Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
B 20
Offentligt
2818750_0001.png
Fakta-ark: Status på Bedre Balance I og II
Den tidligere regering besluttede i 2015 og 2018 at udflytte et større antal statslige ar-
bejdspladser. Regeringen bakkede i opposition generelt op om udflytningen af statslige
arbejdspladser som et middel til at skabe bedre balance mellem land og by i Danmark.
Der er udarbejdet en opdateret status på flytningerne af arbejdspladser i regi af Bedre
Balance I og II, for de flytninger som per marts 2021 ikke var afsluttet
Antal flyttede og etablerede arbejdspladser
Der er per marts 2022 etableret arbejdspladser svarende til 7.886 ud af det forudsatte
antal arbejdspladser på 7.927 i byer uden for hovedstadsområdet. I alt er 85 ud af de
89 planlagte flytninger og etableringer afsluttet, jf. tabel 1.
Tabel 1
Oversigt over status for flytning af statslige arbejdspladser (BBI+BBII)
Impl.
planer
Antal arbejdspladser
Medflyttede som andel af
flyttede arbejdspladser, pct.
Samlet skøn for midlertidige
omkostninger, mio. kr.
Afsluttede udflytninger, antal insti-
tutioner
1.460,0
7.927
Marts 2021
(seneste offentliggjorte)
7.598
38 %
1.451,6
77 ud af 89
Marts 2022
7.886
39,8 %
1.451,1
85 ud af 89
Anm.: Ministerierne har vurderet kvaliteten på en skala fra 1-5, hvor 1 svarer til ”væsentligt under niveauet før udflytning”, 2 svarer
til ”under niveauet før udflytning”, 3 svarer til ”på niveau med situationen før udflytning”, 4 svarer til ”over niveauet før udflyt-
ning”, 5 svarer til ”væsentligt over niveauet før udflytning”. Kvalitetsmål er angivet som vægtet gennemsnit ud fra antal flyt-
tede arbejdspladser.
.
Der udestår endnu udflytning af 3 institutioner, svarende til ca. 137 arbejdspladser
samt opnormeringen af forsvarsområdet
1
, jf. tabel 2.
Hermed forventes det samlede
antal flyttede og oprettede arbejdspladser ved færdiggørelse at overstige de i imple-
menteringsplanerne forudsatte måltal på 7.927.
Ca. 39,8 pct. af de flyttede arbejdspladser er besat af medarbejdere, der enten allerede
er flyttet med deres arbejdsplads eller pendler. Andelen varierer på tværs af institutio-
ner og landsdele. Opgørelsen skal ses i lyset af, at en række af de berørte arbejdsplad-
ser enten var nyoprettede eller ubesatte, da planerne blev lanceret. I disse tilfælde har
der naturligt ikke været medarbejdere, som har kunnet flytte med arbejdspladsen.
Tidsplan
Cirka 93 pct. af de planlagte institutionsflytninger er afsluttet pr. marts 2022. Enkelte
flytninger trækker dog længere ud end forudsat i implementeringsplanerne, mens an-
dre er realiseret forud for de oprindelige planer.
1
I henhold til Aftale om forsvarsområdet 2018-2023
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0002.png
Tabel 2
Endnu ikke afsluttede flytninger, som fortsat mangler at etablere/flytte årsværk
Institution
Nettotilførsel som følge af forsvarsforliget
Måltal for udvidelse af Statens Admini-
stration
Dele af Erhvervsstyrelsen (BBII)
Styrelsen for Patientsikkerhed (BBII)
Antal årsværk, der endnu ikke er
flyttet/etableret
600,0*
69,8
56
12
Forventes afsluttet
2023
2022
2022
2023
Anm.: * På forsvarsministeriets område etableres netto 600 årsværk, som følge af Aftale på Forsvarsområdet 2018-2023. De
nye årsværk vil blive tilført i løbet af forligsperioden og forventes først fuldt ud etableret i 2023. Der følges ikke løbende
op på implementeringen på Forsvarsministeriets område.
Endnu ikke gennemførte flytninger
De 7.889 arbejdspladser svarer til, at der er etableret 7.524,5 årsværk pr. marts 2022.
En række flytninger og etableringer er fortsat forsinkede, mens enkelte planlagte flyt-
ninger reduceres ift. forudsat i implementeringsplanerne,
jf. tabel 2.
