Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 20. marts 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service og forskellige andre love
(Ligestilling af krisecentertilbud til mænd m.v.)
[af ministeren for ligestilling (Marie Bjerre)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for ligestilling har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af Lars
Boje Mathiesen (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (Lars Boje Mathiesen (UFG))
vil redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget mener, at det er
væsentligt, at begge juridiske køn kun indlogeres på samme
krisecentertilbud i de tilfælde, hvor kvaliteten af den volds-
faglige hjælp og beskyttelsen af brugerne tilsiger dette. ALT
forventer, at tilsynet med krisecentertilbud har de fornødne
faglige kompetencer til at have et specialiseret fokus.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget støtter varmt dette lov-
forslag, som giver voldsudsatte mænd ret til behandling på
krisecentre. EL finder det ekstremt positivt, at der kan tages
særlige hensyn til behov, som udspringer af seksualitet, køn
og etnicitet, ligesom EL også synes, at det er rigtig godt, at
§ 109 i serviceloven om krisecentre holdes adskilt fra § 110,
så vi sikrer os, at tilbuddene under § 109 kan fastholde en
specialiseret voldsfaglig indsats til voldsudsatte.
Trods begejstringen for dette lovforslag har EL et par
ting, der skal understreges. Det største hensyn af alle skal
tages til den voldsudsatte og dennes potentielle børns sikker-
hed. De har et beskyttelsesbehov, og det behov skal gå forud
for alt andet.
For EL er det vigtigt, at vi lytter til krisecentrene, når
de i høringssvarene til lovforslaget fortæller om dobbelt
udsathed hos nogle grupper, f.eks. kvinder med migrantbag-
grund. Der er grupper, som har brug for en skærpet indsats
og beskyttelse, fordi deres problemstillinger kan være mere
komplekse.
Det er vigtigt for EL at påpege, at mens alle skal have
adgang til krisecentre på baggrund af partnervold, så er der
en kønsdimension i partnervold. Uanset hvordan vi vender
og drejer tallene, er der flere kvinder end mænd, der udsæt-
tes for partnervold. Derfor er det også vigtigt for EL, at det
bliver afspejlet i tilbuddene, præcis ligesom det er i dag.
Det betyder ikke, at mænd ikke også udsættes for part-
nervold, for det gør de desværre. Det betyder heller ikke, at
mænd ikke skal have hjælp, for det skal de, og det er lige
præcis det, det her lovforslag sikrer. Det er blot vigtigt, at
vi som Folketing ikke er blinde for tallene, altså at det er
kvinder, der oftest udsættes for partnervold. Derfor er det
vigtigt, at vi ikke anskuer dette problem kønsneutralt.
EL vil på den baggrund fremadrettet følge med i, hvor-
dan loven og de konkrete tilbud kommer til at fungere i
praksis.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget er tilfreds med, at
det endelig er lykkedes at ligestille voldsudsatte mænd og
voldsudsatte kvinder samt deres børn. RV bemærker, at der
generelt er forskel på hyppigheden og graden af vold, som
henholdsvis voldsudsatte mænd og voldsudsatte kvinder ud-
AX029750