlivsforhold.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås en ændring af § 109,
stk. 1, 1. pkt., i serviceloven. I den foreslåede ændring er der
en lovteknisk fejl, da det fremgår heraf, at der i § 109, stk. 1,
1. pkt., i dag bl.a. står »familie- og samlivsforhold«. Dette er
ikke korrekt, da der i § 109, stk. 1, 1. pkt., står »familie- el-
ler samlivsforhold«. Med ændringsforslaget korrigeres dette.
Til nr. 2
Det fremgår af § 109, stk. 8, i serviceloven, at kommu-
nalbestyrelsen skal tilbyde psykologbehandling til alle børn,
som ledsager moderen under dennes ophold i boformer efter
denne bestemmelse. Behandlingen skal have et omfang på
mindst fire timer og op til ti timer afhængigt af barnets
behov. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psyko-
log. Pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset
opholdets varighed. Tilbuddet skal iværksættes under selve
opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Efter § 109, stk. 9, i serviceloven skal kommunalbestyrel-
sen tilbyde 10 timers psykologbehandling til kvinder, der
får ophold i boformer efter § 109, stk. 1. Behandlingen skal
udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at tilbyde psy-
kologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbud-
det skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar
forlængelse heraf.
I § 109, stk. 8, er antallet af timer således skrevet med
bogstaver, mens det i § 109, stk. 9, er skrevet med tal. Flere
andre steder i serviceloven er tidsangivelser også skrevet
med tal.
Med ændringsforslaget foreslås det, at antallet af timer,
der fremgår af § 109, stk. 8, 2. pkt., skrives med tal i stedet
for bogstaver. Herved ensrettes den lovtekniske anvendelse
af tal ved tidsangivelser. Ændringsforslaget er således alene
en lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 2, at personer, der i
medfør af ændringen i denne lovs § 1, nr. 1, er omfattet af
målgruppen efter § 109 i lov om social service, opnår ret til
at tage ophold på krisecenter fra den 1. juli 2024.
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig tydeliggørel-
se af, at det kun er personer, der med den foreslåede ændring
i lovforslagets § 1, nr. 1, vil blive omfattet af målgruppen
efter § 109 i serviceloven, der vil være omfattet af den
foreslåede § 7, stk. 2. Ændringsforslaget er dermed alene en
sproglig korrektion.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2024 og var til
1. behandling den 22. februar 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Ligestillingsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for ligestilling sendte den 6.
oktober 2023 dette udkast til udvalget, jf. LIU alm. del – bi-
lag 6. Den 7. februar 2024 sendte ministeren for ligestilling
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
ministeren for ligestilling til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Camilla Fabricius (S) Birgitte Vind (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Torsten Schack Pedersen (V)
L 104 - 2023-24 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 20/3-2024
2842543_0003.png
3
Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Lars Arne Christensen (M) Kenneth Bjerg Andersen (M) Susie Jessen (DD)
Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA)
nfmd.
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Dina Raabjerg (KF)
Mette Abildgaard (KF) Lars Boje Mathiesen (UFG) Mikkel Bjørn (DF) Astrid Carøe (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Rosa Lund (EL) Samira Nawa (RV) Franciska Rosenkilde (ALT) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5