Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 102
Offentligt
2839886_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 1760
Den 18. marts 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6 til L 102, forslag til lov om ændring af lov om
vandforsyning m.v., byggeloven og lov om produkter og markedsovervågning. (Gennemførelse af dele
af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret tilgang til vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne
for materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier og
filtermedier, der kommer i kontakt med drikkevand, adgang til drikkevand og oplysninger til
offentligheden) stillet den 6. marts efter ønske fra Sascha Faxe (ALT).
Spørgsmål nr. 6
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger,
som sikrer, at der fremover skal udføres fuld kontrol af drikkevand fra private brøndejere, og at
udmøntning af lovforslagets bemyndigelser ikke som udgangspunkt begrænses til at implementere
drikkevandsdirektivets bestemmelser på minimumsniveau?
Baggrunden for ændringsforslaget er Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar, som bemærker,
at det ganske enkelt er en forkert tilgang at gennemføre minimumsimplementering. Danmark kan
uden problemer gennemføre strengere tiltag end foreskrevet i direktivet. F.eks. er den tidligere
fjernelse af kontrol af drikkevand fra private brøndejere (der forsyner en enkelt eller op til 10
husstande) en stor fejl. Det betyder, at en stor gruppe mennesker, der forsynes med vand fra små
anlæg, i dag kan drikke sundhedsskadeligt vand, uden at hverken myndigheder eller borgerne er klar
over dette.
Svar
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Formålet med det fremsatte lovforslag er at gennemføre dele af drikkevandsdirektivet, herunder
gennemførelse i vandforsyningsloven af direktivets afgrænsning af de vandforsyninger, der skal leve
op til direktivets krav. Det er vandforsyninger, der leverer 10 m
3
drikkevand eller mere pr. dag og som
forsyner 50 personer eller flere, og vandforsyninger, der leverer vand som led i en kommerciel eller
offentlig aktivitet skal fuldt ud leve op til direktivets krav om kontrol. Øvrige vandforsyninger,
herunder enkeltindvindere, kan efter direktivet undtages fra kontrol. Den mulighed udnyttes med
lovforslaget ikke fuldt ud, men den eksisterende overimplementering i de gældende regler om
forenklet kontrol af drikkevandet videreføres. Således vil vandforsyninger med mere end én husstand,
der leverer mindre end 10 m
3
per dag, eller som forsyner til 50 personer eller færre, fortsat
underlægges forenklet kontrol. Dette vil sikre, at forbrugere, der er tilknyttet anlæggene, er sikret, at
der føres en basal kontrol med drikkevandet.
Ændringsforslaget indebærer en ændring af vandforsyningslovens § 60, stk. 2, 1. pkt., som er en
bemyndigelsesbestemmelse, og bemærkningerne hertil om ministerens adgang til at fastsætte regler i
bekendtgørelse om vandforsyningernes kontrol med drikkevandet.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 102 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som sikrer fuld kontrol af drikkevand fra private brøndejere
Ændringsforslaget indebærer, at ministerens bemyndigelse ændres, således at ministeren forpligtes til
at indføre samme kontrol som der i dag føres med f.eks. almene vandforsyninger, af vandet fra alle
ikkealmene vandforsyninger, herunder ikkealmene vandforsyninger, der leverer under 10 m
3
drikkevand pr. dag eller forsyner færre end 50 personer. Denne gruppe af ikkealmene vandforsyninger
omfatter private brøndejere.
Vandforsyningen hos såkaldte enkeltindvindere, der leverer vand til husholdningsbrug til én husstand,
og som ikke leverer som led i en kommerciel eller offentlig aktivitet, har i dag selv ansvaret for at
kontrollere kvaliteten af drikkevandet. Ikkealmene vandforsyninger, der leverer under 10 m
3
drikkevand pr. dag eller forsyner færre end 50 personer, som ikke leverer som led i en kommerciel
eller offentlig aktivitet skal i dag føre en forenklet kontrol af drikkevandet, hvilket tidligere er vurderet
at være passende for at sikre en minimumsforbrugerbeskyttelse af de husstande, der forsynes.
Gældende ret er ikke til hinder for, at mindre vandforsyninger udfører fuld kontrol af drikkevandet.
Jeg mener, at denne løsning, hvor enkeltindvindere selv har ansvaret for kontrol af drikkevandet, og
hvor der føres en minimumskontrol i form af en forenklet kontrol, er den rigtige løsning. Jeg kan
derfor ikke støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov om produkter
og markedsovervågning
(Gennemførelse af dele af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret
tilgang til vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne for materialer, der
kommer i kontakt med drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier
og filtermedier, der kommer i kontakt med drikkevand, adgang til drikkevand
og oplysninger til offentligheden).
Af (Sascha Faxe):
Til § 1
1) Efter nr. 31 indsættes:
»01.
I
§ 60, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »kan fastsætte« til: »fastsætter« og efter »herunder om« indsættes:
»kontrol af vandet og«.«
[Pligt til at fastsætte regler om kontrol]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås, at i vandforsyningslovens § 60, stk. 2, 1 pkt., ændres »kan fastsætte«
til »fastsætter« og efter »herunder om« indsættes »kontrol af vandet og«.
Miljøministeren kan efter den gældende bestemmelse i vandforsyningslovens § 60, stk. 2, 1. pkt.,
fastsætte regler om kontrol af kvaliteten af vandet i vandforsyningssystemer, herunder regler om
2
L 102 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som sikrer fuld kontrol af drikkevand fra private brøndejere
kontrol for mindre vandforsyninger og enkeltindvindere. Med enkeltindvindere forstås
vandforsyningsanlæg, der leverer vand til husholdningsbrug til én husstand, uden at det sker som led i
en kommerciel eller offentlig aktivitet. Indsættelsen af »kontrol af vandet og« i § 60, stk. 2, 1. pkt., skal
tydeliggøre, at ministeren forpligtes til at fastsætte regler om kontrol af vand fra ikkealmene
vandforsyninger, der leverer under 10 m
3
drikkevand pr. dag eller forsyner færre end 50 personer,
herunder enkeltindvindere.
Med ændringsforslaget forpligtes ministeren til at fastsætte regler om, at der skal føres samme kontrol
med vandet fra ikkealmene vandforsyninger, der leverer under 10 m
3
drikkevand pr. dag eller forsyner
færre end 50 personer, herunder enkeltindvindere, som der føres med almene vandforsyninger og
ikkealmene vandforsyninger, der leverer 10 m
3
drikkevand pr. dag eller mere og forsyner 50 personer
eller flere. Det betyder omvendt, at ministeren ved fastsættelse af regler om kontrol af vandet ikke
længere vil kunne fastsætte regler om forenklet kontrol. Alle vandforsyninger vil dermed fremadrettet
skulle omfattes af de samme regler om kontrol af drikkevandet. Ændringsforslaget vil endvidere
indebære, at det ikke længere blot er en mulighed for ministeren at fastsætte regler om regelmæssige
laboratorieundersøgelser, men at ministeren forpligtes hertil.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at mennesker, der forsynes med vand fra mindre
vandforsyninger underlægges samme kontrol, som mennesker, der forsynes med vand fra større
vandforsyninger.
Magnus Heunicke
/
Lea Frimann Hansen
3