På Forsvarsministeriets område blev der i implementeringsplanerne forudsat etableret
netto 600 årsværk ude i landet, som følge af Aftale på Forsvarsområdet 2018-2023. De
nye årsværk vil blive tilført i løbet af forligsperioden, og forventes først fuldt ud
etableret i 2023. Implementeringen på Forsvarsministeriets område følges ikke
løbende og indgår derfor ikke i antal flyttede arbejdspladser.
Økonomi
Ministerierne har opdateret deres skøn for de midlertidige omkostninger ifm. flytnin-
gen og etableringen af arbejdspladser,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Ministeriernes skønnede midlertidige, flytterelaterede udgifter (mio. kr.)
Implementeringsplaner
Bedre Balance I
Bedre Balance II
I alt
910,0
550,0
1.460
Status, marts 2021 (senest
offentliggjort)
811,7
640,0
1.451,6
Status, marts 2022
811,7
640,0
1.451,6
Anm.: I totalerne indgår centrale, tværgående udgifter, herunde til Bygningsstyrelsen, den statslige
outplacement-pulje mv. Varige meromkostninger er ikke medregnet.
Kilde: Ministeriernes implementeringsplaner og statusrapporteringer.
De samlede midlertidige, flytterelaterede udgifter skønnedes i forbindelse med
implementeringsplanerne at udgøre i alt 1.460 mio. kr. Ved den nyeste status pr. marts
2022 skønner ministerierne samlede midlertidige, flytterelaterede udgifter på i alt
1.451,1 mio. kr. Dette er på niveau med de forudsatte flytterelaterede udgifter ved se-
neste offentliggjorte status i marts 2021.
Det bemærkes, at intentionen med flytningerne har været at skabe bedre balance i pla-
ceringen af statslige arbejdspladser og ikke at sikre et konkret antal arbejdspladser i de
forskellige regioner. De berørte institutioner har således ikke været friholdt ift. eventu-
elle effektiviseringer eller organisatoriske tilpasninger.
2
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0003.png
Bilag: Oversigt over status
Tabel 1
Oversigt over ministeriernes status på udflytning af statslige arbejdspladser – marts 2022
Antal årsværk,
(impl.plan)
Flyttede/
etablerede Forventet afslutning,
arbejdspladser,
(impl. planer)
(marts 2022)
Forventet afslutning
(marts 2022)
Forventede
omkostninger
(impl. planer)
Forventede
omkostninger
(marts 2022)
Data senest
opdateret
Myndighed
Udenrigsministeriet
Danida Fellowship Centre
By
Bedre Balance
Holbæk
14
23
Sep. 2017
Afsluttet
1,6
3,3
Bedre Balance I
2022
Finansministeriet
Statens Administration
Dele af Statens Administra-
tion til Udbetaling Danmark
Dele af Statens IT
Dele af MODST
Hjørring
UDK’s regionale
centre i Hillerød,
Frederikshavn og
Holstebro
Augustenborg
Hjørring,
Viborg (Nævnenes
Hus
Dele af Statens IT
Dele af Digitaliseringssty-
relsen
2,3
Dele af De Økonomiske
Råds Sekretariat
Evida Holding A/S
6
Måltal for udvidelse af Sta-
tens Administration
Andel (tidligere SEAS
NVE)
7
Evida Holding A/S
3
Augustenborg
Nykøbing F.
Horsens
Stenlille
Hjørring
Svinninge
Viborg
228,5
73,5
5
20
0
1
20
13
28
103
75
18
67
20
13
22,5
4
60
5,2
18
80
2019
2018
Medio 2019
Sep. 2020
2022
Nov. 2017
Sep. 2020
235
73,5
5,0
20
Jun. 2017
Jan. 2017
-
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
-
0,7
0
6,3
-
13,1
0,7
0
4,4
5
37,0
13,1
-
-
8
52,6
25,9
-
3,1
53,8
38,0
-
5,3
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2022
2022
2021
2022
2021
2021
Erhvervsministeriet
Søfartsstyrelsen
Korsør
191,2
183
Ultimo 2017
Afsluttet
9
44,7
27,4
Bedre Balance I
2021
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0004.png
Dele af Patent- og Vare-
mærkestyrelsen (BBI)
Dele af Erhvervsstyrelsen
(BBI)
Nævnenes Hus (BBI)
Dele af Patent- og Vare-
mærkestyrelsen (BBII)
Dele af Erhvervsstyrelsen
(BBII)
Nævnenes Hus (BBII)
Miljømærkesekretariatet
Sikkerhedsstyrelsen - Cen-
ter for Markedsovervåg-
ning
13
Ikast
Nyk. F. og Esbjerg
Viborg
Ikast
Nykøbing F.
