Til beslutningsforslag nr.
B 56
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 25. april 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at forbyde produktion, salg og import af
turbokyllinger (Ross 308)
[af Søren Egge Rasmussen (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M og KF) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behand-
ling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller beslut-
ningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV og DF) vil stemme
hverken for eller imod beslutningsforslaget ved 2. behand-
ling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at Fol-
ketinget vedtog dyrevelfærdsloven for 4 år siden i februar
2020. I lovens § 1 står der: »Loven har til formål at fremme
god dyrevelfærd, herunder beskytte dyr, og fremme respekt
for dyr som levende og sansende væsener. Loven har endvi-
dere til formål at varetage dyreetiske hensyn.« I § 2 står
der: »Dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt
og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt
men og væsentlig ulempe.«
Enhedslisten mener, at når vi har vedtaget en lov i Folke-
tinget, er det også vores ansvar og på alle måder det næste
naturlige skridt, at vi sørger for, at loven bliver implemente-
ret i både ånd og bogstav.
Enhedslisten er opmærksom på, at nationale regler kan
være i strid med EU-retten, men partiet mener, at Danmark
bør være villig til at tage den nødvendige procesrisiko,
idet partiet bemærker, at det tidligere lykkedes Danmark
at presse ændringer igennem i EU-systemet ved at udfordre
eksisterende EU-regler, da det handlede om at få forbudt
hormonforstyrrende stoffer i vores børns legetøj.
Produktionen af turbokyllinger indebærer, at forældredy-
rene systematisk sultes ved hjælp af såkaldt restriktiv ford-
ring for at undgå, at de vokser for voldsomt, og at en stor
andel af kyllingerne lider af gangproblemer og organsvigt
som følge af den unaturligt hurtige vækst.
Enhedslisten noterer, at et bredt flertal i Folketinget aner-
kender de enorme lidelser, som turbokyllingerne udsættes
for, og at disse lidelser er forbundet med dyrenes hurtige
vækst. De er fremavlet til at vokse med 60-70 g om dagen,
hvilket vil sige, at de 50-dobler deres vægt fra 40 g til 2 kg
i løbet af bare 5 uger. Dette er til forskel fra kyllinger i den
økologiske produktion, hvor de højst må vokse med 38 g om
dagen.
Enhedslisten noterer også, at de tiltag rettet mod det
danske forbrug, som er vedtaget i aftale om dyrevelfærd
2024-2027 mellem regeringen (S, V og M), SF, LA, KF,
RV, DF og ALT den 9. februar 2024, desværre kun har
begrænset effekt på produktionen, idet den danske produk-
tion af kyllinger i høj grad er eksportrettet med en million-
eksport af både kød, rugeæg og levende dyr. I 2023 blev
der således eksporteret mere end 80 mio. rugeæg, 60 mio.
daggamle kyllinger og 19 mio. levende slagtekyllinger på
lange transporter til lande som Polen, Holland, Tyskland og
Rumænien. De tiltag, der er beskrevet i dyrevelfærdsaftalen,
er derfor utilstrækkelige i forhold til at rette op på de massi-
ve dyrevelfærdsproblemer i den danske kyllingeindustri.
Det er derfor med ærgrelse, at EL konstaterer, at regerin-
gen og et flertal i Folketinget ikke er villige til at tage den
nødvendige procesrisiko ved at beslutte national lovgivning,
der går foran lovgivning i EU, med det formål at beskytte de
AX029878