Europaudvalget 2023
JOIN (2023) 0036
Offentligt
2797561_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
UNIONENS HØJTSTÅENDE
REPRÆSENTANT FOR
UDENRIGSANLIGGENDER
OG SIKKERHEDSPOLITIK
Bruxelles, den 20.11.2023
JOIN(2023) 36 final
FÆLLES RAPPORT TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Fælles midtvejsrapport om gennemførelsen af EU's kønshandlingsplan III
DA
DA
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0002.png
FÆLLES MIDTVEJSRAPPORT OM GENNEMFØRELSEN AF EU'S
KØNSHANDLINGSPLAN III
1. En vision for fremskridt
Tre år efter lanceringen af
EU's kønshandlingsplan III for 2021-2025
1
fremhæver den fælles
midtvejsrapport denne ambitiøse politiske rammes vigtigste resultater og tilsagn med hensyn
til bestræbelserne på at opnå ligestilling mellem kønnene og styrkelse af kvinders indflydelse
og status i hele verden.
De vigtigste resultater
Den uafhængige midtvejsevaluering
2
og høringer af EU's medlemsstater, FN-agenturer og
civilsamfundspartnere bekræfter den centrale rolle, som kønshandlingsplan III spiller med
hensyn til at højne ligestilling mellem kønnene som en strategisk prioritet i EU's optræden
udadtil. Den har tilskyndet til mere omfattende, målrettede og transformative tilgange.
Kønshandlingsplan III sigter mod en mere integreret tilgang og opfylder internationale
forpligtelser såsom målene for bæredygtig udvikling. Den har således bidraget til en mere
strategisk EU-vision og en øget indsats for at medtage et ligestillingsperspektiv i alle aspekter
af EU's optræden udadtil i tæt samarbejde med medlemsstaterne. Den har også tilskyndet
politiske ledere til at sætte menneskerettigheder og styrkelse af kvinders indflydelse og status
øverst på den politiske dagsorden, herunder i sikkerheds- og menneskerettighedsdialoger.
Kønshandlingsplan III har fungeret som en afgørende platform for dialog i en udfordrende
global kontekst. På multilateralt plan har EU og dets medlemsstater aktivt drevet resolutioner
og arbejdet sammen med FN om at bekæmpe vold mod kvinder, bidrage til FN's Kommission
for Kvinders Status og fremme kønsperspektiver i forbindelse med beslutningstagning på
klimamæssige og digitale områder.
På grundlag af kønshandlingsplan III har EU og dets medlemsstater støttet partnerlandene i at
opnå yderligere ligestilling mellem kønnene. De har således bidraget til at øge beskyttelsen
mod kønsbaseret vold og skadelig praksis, fremmet kvinders og pigers deltagelse i det
offentlige og politiske liv og forbedret adgangen til kvalitetsuddannelse, sundhed og social
beskyttelse for kvinder og piger.
Kønshandlingsplan III anvender en politikdrevet, kontekstspecifik tilgang, der omfatter
kønsspecifikke landeprofiler, hvilket har resulteret i 131 gennemførelsesplaner på landeniveau.
Blandt de vigtigste resultater har kønshandlingsplan III væsentligt forbedret tilpasningen af
politikprogrammeringen, hvilket har ført til en øget indsats for og finansiering af ligestilling
mellem kønnene og styrkelse af kvinders indflydelse og status. Den har spillet en central rolle
med hensyn til at integrere et kønsperspektiv i Global Gateway-strategien, der har til formål at
sikre, at der er rimelig og lige adgang til fordelene ved investeringerne
3
, og i Team Europe-
initiativer. Integrationen af dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed som en tematisk
1
2
EU's kønshandlingsplan III.
Midtvejsevaluering af EU's kønshandlingsplan III (europa.eu).
3
Fælles meddelelse — Global Gateway,
s. 4.
1
join (2023) 0036 - Ingen titel
prioritet i kønshandlingsplan III har udvidet tilgangen til ligestilling mellem kønnene i EU's
optræden udadtil.
Disse bestræbelser har gjort EU's optræden udadtil mere kønsorienteret, men ligestilling
mellem kønnene og relaterede mål for bæredygtig udvikling står over for mange udfordringer
såsom covid-19-pandemien, konflikter, klimaændringer, risici forbundet med nye og disruptive
teknologier og hybride trusler og et tilbageslag mod kvinders og pigers rettigheder i forskellige
dele af verden.
Vejen frem
På grundlag af denne stærke platform vil EU yderligere intensivere sine bestræbelser på at få
opfyldelsen af målene for bæredygtig udvikling tilbage på sporet, navnlig mål 5 om at "opnå
ligestilling mellem kønnene og styrke kvinders og pigers rettigheder og muligheder", ved at
styrke integrationen af kønsaspektet i sine internationale partnerskaber, afsætte tilstrækkelige
ressourcer og styrke kønstransformative tilgange. EU vil arbejde i en Team Europe-ånd og i
partnerskab med lokale aktører og fremme strategisk engagement med
kvinderettighedsorganisationer. Strategisk samarbejde mellem alle EU-institutioner,
medlemsstater, internationale partnere, regeringer, civilsamfundet og den private sektor udgør
hjørnestenen i et fornyet EU-engagement for ligestilling mellem kønnene.
I forbindelse med gennemførelsen af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) skal
EU's indsats med hensyn til integration af kønsaspektet og de indledende skridt, der er taget
for at indføre kønsorienteret lederskab (f.eks. gennem uddannelseskurser og dertil knyttede
ansvarlighedsforanstaltninger), videreføres og endda udvides. Dette vil bidrage til at afhjælpe
de strukturelle og politiske mangler i gennemførelsen af FUSP, herunder gennem mere
regelmæssige, strategiske og inklusive dialoger med kvinderettigheds- og
civilsamfundsorganisationer — herunder i marginaliserede samfund.
For at maksimere EU's indflydelse som global fortaler for ligestilling mellem kønnene og
styrkelse af kvinders indflydelse og status i de kommende år og frigøre Unionens fulde
potentiale gennem kønsorienteret lederskab forpligter EU sig på ny til kønshandlingsplan III
som den politiske og operationelle køreplan til at imødegå de voksende udfordringer og fremme
fred, sikkerhed og bæredygtig udvikling.
På denne baggrund og for at lette gennemførelsen af nyligt iværksatte initiativer og yderligere
styrke de interne forandringsprocesser vil EU forlænge gennemførelsesperioden indtil 2027 og
dermed afstemme varigheden af kønshandlingsplan III med den flerårige finansielle ramme for
2021-2027.
2. Styrkelse af EU's strategiske engagement
2.1. Sammenhæng og koordinering på landeniveau
Gennemførelsesplanerne på landeniveau for kønshandlingsplan III
har været et vigtigt
redskab for EU-delegationernes arbejde hen imod en Team Europe-tilgang til ligestilling
mellem kønnene, navnlig ved at skabe større sammenhæng, inklusion og effektivitet i den
politiske dialog, programmeringen og den offentlige kommunikation i partnerlandene.
2
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0004.png
I 2022 var ligestilling mellem kønnene på dagsordenen for
politiske dialoger,
sikkerhedsdialoger og/eller menneskerettighedsdialoger
i omkring 100 partnerlande. I 33
af disse lande fokuserede dialogerne udelukkende på ligestilling mellem kønnene.
Dialogerne har bidraget til
gennemførelsen af internationale forpligtelser,
udarbejdelse og
gennemførelse af nationale kønsstrategier og -planer,
integration af kønsaspektet i
sektorspecifikke love og politikker
og
kønsbudgettering.
Som eksempler kan nævnes loven
om ligestilling og styrkelse af kvinders indflydelse og status i Sierra Leone, koalitionen med
flere interessenter for anstændigt arbejde og social beskyttelse for kvinder i landbruget i
Tunesien og handlingsplanen for ligestilling mellem kønnene for retsvæsenet i Vietnam.
Ligestilling mellem kønnene har også haft en fremtrædende plads i de
politiske dialoger med
kandidatlande og potentielle kandidatlande,
hvor EU støtter vedtagelsen og gennemførelsen
af konventionen om afskaffelse af alle former for diskrimination imod kvinder (CEDAW)
4
,
omfattende evidensbaseret lovgivning, der er tilpasset den relevante gældende EU-ret, og andre
internationale standarder.
Gennemførelsesplanerne på landeniveau har medvirket til at
integrere ligestilling mellem
kønnene i programmeringen af EU's foranstaltninger i alle regioner
i overensstemmelse
med kønshandlingsplan III og NDICI-målene for et globalt Europa
5
. Gennemførelsesplanerne
på landeniveau er imidlertid et førstegenerationsværktøj og har som bemærket i
midtvejsevalueringen varierende kvalitet og ambitioner. Gennemførelsen står også over for
eksterne udfordringer, herunder konflikter, øgede begrænsninger af ytringsfriheden,
tilbageslag mod kvinders rettigheder i forskellige dele af verden, blandet/lavt engagement fra
nationale myndigheders side og mangler i ekspertisen inden for kønsspørgsmål hos EU-
delegationerne.
For at forbedre den afgørende rolle, som gennemførelsesplanerne på landeniveau spiller som
forbindelse mellem den overordnede vision for kønshandlingsplan III, den kønsmæssige
kontekst i landene, identificerede prioriteter og foreslåede foranstaltninger
6
, er det besluttet, at:
EU vil ajourføre gennemførelsesplanerne på landeniveau inden for rammerne af
midtvejsevalueringen af den flerårige programmering
for at styrke en Team Europe-tilgang,
lokale partnerskaber, integration af kønsaspektet og kønsspecifik programmering.
Gennemførelsen vil fortsat blive ledsaget af en regelmæssig dialog med medlemsstaterne, FN
og andre relevante donorer, regeringer og civilsamfundspartnere med henblik på at overvåge
fremskridt og forbedre kønsspecifik analyse og dataindsamling.
4
5
FN's konvention om diskrimination imod kvinder (hrweb.org).
NDICI-instrumentet for et globalt Europa fastsætter, at mindst 85 % af alle nye foranstaltninger skal være
kønsorienterede. Af disse skal mindst 5 % have ligestilling mellem kønnene som hovedmål. I henhold til
kønshandlingsplan III skal der være mindst én G2-aktion pr. landetildeling i perioden 2021-2025. I
kønshandlingsplan III anvendes OECD DAC's pointsystem for ligestilling mellem kønnene.
Vigtig
(markeret med
1) betyder, at ligestilling mellem kønnene er et vigtigt mål for gennemførelsen af foranstaltningen.
Primær
(markeret med 2) betyder, at ligestilling mellem kønnene er det vigtigste mål. For så vidt angår humanitær bistand
anvender Kommissionen sin egen "køns- og aldersmarkør".