Viborg
Løgstør
Esbjerg
35
26,7
150,8
10,0
56
10
13,8
12
19,4
6,7
41
31
162
10
0
3,3
25
6,7
Ultimo 2017
Jan. 2017
Jan. 2017
2019
2021
2019
2020
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
2022
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
11,8
6,0
68,9
5,0
1,0
1,0
7,5
1,8
12,8
6,0
25,2
3,4
0
11
1,0
7,9
1,8
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
2021
2021
2021
2021
2022
2021
2021
2021
Skatteministeriet
Dele af Skatteankestyrel-
sen
Dele af SKAT
14
Silkeborg
Rønne, Herning,
Aalborg, Ribe,
Odense, Næstved
og Horsens
Odense
Flere
16
25
25
Mar. 2016
Afsluttet
0,3
0,3
Bedre Balance I
2021
2021
110
55
1.726
17
110
55
2.128
18
Ultimo 2017
Nov. 2016
2020
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
28,7
13,2
8,4
7,1
19
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
2021
2021
Spillemyndigheden
15
Skatteministeriets koncern
Justitsministeriet
Civilstyrelsen
Dele af politiet
Dele af Justitsministeriets
departement
Viborg
Holstebro og Vejle
Viborg
88
127
3,0
93
20
146
21
3
Jul. 2017
Maj 2019
Januar 2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
31,2
72,0
0
14,3
79,0
0,5
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
2021
2021
2021
Forsvarsministeriet
Dele af Forsvarsministeri-
ets Personalestyrelse
Forsvarets søopmålere
Hjørring
Aalborg
32
13
32
13
Aug. 2016
Ultimo 2016
Afsluttet
Afsluttet
8,8
3,8
6,6
3,8
Bedre Balance I
Bedre Balance I
2021
2021
4
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0005.png
Nettotilførsel som følge af
forsvarsforliget
22
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændingestyrelsen (BBI)
Udlændingestyrelsen (BBII)
Flere
600
-
22
2023
2023
-
22
-
Bedre Balance II
-
Næstved
Næstved
375
15
480
23
0
Medio april 2020
Medio april 2020
Afsluttet
Afsluttet
-
24
0,1
15,4
25
0,6
26
Bedre Balance I
Bedre Balance II
2021
2021
Social- og
Ældreministeriet
Rådet for Socialt Udsatte
Socialstyrelsen
Børnerådet
Det Centrale Handicapråd
og Frivilligrådet
Dele af Ankestyrelsen
Rønne
Odense
Billund
Brovst
Aalborg
5
184
16
11
53
8
185
11
13
54
Dec. 2016
Dec. 2017
Nov. 2017
2020
Medio 2016
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
0,8
27,2
2,5
3,0
10,1
0,4
21,0
2,2
2,9
9,2
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance I
2021
2021
2021
2021
2021
Sundhedsministeriet
Dele af Styrelsen for Pati-
entsikkerhed (BBI)
Styrelsen for Patientklager
Styrelsen for Patientsikker-
hed (BBII)
Etisk Råd
Nationalt Genom Center
32
Aarhus, Kolding og
Randers
Aarhus
Slagelse
Kolding
Aarhus
100
140
12
4
10
96
27
236
28
0
4
12
Ultimo 2017
2019
2020
2019
2020
33
Afsluttet
Afsluttet
2023
Afsluttet
Afsluttet
19,0
85,8
1,0
1,5
-
28,3
116,4
29
1,0
30
0,5
31
-
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
2021
2021
2022
2021
2021
Beskæftigelses-
ministeriet
Arbejdsskadestyrelsen til
ATP
Dele af Arbejdstilsynet
(BBI)
Dele af Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekrutte-
ring (BBI)
ATP’s regionale cen-
tre i Haderslev, Vor-
dingborg og Hillerød
Slagelse
Brønderslev
430
50
37
396
51
37
Medio 2018
Medio 2016
Primo 2017
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
128,1
6,5
10,5
116,0
34
4,4
8,4
2021
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
2021
2021
5
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0006.png
ATP’s regionale cen-
tre i Haderslev, Fre-
ATP/UDK-funktioner for BM
derikshavn og Hol-
stebro
Dele af Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekrutte-
ring (BBII)
Dele af Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekrutte-
ring (BBII)
35
Dele af Arbejdstilsynet
(BBII)
Lønmodtagernes Garanti-
