Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
B 86
Offentligt
2827913_0001.png
I Belgien har lovgivningen om dyrevelfærd været regionaliseret siden 2014, hvilket indebærer, at reglerne
ikke er ens i Belgiens tre regioner (Vallonien, Flandern og hovedstadsregionen Bruxelles).
Den belgiske lov af 14. august 1986 om beskyttelse og velfærd for dyr er således siden 2014 ad flere
omgange blevet ændret i de tre regioner.
Ambassaden har været i kontakt med det belgiske Justitsministerium, der har besvaret spørgsmålene med
henvisning til konkrete bestemmelser i de tre love, der gælder i de tre regioner. Vedhæftet er svaret fra det
belgiske Justitsministerium, hvor lovbestemmelser står på fransk (idet lovteksten alene er tilgængelig på
fransk og nederlandsk). Nedenfor er en oversættelse af de vigtigste elementer i svaret fra det belgiske
Justitsministerium.
Hvordan er politiets arbejde organiseret ift. sager om vanrøgt af dyr?
a) Bruxelles
BE JM henviser til artikel 34, stk. 1 i den i Bruxelles gældende lov.
Overtrædelser af loven efterforskes og konstateres af i) medlemmer af de føderale og lokale politistyrker,
ii) tilsynsførende fra et ved lov indført institut og iii) kommunale tilsynsførende. Lovovertrædelser begået i
laboratorier kan kun efterforskes og konstateres af instituttets tilsynsførende.
b) Flandern
BE JM henviser til artikel 34, stk. 1 og artikel 34ter, stk. 1, i den i Flandern gældende lov.
Overtrædelser af loven efterforskes og konstateres af i) medlemmer af de føderale og lokale politistyrker
og ii) medlemmer af tjenesten som er udpeget af den flamske regering. Lovovertrædelser på slagterier,
grænsekontrolsteder m.fl. konstateres af dyrlæger, der er udpeget til dette formål af tjenesten.
c) Vallonien
BM JM henviser til artikel 34, stk. 1 i den i Vallonien gældende lov.
Overtrædelser af loven efterforskes og konstateres af i) medlemmer af de føderale og lokale politistyrker
og ii) betjente, der er nævnt i den belgiske miljølov.
Hvilke efterforskningsmuligheder har politiet?
a) Bruxelles
BE JM henviser til artikel 34, stk. 2, artikel 34bis og artikel 34ter i den i Bruxelles gældende lov.
Artikel 34, stk. 2: agenter har fri adgang til alle transportmidler, alle steder, virksomheder og lokaler, hvor
der holdes eller bruges levende dyr. Lokaler der anvendes som bolig er alene tilladt mellem kl. 5 og 21 og
kræver forudgående dommertilladelse. Lignende tilladelse er ligeledes påkrævet for besøg uden for de
nævnte tider i lokaler, der ikke er tilgængelige for offentligheden.
Artikel 43ter: agenter kan til enhver tid træffe eller påbyde enhver person, også mundtligt, enhver
forebyggende foranstaltning, der er nødvendig for at undgå, reducere eller afhjælpe farer eller gener for
dyrs velfærd, og forpligte dem til at give oplysninger.
B 86 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan man i vores nabolande samt Holland og Belgien har løst de problemer, som B 86 peger på
2827913_0002.png
b) Flandern
BE JM henviser til artikel 34, stk. 2 og 2bis, i den i Flandern gældende lov.
Artikel 34, stk. 2: agenter har fri adgang til alle transportmidler, alle steder, virksomheder og lokaler, hvor
der holdes eller bruges levende dyr. Lokaler der anvendes som bolig er alene tilladt mellem kl. 5 og 21 og
kræver forudgående dommertilladelse. Lignende tilladelse er ligeledes påkrævet for besøg uden for de
nævnte tider i lokaler, der ikke er tilgængelige for offentligheden. De kan anmode om bistand fra
politistyrker til missioner, hvor der kan identificeres en risiko for personers sikkerhed. De kan får hjælp af
folk, de har udpeget til dette formål på grundlag af deres ekspertise. De kan gennemføre en høring af
gerningsmanden og enhver anden nyttig høring.
Artikel 34, stk. 2bis: agenter kan træffe konklusioner baseret på audiovisuelle midler. De kan ligeledes
benytte audiovisuelt materiale fra tredjeparter, hvis disse personer lovligt har produceret eller anskaffet
materialet.
c) Vallonien
BM JM henviser til artikel 34, stk. 2 i den i Vallonien gældende lov.