6
Midtvejsevaluering af EU's kønshandlingsplan III (europa.eu).
3
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0005.png
2.2. Inddragelse af flere lande og regioner
EU har støttet de regionale rammer for ligestilling mellem kønnene såsom
Istanbulkonventionen, Den Afrikanske Unions ligestillingsstrategi 2017-2027
og
Maputohandlingsplanen 2016-2030 for operationaliseringen af den kontinentale politiske
ramme for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder
7
.
EU har også fortsat sat ligestilling mellem kønnene, styrkelse af kvinders indflydelse og status
og gennemførelsen af
dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed i centrum for sine
regionale partnerskaber
såsom Europarådet, Den Afrikanske Union, Den Arabiske Liga, Den
Nordatlantiske Traktats Organisation (NATO), Organisationen af Amerikanske Stater (OAS),
Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) og Sammenslutningen af
Sydøstasiatiske Nationer (ASEAN).
Regionale Team Europe-initiativer, Global Gateway-flagskibsprojekter og andre regionale
initiativer omhandler den
kønsspecifikke dimension af grænseoverskridende og globale
udfordringer
og supplerer interventioner på landeniveau for at fremme
folkesundhedskapaciteten, universel og retfærdig adgang til basale tjenester, seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder, kvinders økonomiske indflydelse og status i den grønne
og den digitale omstilling, kønsorienteret migrationsstyring samt fred og sikkerhed
8
.
EU's og Europarådets fælles program
Partnerskab for god regeringsførelse
9
støtter landene
i Det Østlige Partnerskab med gennemførelsen af nationale reformer for at fremme ligestilling,
ikkeforskelsbehandling og kvinders adgang til domstolsprøvelse og bekæmpe vold mod
kvinder i overensstemmelse med europæiske standarder.
2.3. Stærkere EU-lederskab på multilateralt plan
EU har fortsat udvist lederskab med hensyn til at bringe
kønsbaseret vold
til ophør. Ud over
Europa-Kommissionens medlederskab af handlingskoalitionen om kønsbaseret vold arbejdede
EU i FN's Generalforsamlings 3. komité i oktober 2022 for en stærk
resolution om afskaffelse
af alle former for vold mod kvinder og piger,
præcisering af statens ansvar for afskaffelse af
vold mod kvinder (herunder kvindemord) og afvisning af enhver undtagelse baseret på tradition
eller religiøs sædvane.
EU har også understreget ligestilling mellem kønnene og kvinders rettigheder i alle sine
aktiviteter i FN's Sikkerhedsråd og andre FN-organer. Som led i sit multilaterale engagement
har EU fortsat sit aktive samarbejde med FN-systemet,
herunder UN Women, De Forenede
Nationers Udviklingsprogram (UNDP), FN's Befolkningsfond (UNFPA), UNICEF og
Komitéen for Verdens Fødevaresikkerhed (CFS).
Home — Istanbul Convention Action against violence against women and domestic violence (coe.int), AU
Strategy for Gender Equality and Women's Empowerment, Maputo Plan of Action 2016-2030 | African Union
(au.int).
8
Eksempler herpå er Team Europe-initiativer for
EU's og de afrikanske partneres lancering af flagskibsinitiativet
(europa.eu)
og
inklusiv vækst og beskæftigelse i de sydlige nabolande.
9
 Home
— Partnership for Good Governance (coe.int).
7
4
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0006.png
EU bidrog aktivt til det 66. og 67. møde i FN's Kommission for Kvinders Status (CSW),
herunder til ambitiøse og vedtagne konklusioner om ligestilling mellem kønnene i forbindelse
med henholdsvis politikker om klimaændringer, miljø og katastroferisikoreduktion
10
og
innovation og ny teknologi i en digital tidsalder
11
.
Derudover har EU samarbejdet med
G7 og G20
til støtte for ligestilling mellem kønnene. EU
spillede f.eks. en central rolle i G7's arbejdsgruppe om ligestilling mellem kønnene til støtte
for integration af kønsaspektet i alle ministerielle spor og udformningen af
en ny
ansvarlighedsramme.
Det første resultat af denne ramme, et dashboard om kønsskævheder
12
,
blev godkendt af G7-lederne i juli 2022. G20-ministerkonferencen om styrkelse af kvinders
indflydelse og status i 2022 henledte opmærksomheden på spørgsmål, der er afgørende for at
lukke kønsskævhederne i den globale økonomi i tiden efter covid-19.
2.4. Gennemførelse af en
intersektionel tilgang
menneskerettighedsbaseret,
kønstransformativ
og
Kønshandlingsplan III forpligter EU til at gennemføre en
kønstransformativ tilgang
og
intersektionalitet
som centrale veje til langsigtede ændringer i overensstemmelse med den
menneskerettighedsbaserede tilgang
13
.
Midtvejsevalueringen anerkender den indsats, der er gjort for at engagere sig i en
langsigtet
kollektiv indsats for bedre at forstå de kontekstspecifikke grundlæggende årsager til
kønsdiskrimination
og
finde innovative metoder til at opnå positive ændringer i de sociale
normer
i partnerskab med lokale aktører.
Programmet EU 4 Gender Equality
14
og
EU's og FN's Spotlightinitiativ
om udryddelse af
vold mod kvinder og piger inddrog f.eks.
mænd og drenge og traditionelle og religiøse ledere
i bekæmpelsen af kønsbaseret vold.
Andre lovende praksisser er blevet gennemført ved hjælp
af
kønsorienterede uddannelsessystemer
og ved at støtte
kønstransformative tilgange til
fødevaresikkerhed, forbedret ernæring og bæredygtigt landbrug
15
. I samarbejde med
medlemsstaterne er der oprettet et
rum for videndeling med henblik på udveksling af god
praksis om en kønstransformativ tilgang.
Flere overvågningsrapporter har identificeret en bred vifte af strategier til gennemførelse af en
kønstransformativ tilgang og
intersektionalitet
16
. Midtvejsevalueringen har fremhævet nogle
lovende eksempler, f.eks. et bidrag til
styrkelse og inklusion af romakvinder og -piger
i
Serbien
17
.
10
11
CSW66 (2022).
CSW67 (2023).
12
G7 establish annual monitoring in the area of gender equality (g7germany.de).
13
swd-2021-human-right-based-approach_en.pdf (europa.eu)
.
14
 EU4GE_Brief_ENG.pdf
(unwomen.org).
15
 Det EU-finansierede Joint Programme on Gender Transformative Approaches for Food Security, Improved
Nutrition and Sustainable Agriculture (JP GTA),
About the Joint Programme (fao.org).
16
Report on contributions to gender equality with a focus on intersectional and gender-transformative approaches
from ROM reviews (2019-2022).
17
Midtvejsevaluering af gennemførelsen af EU's kønshandlingsplan III, maj 2023, s. 104.
5
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0007.png
EU er i stigende grad opmærksom på situationen for
kvinder med handicap
i foranstaltninger
til fremme af ligestilling mellem kønnene, idet 67 % af disse foranstaltninger i 2021-2022 også
kom kvinder med handicap til gode.
EU vil fremme
tilgange til at ændre ulige kønsspecifikke magtrelationer og de systemiske
hindringer og de skadelige strukturer,
der opretholder dem. EU vil også samarbejde med
medlemsstaterne, civilsamfundet og andre partnere om bedre at forstå de strukturelle årsager
til ulighed mellem kønnene og finde innovative løsninger.
2.5. Strategisk samarbejde med kvinderettigheds- og civilsamfundsorganisationer
Kønshandlingsplan III understreger den centrale rolle, som kvinderettighedsorganisationer og
-bevægelser spiller med hensyn til at tackle de strukturelle drivkræfter bag ulighed mellem
kønnene.
På landeniveau
deltog 84 % af EU-delegationerne i civilsamfundsdialoger om ligestilling
mellem kønnene
i 2022 inden for rammerne af EU's civilsamfundskøreplaner, EU's
menneskerettighedsdialoger og gruppen af partnere inden for kønsrelateret udvikling. Nogle
EU-delegationer har oprettet strukturerede dialogmekanismer om gennemførelsen af
gennemførelsesplaner på landeniveau. I Filippinerne samarbejder EU-delegationen
regelmæssigt
med
Tekstboks
1:
EU's
støtte
til
kvinderettighedsorganisationer gennem en
kvinderettighedsorganisationer
og
-
sparringspartner i civilsamfundet
18
.
bevægelser
beløb sig til 42,5 mio. EUR i 2022
(en stigning på 155 % i forhold til 2020).
1,61 mia. EUR, der har ligestilling mellem
kønnene som vigtigt eller primært mål, blev
kanaliseret
gennem
civilsamfundsorganisationer
som
gennemførelsespartnere
i
2022
(1,29 mia. EUR i 2021).
Globale
programmer
for
civilsamfundsorganisationer for kvinder,
der blev iværksat i 2022-23, er
Advocacy
Coalition Building and Transformative
Feminist Action (ACT)
til støtte for
kvinderettighedsorganisationer til bekæmpelse
af
kønsbaseret
vold,
partnerskabsrammeaftalen
med globale
paraplyorganisationer
for
kvinderettighedsorganisationer og programmet
Women and Youth for Democracy
(WYDE).
18
19
På centralt plan fører EU en
årlig dialog med
kvinderettigheds-
og
civilsamfundsorganisationer
om
gennemførelsen af kønshandlingsplan III
inden for rammerne af det politiske forum for
udvikling
19
. Desuden har EU's ambassadør for
køn og mangfoldighed samt andre højtstående
EU-repræsentanter regelmæssigt været i
dialog
med
kvinderettigheds-
og
civilsamfundsorganisationer.
EU-
delegationerne har deltaget aktivt i
fælles
kommunikations- og fortaleraktiviteter
med kvinderettighedsorganisationer
(f.eks.
den "nationale kvindekonference" i Sierra
Leone og den årlige konference for kvinder i
landdistrikterne i Pakistan) og er gået forrest
med
hensyn
til
at
støtte
kvinderettighedsorganisationer
og
Concord, juni 2023.
 PFD
— Policy Forum and Development (pfddialogue.eu).
6
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0008.png
kvindelige menneskerettighedsforkæmpere, der befinder sig i krisesituationer eller
udsættes for undertrykkelse.
I Afghanistan sørger EU-delegationen for et
sikkert rum for
dialog
mellem kvindelige civilsamfundsrepræsentanter og det internationale samfund.
EU og medlemsstaterne har også øget den finansielle støtte til kvinderettighedsorganisationer.