fond
36
Lønmodtagernes Fond for
Tilgodehavende Feriemid-
ler
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Danmarks Akkrediteringsin-
stitution
Dele af Styrelsen for Forsk-
ning og Uddannelse (Se-
kretariatet for Danmarks
Frie Forskningsfond) -
Danmarks Innovationsfond
Sekretariatet for Studievalg
Danmark
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse (IUP)
Styrelsen for Institutioner
og Uddannelsesstøtte (Be-
villingsenheden)
Børne- og Undervisnings-
ministeriet
Danmarks Evalueringsinsti-
tut
Astra, Nationalt Naturfags-
center
Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet
Holbæk
Sorø
Holbæk
Holbæk
Rønne
2021
90
86
Okt. 2016
Afsluttet
16,2
16,2
Bedre Balance I
2021
7
7
2018
Afsluttet
1,6
1,2
Bedre Balance II
2021
Brønderslev
Hadsten
Frederikshavn
Frederikshavn
4
7
33
-
37
4
7
25
2018
2018
2018
2020
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
-
0,8
10,7
0
-
0,8
10,7
0
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
2021
2021
2021
-
42
42
Medio 2017
Afsluttet
4,1
3,7
Bedre Balance I
2022
Odense
Aarhus
Odense
Svendborg
Svendborg
39
36
4
28
18
42
36
4
39
14
Ultimo 2016
2019
2019
2019
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
4,1
17,6
0
11,7
6,9
4,7
15,3
0,3
11,7
5,9
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
2021
2021
2021
2021
2021
81
13
38
95
39
89
11
120
Ultimo 2017
Ultimo 2017
2020
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
7,3
4,1
4,3
8,8
1,9
3,6
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
2022
2021
2022
6
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0007.png
Kulturministeriet
Jagt- og Skovbrugsmuseet
Dele af Slots- og Kultursty-
relsen
Idrættens Analyseinstitut
Nota
Dansk Sprognævn
Lokale- og Anlægsfonden
Auning
Nykøbing F.
Aarhus
Nakskov
Bogense
Nyborg
12
40
60
8
81
15
14
18
62
7
57
20
14
Ultimo 2017
Medio 2017
2018
2019
42
2019
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
17,2
41
23,9
1,9
38,2
6,6
5,1
17,2
6,6
1,9
38,2
14,6
6,1
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
2021
2021
2021
2021
2021
2021
Miljøministeriet
Naturstyrelsen
Dele af Miljøstyrelsen (BBI)
Randbøl
Augustenborg
Slagelse
Dele af Kystdirektoratet
Miljøstyrelsen (BBII)
Lemvig
Odense
67
18
61
15
440
81
20
61
15
550
44
Feb. 2017
Jun. 2018
Nov. 2016
Medio 2016
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
33,4
3,0
11,2
4,1
204,4
29,4
1,9
43
13,4
1,7
210,9
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
2021
2021
2021
2021
2021
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Dele af Landbrugsstyrel-
sen
45
Dele af Fiskeristyrelsen
Augustenborg, Tøn-
der og Skælskør
46
Augustenborg
335
47
38
348
15
49
2018
2018
Afsluttet
Afsluttet
98,9
-
48
107,0
48
-
48
Bedre Balance I
Bedre Balance I
2021
2021
Transportministeriet
Færdselsstyrelsen og Tak-
sationssekretariatet
Havarikom. for Civil Luftfart
og Jernbane
Dele af Banedanmark (BBI)
Dele af Bygningsstyrelsen
Dele af Banedanmark
(BBII)
52
Ribe og Viborg
Ringsted
50
Ringsted og
Fredericia
Skanderborg
Ringsted
73
11
310
32
60
73
8
313
32
60
Ultimo 2017
Medio 2016
Ultimo 2017
Okt. 2016
2020
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
18,3
4,1
17,3
6,8
0,6
14,0
4,1
29,4
51
9,4
2,7
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
2021
2021
2021
2021
2021
7
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0008.png
Dele af Trafikstyrelsen
Ribe
40
62
2019
Afsluttet
8,1
7,3
Bedre Balance II
2021
Klima-, Energi og Forsy-
ningsministeriet
Geodatastyrelsen
Dele af Energinet.dk (BBI)
53
Dele af Energistyrelsen
Dele af DMI
Dele af GEUS
Dele af Energinet (BBII)
Forsyningstilsynet (tidl.
