Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 3864
Doknr.
868652
Dato
22-05-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 21. maj 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 1
vedrørende forslag til folketingsbeslutning om lov mod fattigdom og en konkret
handleplan mod børnefattigdom (B 196) til social- og boligministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. maj 2024 fra Kirkens
Korshær, jf. B 196 -
bilag 5.”
Svar:
Jeg vil igen kvittere for Kirkens Korshærs værdifulde arbejde for mennesker i
udsatte positioner. Det er nogle vigtige vidnesbyrd Kirkens Korshær bringer
frem i denne henvendelse. De understreger hvorfor debatten om, hvordan vi
bedst kan bidrage til at skabe bedre vilkår for udsatte grupper, er så vigtig.
For regeringen er fattigdom mere og andet end et mål på indkomst. Det er et
komplekst problem, der kan komme til udtryk på mange måder. Sådan opfatter
jeg også Kirkens Korshærs indlæg, der kommer ind på nogle af de forskellige
metoder til at anskue fattigdom, ligesom de mange vidnesbyrd fortæller noget
om de mange måder udsathed kan komme til udtryk på
–
afsavn i hverdagen,
isolation fra fællesskaberne.
I regeringen mener vi ikke, at der er behov for en lov om fattigdom, for at tage
fat på løsningerne. Vi er allerede i gang med at bruge værktøjer
fra ”værktøjs-
kassen”,
som Kirkens Korshær også er inde på.
Med de nye kontanthjælpsaftaler indføres der eksempelvis særskilte tillæg til
forsørgere, gratis medicin til børn og et målrettet fritidstillæg. Samtidig pågår
der aktuelt behandling i Folketinget om det lovforslag om socialt frikort, som der
blev afsat midler til med finansloven for 2024. Frikortet giver udsatte borgere
mulighed for at tjene lidt penge uden at skulle betale skat af indtægten eller
blive modregnet i deres sociale ydelser.
Jeg hæfter mig desuden ved de tal Kirkens Korshær fremhæver om udviklin-
gen i relativ fattigdom, hvor udviklingen siden 2017 har været nedadgående.
Jeg synes det er opløftende at kurven nu har været nedadgående fem år i
træk, og at vi
–
som supplerende bemærkning
–
i 2022 så det største fald i an-
tallet af relativt fattige børn siden 2015.
1