Denne støtte omfatter landespecifikke og små tilskudsordninger
20
til regionale og globale
programmer og alliancer og partnerskaber med flere interessenter. EU deltager i
Alliance for
Feminist Movements,
som blev lanceret med støtte fra Canada, Irland, Frankrig og
Nederlandene.
EU vil følge op på civilsamfundspartnernes anbefalinger
21
ved fortsat at fokusere på sit
strategiske partnerskab med kvinderettigheds- og civilsamfundsorganisationer.
EU er fast besluttet på at
fremme mere regelmæssige, strategiske og inklusive dialoger med
civilsamfundet, herunder med græsrods- og pigerettighedsorganisationer og organisationer
ledet af piger,
som er centrale aktører for transformative forandringer. Den årlige
undersøgelse af EU-delegationernes engagement med civilsamfundsorganisationer vil gøre
status over de fremskridt, der er gjort med hensyn til høringer for at fremme ligestilling mellem
kønnene.
2.6. Sikring af integration af kønsaspektet på tværs af politikområder og instrumenter
Den samtidige lancering af den fælles meddelelse om
kønshandlingsplan
III
og
den
finansielle
programmeringscyklus for 2021-27 har muliggjort bedre
inddragelse af mål om ligestilling mellem kønnene i
programmeringsdokumenter på nationalt og regionalt
plan. Dette afspejles i de fremskridt, der er gjort hen
imod
målet om, at 85 % af de nye eksterne
foranstaltninger skal have ligestilling mellem
kønnene som et primært eller vigtigt mål inden
2025
22
.
Antallet af foranstaltninger udadtil med ligestilling
mellem kønnene som et primært eller vigtigt mål steg
fra
64,71 % i 2019 til 72 % i 2022
23
.
Tekstboks 2: I 2022 var andelen af
forpligtelser til
regionale og
landespecifikke foranstaltninger
til fremme af ligestilling mellem
kønnene
90 % for Afrika syd for
Sahara (4,6 mia. EUR), 90 % for
Asien og Stillehavsområdet
(957 mio. EUR), 86 % for
Latinamerika og Caribien
(293 mio. EUR), 93 % for de
østlige nabolande (1,5 mia. EUR),
88 % for det vestlige Balkan og
Tyrkiet (1,6 mia. EUR) og 87 %
for de sydlige nabolande
(1,5 mia. EUR).
Med hensyn til
finansiering
steg de forpligtelser, der fremmer ligestilling mellem kønnene og
styrkelse af kvinders indflydelse og status som et vigtigt eller primært mål,
fra 74,2 % i 2021
20
Eksempler herpå er den EU-finansierede "Civil Society Fund" i Etiopien, tilskudsprogrammet for
civilsamfundsprojekter til styrkelse af kvinders økonomiske indflydelse og status i Sydafrika og Irish Aid's
Generation Equality Forum Girls' Fund.
21
 Concord,
juni 2023.
22
Se fodnote 5.
23
Dataene for 2022 er foreløbige (de er hentet i EU's statistik-dashboard den 1. april 2023) og tager hensyn til
foranstaltninger baseret på offentlig udviklingsbistand (ODA) og på ikke-ODA fra følgende forordninger:
Instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde — et globalt Europa (NDICI — et
globalt Europa),
den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) og
instrumentet til førtiltrædelsesbistand
(2021-2027).
7
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0009.png
(9 325 mio. EUR ud af i alt 12 588 mio. EUR)
til 77,5 % i 2022
(13 075 mio. EUR ud af i alt
16 880 mio. EUR).
Indsatsen for at gøre den EU-finansierede humanitære bistand mere kønssensitiv er fortsat, bl.a.
ved at anvende en køns- og aldersmarkør. Under
budgettet til humanitære
hjælpeforanstaltninger
integrerede
96 % af alle foranstaltninger,
der startede
i 2021,
"i høj
grad" eller "i et vist omfang" køns- og aldershensyn
24
.
Ligestilling mellem kønnene og styrkelse af kvinders indflydelse og status er et fokusområde i
Global Gateway-strategien,
og i strategien lægges der vægt på behovet for, at projekter og
investeringer inden for dens vigtigste områder (det digitale område, klima og energi, transport,
sundhed, uddannelse og forskning) er inkluderende, navnlig med hensyn til ligestilling mellem
kønnene
25
.
Tekstboks
3:
Global
Gateway-
flagskibsmoderniseringen af N'Djamena-
Douala-ruten,
som blev gennemført af Den
Europæiske
Investeringsbank
og
Verdensbanken og støttet af EFSD+, vil
overholde den tchadiske lovgivning, der
fremmer beskæftigelse af mindst 30 % af
kvinderne, og vil tilskynde til, at kvinder har
adgang til stillinger på alle niveauer.
Projektet
forventes
også
at
øge
mikrovirksomheder/små virksomheder og
handelsaktiviteter, som traditionelt er blevet
udført af kvinder. Kønsbaseret vold og
seksuel udnyttelse og misbrug og chikane
behandles som en prioritet gennem
risikovurderinger, kontraktlige forpligtelser
for investerings- og gennemførelsespartnere
og målrettede foranstaltninger.
EU sikrer, at investeringer, der mobiliseres
gennem
Den Europæiske Fond for
Bæredygtig Udvikling Plus (EFSD+),
omfatter
et kønsperspektiv. Kommissionen arbejder f.eks.
sammen med internationale institutioner og
udviklingsfinansieringsinstitutioner om at øge
virkningen af innovativ finansiering på fremme
af ligestilling mellem kønnene og styrkelse af
kvinders økonomiske indflydelse og status, om i
fællesskab at øge de finansielle medarbejderes
ekspertise inden for integration af kønsaspektet
og om at overvåge gennemførelsen af
operationerne
26
. I 2022 havde
70 % af alle
indberettede
EFSD+-garantier
og
blandingsoperationer
ligestilling mellem
kønnene som et vigtigt eller primært mål.
EU og dets medlemsstater er som Team Europe ved at revidere
fælles retningslinjer,
der
fastsætter minimumskriterier for
integration af kønsaspektet i Team Europe-initiativer
som
et fælles ansvar i udformnings-, overvågnings- og rapporteringsfaserne. Rammen for
overvågning, rapportering og evaluering for Team Europe-initiativer omfatter udvalgte
tematiske indikatorer for aggregering på tværs af Team Europe-initiativer under
kønshandlingsplan III.
Der er gjort fremskridt, men EU er klar over, at det stadig er nødvendigt, at alle medarbejdere
og partnere forstår
kønsmarkørsystemet
fuldt ud, og vil opgradere sit tilbud om
vejledning
og uddannelse.
For
humanitær bistand
findes der en e-uddannelse i køns- og aldersmarkøren
 Gender-Age
Marker Assessment Report 2018-2021.
 Global
Gateway (europa.eu).
26
 Se også vejledningen om anvendelsen af OECD DAC's markør for ligestilling i forbindelse med EFSD+. Heri
fastsættes minimumskriterierne for integration af kønsaspektet i blandede operationer.
24
25
8
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0010.png
for medarbejdere og partnere. EU har også fortsat med at kommunikere om køns- og
aldersmarkøren via virtuelle uddannelsesprogrammer for partnere.
I forbindelse med missioner og operationer under den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
(FSFP) er der sket bemærkelsesværdige fremskridt med hensyn til at integrere
kønsperspektivet i alle faser af planlægning, gennemførelse og rapportering
27
, stigninger i
antallet af dedikerede medarbejdere og i de finansielle ressourcer samt udstedelse af nye og
gennemførelse af eksisterende operationelle retningslinjer, hvilket har bidraget til en mere
systematisk integration af kønsperspektivet i aktiviteterne.
Med EU's rammeprogram for forskning og innovation (Horisont Europa), som er åbent for hele
verden, er integration af en kønsdimension et ufravigeligt krav i EU-finansieret forskning.
Bekæmpelse af kønsbaseret vold mere specifikt i forsknings- og innovationssystemet er også
et centralt mål
28
.
Ligestilling mellem kønnene som hovedmål
I kønshandlingsplan III opfordres der til vedtagelse af mindst ét program med ligestilling
mellem kønnene som et hovedmål i hvert partnerland og hver partnerregion. Dette er i
overensstemmelse med målene for NDICI — et globalt Europa, som kræver, at mindst 85 %
af alle nye foranstaltninger skal være kønsorienterede, og at mindst 5 % af disse skal have
ligestilling mellem kønnene som et hovedmål.
Ved udgangen af 2022 var der vedtaget 25 nye foranstaltninger i 21 partnerlande, 2 på regionalt
plan i Asien og de sydlige nabolande og 2 på globalt plan. Mange af disse foranstaltninger er
finansielt omfattende og anlægger en kønstransformativ og intersektionel tilgang med
ca.
300 mio. EUR i forpligtelser i 2021-22
29
på tværs af alle indsatsområder under
kønshandlingsplan III.
Der er imidlertid behov for en større indsats, da kun
3,7 % af de nye
foranstaltninger
i 2022 fokuserede på ligestilling som et hovedmål.
I 2023-2025 er mere end 100
nye foranstaltninger vedrørende kønsmål
under forberedelse
i
over 80 lande inden for alle tematiske indsatsområder i kønshandlingsplan III.
For at
forbedre kvaliteten af integration af kønsaspektet
og
øge kønsspecifikke
foranstaltninger
og
finansieringer
vil
EU
fortsætte
med
at
styrke
kvalitetsvurderingsprocesserne
(herunder for Global Gateway-flagskibsprojekterne og Team
Europe-initiativerne) for at sikre, at OECD DAC's kønsmarkørkriterier opfyldes. En bedre
kønsspecifik analyse
og en fornyet indsats for at
indsamle kønsopdelte data
vil i samarbejde
med partnere gøre det muligt at identificere politikker og foranstaltninger bedre og at
forbedre
overvågningen og formidlingen af resultater.
3. Hen imod en verden præget af ligestilling: fokus på centrale indsatsområder
27
Rapport om den opfølgende baselineundersøgelse om integration af menneskerettigheder og kønsspørgsmål i
Den Europæiske Unions fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
(maj 2022).
28
I denne forbindelse går EU efter en koordineret indsats på verdensplan i retning af definitioner, terminologi og
et tilsvarende retsgrundlag:
https://research-and-innovation.ec.europa.eu/system/files/2023-08/ec_rtd_report-
gender-equality-inclusiveness-workshop.pdf.
29
 Se listen over G2-aktioner vedtaget i 2021-22:
https://capacity4dev.europa.eu/groups/public-gender_en.
9
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0011.png
I dette afsnit præsenteres de initiativer, som EU og dets medlemsstater har taget i en Team
Europe-tilgang for at nå målene på de seks vigtigste tematiske områder i kønshandlingsplan III
gennem multilaterale partnerskaber og partnerskaber med flere interessenter, politisk dialog og
finansiel støtte
30
.