Energitilsynet)
Koncernfælles funktioner
54
Aalborg
Esbjerg og
Fredericia
Esbjerg
Karup
Aarhus
Stenlille
Frederiksværk
Esbjerg og Aalborg
94
56
44
7
16,4
10
97
8
96
39
41
7
9
10
104
0
Ultimo 2016
Medio 2017
Dec. 2017
Dec. 2017
Sep. 2017
2019
2019
2019
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Afsluttet
Udføres ikke grundet
lukning af funktioner
46,7
8,1
14,0
2,1
5,3
1,5
23,5
1,8
34,8
2,0
14,0
2,3
1,6
1,5
19,6
0,0
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance I
Bedre Balance II
Bedre Balance II
Bedre Balance II
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
2021
Total, indberetninger
Fællesudgifter
55
Total
7.927,0
7.886,2
1.387,3
72,7
1.460,0
1.365,3
85,8
1.451,1
Anm.: Varige meromkostninger er som udgangspunkt ikke medregnet. Ved spænd er gennemsnittet anvendt. Afvigelser i sum skyldes afrundinger.
Kilde: Ministeriernes indberetninger
1 Moderniseringsstyrelsen har flyttet 2,3 årsværk til Erhvervsministeriet ifm. BBII som er gennemført som en ressortoverførsel. Årsværkene er talt med i totalen under Erhvervsministeriet.
2
Digitaliseringsstyrelsen har flyttet 13 årsværk vedrørende support af BorgerDK og NemHandel til Nykøbing Falster. Årsværkene blev overført ved flytningen til Erhvervsstyrelsen. Ved opgørelse af samlet
økonomi i flytningerne, herunder medfinansiering, er årsværkene medregnet som en del af Erhvervsstyrelsen.
3
Det bemærkes, at oplysningerne i rækken alene dækker over hhv. ressortomflytning af 3 årsværk vedrørende NemHandel samt omflytning af opgaveløsning for 10 årsværk vedrørende support af BorgerDK fra
Digitaliseringsstyrelsen til Erhvervsstyrelsen. Nærværende er koordineret med Erhvervsstyrelsen.
4
Der er i januar 2020 22,5 medarbejdere i Horsens. Fra 1. april 2020 er ansat en kontorchef. Der er dermed fra 1. april 2020 23,5 medarbejdere (21,5 årsværk) hvilket svarer til fuld bemanding.
5
Udgifterne er nedjusteret fra 5,3 mio. kr. til 4,4 mio. kr.. Udgifterne er blevet mindre, især fordi der ikke skulle betales reetableringsomkostninger for det lejemål, der blev fraflyttet i København.
6 Evida Holding A/S er etableret på baggrund af regeringens ønske om at konsolidere den danske gasdistribution. Omkostninger indgår i den samlede økonomi for konsolideringen af gasdistributionssektoren.
Antallet af årsværk, der er flyttet/etableret i hhv. Stenlille og Viborg, er reduceret som følge af omorganisering og planlagte omkostningsreduktioner.
7
I 2017 købte Andel (tidligere SEAS-NVE) den sjællandske, kommercielle del af det kommunalt ejede selskab HMN Naturgas, hvormed der blev overført 18 medarbejdere til Svinninge.
8 Forventede omkostninger for udflytning til Viborg er inkluderet i de 37,0 mio. kr. for udflytning til Stenlille
8
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0009.png
9
Søfartsstyrelsen har flyttet alle sine medarbejdere til Korsør medio 2019. Der arbejdes dog fortsat på at etablere nyt hovedkontor på Korsør Havn, som skal udgøre en maritim ramme om Søfartsstyrelsens
fremtidige aktiviteter i byen.
10 Der flyttes herudover 13 årsværk fra Digitaliseringsstyrelsen vedrørende support af BorgerDK og NemHandel til Nykøbing Falster. Årsværkene overføres ved flytningen til Erhvervsstyrelsen, men placeres i
denne opgørelse under Digitaliseringsstyrelsen.
11 Finansieres af driftsmidler fra den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
12
Efter aftale med MODST flyttes 2,3 årsværk fra Helbredsnævnets sekretariat og ikke 2,8 årsværk. Foruden de i tabellen anførte årsværk tilføres 3,2 årsværk fra klageinstansen vedrørende kommunernes
afgørelser efter byggeloven, der flyttes fra Nykøbing Falster til Nævnenes Hus i Viborg. Klagemyndighed for offentlig erhvervsvirksomhed, svarende til 10 årsværk bliver ikke etableret, da politisk aftale og grund-
laget ikke er etableret.
