Til beslutningsforslag nr.
B 77
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 11. april 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en afgift på brugen af privatfly
[af Søren Egge Rasmussen (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M, KF og DF)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget og Radi-
kale Venstres medlem af udvalget bakker op om, at der
fremover skal være en afgift på flyvning med privatfly. Pas-
sagerafgiften afspejler på ingen måde den klimabelastning,
der sker ved taxaflyvninger, og gælder slet ikke ved klassi-
ske privatflyvninger i meget små fly. Derfor er der brug
for endnu en flyafgift i Danmark. Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre lægger sig dog ikke i opbakningen til dette
beslutningsforslag fast på den i bemærkningerne omtalte
afgiftsmodel.
Enhedslisten
Enhedslistens ønske om et opgør med de superriges uso-
lidariske klimaudledninger fra privatflyvning gennem en
afgift har ikke blot mødt modstand fra den siddende rege-
ring. I samme periode, som dette forslag er blevet behandlet
i Folketinget, har regeringen annonceret planer om at øge
skattefritagelsen for flyselskaber. Flyselskaber, der primært
flyver indenrigs, vil således også i fremtiden kunne bruge
nulmoms, hvilket får alvorlig konkurrenceforvridende be-
tydning til fordel for klimaskadelige flyvninger og til ulem-
pe for den kollektive og bæredygtige togtransport. Det er
en dybt uansvarlig prioritering midt i en klimakrise at lade
privatflyvninger fortsætte og endda tilgodese flybranchen,
mens busruter lukker i hele landet, og billetpriserne på den
kollektive transport fortsætter med at stige.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. november 2023
og var til 1. behandling den 25. januar 2023. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
AX029796