3.1. Sikring af frihed fra alle former for kønsbaseret vold
EU har kæmpet for den globale indsats for at forebygge
og udrydde alle former for kønsbaseret vold i sin rolle som
medleder
af
Generation
Equality
Forums
handlingskoalition om kønsbaseret vold,
som
initiativtager og formand for
gruppen af venner for
udryddelse af vold mod kvinder og piger,
som aktivt
medlem af
opfordringen til handling med hensyn til
beskyttelse mod kønsbaseret vold i nødsituationer
og
som en vigtig partner for FN.
Tekstboks 4:
EU's finansielle
forpligtelser til forebyggelse af
og reaktion på kønsbaseret vold
gik fra et årligt gennemsnit på
91 mio. EUR i 2014-20 til
60 mio. EUR i 2021 og
282 mio. EUR i 2022. Derudover
er der blevet brugt
33,1 mio. EUR i 2021 og
41,3 mio. EUR i 2022 på
kønsbaseret vold som led i den
humanitære indsats.
I 2023 vedtog EU to pakker under den
globale EU-
ordning for menneskerettighedssanktioner
mod 15
personer og 3 enheder som reaktion på deres rolle med
hensyn til at begå seksuel og kønsbaseret voldskriminalitet
31
.
EU's og FN's Spotlightinitiativ om udryddelse af vold mod kvinder og piger
32
blev
præsenteret på topmødet i 2023 om verdensmålene for bæredygtig udvikling som et af de 12
initiativer med stor gennemslagskraft,
der bidrager til transformative fremskridt mod og
fremskyndelse af
opfyldelse af verdensmålene
33
.
For at bygge videre på resultaterne og sikre
programmets bæredygtighed har EU iværksat et
program med stor gennemslagskraft til
udryddelse af vold senest i 2030
(16,5 mio. EUR), som navnlig støtter effektive
landeprogrammer, øget global bevidsthed og videndeling.
Bekæmpelse af kønsbaseret vold er en prioritet for EU i de fleste partnerlande, hvor mange
målrettede interventioner er blevet vedtaget
34
eller er under forberedelse for at fremme
retlige
og politiske reformer, ændringer i sociale normer og støtte til overlevende
35
.
Dette vil føre
til en stigning i de finansielle forpligtelser fra og med 2023. I lande, der deltager i
udvidelsesprocessen,
har EU støttet vedtagelsen og gennemførelsen af omfattende
 Se eksempler på god praksis på:
https://capacity4dev.europa.eu/groups/public-gender_en.
 https://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2023/07/20/human-rights-violations-eu-lists-18-
individuals-and-five-entities-responsible-for-gender-based-violence-and-linked-to-the-navalny-and-kara-murza-
cases/.
32
Spotlightinitiativet.
33
 Spotlight
Initiative Annual Narrative Progress Report.
34
Tekstboks 4 viser summen af G1- og G2-forpligtelser til foranstaltninger, der er tildelt OECD DAC's CRS-
formålskode 15180 ("bekæmpelse af vold mod kvinder og piger"), og foranstaltninger, der tackler kønsbaseret
vold blandt deres komponenter. Data for 2022 er foreløbige.
35
 I over 100 gennemførelsesplaner på landeniveau er kønsbaseret vold angivet som en prioritet. Der er gennemført
målrettede aktioner i Bangladesh, Bolivia, Den Centralafrikanske Republik, Colombia, Den Demokratiske
Republik Congo, Cuba, Ecuador, El Salvador, Fiji, Kenya, Malawi, Mozambique, Myanmar, Namibia, Papua Ny
Guinea, Paraguay, Sierra Leone og Uganda.
30
31
10
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0012.png
evidensbaseret lovgivning i overensstemmelse med gældende EU-ret og internationale
standarder.
EU er også en vigtig bidragyder til
UNFPA-UNICEF's fælles program om udryddelse af
kvindelig kønslemlæstelse og det globale program om bekæmpelse af børneægteskaber,
som bidrog til faldet i den globale forekomst af børneægteskaber fra 23 % til 19 % i de seneste
ti år
36
.
Kvinder og piger udgør ca. halvdelen af alle flygtninge, internt fordrevne og statsløse
37
. EU
søger at
sikre, at migrationsstyringsprogrammer er kønsorienterede
(f.eks. i
Centralasien
38
,
Afrika
39
og
Latinamerika
40
)
gennem
beskyttelses-
og
forebyggelsesforanstaltninger, der har til formål at imødegå risiciene for kønsbaseret vold mod,
menneskehandel med og seksuel udnyttelse af kvinder og piger.
I
EU's strategi for bekæmpelse af menneskehandel
(2021-2025) anlægges en bred tilgang,
lige fra forebyggelse gennem beskyttelse af ofre til retsforfølgning og domfældelse af
menneskehandlere, og
kønsdimensionen ved menneskehandel
anerkendes
41
. EU's indsats har
til formål at øge retsforfølgningen af gerningsmænd, herunder dem, der er involveret i
menneskehandel, ved at styrke de retshåndhævende myndigheders offercentrerede tilgang og
støtte adgangen til psykosociale støttetjenester og deltagelse i det økonomiske og sociale liv
for ofre for kønsbaseret vold og ofre for menneskehandel.
EU vil yderligere
styrke multiinteressentpartnerskaber for at forebygge og udrydde alle
former for kønsbaseret vold
og imødegå den stigende risiko for
onlinevold.
Det skal ske ved
at udnytte synergier med partnere inden for dataindsamling, -analyse og -overvågning
.
3.2. Fremme af seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder
EU er fortsat fast besluttet på at fremme, beskytte og overholde alle menneskerettigheder og
på fuld og effektiv gennemførelse af Beijinghandlingsprogrammet, handlingsprogrammet fra
den internationale konference om befolkning og udvikling og resultaterne af
revisionskonferencerne. EU er også fortsat fast besluttet på at fremme seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder i denne forbindelse og i overensstemmelse med den nye europæiske
konsensus om udvikling
42
.
36
37
UNICEF, maj 2023.
 Women
| UNHCR.
38
 Improving
Migration Management and Migrant Protection in selected Silk Routes and Central Asian Countries
— ICMPD.
39
Program for beskyttelse, tilbagesendelse og reintegration af migranter for Afrika syd for Sahara, fri
bevægelighed for personer og migration i Vestafrika finansieret i fællesskab af EU og Ecowas.
40
Det europæiske støtteprogram for flygtninge, migranter og værtssamfund i Colombia, Ecuador og Peru har
leveret kønsorienterede tjenester til over 20 000 migranter i samarbejde med offentligheden,
civilsamfundsorganisationer og andre partnere.
41
EU's strategi for bekæmpelse af menneskehandel.
42
 Europæisk
konsensus om udvikling (europa.eu).
11
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0013.png
EU's nye
globale sundhedsstrategi
fremhæver betydningen af universel adgang til seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder, herunder via sundhedssystemer, der styrker universel
sundhedsdækning, og ungdomsvenlige tjenester
43
.
EU's stærke engagement i at fremme seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder afspejles i finansielle
tildelinger
44
til at udvide adgangen til livsforandrende
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, f.eks.
familieplanlægning, mødredødelighed og omfattende
seksualundervisning
45
. I december 2022 lancerede
Europa-Kommissionen, ti EU-medlemsstater og
afrikanske partnere
Team Europe-initiativet om seksuel
og reproduktiv sundhed og rettigheder i Afrika
46
.
Finansieringen fra EU-budgettet omfatter navnlig
60 mio. EUR i nye midler for 2023-2027 ud over EU-
medlemsstaternes finansielle bidrag.
Tekstboks 5:
EU's finansielle
forpligtelser til seksuel og
reproduktiv sundhed og
rettigheder
steg fra et årligt
gennemsnit på 52 mio. EUR i
2014-20 til 56 mio. EUR i 2021
og 105 mio. EUR i 2022. Der
blev afsat yderligere henholdsvis
27,6 mio. EUR og
23,5 mio. EUR til seksuelle og
reproduktive sundhedstjenester i
forbindelse med humanitære
indsatser i 2021 og 2022.
Europa-Kommissionen har også ydet et yderligere bidrag på 45 mio. EUR for perioden 2023-
2026 til
UNFPA Supplies Partnership,
som leverer præventionsmidler og lægemidler til
mødres sundhed til unge og kvinder i nød
47
. Siden 2022 har EU også støttet fire
konsortier af
europæiske og afrikanske civilsamfundsorganisationer,
der i 16 afrikanske lande arbejder
på at støtte den seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder hos unge og personer i sårbare
situationer. Desuden har EU ydet et rekordstort bidrag til
Den Globale Fond til Bekæmpelse
af Aids, Tuberkulose og Malaria
(715 mio. EUR for 2023-2025)
48
.
I humanitære kriser
arbejder EU på at sikre, at kvinder og piger har fuld adgang til seksuelle
og reproduktive sundhedsydelser for at fremme deres horisontale integration i primære og
sekundære sundhedsydelser.
EU vil
fortsat fremme universel adgang til seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder,
herunder via sundhedssystemer, der styrker
universel sundhedsdækning,
for at nå målene for
bæredygtig udvikling.
43
44
EU's globale sundhedsstrategi (europa.eu).
Tekstboks 5 viser summen af G1- og G2-forpligtelser på fire områder inden for seksuel og reproduktiv sundhed
og rettigheder som defineret af OECD DAC, nemlig reproduktiv sundhedspleje, familieplanlægning, bekæmpelse
af seksuelt overførte sygdomme, herunder hiv/aids, og personaleudvikling i forbindelse med befolkningen og
reproduktiv sundhed. Data for 2022 er foreløbige. Der findes andre metoder til beregning af donorernes bidrag til
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder. F.eks. fremgår det af rapporten
Donors Delivering for SRSR
(DSW, 2023), at EU-institutionernes udbetalinger i 2021 beløb sig til 342,6 mio. USD til seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder, 687,8 mio. USD til reproduktiv, mødres, neonatal og børns sundhed og 36,3 mio. USD til
familieplanlægning.
45
Home — Donors Delivering for SRHR.
46
EU and African partners launch flagship initiative (europa.eu).
47
Sexual and reproductive health and rights: EU announces additional €45 million for UNFPA Supplies
Partnership (europa.eu).
48
EU bebuder historisk tilsagn på 715 mio. EUR til Den Globale Fond (europa.eu).
