Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
B 86 Bilag 1
Offentligt
2786284_0001.png
BORGERFORSLAG OM DYREPOLITI OG UDVIDEDE
BEFØJELSER I FORBINDELSE MED GROV
VANRØGT
Opnåede 50.000 støtteunderskrifter den 12. November 2023
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0002.png
PRÆSENTERET AF FORSLAGSSTILLER:
FORENINGEN HESTENS VÆRN
Stiftet i 1909
Protektor H.K.H. Prinsesse Benedikte
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0003.png
Hestens Værn er medlem af DOSO (Dyreværns organisationernes
samarbejds organisation)
Samarbejdet omfatter i dag 21 organisationer med til sammen mere end
125.000 medlemmer
Borgerforslaget gælder for alle dyr!
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0004.png
DAGSORDEN
Hvem er vi:
Julie Fjeldborg, dyrlæge, lektor, PhD på KU
Universitetshospitalet for Store Husdyr
Ghita Zangger Madsen, sekretariatsleder i
Hestens Værn
Formål med Borgerforslaget
Baggrund
Dyrepoliti
Vanrøgt og mishandlingssager i Hestens
Værn
Rewilding, NNP og dyr i
Naturplejeprojekter
14 heste hos hestehandler med ubehandlet
kværke.
4 aflives med det samme, resten sættes i
behandling. Hestehandleren handler stadig heste
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0005.png
Baggrund
Dyrevelfærdsloven
§ 1. Loven har til formål at fremme god dyrevelfærd,
herunder beskytte dyr, og fremme respekt for
dyr som levende og sansende væsener. Loven
har endvidere til formål at varetage dyreetiske
hensyn.
§ 2. Dyr er levende væsener og skal behandles
forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod
smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig
ulempe.
§ 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de
behandles omsorgsfuldt, herunder at de
huses, fodres, vandes og passes under
hensyntagen til deres fysiologiske,
adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov
i overensstemmelse med anerkendte
praktiske og videnskabelige erfaringer.
Selvdød hest på privat rideskole.
Virksomheden gik konkurs
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0006.png
Formål med borgerforslaget
Med et Dyrepoliti ønsker vi
at sikre hurtigt og effektiv
behandling i alvorlige
dyreværnssager når sagerne
anmeldes af en anerkendt
dyreværnsorganisation
At Dyrepolitiet får de rette
værktøjer til effektivt at
efterforske og behandle
dyreværnssager
At anklageren har
specialviden inden for
dyreværn
At dyrene sikres nødvendig
hjælp, behandling eller
aflivning, af relevante
fagpersoner også på privat
ejendom
At sikre at personer og
virksomheder der
overtræder
dyrevelfærdsloven gang på
gang lettere kan frakendes
retten til at have dyr
At billede- og
videodokumentation som er
taget af privatperson kan
anvendes i retten
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0007.png
Baggrund
Lang ekspeditionstid på
dyreværnssager hos Politiet og
Fødevarestyrelsens dyrlæger
(der er regionale forskelle)
Manglende opfølgning omkring
pålæg, der er givet til ejer
Lovgivningen udnyttes ikke i
efterforskningen
Lang ventetid på, at få en sag
berammet i retten (typisk mellem
2 og 3 år). Imens bliver dyrene hos
ejer = mere lidelse og mange
ressourcer bruges på opfølgning
på sagen af Politi og FVST.
Lang ventetid i Retten medfører
nedsat straf til ejeren = det er relativt
”gratis” at vanrøgte og mishandle dyr
Lang vej til rettighedsfrakendelse
der skal mange gentagne, meget
alvorlige sager til før det sker
For virksomheder er det ”gratis” at
vanrøgte
/mishandle dyr, da
virksomheden kan flytte aktiverne
(dyrene) over i en ny virksomhed og
lade den gamle virksomhed gå
konkurs. Så står boet (som er tomt!)
med bøden og ejer og ansvarlig
personale går fri. Virksomheder
rettighedsfrakendes som
udgangspunkt ikke.
