Grønlandsudvalget 2023-24
L 103 Bilag 2
Offentligt
31-10-2023
EM 2023/36
Naalakkersuisut fremsætter hermed følgende beslutningsforslag i henhold til § 33 i
forretningsorden for Inatsisartut:
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig Udkast til
Forslag om lov om ændring af Lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland.
(Naalakkersuisoq for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø)
Begrundelse
På efterårssamlingen i 2021 besluttede Inatsisartut at ophæve Grønlands territoriale forbehold
for MARPOL-konventionens Bilag VI. På baggrund af denne beslutning skal regler indarbejdes
i lovgivning som vedrører Grønland. Lov om beskyttelse af havmiljøet ved den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland er et ikke hjemtaget område, hvorfor Rigsmyndighederne
udarbejder lovgivning herfor.
Oplægget vurderes væsentlig for, at Rigsmyndighederne kan nå at indarbejde HFO-forbuddet
i arktiske have pr. 1. juli 2024 i overensstemmelse med internationale forpligtelser. Der skal i
henhold til Selvstyreloven foreligge en udtalelse fra Inatsisartut inden fremsættelsen sker i
Folketinget. Denne udtalelse skal således foreligge senest den 1. februar 2024, hvorfor det ses
afgørende for Staten at nærværende punkt behandles på efterårssamlingen 2023, så
ovenstående forhold kan tilgodeses.
Rigsmyndighederne har udarbejdet et lovforslag med en bemyndigelsesbestemmelse, som
forventes brugt til at udstede en bekendtgørelse, som indeholder forbud mod at anvende og
transportere HFO i arktiske have. Forbuddet træder i kraft 1. juli 2024 med mulighed for
dispensation for dobbeltskrogede tankskibe frem til 1. juli 2029.
Forslaget omhandler Rigsmyndighedernes anmodning om, at Inatsisartut tilslutter sig forslag
til lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland.
Af rigsmyndighedernes lovforslag fremgår det yderligere, at det tilstræbes, at der ved
lovforslagets ikrafttræden udarbejdes en opsamlingsbestemmelse, som har til formål at sikre, at
man kan udstede en bekendtgørelse om forbud mod brug og transport af heavy fuel oil (HFO)
i arktiske have. Det danske Miljøministerie har oplyst, at bekendtgørelsen forventes at blive
udarbejdet i overensstemmelse med international ret gældende for Grønland, og i tæt
samarbejde med de relevante grønlandske myndigheder.
Bemærkninger fra Naalakkersuisut til udkastet
Lovforslaget fra Rigsmyndighederne skal ses i sammenhæng med ophævelse af Grønlands
territoriale forbehold i relation til MARPOL konventionens Bilag VI. Naalakkersuisut arbejder
sideløbende med en bekendtgørelse som regulerer søterritoriet, mens det danske lovforslag
regulerer den eksklusive økonomiske zone. I forbindelse med udarbejdelse af både
Rigsmyndighedernes lovforslag og Naalakkersuisuts lovforslag, har der været en tæt dialog
1
______________________
EM 2023/36
NIPNAN – Sags nr.: 2023 - 14938
L 103 - 2023-24 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af lovforslaget
mellem de danske myndigheder og de grønlandske myndigheder. Dialogen har resulteret i, at
der er mest mulig overensstemmelse imellem de to lovforslag.
Ved at godkende dette forslag sikres en opdatering af havmiljøreglerne i den grønlandske
eksklusive økonomiske zone.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det private erhvervsliv
Der forventes ikke at være forskel i de økonomiske konsekvenser knyttet til den danske
lovgivning kontra den grønlandske Inatsisartutlov nr. 15 af 8. juni 2017 om beskyttelse af
havmiljøet, da disse vil udgøres af de samme begrænsninger, hvad angår brug af brændstof, der
er fremhævet i MARPOL-konventionens bilag IV.
Efter eftersendelse af høringssvar fra Departementet for Boliger og Infrastruktur, bemærkes det,
at ved Royal Arctic Lines overgang til lav svolv-bunkers vil det potentielt kunne medføre en
ekstra udgift for selskabet årligt, på 12 mio. kr. og en stigning i fragtraten på 1,6 %. Det
forventes, at en overgang til maritim diesel (MGO) vil betyde en ekstra udgift for Royal Arctic
Line årligt på 44 mio. kr. og en stigning i fragtraten på 5,7%. Afledt heraf, vil det kunne få
konsekvens for borgernes økonomisk situation, når forbuddet mod HFO indtræder, og Royal
Arctic Line må skifte brændstofform.
I samme ombæring bemærkes det, at Royal Arctic Line fra 2029 ikke længere kan sejle med
HFO, uagtet indholdet i nærværende lovændring, da Inatsisartut har besluttet at ophæve det
territoriale forbehold for MARPOL-konventionens Bilag VI. Reglerne herfor gælder derfor
inden for 3 sømils-grænsen med hjemmel i Inatsisartutlov nr. 15 af 8. juni 2017 om beskyttelse
af havmiljøet. Med nærværende lovændring vil MARPOL-konventionens forbud mod HFO,
ikke kunne gælde inden for 3 sømils-grænsen men ligeledes i den eklusive økonomiske zone.
Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Høring
Miljøministeriet har stået for offentlig høring af lovforslaget i Danmark, hvorefter lovforslaget
har været sendt i 4 ugers offentlig høring i Grønland. Der er modtaget ét høringssvar, som støtter
lovforslaget.
Bilag
Bilag 1 - Udkast til forslag til ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet i EEZ ved Grønland
Bilag 2 - Resume af lovforslag
______________________
EM 2023/36
NIPNAN – Sags nr.: 2023 - 14938