12
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0014.png
3.3. Styrkelse af pigers og kvinders økonomiske og sociale rettigheder og af deres
indflydelse og status
3.3.1. Styrkelse af kvinders sociale og økonomiske indflydelse og status
Kønshandlingsplan III har øget omfanget af og fokus for EU's støtte til
styrkelse af kvinders
økonomiske indflydelse og status
49
. EU's indsats har sigtet mod tre hovedmål, nemlig at
fremme et gunstigt miljø ved at tackle de strukturelle hindringer (lige fra skadelige kønsnormer
til juridiske begrænsninger), der forhindrer kvinder i effektivt at deltage i økonomien, forbedre
kvinders finansielle inklusion og støtte anstændig beskæftigelse for kvinder og kvinders
iværksætteri på tværs af sektorer, navnlig sektorer med stort potentiale såsom den digitale
sektor.
F.eks. øgede EU og Tyskland finansieringen til
ICR-
faciliteten (Investment Climate Reform),
som
samarbejder med offentlige og private partnere i
landene i Afrika, Caribien og Stillehavet, for at fokusere
på reformer af erhvervsklimaet, der støtter kvinders
fulde deltagelse i økonomien. EU støtter sammen med
andre Team Europe-aktører
kvinders adgang til
finansiering og iværksætteri
gennem en bred vifte af
tiltag, der indgår i
Global Gateway-strategien
50
.
Tekstboks 6:
EU's finansielle
forpligtelser til styrkelse af
kvinders sociale og økonomiske
indflydelse og status
steg fra et
årligt gennemsnit på
1 932 mio. EUR i 2014-2020 til
2 182 mio. EUR i 2021 og
3 859 mio. EUR i 2022 (svarende til
89 % af de samlede forpligtelser i
de relevante sektorer og 26 % af
alle forpligtelser, der bidrager til
ligestilling mellem kønnene i 2021-
2022).
Gennem EU- og UN Women-programmet
We
Empower Asia
51
har mere end 3 000 kvindelige
iværksættere nydt godt af kapacitetsuddannelse, og
mere end 1 500 virksomheder har forpligtet sig til at indføre kønssensitive
forretningspraksisser. De vigtigste nye sektorprogrammer omfatter flagskibsinitiativet
TEI
Investing in Young Businesses in Africa
52
, som
styrker virksomheder i den tidlige fase og
unge iværksættere — navnlig unge kvinder
— gennem finansiel og teknisk støtte og tilbyder
en platform for innovative finansieringsløsninger for kvindelige iværksættere, og programmet
Women Entrepreneurship for Africa
53
.
49
Tekstboks 6 viser summen af de G1- og G2-forpligtelser, der er tildelt 50 af OECD DAC's CRS-formålskoder,
som vedrører bl.a. social beskyttelse, jobskabelse, arbejdstagerrettigheder, social dialog, informations- og
kommunikationsteknologi, vedvarende energi, finansielle tjenesteydelser, erhvervstjenester, landbrug og fiskeri.
Forpligtelser på uddannelses- og sundhedsområdet fremgår af tekstboks 8 og 9. Data for 2022 er foreløbige.
50
Som eksempler på blandings- og garantitransaktioner under EFSD+ kan nævnes NASIRA, Inclusify og
programmet "Women's Financial Inclusion Facility" for blanding af finansiering til en værdi af 10 mio. EUR med
Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) gennem den private equity-fond
Women's World Banking.
51
 Our
Programme | UN Women — Asia-Pacific.
52
 Invest
in Young Businesses in Africa (IYBA) | Capacity4dev (europa.eu).
53
Programmet, der gennemføres af GIZ og Tony Elumelu Foundation, støtter 2 500 kvindelige iværksættere med
adgang til startkapital og finansiering i anden fase samt iværksætteruddannelse.
13
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0015.png
Et andet eksempel er EU's og Nederlandenes støtte til Egyptens nationale program for
kvinders
finansielle og digitale inklusion.
På samme måde fremmer et flertal af EU's medlemsstater en
kønsorienteret udvikling af den private sektor gennem investeringer med et kønsperspektiv
54
.
Fremme af ligestilling mellem kønnene og styrkelse af kvinders økonomiske indflydelse og
status gennem handelspolitik
Siden 2011 har EU's frihandelsaftaler (FTA'er) indeholdt et kapitel om handel og bæredygtig
udvikling, der omfatter retligt bindende forpligtelser i henhold til ILO's grundlæggende
konventioner, herunder om ikkeforskelsbehandling, og en forpligtelse til ikke at svække eller
sænke beskyttelsesniveauerne for at tilskynde til handel.
På grundlag heraf indeholder EU's frihandelsaftaler, siden frihandelsaftalen med New Zealand
blev indgået i juni 2022, særlige artikler om handel og ligestilling mellem kønnene, herunder
forpligtelser om effektivt at gennemføre relevante FN-konventioner om styrkelse af kvinders
økonomiske indflydelse og status og ligestilling mellem kønnene.
I Verdenshandelsorganisationen er EU stærk fortaler for ligestilling mellem kønnene, herunder
som aktivt medlem af den uformelle arbejdsgruppe om handel og køn, hvor EU har stået i
spidsen for arbejdet om anvendelse af et kønsperspektiv på WTO-aftaler. Under EU's generelle
toldpræferenceordning overvåger EU modtagerlandenes overholdelse af principperne i centrale
internationale konventioner om fremme af kvinders rettigheder og ligestilling mellem kønnene.
Alle EU's forudgående og efterfølgende evalueringer af handelsaftaler omfatter en
kønsspecifik analyse.
Styrkelse af kvinders økonomiske indflydelse og status er også et centralt element i mange
Aid
for Trade
55
-programmer,
som skaber iværksætter- og jobmuligheder for kvinder og tilbyder
faglig uddannelse
56
.
Social beskyttelse og plejeøkonomien
EU har fremmet
kønsorienterede og handicapinkluderende politikker for social
beskyttelse
og
pleje
gennem sektorinterventioner
57
, reform af
forvaltningen af de offentlige
54
Det gør eksempelvis Frankrig gennem
PROPARCO
og Spanien gennem fonden til fremme af udvikling
(FONPRODE).
55
 Aid
for Trade: EU remains among the major global providers with €23 billion (europa.eu).
56
I Nicaragua er EU, Spanien og UNIDO f.eks. gået sammen om at støtte den grønne genopretning af
kakaoværdikæden til gavn for kvinder og unge:
https://capacity4dev.europa.eu/groups/public-gender_en.
Se også
statusrapporten fra 2022 om EU's Aid for Trade.
57
 Eksempelvis har støtte til
udviklingen og gennemførelsen af kønsorienterede plejepolitikker
været en af
de vigtigste prioriteter for EU's samarbejde med den latinamerikanske region inden for rammerne af
EUROsociAL+.
På grundlag af de opnåede resultater vil det nye
Team Europe-initiativ for inklusive og lige
samfund
begynde arbejdet i 2024.
Et andet eksempel er det
kønsorienterede sociale beskyttelsesprogram
i
Malawi
(61,5 mio. EUR), som
medfinansieres af Irland:
https://capacity4dev.europa.eu/groups/public-gender_da.
14
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0016.png
finanser
og
kønsbudgettering
i partnerskab med ILO,
UNICEF, den globale koalition for social
mindstebeskyttelse (GCSPF) og nationale partnere
58
.
Samlet set støtter EU og medlemsstaterne
kønsbudgettering
i mindst
50 % af partnerlandene
59
.
Desuden har EU, Frankrig, Luxembourg og Slovakiet
støttet udviklingen af kønsmodulet for offentlige udgifter
og finansiel ansvarlighed (PEFA)
60
, som er et centralt
redskab til kønsbudgettering.
Tekstboks 7: 23 % af de
foranstaltninger, der blev
gennemført i 2021-2022 til støtte
for
reformer af forvaltningen af
de offentlige finanser,
omfattede
en komponent til
kønsbudgettering.
Det er over
målet på 20 %, der er fastsat i
kønshandlingsplan III.
EU vil
fortsat bekæmpe de systemiske hindringer og skadelige strukturer, der står i vejen for
kvinders sociale og økonomiske indflydelse og status,
og vil udvide
investeringerne med et
kønsperspektiv
i samarbejde med andre donorer. EU vil fremme omsorgsrelaterede politikker
og tjenester og anstændigt omsorgsarbejde som led i omfattende
kønstransformative sociale
beskyttelsessystemer.
3.3.2. Fremme af ligestilling mellem kønnene på uddannelsesområdet
EU har øget sin indsats for at bistå partnerlandene med at opbygge
kønsorienterede
uddannelsessystemer
og
fjerne vedvarende kønsforskelle med hensyn til indskrivning,
fastholdelse og læring
61
. Det har oprettet store
støtteprogrammer for uddannelsessektoren i over
Tekstboks 8: EU's finansielle forpligtelser
til fremme af ligestilling mellem
60 partnerlande, som fokuserer på
at planlægge
kønnene inden for og gennem
og stille ressourcer til rådighed for uddannelse
uddannelse
er vokset fra et årligt
af piger,
uddannelse af lærere, herunder
gennemsnit på 660 mio. EUR i 2014-2020
kønsorienteret pædagogik, håndtering af
til 972 mio. EUR i 2021 og
skolerelateret kønsbaseret vold og
omfattende
1 287 mio. EUR i 2022 (svarende til 91 %
seksualundervisning og investeringer i sikre og
af de samlede forpligtelser på
uddannelsesområdet i 2021-22 og ca.
sunde læringsmiljøer,
herunder vand-, sanitets-
10 % af alle forpligtelser, der bidrager til
og hygiejnefaciliteter
62
. EU er en af de fem
ligestilling mellem kønnene).
organisationer, der går forrest på det globale
topmøde om omstilling af uddannelse,
samt en vigtig donor til det
globale partnerskab for
uddannelse,
som mobiliserer finansiering og partnerskaber for at forbedre ligestillingen
mellem kønnene inden for uddannelse i partnerlande.
 F.eks. inden for rammerne af det EU-finansierede
program til forbedring af synergierne mellem social
beskyttelse og forvaltning af de offentlige finanser.
59
I Tyrkiet har EU støttet integrationen af kønsperspektivet i alle faser af nationale og lokale politikudformnings-
og budgetteringsprocesser i partnerskab med statslige myndigheder og civilsamfundsorganisationer.
60
 Supplementary
Framework for Assessing Gender Responsive Public Financial Management | Public
Expenditure and Financial Accountability (PEFA).
61
Tekstboks 8 viser summen af de G1- og G2-forpligtelser, der er tildelt OECD DAC's CRS-formålskoder
vedrørende uddannelse (koder, der starter med 11). Data for 2022 er foreløbige.
62
 Eksempler på uddannelsesprojekter findes på:
https://capacity4dev.europa.eu/groups/public-gender_en
og
programmet
Gender for Development Uganda.
