Tak, formand. Jeg kan ikke lade være med at notere mig den røde tråd, der synes at gå igennem det Radikale Venstres forhold til historien, som altid handler om, at man skal strække våben, at man ikke skal kæmpe, men tro på det bedste i forhandlingen. Hvis man havde fulgt Radikale Venstres anbefaling for 100 år siden, var Sønderjylland aldrig vendt hjem og var blevet dansk. Havde man fulgt Radikale Venstres anbefalinger for 85 år siden, havde hele Europa været tysk. Og jeg tør sige, at hvis Israel lytter til Radikale Venstre i dag, findes landet om føje tid slet ikke. For selv om vi alle sammen kan være bestyrtede over de voldsomheder, der er foregået på begge sider af hegnet, er der ikke desto mindre én fuldstændig definerende og afgørende forskel på de angreb, der henholdsvis rettes mod vest og mod sydøst, og den forskel er forsættet.
Første gang jeg befandt mig i Israel, var i 2005 lige uden for Gaza i Sderot, hvor massakren i øvrigt bl.a. fandt sted den 7. oktober. Jeg husker at blive forevist quassamraketter, som netop havde ramt en børnehave. Det var ikke, fordi afsenderen specifikt ønskede at ramme en børnehave, for tidligere på ugen var det et ældrecenter, der var ramt, og en stribe andre områder rundtomkring i Sderot havde også fået sin andel af raketterne. Nej, det eneste forsæt, afsenderen havde, var at slå jøder ihjel, fordi de var jøder. Så er det jo rigtigt, at i den modreaktion, vi den seneste måneds tid har set, er der også civile palæstinensere, som er blevet ramt. Men der er ikke en eneste israeler, der har forsæt til den ugerning. Det er alt sammen sket enten ved det uheld, som desværre er krigens ulykkelige følgesvend, eller ved at Hamas som de uhæderlige typer, de er, bruger civile som skjold, i øvrigt imod krigens love, hr. Christian Friis Bach. De gemmer sig i kældre under de hospitaler, hvor de sårede civile skal komme til hægterne.
Den helt afgørende forskel her er, hvad det er, man ønsker. Hamas, som hviler på det palæstinensiske folks frie valg, har ét ønske, nemlig et jødefrit Mellemøsten. Israel har ét ønske, nemlig at få lov til for blot en gangs skyld i verdenshistorien at leve i sin egen stat i fred og skabe det fantastiske samfund, som vi ved den jødiske befolkning er i stand til. Og hvis man var i tvivl, kan man gå tilbage og se billederne af Gaza i 2005, inden det blev overdraget til palæstinenserne. Det var som en Edens Have: frugtbare plantager, højtudviklede samfund, glade mennesker, børnehaver og torve, hvor man kunne sidde og nyde sit familieliv. I det øjeblik, palæstinenserne rykkede ind, fulgte ørkenen med.
Derfor tror jeg, at det, selv om det kan virke paradoksalt sådan her ganske kort tid før den måske største kristne fest, hvor vi i vores del af verden fejrer, at Guds søn, Messias, er kommet til verden, i lyset af 7. oktober i dag kan give mening at sige, at efter terrorangrebet den 7. oktober er vi alle jøder. Der er tale om jøder i den forstand, at vi er i samme båd, at vi deler skæbne, og at vi deler livsvilkår med det jødiske folk. Det er ikke nyt. Jeg tror, det var under Christian IV, at jøderne blev budt velkommen til Danmark, først fra Portugal og Sydeuropa, siden også fra Østeuropa, og siden har det været et fuldstændig gnidningsfrit, harmonisk, lykkeligt, folkeligt fællesskab, fordi hele vores verden, alt det, som vi i dag er en del af, alt det, som udgår fra renæssancen, med demokrati, den frie forskning, kønnenes ligestilling osv. hviler på det fælles jødisk-kristne åndsgrundlag.