Ansvarlige i virksomheder (direktører,
reelle ejere) bliver ofte ikke dømt og
dermed ikke kendt ansvarlig i
vanrøgtssager
de kan dermed bare
køre videre i andre virksomheder
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0008.png
Dyrepoliti
En enhed under dansk politi med
faglige kompetencer indenfor
dyrevelfærd
Jamen, det har vi jo allerede!?!?!?
Ja og nej!!
Når dyrevelfærdsorganisationer
står som anmelder, krav om
at dyrene tilses af politi og
dyrlæge indenfor 24 timer!
Avler vanrøgter sine 6 heste. Flere har
huldscore 0,5/9 og 1/9.
Virksomheden efterfølgende konkurs
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0009.png
Dyrepoliti
Mulighed for politiet kan
ransage privat ejendom.
Vanrøgtede dyr kan modtage
nødvendig hjælp og
behandling (også
aflivning).
Relevant fagpersonale skal
kunne komme uhindret på
ejendom ledsaget af politi.
Ejer, som er landmand, har haft hesten lukket inde
i mørk boks i over 1 år. Hesten har ikke haft smed
og har voldsomme snabelhove på alle 4 ben.
Udviser meget dårlig og smertepræget gang
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0010.png
Dyrepoliti
Mulighed for frakende
erhvervsdrivende retten
til at have dyr.
Billed- og
videodokumentation skal
kunne stå alene
Forskelligt fra politikreds til
politikreds om dette
accepteres!
Hest med brækket ben
Ejer (landmand) har ikke tilkaldt dyrlæge
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0011.png
Dyrepoliti
Højere strafferamme (over 1,5
års fængsel) = bedre
efterforskningsmuligheder
for politiet
Lange sagsbehandlingstider i
retssystemet betyder at
dyrene bliver hos ejer
som ikke kan tage vare på
dem! Men sagen kører =
unødvendig lidelse
Lange sagsbehandlingsstider i
retssystemet medfører
nedsat straf til dyreejeren
= det er næsten gratis at
mishandle og vanrøgte dyr
Afmagret hest, en del af større flok, der også var i
dårlig stand. Avler fortsætter den dag i dag
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0012.png
HESTEVÆRNSSAGER
2022 og 2023
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0013.png
2022 og 2023
2565 heste tilset i 2022
3395 heste tilset i 2023 til dato
Behov for dyrlæge i 47 sager i alt
23 heste er blevet aflivet til dato
23 politisager i 2022
23 Politisager i 2023 til dato
Årsag:
Grove sager om vanrøgt
Heste på forladte ejendomme
Alvorligt syge heste
Ejere der ikke vil samarbejde
Mishandlingssager
53 hest og føl i afmagret stand fundet hos avler.
3 straks-aflives da de ikke kan reddes
Ejer har nu flyttet hestene i nyt selskab og fortsætter
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0014.png
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0015.png
REWILDING
OG HESTE I
NATURPLEJEPROJEKTER
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0016.png
Drop §20A i Dyrevelfærdsloven
Hestens Værn er i mod muligheden for dispensation fra DVL
§§ 3 og 9
Typer af problemer
Dårligt huld = dyrene sulter
Hovproblemer = smerte
Ubehandlet sygdom og skader pga. uhåndterbare dyr =>
smerte og lidelse
§20A strider direkte i mod Dyrevelfærdslovens §1:
”Loven har til formål at fremme god dyrevelfærd, herunder beskytte dyr,
og fremme respekt for dyr som levende og sansende væsener. Loven har
endvidere til formål at varetage dyreetiske hensyn.”
B 86 - 2023-24 - Bilag 1: Præsentation fra borgergruppen bag B 86 (dyrepoliti)'s foretræde for udvalget den 22/11-23
2786284_0017.png
TAK FOR
OPMÆRKSOMHEDEN!