58
15
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0017.png
EU bestræber sig på at fremme deltagelsesbaserede tilgange i planlægningen af
uddannelsessektoren, den politiske dialog og overvågning af politikker, navnlig ved at hjælpe
civilsamfundet
og
pige- og ungdomsorganisationer med at ændre diskriminerende
kønsnormer,
der
forhindrer piger
i at få adgang til
uddannelse
af høj kvalitet
63
.
Gennem
Global Gateway
fremmer EU pigers og kvinders lige
tilegnelse af kvalifikationer
inden for naturvidenskab, teknologi, ingeniørvirksomhed og matematik (STEM)
og
adgang til erhvervsuddannelse
for at skabe lige beskæftigelsesmuligheder gennem Team
Europe-initiativer med henblik på en retfærdig og inklusiv grøn og digital omstilling
64
og
gennem programmet EU 4 Gender Equality for landene i Det Østlige Partnerskab
65
.
Flagskibsinitiativet
Youth Mobility for Africa
66
,
som er en del af
EU-Afrika-Global
Gateway-investeringspakken,
har til formål at fremme
ligestilling mellem kønnene på
videregående uddannelse og i forbindelse med mobilitet og udvekslinger på tværs af
grænserne.
I
landene på Vestbalkan
støtter EU oprettelsen af ungdomsgarantiordninger
67
med henblik på at forbedre overgangen fra skole til arbejde med særlig opmærksomhed på de
dårligst stillede unge, herunder unge kvinder. EU overvejer at aktivere lignende ordninger i
Det Østlige Partnerskabs område og Nordafrika.
Uddannelse i krisesituationer
Over 224 millioner kriseramte børn og unge har akut behov for uddannelsesstøtte for at sikre
dem adgang til sikker læring af høj kvalitet.
I 2023 forpligtede EU og medlemsstaterne sig i en Team Europe-tilgang til at investere
yderligere 313 mio. EUR i
Education Cannot Wait,
FN's globale fond, der støtter pigers og
drenges lige adgang til uddannelse og læring i 31 kriseramte lande. I 2015-2022 gjorde EU's
humanitære bistand til uddannelse i nødsituationer det muligt for over 20 millioner børn at
blive i eller vende tilbage til uddannelse. Siden 2021 har EU prioriteret projekter vedrørende
uddannelse i nødsituationer, der er rettet mod mindst 50 % piger. Desuden bygger EU bro
mellem humanitær bistand og udviklingsbistand for at imødegå konsekvenserne af kriser og
konflikter for de mest sårbare elever såsom piger og unge kvinder
68
.
EU vil fastholde
finansieringen til uddannelse
i nødsituationer på 10 % af budgettet for
humanitær bistand og øge finansieringen til
inklusiv og retfærdig uddannelse af høj kvalitet
 Call
for Proposals: Supporting Civil Society's role in education: Reference: EuropeAid/177557/DD/ACT/ |
EEAS (europa.eu).
64
 F.eks. gennem initiativer som
Opportunity-driven skills and VET in Africa (OP-VET) | Capacity4dev
(europa.eu), Nepal — Green Recovery | Capacity4dev (europa.eu),
65
 EU
4 Gender Equality: Together Against Gender Stereotypes and Gender-Based Violence | UN Women —
Europe
and
Central
Asia.
Et
andet
eksempel
er
projektet
"Women
in
Tech":
https://capacity4dev.europa.eu/groups/public-gender_en.
66
 Intra-Africa
Academic Mobility Scheme (europa.eu).
67
 Den
styrkede ungdomsgaranti — Beskæftigelse, Sociale Anliggender, Arbejdsmarkedsforhold og Inklusion —
Europa-Kommissionen (europa.eu).
68
BriCE — Building Resilience: education opportunities in fragile and crises affected environments
nåede ud til
næsten 235 000 børn og unge (47 % piger) i syv lande i Afrika og forbedrede læringsresultater, fastholdelse i og
overgang til formel skolegang for piger.
63
16
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0018.png
med fokus på lovende kønstransformative praksisser og erfaringer
til mindst 10 % af sine
samlede internationale partnerskaber.
3.3.3. Fremme af universel adgang til sundhed
I 2022 vedtog Europa-Kommissionen EU's nye
globale sundhedsstrategi
69
,
der placerer global
sundhed som en vigtig søjle i EU's
udenrigspolitik og en investeringsprioritet for
Global Gateway. Det er en prioritet under
strategien at tackle de grundlæggende årsager til
dårligt helbred med særlig vægt på kvinders,
børns og unges behov og rettigheder, herunder
universel adgang til seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder (se ovenfor)
70
. Desuden
er kvinders adgang til sundhedspleje og
psykosocial støtte en integreret del af
nødhjælps- og genopretningsforanstaltningerne
og et prioriteret område for
sammenhængen
mellem
humanitær
bistand,
udviklingsbistand og fred.
Tekstboks 9: EU's finansielle forpligtelser
med hensyn til ligestilling mellem
kønnene og kvinders indflydelse på og
status som en politisk målsætning i
sundhedssektoren,
herunder
grundlæggende sundhedspleje, infrastruktur
og ernæring, steg fra et årligt gennemsnit på
454 mio. EUR i 2014-2020 til
2 088 mio. EUR i 2021 og 612 mio. EUR i
2022 (svarende til 91 % af de samlede
forpligtelser i sektoren og ca. 12 % af alle
forpligtelser, der bidrager til ligestilling
mellem kønnene). Desuden ydede EU mere
end 401,7 mio. EUR i 2021 og
300 mio. EUR i 2022 til
humanitære
sundhedsprogrammer
(herunder
programmer for seksuel og reproduktiv
sundhed).
3.4. Fremme af lige deltagelse og lederskab
I kønshandlingsplan III understreges det, at meningsfuld deltagelse af og lederskab fra kvinder
og piger i al deres mangfoldighed i det offentlige og politiske liv ikke kun er en grundlæggende
rettighed, men også en forudsætning for at
Tekstboks 10: EU's finansielle
fremskynde ligestillingen mellem kønnene på tværs
forpligtelser med hensyn til
af alle sektorer.
ligestilling mellem kønnene og
EU og dets medlemsstater deltager i den politiske
dialog og politikdialogen på landeniveau og i
multilaterale fora for at
fremme et gunstigt og
sikkert miljø for kvinders og pigers politiske og
civile engagement
og for at
fremme kvinders
politiske
repræsentation
og
beslutningskompetence
på alle niveauer.
EU har tilskyndet
kvinder til at deltage i valg
gennem
kapacitetsopbygning
71
og
ligelig
69
70
styrkelse af kvinders indflydelse på
og status som en politisk målsætning i
forbindelse med demokratisk
regeringsførelse
gik fra et årligt
gennemsnit på 1 492 mio. EUR i 2014-
20 til 1 239 mio. EUR i 2021 og
2 085 mio. EUR i 2022 (svarende til
88 % af forpligtelserne i sektoren og ca.
14,5 % af alle forpligtelser, der bidrager
til ligestilling mellem kønnene i 2021-
22).
EU's globale sundhedsstrategi (europa.eu).
Tekstboks 9 viser summen af de G1- og G2-forpligtelser, der er tildelt OECD DAC's CRS-formålskoder, som
vedrører sundhed (koder, der starter med 12), herunder kontrol med covid-19. Forpligtelser vedrørende seksuel
og reproduktiv sundhed og rettigheder er anført i tekstboks 5. Data for 2022 er foreløbige.
71
Støtten til stabilitet og fred har f.eks. fokuseret på at fremme kvinders deltagelse i valg gennem politisk dialog
og kapacitetsopbygning i Irak, Libyen, Somalia, Somaliland og Yemen.
17
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0019.png
kønsfordeling i forbindelse med valgobservation
72
og støttet kvindelige lovgiveres kapacitet
med henblik på at
fremme inkluderende og kønsorienterede love og politikker
73
,
herunder
i forbindelse med
formulering af klimapolitik
74
og tiltrædelsesforhandlinger
75
.
Tekstboks 11: Det globale
WYDE-
program (Women and Youth for
Democracy)
(40 mio. EUR) vil
støtte
initiativer ledet af kvinder og
unge,
lige fra aktivt medborgerskab
og demokratisk aktivisme til politisk
repræsentation med henblik på at
tackle
de
juridiske,
samfundsmæssige og økonomiske
hindringer for lige deltagelse
(herunder kønsbaseret vold online).
I overensstemmelse med
handlingsplanen for unge
under EU's optræden udadtil
76
lægges der særlig
vægt på ligestilling mellem kønnene og mangfoldighed
i EU's engagement med unge. Det omfatter
kapacitetsopbygning og finansiering af
pigeledede
initiativer til at tackle de retlige, samfundsmæssige
og økonomiske hindringer for lige deltagelse
og
tilskynder unge kvinder til at deltage i nationale og
multilaterale fora. EU indgår også partnerskaber med
netværk af lokale myndigheder, der støtter kvindelige
og unge folkevalgte
77
.
EU er ligeledes optaget af at bekæmpe
kønsstereotyper i medieindhold
og udbredelsen af
onlinechikane, hadefuld tale
og
kønsbestemt desinformation
online, som alle får kvinder
og piger til at afholde sig fra at deltage aktivt i det offentlige og politiske liv
78
. Desuden har
EU styrket beskyttelsesmekanismerne for
kvindelige menneskerettighedsforkæmpere.
Over
halvdelen af de 23 000 støttemodtagere i 2019-2022 var kvinder
79
.
EU vil fremme politiske initiativer og tiltag til at styrke og beskytte demokratiet og
civilsamfundets råderum til støtte for
kvinders og pigers menneskerettigheder og deres
meningsfulde og fulde deltagelse i alle aspekter af det offentlige og politiske liv.
3.5. Integration af dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed
I en geopolitisk og sikkerhedsmæssig kontekst i hastig forandring har EU fortsat fastholdt
kvinder, fred og sikkerhed højt på den politiske dagsorden, bl.a. ved at vedtage Rådets
72
Støtten kanaliseres gennem nationale observatørers platforme såsom CEJP i Burundi, NEW i Sierra Leone,
YIAGA i Nigeria, Decidamos i Paraguay, Integridade i Mozambique, SAFIDY i Madagaskar og ZESN i
Zimbabwe. 50 % af EU's langtidsobservatører og 61 % af korttidsobservatørerne er kvinder.
73
Inden for rammerne af InterPares-programmet har f.eks. peer-to-peer-udvekslinger mellem EU's medlemsstater
og parlamenterne i Bhutan, Chile og Malaysia bidraget til at styrke kønssensitiv kontrol i forbindelse med tilsyn
og lovgivning.