13
Etableringen af det nye Center for Markedsovervågning i Sikkerhedsstyrelsen er afsluttet. Der er etableret 6,7 årsværk som forudsat i Bedre Balance II. Der overføres arbejdspladser fra Sundheds- og Ældremi-
nisteriets, Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets samt Transport-, Bygnings og Boligministeriets områder.
14
90 af de oprindeligt planlagte udflytninger i forbindelse med Bedre Balance vil indgå som led i udflytningerne i forbindelse med Et nyt skattevæsen og En skatteforvaltning i hele Danmark oven i de ca. 1.600
nye udflytninger, som er planlagt heri, og vil blive gennemført i forbindelse med lokaliseringen af det nye skattevæsen.
15
Der er ca. 75-80 medarbejdere i Spillemyndigheden. Heraf er ca. 15 fortsat placeret i Jylland og København, hvor de udfører landbaseret tilsyn, mens fem allerede var placeret i Odense inden udflytningen. De
55 udflyttede arbejdspladser udgør de arbejdspladser, der var placeret i København før udflytningen og blev udflyttet til Odense.
16
Der etableres nye arbejdspladser i Hjørring, Aalborg, Thisted, Struer, Skive, Randers, Ringkøbing, Herning, Silkeborg, Aarhus, Horsens, Ribe, Middelfart, Tønder, Haderslev, Odense, Svendborg, Maribo,
Næstved, Roskilde og Rønne.
17
Tallet inkluderer 90 arbejdspladser, der oprindeligt var forudsat etableret ude i landet i forbindelse med Bedre Balance I, men som i stedet etableres i forbindelse med Bedre Balance II.
18
Der er etablereret i alt 2.128 arbejdspladser i byer uden for Hovedstadsområdet, se fodnote 4. Disse er en blanding af nyrekrutteringer, genansættelser og flytninger. Det planlagte antal årsværk på 1.726 er
udtryk for en sammenlægning af minimumstal for de forskellige byer. På nær to byer er minimumstallene for alle byer opnået (med en accepteret afvigelse på -5 pct.). I Svendborg forventes minimumstallet nået
inden udgangen af 2021, mens opnåelse af minimumstallet i Silkeborg afventer ejendomsvurderingerne. De udestående rekrutteringer og flytninger opvejes dog af, at der i andre af de omfattede byer er etableret
flere arbejdspladser end oprindeligt planlagt, hvorfor udflytningsrunden samlet anses for afsluttet.
19
I forbindelse med reorganiseringen af Skatteforvaltningen er der tilført 360 mio. kr. til lokalisering af nye styrelser i perioden 2018 til 2020. Bedre Balance II-flytninger indgår som en del af den samlede
lokaliseringsplan for Skatteministeriets område sammen med et stort antal nyrekrutteringer. Det er derfor ikke muligt at opgøre de isolerede omkostninger til Bedre Balance II.
20
Antallet omfatter samtlige medarbejdere i Civilstyrelsen, herunder medarbejdere deltid, studentermedhjælpere mv. på tidspunktet for udflytningens afslutning.
21
Antallet omfatter nyoprettede stillinger i Holstebro (141) og Vejle (5) siden februar 2018. Tallet er korrigeret for opfyldning af seks vakancer i Holstebro primo 2018. Det bemærkes, at der i dele af denne
periode er dobbeltdrift. Udflytningen til Holstebro er afsluttet i maj 2019.
22
På forsvarsministeriets område etableres netto 600 årsværk ude i landet, som følge af Aftale på Forsvarsområdet 2018-2023. De nye årsværk vil blive tilført i løbet af forligsperioden, og forventes først fuldt ud
etableret i 2023. Af samme grund følges implementeringen på Forsvarsministeriets område ikke løbende, sådan som det er tilfældet for de øvrige ministerområder.
23
Tallene 480 og 433,2 er opgjort pr. 30 juni 2020, hvor flytningen er afsluttet.
24
Der foreligger ikke et endeligt skøn for udgifterne forbundet med flytningen af Udlændingestyrelsen til Næstved.
25
Udlændingestyrelsen bemærker, at styrelsen betragter Bedre Balance I og II som en samlet proces, da alle medarbejdere flyttede på samme tidspunkt. De samlede omkostninger estimeres til ca. 16 mio. kr.