Hvad er sagsbehandlingstiden på disse sager?
BE JM oplyser, at der ikke er informationer herom, men har dog henvist til vedhæftede bilag til et svar på et
parlamentarisk spørgsmål, der giver en indikation på antallet af sager.
Er der en særlig anklager på disse sager?
BE JM oplyser, at der ikke er en særlig anklager med (eksklusiv) kompetence inden for dyrevelfærd.
I hver retskreds i Belgien er der mindst en anklager, der bl.a. tager sig af sager om dyrevelfærd.
Hvad er strafniveauet?
a) Bruxelles
BE JM henviser til artikel 35, 36, 36bis, 36ter og 41 i den i Bruxelles gældende lov.
Artikel 35: fængsel på mellem en måned og tre måneder samt en bøde på mellem 52 og 2000 euro eller en
af disse straffe for overtrædelser nævnt i bestemmelsen.
Artikel 36: fængsel på mellem otte dage og to år og en bøde på mellem 50 og 100.000 euro eller en af disse
straffe.
Artikel 36bis: fængsel på mellem otte dage og to år og en bøde på mellem 50 og 100.000 euro eller en af
disse straffe.
Artikel 36ter: fængsel på mellem tre måneder og tre år og en bøde på mellem 250 og 300.000 euro eller en
af disse straffe.
Artikel 41: fængsel på mellem otte dage og to år og en bøde på mellem 50 og 100.000 euro eller en af disse
straffe.
B 86 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan man i vores nabolande samt Holland og Belgien har løst de problemer, som B 86 peger på
2827913_0003.png
b) Flandern
BE JM henviser til artikel 35, 36, 36bis, 39 og 41 i den i Flandern gældende lov.
Artikel 35: fængsel fra otte dage til fem år og en bøde fra 52 til 100.000 euro eller kun en af disse straffe.
Artikel 36: bøde fra 52 til 2.000 euro.
Artikel 36bis: fængsel fra otte dage til fem år og en bøde fra 52 til 100.000 euro eller kun en af disse straffe.
Artikel 39: gentagelse af overtrædelse kan straffes med fængsel og en bøde svarende til det dobbelte af
maksimum, der er fastsat for den sidst begåede overtrædelse, eller med en af disse straffe, uden at denne
straf kan være mindre end 200 euro eller femten dages fængsel. I sådanne tilfælde kan domstolen lukke
den virksomhed, hvor lovovertrædelsen blev begået, enten permanent eller i en periode på mellem to
måneder og fem år.
Artikel 41: fængsel fra otte dage til fem år og en bøde fra 52 til 100.000 euro eller kun en af disse straffe.
c) Vallonien
BE JM henviser til artikel 35, 36, 36bis og 41 i den i Vallonien gældende lov.
Artikel 35: en række lovovertrædelser af anden kategori i den belgiske miljølov opremses. Sådanne
lovovertrædelser straffes med fængsel fra otte dage til tre år og en bøde på mindst 100 euro og maksimalt
1 mio. euro eller kun en af disse straffe.
Artikel 36: en række lovovertrædelser af tredje kategori i den belgiske miljølov opremses. Sådanne
lovovertrædelse straffes med fængsel fra otte dage til seks måneder eller en bøde på mindst 100 euro og
maksimalt 100.000 euro eller kun en af disse straffe.
Artikel 36bis: en lovovertrædelse af tredje kategori i den belgiske miljølov opremses. Sådanne
lovovertrædelse straffes med fængsel fra otte dage til seks måneder eller en bøde på mindst 100 euro og
maksimalt 100.000 euro eller kun en af disse straffe.
Artikel 41: en lovovertrædelse af tredje kategori i den belgiske miljølov opremses. Sådanne lovovertrædelse
straffes med fængsel fra otte dage til seks måneder eller en bøde på mindst 100 euro og maksimalt 100.000
euro eller kun en af disse straffe.
Har man mulighed for at frakende erhvervsdrivende retten til at have dyr?
a) Bruxelles og Vallonien
BE JM henviser til den enslydende artikel 40 i de i Bruxelles og Vallonien gældende love.
Domstolen kan frakende erhvervsdrivende retten til at have dyr i en periode på mellem en måned og tre år.
b) Flandern
BE JM henviser til artikel 40 i den i Bruxelles gældende lov.
Domstolen kan frakende erhvervsdrivende retten til at have dyr i en periode på mellem en måned og fem
år, jf. artikel 40.