Til lovforslag nr.
L 103
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Grønlandsudvalget den 3. april 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om forebyggelse og begrænsning af havforurening som følge af aktiviteter på havet og om
skibsophugningsaktiviteter)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Indstilling
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Udtalelse fra miljøministeren
Miljøministeren har over for udvalget oplyst følgende:
»1. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 1, at bemyndigelsen til at udstede regler bl.a. vil blive
udnyttet til at fastsætte regler om forbud mod såvel anven-
delse som transport af tung olie (HFO) som skibsbrændstof
i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland i overens-
stemmelse med reglerne i regel 43A i bilag 1 i konventio-
nen om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL),
herunder om at HFO-forbuddet først finder anvendelse på
skibe, der er omfattet af regel 12A i MARPOL bilag I,
den 1. juli 2029. Regel 12A vedrører krav om beskyttede
brændstoftanke og finder anvendelse for skibe, som har en
samlet oliebrændstofkapacitet på 600 m
3
eller derover, og
som er leveret den 1. august 2010 eller senere.
Det fremgår også i lovforslagets bemærkninger, at de
skibe, der er undtaget frem til 1. juli 2029, er de såkaldte
"dobbeltskrogede tankskibe". Den korrekte betegnelse her-
for er "skibe med beskyttede brændstoftanke".
2. Der er efter fremsættelsen af lovforslaget opstået for-
tolkningstvivl om rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen
i MARPOL, bilag 1, regel 43A, som lovforslaget skal imple-
mentere.
Fortolkningstvivlen angår, hvorvidt det med henvisnin-
gen i regel 43A til regel 12A er tilsigtet, at undtagelsesbe-
stemmelsen skal omfatte alle skibe, der konstruktionsmæs-
sigt opfylder de krav, som MARPOL stiller til skibe leveret
den 1. august 2010 eller senere om beskyttede brændstof-
tanke, jf. regel 12A, herunder også skibe leveret før den
1. august 2010, men som frivilligt har opfyldt og fortsat
opfylder disse krav, eller om undtagelsen også forudsætter,
at de pågældende skibe først er leveret den 1. august 2010
eller senere. Miljøministeriet er i færd med at søge dette
fortolkningsspørgsmål afklaret.
Det ønskes derfor præciseret, at såfremt denne nærme-
re undersøgelse af, hvorledes henvisningen til regel 43A i
MARPOL, bilag 1, til regel 12A i bilaget skal fortolkes,
resulterer i, at også skibe, der opfylder krav om beskyttede
brændstoftanke, men er leveret før den 1. august 2010, er
omfattet af undtagelsen, vil miljøministeren kunne udmønte
den foreslåede bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
til indtil den 1. juli 2029 også at undtage skibe, der er
leveret tidligere end den 1. august 2010, og som opfylder
de materielle krav til skibe, der fremgår af regel 12A, fra
HFO-forbuddet.
Miljøministeren anmoder på den baggrund om, at følgen-
de tekst optages som bidrag til betænkningen: "Jeg skal
hermed tilkendegive over for udvalget, at der i tilknytning
til bemærkningerne til det foreslåede § 1, nr. 1, ønskes an-
ført, at det er hensigten med lovforslaget at implementere
HFO-forbuddet som vedtaget af FN’s søfartsorganisation,
herunder midlertidigt at undtage de skibe fra forbuddet, som
i henhold til den rette fortolkning af regel 43A i bilag 1 i
MARPOL ikke finder anvendelse for før den 1. juli 2029.
Præciseringen skyldes, at der efter fremsættelsen af lov-
forslaget er opstået tvivl om rækkevidden af undtagelsesbe-
AX029783