Vi lytter til Det Gamle Testamente, når vi går i kirke om søndagen, og jøderne og vi deler både åndeligt, kulturelt, religiøst og i tilgangen til tilværelsen på den måde forudsætninger, selv om der var den lille adskillelse for godt 2.000 år siden i forhold til Messias. Men fremadrettet deler vi også en stadig stærkere skæbne, for det, der siden jødernes indvandring til Israel og opstandelsen af islam for 16 år siden, som har ført til stadig tættere konflikter, især efter Balfour og især efter staten Israels grundlæggelse, det, som vi har haft det privilegium at kunne betragte som en mellemøstlig konflikt, er jo desværre i dag i kraft af den muslimske indvandring også blevet til en konflikt her i vores verden. Derfor ser vi hamastilhængere marchere rundt i vore gader. Det er ikke, fordi de hører til her, men fordi det er ugræs, der er føget over hegnet, velvilligt pustet ind af en naiv venstrefløj, som ovenikøbet i de mest naive kredse synes at marchere med, når fjenderne går i vores gader. Det er et vilkår, og derfor er vi alle jøder. Vi deler forudsætninger. Vi har den samme fjende, selv om vi tydeligvis ikke har den samme vilje, hr. Christian Friis Bach, hverken til at anerkende fjendens eksistens, slagkraft, eller hvad der skal til for at udrydde den.
Men Hamas og enhver form for islamisk terrorisme, hvad enten den viser sit grimme ansigt i Israel, i London, i Madrid, i New York eller her i København, vil møde en stålnæve af viljesat modstand, ligesom vi knuste nazismen, og ligesom andre totalitære ideologier uden Radikale Venstres velsignelse blev knust og udryddet fra verdenshistorien, fordi vi hviler i fællesskab på noget, der er stærkere end det, som hr. Christian Friis Bach og hans radikale typer tror man kan besnakke sig til fred med. Vi hviler på Vesten, på det, som er, tillader jeg mig at sige, menneskehedens smukkeste kapitel. Der findes ikke nogen periode i verdenshistorien, hvor der har været skabt samfund så rige, så frie, så tålelige at leve i, så tolerante og så humanistiske som det, der udgår netop fra den jødisk-kristne kulturarv. Derfor har vi ikke bare en pligt til, men vi har også et ansvar for at passe på hinanden. Det gælder jøder i Danmark som i Israel og som alle andre steder på kloden, og derfor bør Danmark naturligvis også gøre det, som andre lande har gjort, nemlig at flytte sin ambassade til Jerusalem for tydeligt at vise, at vi ikke er på fjendens side, vi er på jøderne side. Efter 7. oktober er vi alle jøder.
Det er ikke, fordi palæstinenserne igennem de senere år ikke har fået chancer. Jeg tror, de fleste af os husker, hvordan Israel efter 1967-krigen øjeblikkelig tillod både Golan og andre dele at komme tilbage til palæstinenserne. Det er ikke få gange, at palæstinenserne har fået tilbudt territorier. Jeg tror, at det i Camp David-aftalen i år 2000 var 96 pct. af Transjordanien, det, som andre kalder for Vestbredden, der blev tilbudt palæstinenserne. Men hvad er det blevet til? Tænders gnidsel, selvynk, Hamas og mere terrorisme. Det er ikke bare i Mellemøsten, men nu direkte i vore lande, hvor vi kan konstatere, at det, som er terroren imod jøderne, også er blevet til terrortruslen imod os andre.
Derfor er det, vi står over for, en kamp imellem kulturer. Islam er i sig selv en udfordring i relation til demokrati, ligestilling, vækst og udvikling. Hvis man er i tvivl, kan man jo sætte sig ned og slå op, hvor mange nobelpristagere med muslimsk herkomst man har set få prisen i kemi, fysik, videnskab, og hvad ved jeg. Jeg tror, det er tæt på nul. Der er en enkelt, der er givet til Yasser Arafat for at skabe fred. Det blev der ikke meget af.
Vi har intet i vores verden at skamme os over ud over dem, der skammer sig over vores verden, hr. Christian Friis Bach.