74
 Parliamentary
Action on Renewable Energy (PARE): Raising awareness and mobilising political will on climate
and renewable energy in Africa (europa.eu).
75
Tekstboks 10 viser summen af de G1- og G2-forpligtelser, der er tildelt 14 af OECD DAC's CRS-
formålskoder, som vedrører regering og civilsamfund.
76
Youth Action Plan in EU external action.
77
Der blev undertegnet fem flerårige rammepartnerskabsaftaler mellem 2021 og 2023 med henholdsvis Platforma,
CLGF, UCLG, UCLGA og AIMF.
78
 De programmer, der fremmer kønsinkluderende journalistik af almen interesse, er
Core Support for Independent
Media in the Southern Neighbourhood — EU Neighbours
og EU4 Independent Media:
Eastern Europe:
Supporting Independent Media in Eastern Partnership Countries | DT Global (dt-global.com).
79
 ProtectDefenders.eu.
18
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0020.png
konklusioner om kvinder, fred og sikkerhed i november 2022
80
og ved at medtage disse
prioriteter i de centrale strategiske rammer for sikkerhed og forsvar (navnlig det strategiske
kompas for sikkerhed og forsvar
81
, den civile FSFP-aftale
82
og EU's politik for afvæbning,
demobilisering og reintegration
83
). Disse nye rammer gør det muligt for EU at tilpasse sit
arbejde med kvinder, fred og sikkerhed og anvende et kønsperspektiv på nye horisontale
sikkerhedsrelaterede udfordringer såsom klimaændringer, terrorisme
84
, hybride trusler
(herunder cyberangreb og desinformation) og digitalisering
85
.
Gennemførelsen af dagsordenen for kvinder, fred og
sikkerhed er vedholdende blevet behandlet på multilateralt
plan (herunder af EU's ambassadør for køn og
mangfoldighed i FN's Sikkerhedsråd) og i regionale og
internationale partnerskaber (herunder partnerskabet for
fredsoperationer mellem EU og FN og samarbejdet mellem
EU og NATO.
Desuden har størstedelen (73 %) af EU-delegationerne og
omkring halvdelen af EU's medlemsstater medtaget
prioriteter vedrørende kvinder, fred og sikkerhed i deres
bilaterale og regionale dialoger.
Tekstboks 12: EU's finansielle
forpligtelser til fremme af
dagsordenen for kvinder, fred
og sikkerhed,
herunder civil
fredsopbygning,
konfliktforebyggelse og -
løsning, steg fra et årligt
gennemsnit på 379 mio. EUR i
2014-20 til 309 mio. EUR i
2021 og 499 mio. EUR i 2022
(svarende til 42 % af de samlede
forpligtelser på dette område i
2021-2022).
EU's medlemsstater vedrørende kvinder, fred og sikkerhed
har oftest fokuseret på at udvikle og gennemføre nationale handlingsplaner for kvinder, fred og
sikkerhed eller på at støtte partnerlande i denne henseende — navnlig ved at styrke
civilsamfundsorganisationer, forebygge seksuel og kønsbaseret vold eller støtte kvinders
deltagelse og lederskab i fredsprocesser.
Blandt mange bestræbelser på at styrke kvinders deltagelse i politiske processer, mægling og
dialog
86
har EU støttet oprettelsen af
Afghan Women Leaders Forum
(AWLF)
87
, som i
øjeblikket består af over 100 afghanske kvindelige ledere, der bor både i og uden for
Afghanistan.
FSFP-missioner og -operationer støtter gennem deres operationelle aktiviteter en styrkelse af
kvinders deltagelse. Internt pressede EU også på for ligestilling mellem kønnene
88
.
 Rådets
konklusioner om kvinder, fred og sikkerhed
(november 2022).
 A
Strategic Compass for Security and Defence
(marts 2022).
82
 Civilian
CSDP Compact
(maj 2023).
83
 EU
policy on disarmament, demobilisation and reintegration
(december 2021).
84
 Promoting
the Role of Women in Security and Counterterrorism — Guidelines for the Criminal Justice
Response to Terrorism
(august 2023).
85
Tekstboks 12 viser summen af de G1- og G2-forpligtelser, der er tildelt seks af OECD DAC's CRS-
formålskoder, som vedrører konflikter, fred og sikkerhed (koder, der starter med 152). Data for 2022 er
foreløbige.
86
 F.eks.
Supporting Syrian Women's Engagement in the Syrian Political Process, Syrian Women's Advisory
Board
og
Supporting Arab Women at the Table (SAWT): Women as Political Actors — Arab Reform Initiative.
87
 Launch
of the Afghan Women Leaders Forum
(marts 2022).
88
 Strategy
and Action Plan to Enhance Women's Participation in Civilian CSDP Missions 2021-2024
(december
2021) fastsætter et mål for kvinders deltagelse på 40 %.
80
81
19
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0021.png
Som påpeget i den uafhængige evaluering af kønshandlingsplan III og andre undersøgelser af
virkningen af kønshandlingsplan III
89
er der mulighed for yderligere at udnytte EU's
indflydelse på dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed ved mere konsekvent at integrere
den i den politiske dialog og programmering og ved yderligere at udnytte forskellige
kapacitetsopbygningsværktøjer såsom uddannelse
90
og operationel vejledning.
Forebyggelse og bekæmpelse af seksuel og kønsbaseret vold, herunder konfliktrelateret
seksuel vold,
er fortsat en prioritet for EU, og offercentrerede tilgange støtter bedre
ansvarlighed og integration af overlevende
91
. Initiativerne til håndtering af seksuel og
kønsbaseret vold (herunder konfliktrelateret seksuel vold) under FSFP-missionerne og -
operationerne fortsætter — ikke mindst i Ukraine
92
.
EU vil
forbedre gennemførelsen af forpligtelserne vedrørende kvinder, fred og sikkerhed,
herunder gennem taskforcen for kvinder, fred og sikkerhed, med henblik på mere konsekvent
at integrere disse tilsagn i den politiske dialog og programmering.
3.6. Håndtering af udfordringerne og udnyttelse af mulighederne i den grønne og den
digitale omstilling
Med kønshandlingsplan III blev der indført et nyt og innovativt fokus på fremme af ligestilling
mellem kønnene i udformningen af politikker og operationer vedrørende grøn omstilling og
digital omstilling.
3.6.1. Fremme af en retfærdig og inklusiv grøn omstilling
EU og dets medlemsstater fremmer kvinders lige deltagelse og lederskab i
internationale
klimaforhandlinger og klimaforvaltning
93
og i
politikudformning.
EU er også en vigtig bidragyder til globale multidonorinitiativer
94
og nye investeringer, der
mobiliseres under
Global Gateway
gennem EFSD+, som støtter partnerlandenes regeringer i
at mobilisere offentlig og privat klimafinansiering og tilskynde til
kønsorienterede planer for
klimatilpasning og afbødning af klimaændringer,
der involverer kvinder, unge og lokale og
marginaliserede samfund
95
.
 ECDPM-briefingnotat (marts 2023),
ECDPM-briefingnotat
(april 2023),
Kvinna til Kvinna-Policy
Brief (juni
2023),
CONCORD-rapport
(juni 2023).
90
 8 % af EU-delegationerne har rapporteret, at de sørger for regelmæssig obligatorisk uddannelse af personalet i
dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed.
91
EU har f.eks. siden 2021 bidraget til
Den Globale Fond for Ofre.
Denne fond har ydet erstatning og andre
former for hjælp (herunder lægelig behandling, psykologisk og/eller psykiatrisk støtte og økonomisk
kompensation) til 2 267 ofre for konfliktrelateret seksuel vold i Den Demokratiske Republik Congo, Guinea, Irak
og Tyrkiet.
92
EUAM Ukraine: Rådet ændrer mandatet yderligere for også at yde støtte til efterforskning af og
retsforfølgning i forbindelse med internationale forbrydelser
(april 2022),
EULEX Kosovo.
93
F.eks. gennem gennemførelsen af det styrkede Limaarbejdsprogram om køn inden for rammerne af FN's
rammekonvention om klimaændringer.
94
Kønsaspektet er et fokusområde for
NDC Support Programme (undp.org),
som finansieres af EU, Tyskland og
Spanien.
95
Tekstboks 13 viser summen af G1- og G2-forpligtelser, der også er markeret som "main" eller "significant"
med en af OECD DAC's seks Riomarkører, og dem, der er tildelt OECD DAC's CRS-formålskoder vedrørende
89
20
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0022.png
Større
Team Europe-initiativer
yder teknisk bistand
og bidrager til finansiering af kønsorienteret og inklusiv
udvikling i partnerlande, herunder gennem støtte til
kvinders iværksætteri og beskæftigelse i den
grønne, blå og cirkulære økonomi
96
.
Kvinder og unge er også drivkraften bag overgangen til
forbedrede klimaresistente fødevaresystemer.
EU-
finansierede programmer har med succes inddraget
kvinder i
genopretning af økosystemer
og fokuseret
på strukturelle hindringer, der begrænser kvinders
adgang til produktive ressourcer, tjenesteydelser og
markeder inden for landbrug, fiskeri og akvakultur
97
.
EU og medlemsstaterne har spillet en afgørende rolle i udviklingen af og forhandlingerne om
CFS' frivillige retningslinjer for ligestilling mellem kønnene og styrkelse af kvinders
indflydelse og status i forbindelse med fødevaresikkerhed og ernæring
98
og støtter kvinders
deltagelse i
bilaterale aftaler om handel med træ, bekæmpelse af ulovlig skovhugst og
forbedring af skovforvaltningen
99
.
Der er behov for en fornyet indsats for at
opbygge gunstige miljøer for kvinders og pigers
meningsfulde deltagelse og lederskab i beslutningstagningen på klimaområdet og i
økonomiske sektorer, der er relevante for den grønne omstilling.
EU vil fortsat samarbejde
med
internationale
finansielle
institutioner,
regeringer
og
civilsamfundet,
kvindeorganisationer og lokalsamfund for at sikre, at
klimafinansiering tager hensyn til
kønsaspektet
og er rettet mod behovene hos de mest sårbare og marginaliserede.
Tekstboks 13: EU's finansielle
forpligtelser med hensyn til
ligestilling mellem kønnene og
kvinders indflydelse på og status
som en politisk målsætning i
klimatilpasningen og -
afbødningen, biodiversiteten og
miljøbeskyttelsen,
steg fra et årligt
gennemsnit på 1 733 mio. EUR i
2014-20 til 1 755 mio. EUR i 2021
og 3 400 mio. EUR i 2022
(svarende til 68 % og 83 % af
forpligtelserne i disse sektorer).
