Til Grønlandsudvalget
J.nr. 2022 - 8837
Den 7. marts 2024
Anmodning om optagelse af bidrag i betænkningen over lovforslag L
103
1.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, at bemyndigelsen til
at udstede regler bl.a. vil blive udnyttet til at fastsætte regler om forbud mod såvel
anvendelse som transport af tung olie (HFO) som skibsbrændstof i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland i overensstemmelse med reglerne i regel 43A i
bilag 1 i konventionen om forebyggelse af forurening fra skibe (MARPOL),
herunder om at HFO-f0rbuddet først finder anvendelse på skibe, der er omfattet af
regel 12A i MARPOL bilag I, den 1. juli 2029. Regel 12A vedrører krav om
beskyttede brændstoftanke og finder anvendelse for skibe, som har en samlet
oliebrændstofkapacitet på 600 m
3
eller derover, og som er leveret den 1. august
2010 eller senere.
Det fremgår også i lovforslagets bemærkninger, at de skibe, der er undtaget frem
til 1. juli 2029, er de såkaldte
”dobbeltskrogede tankskibe”.
Den korrekte
betegnelse herfor er ”skibe med beskyttede brændstoftanke”.
2.
Der er efter fremsættelsen af lovforslaget opstået fortolkningstvivl om
rækkevidden af undtagelsesbestemmelsen i MARPOL, bilag 1, regel 43A, som
lovforslaget skal implementere.
Fortolkningstvivlen angår, hvorvidt det med henvisningen i regel 43A til regel 12A
er tilsigtet, at undtagelsesbestemmelsen skal omfatte alle skibe, der
konstruktionsmæssigt opfylder de krav, som MARPOL stiller til skibe leveret den
1. august 2010 eller senere om beskyttede brændstoftanke, jf. regel 12A, herunder
også skibe leveret før den 1. august 2010, men som frivilligt har opfyldt og fortsat
opfylder disse krav, eller om undtagelsen også forudsætter, at de pågældende skibe
først er leveret den 1. august 2010 eller senere. Miljøministeriet er i færd med at
søge dette fortolkningsspørgsmål afklaret.
Det ønskes derfor præciseret, at såfremt denne nærmere undersøgelse af,
hvorledes henvisningen til regel 43A i MARPOL, bilag 1, til regel 12A i bilaget skal
fortolkes, resulterer i, at også skibe, der opfylder krav om beskyttede
brændstoftanke, men er leveret før den 1. august 2010, er omfattet af undtagelsen,
vil miljøministeren kunne udmønte den foreslåede bemyndigelse, jf lovforslagets §
1, nr. 1, til indtil den 1. juli 2029 også at undtage skibe, der er leveret tidligere end
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk