Helt grundlæggende er politiret og politiets beføjelser et anliggende for Tysklands 16 delstater.
Alligevel har forbundsjustitsministeriet oversendt nedenstående svar til ambassaden, der
overordnet sammenfatter lovgivningen på området. For yderligere detaljer kan ambassaden,
hvis det ønskes, enten kontakte det ressortansvarlige forbundsindenrigsministerium (området
for politiret) eller forbundslandsbrugsministeriet (området for dyrebeskyttelse). Ligeledes vil
det være påkrævet at indhente godkendelse fra disse myndigheder, hvis svaret på nogen
måde skal offentliggøres.
Der skelnes inden for dyrebeskyttelse mellem forebyggende forholdsregler ifm. afværgelse af
fare og repressive tiltag med retsforfølgelse for øje.
Bestemmelser vedr. dyrebeskyttelse sker på grundlag af dyreværnsloven, navnlig § 16a.
Lovteksten foreligger kun på tysk, TierSchG - nichtamtliches Inhaltsverzeichnis (gesetze-im-
internet.de). Strafforfølgelse er reguleret i retsplejeloven, se under pkt. 2.
1. Forebyggende dyreværnsforanstaltninger
Dyreværnsloven (forkortet DVL i nedenstående) indeholder adskillige forebyggende
dyreværnsforskrifter. DVL § 11 fastslår blandt andet, at erhvervsmæssigt hold af dyr, for
eksempel som led i rideskoler eller zoologiske haver, kræver tilladelse fra den ansvarlige
myndighed. Ifølge § 16 DVL er visse virksomheder såsom husdyrbrug og slagterier underlagt
særligt tilsyn af myndigheden og kontrolleres med jævne mellemrum. I § 16, stk. 3 er
beføjelserne for de personer, der er bestilt af den ansvarlige myndighed med henblik på
kontrol, standardiseret. Kontrollører har tilladelse til at besigtige ejendomme, erhvervslokaler
og lejligheder samt undersøge dyr og tage prøver. § 16a i DVL indeholder et
bemyndigelsesgrundlag for den ansvarlige myndighed til at udstede dyreværnsforskrifter. Det
omfatter forbud mod at holde eller passe en bestemt dyretype eller enhver form for dyr jf. §
16a, stk. 1. i tilfælde, hvor en person gentagne gange eller groft overtræder en dyreholders
pligter efter dyreværnslovens § 2 eller tilsvarende påbud fra den ansvarlige myndighed samt
en øvrig lovbekendtgørelse (…) og derved overtræder kravene og forvolder væsentlig eller
længerevarende smerte eller lidelse eller væsentlig skade på dyr, der holdes eller passes af
vedkommende.
I henhold til § 15 DVL ligger håndhævelsen af loven hos de af ansvarlige myndigheder, som
normalt vil være lavere administrative myndigheder (distriktsmyndigheder, byforvaltninger),
hvor der normalt oprettes et veterinærkontor til dette formål. De kaldes
dyreværnsmyndigheder.
Politiet har udelukkende sekundær myndighed i hastesager, hvilke er defineret i delstaternes
politilovgivninger. Forudsætningen for en hastesag er eksistensen af en trussel mod den
offentlige sikkerhed eller orden. Beskyttelsen af den offentlige sikkerhed er i særdeleshed
retssystemets og den forfatningsmæssige ordens integritet. Der foreligger følgelig en risiko for
den offentlige sikkerhed, hvis man skal frygte lovovertrædelser af dyreværnsloven. Hvis den
ansvarlige dyreværnsmyndighed ikke kan gribe ind rettidigt, kan politiet træffe midlertidige
foranstaltninger. Inden for dyrebeskyttelse er navnlig beslaglæggelser og ransagninger i
højsædet. Politiet er dog ikke bemyndiget til at træffe yderligere forebyggende
foranstaltninger, som ikke er omfattet af bestemmelserne vedr. hastesager.
2. Retshåndhævelse i forbindelse med dyrebeskyttelse
Dyreværnsloven indeholder en strafbestemmelse i § 17. Ifølge denne straffes den, der afliver
et hvirveldyr uden rimelig grund eller som påfører væsentlig smerte eller lidelse eller langvarig
eller gentagen betydelig smerte eller lidelse ved brutalitet, med fængsel indtil tre år eller bøde.