Tak for det, og tak for debatten. Tak til Dansk Folkeparti for at rejse den her debat. Man bliver både glad, men også noget opgivende. Man bliver selvfølgelig glad for, at der er en anerkendelse af det problem, der er i vores samfund, og som er kommet med en stor gruppe af udenlandske borgere, som har svært ved at tilpasse sig de værdier, vi har. Men man bliver også opgivende, når man så oplever en debat som den her, hvor det i høj grad handler om proces, altså med diskussioner om, hvor man er i forhold til regeringens interne spørgsmål. Der er spørgsmål fra partier, der selv anerkender konventionerne, om, om vi ikke kan bryde konventionerne.
Mens vi har siddet og diskuteret det, er det sådan, at der i Aarhus er fire børn, som er gået ind på en skole og har stukket andre med kniv – stor ballade i et skoledistrikt, hvor der er en stor andel af tosprogede med udenlandsk baggrund. Det er en type af hændelser, som vi aldrig har været vant til i Danmark, men som er blevet en del af hverdagen. Som også hr. Steffen Larsen fra Liberal Alliance påpegede, er der nu en situation, hvor vi oplever nogle ting, som vi som samfund aldrig før har oplevet, og som vi også bliver nødt til at sige klart fra over for.
Vi bliver nødt til at stå på det, som er vores samfunds grundlæggende værdier, og som er sunde, og hvis vi tror på, at det samfund, som vi har bygget, er et godt samfund, og at de værdier, som vi har bygget det på, hvad end det er folkestyre, ligestilling eller vores kristne værdigrundlag, er sunde, så skal vi da også tro på, at det er sundt for andre mennesker. Det betyder så ikke, at man skal tage til Mellemøsten og sige: I skal være sådan her. Men det betyder, at man skal sige til folk, der kommer fra Mellemøsten til Danmark: Sådan her skal man være.
Det, der er tilfældet rigtig mange steder i verden, er, at man har nogle værdier, som man bygger sit samfund på, men som skaber et dårligt samfund. Altså, det er stolte, gamle kulturnationer, som er blevet overtaget af en ekstremistisk religion, og det har skabt dårlige samfund, og i dag kommer der borgere derfra til vores samfund og siger, at de gerne vil blive ved med at holde fast i de værdier, vel vidende at vores samfund bygger på sunde værdier. Og hvis man lader folk gøre det, ender det jo med, at vores samfund også kommer til at gå i en dårlig retning og kommer til at blive et dårligt samfund ligesom mange af de stolte kulturnationer, som, før de blev styret af en ekstrem religiøs dogmatik, også var meget sundere samfund. I forhold til alt det mener jeg, at regeringen i bredeste forstand arbejder for at sørge for, at Danmark bygger på de værdier, som vi bygger på, og at sørge for, at vi kan sætte ind alle de steder, hvor vi opdager det.
Nu vi har haft diskussionen omkring svømmehaller i dag. Det er helt oplagt, at det selvfølgelig må være sådan, at hvis man er en far, der har en datter, som er tilmeldt et svømmehold, så kan det ikke være sådan, at når man kommer ind i svømmehallen, får man at vide: Du må ikke se din 8-9-10-årige datter svømme, fordi vi betragter det som en seksuel interaktion. Det er jo en helt forkvaklet måde at opfatte børns idræt på, og det skal vi selvfølgelig heller ikke acceptere, og det mener jeg heller ikke de kommuner, som har gjort det, skal. Det er derfor, at jeg har sendt et brev til dem, og det er derfor, at jeg håber på, at de kommer til at lave den praksis om, inden vi kommer til at gøre det op igen om et års tid. Og hvis de ikke gør det, må vi selvfølgelig se på, hvad der er for nogle muligheder for at regulere det mere håndfast.
Så vil jeg også sige, at en værdidebat om udlændinge, som vi har haft i dag, lynhurtigt også bliver til en antalsdebat, altså en debat om, hvor mange der kommer til landet, og hvor mange vi kan absorbere i det her land, før vi også oplever det, som man oplever i Sverige, Frankrig og andre lande rundtom i Europa, hvor man får parallelsamfund, som stort set ikke kan nedbrydes.
Der må jeg bare sige en ting, måske særlig til Danmarksdemokraterne, som jeg synes er rejsende med en dobbeltbund i kufferten, idet man på den ene side konstant siger, at man gerne vil have, at der kommer strammere regler, og at flere skal ud af landet, mens man samtidig siger: Vi står på konventionernes grund. Der må jeg bare sige, at vi står et sted, hvor vi presser på til det yderste af det, vi kan, inden for de konventioner, vi har tilsluttet os. Hvis man vil meget mere end det, skal man jo stille sig der, hvor Dansk Folkeparti stiller sig, og sige: Vi vil slet ikke være med i de her konventioner. Det er jo et ærligt og redeligt synspunkt, men det er det ikke at komme og på den ene side sige, at det skal være meget strammere, og at regeringen slet ikke gør det godt nok og der skal meget mere til, og så samtidig sige: Vi er faktisk slet ikke klar til selv at gøre noget. Altså, langt de fleste af de regler, vi har i dag, er jo regler, som enten er vedtaget af Danmarksdemokraternes nuværende partiformand, eller hvor hun i hvert fald har været med i den proces, der har ført til de regler.