Bemærk, at selvom flytningen er gennemført, er etableringsomkostningerne endnu ikke endeligt opgjort. Omkostningerne til Bedre Balance I og II er derfor opdelt på baggrund af antal ÅV i implementerings-
planen, dvs. hhv. 96 % (375/390) og 4 % (15/390) af de 16 mio. kr.
26
Udlændingestyrelsen bemærker, at styrelsen betragter Bedre Balance I og II som en samlet proces, da alle medarbejdere flyttede på samme tidspunkt. De samlede omkostninger estimeres til ca. 16 mio. kr.
Bemærk, at selvom flytningen er gennemført, er etableringsomkostningerne endnu ikke endeligt opgjort. Omkostningerne til Bedre Balance I og II er derfor opdelt på baggrund af antal ÅV i implementeringspla-
nen, dvs. hhv. 96 % (375/390) og 4 % (15/390) af de 16 mio. kr.
27
Inkl. 16 stillinger i tilsynsenhederne i Randers og Kolding, som følge af styrkelse af tilsynsområdet. Det bemærkes, at Sundheds- og Ældreministeriet sideløbende har oprettet 6 nye stillinger i tilsynsenhederne
i Randers og Kolding, som følge af styrkelse af tilsynsområdet, så Sundheds- og Ældreministeriet i alt har oprettet 102 nye statslige stillinger i Jylland.
28
Dette er eksl. studentermedhjælpere og personer på barselsorlov.
29
2019 og 2020 er opgjort som det ekstra bevillingsbehov, der har været i de pågældende år. 2021 er opgjort som den ekstra bevilling, styrelsen har på FL21
30 Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer, at varige årlige meromkostninger vil beløbe sig til ca. 2-2,5 mio. kr. Skal dog kvalificeres, når opgaven med udflytningen reelt påbegyndes.
31
Pr. 2021 er der påført Det Etiske Råd en varig stigning i faste driftsudgifter på ca. 0,5 mio. kr. på baggrund af udflytningen.
32
Nationalt Genom Center er etableret som selvstændig enhed i 2019.
33
Afslutningstidspunktet har ikke tidligere fremgået.
34
Hertil kommer udgifter til myndighedsoverdragelse (11,4 mio. kr.), forhøjelse af feriepengeforpligtigelse (3,3 mio. kr.) og betaling af ATP for ydelser for den indledende forberedelse af myndighedsoverdragel-
sen (1,6 mio. kr. afholdt i 2015) i alt 132,3 mio. kr.
9
B 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at evaluere udflytningen af statslige arbejdspladser fra 2018, jf. Bedre balance II
2818750_0010.png
35
Etableringen af lufthavnstilsynet hos STAR Brønderslev udspringer af finanslovsaftalen for 2018 mellem den tidligere regering og DF, og er en ny opgave. Bevillingen er på 2,2 mio. kr. årligt i perioden 2018-
2021. Der er i forbindelse med etableringen tale om nyoprettede job i STAR Brønderslev. Som et led i finanslovsaftalen for 2019 mellem den tidligere regering og DF blev det besluttet at tilføre yderligere 2 mio. kr.
årligt til tilsynet i perioden 2019-2022. Det bemærkes, at lufthavnstilsynet har været indstillet i store dele af 2020 grundet COVID-19.
36
De nye årsværk etableres som følge af ny ferielovgivning, der først har virkning for ansættelsesforhold, der påbegyndes i 2019 og fremefter.
37 Udflytningen af Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler blev afsluttet primo 2021. I den anledning er der etableret en sektion, der også varetager opgaver for blandt andet AFU og Barsel.dk.
Rekrutteringen er ikke endelig tilendebragt, og det samlede antal årsværk for Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler er endnu ikke endelig afklaret.
38
Der er sket en effektivisering af stabsfunktionerne med en chefstilling og overflyttet en medarbejder fra det regionale kontor i København til det regionale kontor i Vejle. Det betyder, at det samlede antal
arbejdspladser, der flytter fra København til Sorø er reduceret fra ca. 13 til 11.
39 Heraf har ca. 12 årsværk arbejdssted på deres bopælsadresse uden for Københavnsområdet.
40
Årsværkene er baseret på FL16. Der er tale om 13 årsværk, som udflyttes.
41
Udover transaktionomkostningerne på 17,2 mio. kr. skal der foretages bygningstilpasninger på den nye lokation til Jagt- og Skovbrugsmusset. Disse håndteres særskilt, jf. note 52 vedr. fællesudgifter.
