Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
L 102 Bilag 8
Offentligt
2848493_0001.png
Til lovforslag nr.
L 102
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 3. april 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov
om produkter og markedsovervågning
(Gennemførelse af dele af drikkevandsdirektivet, herunder risikobaseret tilgang til vandsikkerhed, minimumskrav til hygiejne
for materialer, der kommer i kontakt med drikkevand, minimumskrav til behandlingskemikalier og filtermedier, der kommer i
kontakt med drikkevand, adgang til drikkevand og oplysninger til offentligheden)
[af miljøministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Miljømi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3-5. Alternati-
vets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, M, DD, KF, RV og DF)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af miljøministe-
ren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det
af Alternativet stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Udtalelse fra miljøministeren
Miljøministeren udtaler følgende over for udvalget:
»Jeg skal hermed tilkendegive over for udvalget, at det
i tilknytning til bemærkningerne til § 56 a, stk. 2, i det
foreslåede § 1, nr. 23, med henvisning til § 56 a, stk. 1, nr. 2,
ønskes anført, at strengere nationale beskyttelsesforanstalt-
ninger også omfatter nationale krav til de færdige materia-
lers påvirkning af drikkevandets kvalitet, eksempelvis vand-
ets lugt og smag. Strengere nationale beskyttelsesforanstalt-
ninger vil kunne fastsættes forebyggende med henblik på at
sikre, at drikkevandets kvalitet ikke forringes. Det forudsæt-
tes ikke, at strengere nationale beskyttelsesforanstaltninger
skal tage udgangspunkt i konkret konstaterede forhold, ek-
sempelvis ved måling af drikkevandet hos forbrugerne. Det
ønskes videre anført, at strengere nationale hygiejnekrav for
udgangsstoffer, sammensætninger og bestanddele også vil
kunne fastsættes efter at sådanne stoffer m.v. måtte blive
opført på de europæiske positivlister. Strengere nationale
hygiejnekrav vil kunne fastsættes forebyggende med henblik
på beskyttelsen af menneskers sundhed. Strengere national
regulering skal være forenelig med EU-traktaterne. Stren-
gere national regulering vil som udkast skulle notificeres
til Kommissionen i henhold til informationsproceduredirek-
tivet, inden den vedtages.«
4. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget støtter lovforslaget,
men ønsker at bemærke, at der i høringssvarene forekommer
en række kritikpunkter, herunder at der i lovforslaget er
en række uklarheder om, hvilke regler der vil fremkomme
i form af bekendtgørelser efter lovens vedtagelse. Skønt
Miljøministeriet angiver, at interessenter vil blive inddraget
i udmøntningen af disse, er det alligevel at foretrække, at
selve loven giver klarhed om, hvilke regler man må kunne
forvente fremover.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX029789
L 102 - 2023-24 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 3. april 2024
2848493_0002.png
2
1)
Efter nr. 12 indsættes:
»01.
I
§ 23, stk. 1, 1. pkt.,
og
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »stk. 3«
til: »stk. 4«.«
[Korrektion af henvisningen]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af et
mindretal
(SF og EL):
2)
Efter nr. 31 indsættes:
»02.
I
§ 60, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »kan fastsætte« til:
»fastsætter«, og efter »herunder om« indsættes: »kontrol af
vandet og«.«
[Pligt til at fastsætte regler om kontrol]
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 4
3)
I
stk. 4
indsættes efter »2. pkt.,«: »i lov om vandforsy-
ning m.v.«
[Præcisering af henvisning]
4)
Stk. 5
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
Ny paragraf
5)
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 01
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«
[Korrektion af lovtekniske grunde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion af henvisningen.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændringer.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås, at i vandforsyningslo-
vens § 60, stk. 2, 1. pkt., ændres »kan fastsætte« til »fastsæt-
ter«, og at efter »herunder om« indsættes »kontrol af vandet
og«.
Miljøministeren kan efter den gældende bestemmelse i
vandforsyningslovens § 60, stk. 2, 1. pkt., fastsætte regler
om kontrol af kvaliteten af vandet i vandforsyningssystemer,
herunder regler om kontrol for mindre vandforsyninger og
enkeltindvindere. Med enkeltindvindere forstås vandforsy-
ningsanlæg, der leverer vand til husholdningsbrug til én
husstand, uden at det sker som led i en kommerciel eller
offentlig aktivitet. Indsættelsen af »kontrol af vandet og« i §
60, stk. 2, 1. pkt., skal tydeliggøre, at ministeren forpligtes
til at fastsætte regler om kontrol af vand fra ikkealmene
vandforsyninger, der leverer under 10 m
3
drikkevand pr. dag
eller forsyner færre end 50 personer, herunder enkeltindvin-
dere.
Med ændringsforslaget forpligtes ministeren til at fast-
sætte regler om, at der skal føres samme kontrol med vandet
fra ikkealmene vandforsyninger, der leverer under 10 m
3
drikkevand pr. dag eller forsyner færre end 50 personer,
herunder enkeltindvindere, som der føres med almene vand-
forsyninger og ikkealmene vandforsyninger, der leverer 10
m
3
drikkevand pr. dag eller mere og forsyner 50 personer
eller flere. Det betyder omvendt, at ministeren ved fastsæt-
telse af regler om kontrol af vandet ikke længere vil kunne
fastsætte regler om forenklet kontrol. Alle vandforsyninger
vil dermed fremadrettet skulle omfattes af de samme regler
om kontrol af drikkevandet. Ændringsforslaget vil endvidere
indebære, at det ikke længere blot er en mulighed for mi-
nisteren at fastsætte regler om regelmæssige laboratorieun-
dersøgelser, men at ministeren forpligtes hertil.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at menne-
sker, der forsynes med vand fra mindre vandforsyninger
sikres samme kontrol af drikkevandet, som mennesker, der
forsynes med vand fra større vandforsyninger.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indeholder en præcisering af henvis-
ningen til »§ 13 b, stk. 6, 2. pkt.,« i lovforslagets § 4, stk.
4. Med præciseringen tydeliggøres det, at der med henvis-
ningen i § 4, stk. 4, til § 13 b, stk. 6, 2. pkt., er tale om en
henvisning til § 13 b, stk. 6, 2. pkt., i lov om vandforsyning
m.v.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændringer.
Til nr. 4
Ændringsforslaget stilles som konsekvens af ændrings-
forslag nr. 5.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget indsættes en territorialbestemmel-
se om, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, i en
selvstændig paragraf i lovforslaget. Ændringsforslaget skal
ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, hvor det fore-
slås, at den tilsvarende territorialbestemmelse i § 4, stk. 5, i
det fremsatte lovforslag udgår. Ændringsforslaget er udtryk
for en korrektion af lovtekniske grunde.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændringer.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar 2024 og var til
1. behandling den 20. februar 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
L 102 - 2023-24 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 3. april 2024
2848493_0003.png
3
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 8. februar 2024 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til
miljøministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S) Kasper Roug (S)
Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD)
fmd.
Kristian Bøgsted (DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF) Per Larsen (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Christian Friis Bach (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5