Hvis man ser på, hvad det så er, den her regering gør – for der bliver flere gange spurgt, hvorfor vi ikke gør noget – så vil jeg bare sige: Hvis man ser på, hvad det er, der sker med tilstrømningen til Danmark, så er der et par ting, vi gør, som er afgørende for, at Danmark i øjeblikket bevæger sig i den rigtige retning, selv om jeg også mener, at det går for langsomt.
For det første sender vi folk ud af landet, hvis de er afviste asylansøgere. Stort set ingen andre lande i Europa lykkes med det på samme måde, som vi gør i Danmark. Jeg får besøg af delegationer fra en række europæiske lande – Tyskland, Belgien, Holland, Østrig, Sverige, Norge, Frankrig – og det er lande, som siger: Hvordan er det, at I sørger for at sende folk ud, som er afviste asylansøgere? Hvor mange har man i Tyskland? Der har man omkring 300.000. Mange har vi i Danmark? Vi har omkring 400. Altså, jeg er godt med på, at Tyskland er et større land, men så meget større end os er de ikke. Og den politik er blevet implementeret, da man gik fra, at udlændingepolitikken var et spørgsmål om hele tiden at markere sig, til, at det var et spørgsmål om at implementere en lovgivning, som er i overensstemmelse med det, som den danske befolkning gerne vil have, og det, som et flertal i Folketinget gerne vil have. Det var den ene ting.
Den anden ting er, at i forhold til asylansøgere, flygtninge og folk, der kommer og søger spontant asyl, er der over de sidste 5 år der flere, som har et opholdsgrundlag som spontane asylanter eller som familiesammenførte til spontane asylanter, der er rejst ud af landet, end der er rejst ind i landet. Det er at have styr på tilstrømningen. Det er, at vi kommer et sted hen, hvor det er herinde i Folketinget, hvor vi sidder, at vi kan beslutte, hvor mange der skal komme til landet, hvem vi gerne vil have, og hvilke grupper rundtom i verden det er, som reelt har allermest behov for beskyttelse. Og det er jo ikke nødvendigvis dem, der bor tæt på Middelhavet, og det er ikke nødvendigvis dem, som har mulighed for at betale menneskesmuglere for at komme over Middelhavet; det er dem, som er i store flygtningelejre det centrale Afrika, og folk, der er i store flygtningelejre i Asien, og som i dag ingen muligheder har for at få del i de muligheder, der er som spontan asylansøger.
Dét er der styr på – ikke som dengang i 2015, hvor Danmarksdemokraternes formand var udlændinge- og integrationsminister og havde den post, som jeg har nu, og hvor der kom et rekordhøjt antal folk fra udlandet. Men det er på en helt anden måde end dengang.
Så vil jeg bare sige, at vi har det næstlaveste antal spontane asylansøgere i Danmark i Vesteuropa; det er kun Portugal, der har færre end os pr. indbygger. Det synes jeg at vi kan være stolte af. Det er, når alt kommer til alt, det, der definerer, hvad for nogle muligheder, vi har for at fastholde de værdier, som vores samfund bygger på, og det synes jeg at vi skal være stolte af. Jeg synes, at vi skal glæde os over, at vi nu har, både i Folketinget og også i de enkelte kommuner og i de enkelte lokalsamfund, mulighed for at få integreret folk og sørge for, at alle dem, der kommer, kan blive en del af vores samfund, både med de muligheder, det giver, men selvfølgelig også med de pligter, det medfører, i forhold til at tage del i at bidrage til at opretholde den sunde og gode demokratiske kultur og samfundsstruktur, som vi har opbygget her i landet.
Så jeg synes alt i alt, at det går den rigtige vej. Jeg synes, at der er grund til at være glad for der, der lykkes. Men jeg synes også, som flere har påpeget, også mine egne partifæller, at der er grund til hele tiden at være opmærksom på den måde, som parallelsamfundene udvikler sig på, hvor det går fra at være noget, som måske også er socialt betinget, til at være noget, hvor det i virkeligheden er folk, der har lange uddannelser og høje indkomster, som bliver meget store eksponenter for en helt anderledes samfundsmodel.
Det er noget, som går den forkerte vej i øjeblikket, og som vi bliver nødt til at være meget opmærksomme på. For diskussionen om integration stopper jo ikke, fordi vi stopper med at diskutere herinde; den vil jo altid være derude i samfundet. Og det, at vi har nogle steder, hvor man oplever den friktion og det sammenstød mellem kulturerne, er jo det, der peger i retning af, at vi trods alt stadig har en diskussion om det, og at vi ikke bare har accepteret, at folk deler sig op og lever i forskellige samfund.
Med de ord vil jeg sige tak til jer alle sammen for debatten. Det er jo egentlig ærgerligt, synes jeg, at der er to af Folketingets partier, der ikke har fundet anledning til at møde op i dag, selv om det jo ellers er partier, der normalt går meget op i udlændingepolitiske diskussioner. Men jeg er glad for, at vi trods alt er så mange, som har været med, og jeg synes, at det har været en god debat.