3.6.2. Udnyttelse af mulighederne for at styrke kvinders indflydelse og status
gennem digital omstilling
generel miljøbeskyttelse (koder, der starter med 410). I henhold til den aftalte metode er 40 % af det forpligtede
beløb blevet betragtet som forpligtelser, der scorer "significant" for en af Rio-markørerne. Data for 2022 er
foreløbige.
96
 Eksempler herpå er
Green TEI in Partnership with ASEAN/South-East Asia | Capacity4dev (europa.eu), Green
transition — EUROCLIMA Latin America and the Caribbean | Capacity4dev (europa.eu)
og
Malawi — Green
Growth | Capacity4dev (europa.eu).
97
For eksempel har det EU-finansierede program
Regreening Africa
bidraget til at ændre opfattelsen af kvinders
ejendomsret til jord og støttet deres lederskab i sparegrupper. FISH4ACP-programmet, som medfinansieres af EU
og Tyskland, støtter mindre aktører og navnlig kvinder inden for bæredygtigt fiskeri og akvakultur.
98
CFS: Gender (fao.org).
99
Denne støtte finder sted gennem frivillige partnerskabsaftaler. Se også
FAO-EU FLEGT Programme | Food and
Agriculture Organization of the United Nations.
21
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0023.png
EU har støttet investeringer med henblik på at
slå bro over den digitale kløft mellem kønnene
og fremme globale menneskerettighedsbaserede standarder for
digitale rettigheder og
onlinesikkerhed
100
og mere
inklusive innovationssystemer og digitale økonomier.
Gennem
Global Gateway, Team Europe-initiativer
og
Digital for Development (D4D)
hjælper EU og dets medlemsstater partnerlandene med at gennemføre en
kønsorienteret
digital omstilling
101
(f.eks. ved at forbedre kvinders digitale færdigheder, skabe jobmuligheder
af høj kvalitet og udvikle inklusive og
borgerorienterede digitale offentlige tjenester
102
).
Tekstboks 14: EU's finansielle
Det nyligt lancerede
initiativ for elektronisk
forpligtelser med hensyn til
ligestilling
demokrati
(51 mio. EUR), som medfinansieres
mellem kønnene og styrkelse af
af EU og Danmark, omfatter f.eks. fokus på
kvinders indflydelse og status som et
politisk mål inden for digitalisering
trusler mod og muligheder for kvinders
beløb sig til 1 422 mio. EUR i 2021 og
demokratiske deltagelse på internettet.
3 200 mio. EUR i 2022 (svarende til
Som frontløber i de lovgivningsmæssige
henholdsvis 53 % og 88 % af
forpligtelserne til digitalisering).
bestræbelser på at garantere sikker og
menneskecentreret kunstig intelligens befinder EU sig i den afsluttende fase af forhandlingerne
om forordningen om kunstig intelligens, der har til formål at sikre, at visse AI-applikationer,
som anvendes i EU, respekterer de grundlæggende rettigheder, herunder retten til ikke at blive
forskelsbehandlet på grund af køn og andre beskyttede grunde.
EU vil fortsætte og øge sin støtte til partnerlande i udformningen og gennemførelsen af
evidensbaserede nationale
digitale strategier, der lukker kønsskævheder
ved at fremme
kvinders lederskab inden for politikudformning, forvaltning, innovationssystemer og den
digitale økonomi. Som aktiv støtte til en række relevante globale initiativer for pålidelig kunstig
intelligens, herunder
UNESCO's henstillinger om etik inden for kunstig intelligens
103
, vil EU
arbejde på at øge beskyttelsen mod nye risici og kønsskævheder, på at forbedre
gennemsigtigheden og ansvarligheden samt på en tilgang og et kønsperspektiv baseret på
menneskerettighederne i forbindelse med udformningen af nye teknologier.
4. Gå foran med et godt eksempel
 Dette er baseret på den
europæiske erklæring om digitale rettigheder og principper, pakken om retsakten om
digitale tjenester | Shaping Europe's digital future (europa.eu)
og
2022 styrket adfærdskodeks om desinformation
| Shaping Europe's digital future (europa.eu).
101
Tekstboks 14 viser summen af G1- og G2-forpligtelser, der også er markeret som "main" eller "significant
objective" med
Europa-Kommissionens interne digitaliseringsmarkør.
I henhold til den aftalte metode er 40 % af
det forpligtede beløb blevet betragtet som forpligtelser, der scorer 1 ("significant") for digitalisering. Data for
2022 er foreløbige.
102
 Digital
for Development (D4D) for Digital Economy and Society in Sub-Saharan Africa | Capacity4dev
(europa.eu), Mozambique — E-Youth | Capacity4dev (europa.eu).
Se også projektet Women's Empowerment and
Financial
and
Economic
Inclusion
in
Rural
Egypt:
COVID-19
Response:
https://capacity4dev.europa.eu/groups/public-gender_en.
103
 Recommendation
on the Ethics of Artificial Intelligence | UNESCO.
100
22
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0024.png
EU har arbejdet på at forbedre
ligestillingen mellem kønnene inden for ledelse,
kønsorienteret lederskab
og
inddragelse af alle medarbejdere
i arbejdet for ligestilling
mellem kønnene.
Tekstboks 15: Ved udgangen af
2023 var 47 % af de øverste
ledere i Kommissionen, 31 % i
EU-Udenrigstjenesten, 37 % i
EU-delegationerne og 28 % i
civile FSFP-missioner kvinder.
For mellemledere var tallene
henholdsvis
47,9 %
for
Kommissionen og 41 % for EU-
Udenrigstjenesten.
I gennemsnit udgør kvinder i de indberettende EU-
medlemsstater
104
39 % af den øverste ledelse og
mellemledere i udenrigsministerier, på ambassader og i
udviklingsagenturer. Finland (54 %), Sverige (52 %) og
Irland (50 %) har opnået ligestilling mellem kønnene i
ledende stillinger.
I 2022 fortsatte Kommissionens tjenestegrene og
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil (EU-
Udenrigstjenesten) med at fremme uddannelse i
kønsorienteret lederskab
for ledere i samarbejde med det
svenske Folke Bernadotteakademin. Aspekterne vedrørende kønsorienteret lederskab blev
drøftet på den årlige konference for EU-ambassadører og på samarbejdsdagene for
samarbejdscheferne. I 2022 gennemførte GD ECHO et obligatorisk kursus i ligestilling mellem
kønnene, hvor 75 % af dets mellemledere og 57 % af den øverste ledelse deltog. Yderligere
uddannelsesmoduler vedrørende kønsorienteret lederskab, herunder et e-læringsmodul, er ved
at blive permanente elementer i lederuddannelseskurser.
I 2021-2022 deltog 626 medarbejdere fra hovedkontoret og alle EU-delegationer og 49 % af
lederne i EU-delegationerne i adskillige uddannelseskurser om kønshandlingsplan III og
integration af kønsaspektet.
En anden positiv tendens er
stigningen i antallet af kontaktpersoner for kønsspørgsmål
samt forbedringen med hensyn til formaliseringen af deres roller.
99 % af EU-
delegationerne har en kontaktperson for kønsspørgsmål (87 % af tjenesterne i hovedkontoret).
Andelen af kontaktpersoner for kønsspørgsmål med en jobbeskrivelse, der henviser til deres
arbejde med ligestilling mellem kønnene, er steget til 44 % i EU-delegationerne og til 79 % på
hovedkontoret. De
humanitære kontaktpunkter for køns- og aldersspørgsmål
sikrer fortsat
fokus på forebyggelse og afbødning af og reaktion på kønsbaseret vold.
FSFP-missionerne og
-operationerne
skiller sig ud, fordi de for det meste har rådgivere for kønsspørgsmål og
kontaktpunktstrukturer, som kun beskæftiger sig med dette emne og desuden har en
standardiseret jobbeskrivelse. Det militære FSFP-aspekt er blevet væsentligt forbedret siden
2018
105
.
Desuden har EU-Udenrigstjenesten lanceret sin første dagsorden for mangfoldighed og
inklusion for at sikre større integration af ligestilling, mangfoldighed og inklusion i EU's
optræden udadtil. I Kommissionens ajourførte handlingsplan for mangfoldighed og inklusion
104
Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Irland, Letland, Litauen, Nederlandene, Portugal,
Rumænien, Slovakiet, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig.
105
Europarådet, Human Rights and Gender Mainstreaming in Common Security and Defence Policy (CSDP) —
First Progress Report, 8920/18, 16. maj 2018, 6.
23
join (2023) 0036 - Ingen titel
2797561_0025.png
2023-24
106
fastsættes de vigtigste foranstaltninger for mangfoldighed og inklusion som led i
gennemførelsen af dens strategi for menneskelige ressourcer.
Kommissionen og Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og
sikkerhedspolitik vil træffe
positive foranstaltninger for at forbedre ligestillingen mellem
kønnene
med fokus på ledelsen i EU-delegationerne.
For at imødekomme den stigende efterspørgsel efter ekspertise inden for ligestilling mellem
kønnene, hvilket også blev bemærket i midtvejsevalueringen, vil EU fortsat
fremme
kønsorienteret lederskab og intern kønsekspertise
(navnlig gennem uddannelse og udveksling
af bedste praksis) og vil bestræbe sig på at sikre, at den ambitiøse dagsorden for kvinder, fred
og sikkerhed og ligestilling mellem kønnene får tilstrækkelige ressourcer og tilstrækkelig
opmærksomhed.
5. Konklusioner
På grundlag af de fremskridt, der allerede er gjort på tværs af centrale politikområder, fornyer
EU sit engagement i principperne og målene i kønshandlingsplan III gennem politisk dialog og
politikdialog, øgede tiltag og finansiering til ligestilling mellem kønnene og styrkelse af de
interne procedurer og kapaciteter.
Synkroniseringen af politikken med den flerårige finansielle ramme har vist sig at være effektiv
og bør fortsættes ved at forlænge
kønshandlingsplan III indtil 2027 for at bringe den i
overensstemmelse med den flerårige finansielle ramme for 2021-2027.
Et strategisk og fornyet EU-engagement i ligestilling mellem kønnene vil fortsat kræve et
tæt
samarbejde med Europa-Parlamentet, Rådet, medlemsstaterne, internationale
institutioner, partnerlande, civilsamfundet og den private sektor.
Et sådant samarbejde kan gøre en reel forskel og styrke stemmen og handlekraften for de mange
kvinder og piger, hvis mod og beslutsomhed sætter dem i spidsen for kampen for demokrati og
en mere fredelig, retfærdig og bæredygtig fremtid for alle.
106
fact-sheet-diversity-inclusion-in-workplace-action-plan-2023-2024_en_0.pdf (europa.eu).
24