Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
B 178
Offentligt
2866583_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-2632
Den 14. maj 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 10 til B 178, forslag til folketingsbeslutning om at ophæve
principperne om minimumsimplementering af EU-lovgivning på natur- og miljøområdet stillet den 7.
maj 2025 af Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 10 til B 178
”Ministeren skriver i svaret på spørgsmål 1: ”For de mange natur-
og miljødirektiver som eksempelvis
vandrammedirektivet, havstrategidirektivet og habitatdirektivet indebærer de fem principper således,
at udgangspunktet er, at Danmark gennemfører de EU-regler, som medlemslandene er forpligtet til, og
at implementeringen gennemføres på en sådan måde,
at overimplementering undgås.” Er ministeren
enig i, at principperne om minimumsimplementering og fokus på at undgå overimplementering
væsentligt kan forsinke eller ligefrem stå i vejen for nødvendige indsatser for vores natur og miljø?”
Svar
Lad mig starte med at anerkende forslagsstillernes ambition om at forbedre natur- og miljøtilstanden i
Danmark. Det er jeg
ligesom forslagsstillerne
meget optaget af. En meget væsentlig del af de
natur- og miljøregler, der gælder i Danmark, udspringer af EU-regulering som eksempelvis
vandrammedirektivet, havstrategidirektivet og habitatdirektivet. Det er derfor også rigtigt set af
forslagsstillerne, at regeringens tilgang til implementering af EU-reglerne på natur- og miljøområdet
har stor betydning for natur- og miljøtilstanden i Danmark.
Som anført i svaret på spørgsmål 1 har regeringen fokus på at undgå utilsigtet overimplementering af
EU-regler. Danmark skal gennemføre de EU-regler, som medlemslandene er forpligtet til, men
regeringen vil samtidig have et systematisk fokus på implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning,
så unødigt restriktive regler undgås til skade for danske virksomheder og arbejdspladser. Principperne
for implementering af erhvervsrettet EU-regulering hører under erhvervsministerens ressort og er
nærmere beskrevet i en vejledning fra Erhvervsstyrelsen.
For så vidt angår natur- og miljøområdet indebærer de fem principper, at udgangspunktet er, at
Danmark gennemfører de EU-regler, som medlemslandene er forpligtet til, og at implementeringen
gennemføres på en sådan måde, at overimplementering undgås. Udgangspunktet er således, at
Danmark indfører det beskyttelsesniveau på natur- og miljøområdet, som EU-reguleringen stiller krav
om.
Samtidigt er det dog vigtigt at understrege, at implementeringsprincipperne tager højde for, at det skal
være muligt, at der i natur- og miljølovgivningen i Danmark indføres regler, der går videre end
minimumskravene i EU-reguleringen. Som anført i svaret på spørgsmål 1 er der på Miljøministeriets
område ved lov nr. 412 af 23. april 2024 om ændring af lov om vandforsyning m.v., byggeloven og lov
om produkter og markedsovervågning foretaget en overimplementering af minimumskravene i EU’s
nye drikkevandsdirektiv for at kunne opretholde et højt beskyttelsesniveau i Danmark. Som et
yderligere eksempel på overimplementering inden for Miljøministeriets ressort, kan jeg nævne, at vi
på kemiområdet har indført et nationalt forbud mod PFAS i brandskum på brandøvelsespladser. Vi
foreslår også et forbud mod PFAS i tøj, sko og imprægnering, som skal træde i kraft før EU-
reguleringen på området.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
B 178 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren enig i, at principperne om minimumsimplementering og fokus på at undgå overimplementering væsentligt kan forsinke eller ligefrem stå i vejen for nødvendige indsatser for vores natur og miljø
Regeringen og jeg går naturligvis altid gerne i dialog med udvalget om behovet for yderligere danske
natur- og miljøregler, der går videre end minimumskravene i EU-reguleringen.
Magnus Heunicke
/
Paolo Perotti
2