42
Nota flytter størstedelen af sine medarbejdere til Nakskov i 2019, men forventes først endeligt at have alle 81 årsværk på plads i Nakskov ved udgangen af 2023. Nota har januar 2019 etableret et satellit kontor
i Nakskov, hvor de medarbejdere, Nota allerede har rekrutteret fra det nære arbejdsmarked, kan arbejde et par dage om ugen fremfor at pendle til København.
43
Da der var tale om et samlet regnskab i 2016 er fordelingen af omkostninger mellem Naturstyrelsen Randbøl og Miljøstyrelsen Augustenborg i 2016 skønnet. Heraf er det skønnet at 1,0 mio. kr. vedrører
udflytningen til Augustenborg
44
Ved flyttede arbejdspladser er for Miljøstyrelsen angivet det faktiske antal ansatte medarbejdere, inkl. studenter mv. hvilket forklarer forskellen til antal flyttede årsværk.
45
Tidl. NaturErhvervstyrelsen
46
Fire af de årsværk, der tidligere var sat til udflytning til Augustenborg flyttes i stedet til Tystofte ved Skælskør. Fem af de flyttede årsværk er efter flytningen overført til Statens IT, hvorfor de er udgået fra
Landbrugsstyrelsens måltal, men har fastholdt arbejdssted i Augustenborg. Endelig er Landbrugsstyrelsens måltal reduceret med 38 årsværk som følge af udskillelse af fiskeriområdet, jf. kongelig resolution af 7.
august 2017.
47
Som følge af ændrede interne prioriteringer mellem Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen i Miljø- og Fødevareministeriet, forskydes antallet af årsværk der udflyttes mellem de to styrelser, således at Land-
brugsstyrelsen flytter yderligere 4 årsværk i forhold til måltallet, og Miljøstyrelsen flytter tilsvarende 4 årsværk færre end måltallet.
48
Det bemærkes, at der ikke er korrigeret for den andel af de opgjorte udgifter, der vedrører Fiskeristyrelsens udflytning til Augustenborg, i stedet er de samlede udgifter for den daværende NaturErhvervstyrel-
sen opgjort under Landbrugsstyrelsen.
49
Ressortansvaret for fiskeriområdet er overført til Udenrigsministeriet, jf. kongelig resolution af 7. august 2017. og efterfølgende til Miljø- og Fødevareministeriet, jf. kongelig resolution af 27. juni 2019. Rege-
ringens koordinationsudvalg har i september 2017 besluttet, at de resterende arbejdspladser fra Fiskeristyrelsen fastholdes i København. Som led i opbygningen af Fiskeristyrelsen er antallet af årsværk i Augu-
stenborg nu 18 årsværk.
50
Havarikommissionen har flyttet alle berørte arbejdspladser til Ringsted. Man anvender halfaciliteter i Roskilde.
51
Jf. akt 109 22/05-2018 om OPP-byggeri i Ringsted, skal Banedanmarks matrikel i Ringsted klargøres til byggeplads. Dette medfører yderligere omkostninger til nedrivning af bygning samt opførelse af lager og
pavillioner, i alt 10,5 mio. kr.
52
Banedanmark skal flytte 280 arbejdspladser til Ringsted i regi af Bedre Balance I.
53
Der etableres op til 49 arbejdspladser i Esbjerg relateret til myndighedsopgaver på PSO-området. Opgaverne er flyttet til Esbjerg og overdraget fra Energinet til Energistyrelsen primo 2018. Herudover er der
flyttet 7 arbejdspladser fra Energinet.dk i Ballerup til Energinet.dk i Fredericia.
54
Titlen dækker over koncernfælles udbuds- og personaleadministrative opgaver. Det er besluttet, at lukke den koncerfælles udbudsfunktion, efter der er truffet beslutning om at oprette en fællesstatslig udbuds-
rådgivning. Det er besluttet, at nedlægge de koncernfælles personaleadministrative opgaver, og der etableres en ny administrativ løsning, hvorved de enkelte institutioner indkøber personaleadministrative
ydelser direkte ved Statens Administration i Hjørring.
55 Fællesudgifter dækker bl.a. ekstraordinære omkostninger til Bygningsstyrelsen ifm. lokaliseringen af de øvrige statslige institutioner, samt de dele af Jagt- og Skovbrugsmuseets bygningstilpasninger, der ikke
– på samme vis som øvrige bygningstilpasninger
– indeholdes i den løbende huslejebetaling samt yderligere medfinansiering til visse institutioner.
10