Retsudvalget 2023-24
B 82 Bilag 2
Offentligt
2874793_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 82
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en revision af Den Uafhængige
Politiklagemyndighed
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Astrid Carøe (SF)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M, LA, KF, DF, SIU,
IA og SP) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved
2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder
det ærgerligt, at der ikke findes et flertal, som ønsker at styr-
ke borgernes og betjentenes retssikkerhed i Den Uafhængige
Politiklagemyndighed.
SF finder det ubestrideligt, at vi i Danmark har et dygtigt
og godt politi, men det udelukker ikke, at vi har brug for
forbedringer af Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
SF tror ikke, at politifolk går på arbejde for at udøve
unødig magt over for borgerne. SF anerkender derimod, at
politifolk dagligt står i situationer, hvor der på meget kort tid
skal tages stilling til ting under ikkeideelle forhold. Politiet
klarer denne opgave godt, og det gøres professionelt næsten
altid. Men SF mener samtidig, at det er relevant at tale om,
at politifolk også kan begå fejl – politifolk, der trods profes-
sionalitet kan risikere at gå for langt i magtudøvelsen. Det
resulterer i, at borgerne nogle gange klager over politiet.
Nogle gange ønsker borgerne blot en undskyldning, og
så kan sagen klares i mindelighed. Men andre gange ønsker
borgeren, at sagen bliver undersøgt nærmere. Og det er i dis-
se tilfælde, SF mener politiklagemyndighedens sagsbehand-
ling særlig har et svagt punkt.
For de sager, vi oftest diskuterer, er de sager, som un-
dersøges ringest. Det er magtanvendelserne, som borgerne
filmer, og hvor borgerne oplever, politiet går for langt –
episoder, der opleves som unødigt voldsomme, og som går
viralt i medierne.
SF finder det naturligvis ikke hjælpsomt, når medierne
viderebringer dokumentarer, som så senere viser sig at være
vildledende og manipulerede, f.eks. i sagen om den syriske
familie i Vejle. Det skaber unødige brister i tilliden til politi-
et og bidrog ikke mindst til at udløse voldsom chikane mod
betjentene og deres familier, hvilket er helt uacceptabelt.
Magtanvendelser er sjældent kønne, men det er langt fra
det samme, som at de er ulovlige eller forkerte. Politiet skal
kunne gribe relevant ind, og hvis borgeren har en voldsom
adfærd, vil der skulle anvendes den fornødne magt for at
stoppe vedkommende.
SF finder ikke, at det er hensigtsmæssigt, at de sager,
der behandles som såkaldte adfærdsklager, kører i et forvalt-
ningsretligt spor. Det betyder, at borgeren ikke afhøres, men
indgiver sin klage på skrift, der så forelægges politimanden,
som replicerer skriftligt og heller ikke nødvendigvis afhø-
res. Derefter træffes afgørelsen. Det betyder, at der ikke
er de samme gode redskaber til at undersøge sagen, som
hvis den efterforskes strafferetligt, som f.eks. edition, aflyt-
ning, direkte indhentning af videomateriale osv. SF mener
dog ikke, at det betyder, at myndighederne skal anvende
de skarpeste værktøjer i retsplejeloven hver gang. Det vil
være overkill. Men det er svært at se de gode begrundelser
for at nægte DUP’en at kunne indlede en undersøgelse med
de værktøjer, som er i straffeloven, i nogle udvalgte og
velbegrundede sager. Det må alt andet lige give et helt andet
grundlag for at vurdere en sag end det, der kan indhentes i et
forvaltningsretligt spor.
DokumentId
Journalnummer
B 82 - 2023-24 - Bilag 2: Betænkning er afgivet den 23. maj 2024
2874793_0002.png
2
SF finder, at en klageordning skal være til for borgerne,
og at ordningen skal være stærk, når det gælder klager
over en myndighed, der har bemyndigelse til at anvende
magt. Samtidig skal ordningen også yde en ordentlig retssik-
kerhed for betjenten, hvilket er sikret med retsplejeloven.
Mange betjente angiver, at der hænger en sky over hove-
det på dem, når DUP’en behandler deres sager. Det er hårdt
og belastende for den enkelte betjent, fordi sagsbehandlings-
tiden er lang. Det forhold bliver vi også nødt til at gøre
noget ved, og det kræver flere ressourcer.
I 2017 blev politiklageordningen evalueret. Det er 7 år
siden. SF finder det tankevækkende, at klagerne dengang
var meget utilfredse med sagsbehandlingen, siden hen er
andelen af klagere, der får medhold, faldende, mens antallet
af klager er stigende. Det bør afklares, hvad årsagerne er til
denne udvikling.
SF mener ikke, at vi kan leve med, at advokater fraråder
deres klienter at klage, fordi de vurderer, at man aldrig får
medhold i sådan en klage, i hvert fald aldrig, når der ikke er
videomateriale.
Retsudvalget var på besøg hos DUP�½en i januar 2024,
og her gav DUP�½en udtryk for gerne at vil have en direkte
adgang til politiets it-systemer, så de selv – uden ophold –
kan hente det materiale, de har brug for. I dag skal DUP�½en
kontakte politiet for at få det til at fremskaffe og udlevere
materialet. Det bør efter SF�½s opfattelse laves om. DUP�½en
bør desuden have en direkte adgang til at indhente video-
materiale, men DUP�½en kan i adfærdsklagesager kun hente
dette materiale, hvis de får samtykke fra ejeren af kamera-
et. Hvis de havde de samme muligheder som i straffesager,
kunne de – ligesom politiet kan – indhente det direkte, hvil-
ket ville spare tid.
SF finder, at det er sølle, at justitsministeren ikke engang
tilbyder at lave en arbejdsgruppe, der kigger nærmere på
politiklagemyndigheden. I januar 2024 sagde ministeren:
»Jeg kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvad vi i givet
fald vil ændre eller forbedre hos DUP. Det er en dialog,
jeg har med Folketingets partier, og den vil jeg fortsat have
der.«, jf. »Justitsministeren har fuld tillid til politiet efter TV
2-dokumentar om voldsomme anholdelser«, tv2.dk, den 25.
januar 2024. Den dialog må SF forstå er færdig og lukket,
og det er på vegne borgere og betjente i Danmark ærgerligt.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. november 2023
og var til 1. behandling den 27. februar 2024 Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V)
Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA)
Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA)
Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5