Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
B 56 Bilag 4
Offentligt
2855740_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 56
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [25. april 2024]
2. udkast
(Politiske bemærkninger fra EL)
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at forbyde produktion, salg og import af
turbokyllinger (Ross 308)
[af Søren Egge Rasmussen (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at Fol-
ketinget vedtog dyrevelfærdsloven for 4 år siden i februar
2020. I lovens § 1 står der: »Loven har til formål at fremme
god dyrevelfærd, herunder beskytte dyr, og fremme respekt
for dyr som levende og sansende væsener. Loven har endvi-
dere til formål at varetage dyreetiske hensyn.« I § 2 står
der: »Dyr er levende væsener og skal behandles forsvarligt
og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt
men og væsentlig ulempe.«
Enhedslisten mener, at når vi har vedtaget en lov i Folke-
tinget, så er det også vores ansvar, og på alle måder det
næste naturlige skridt, at vi sørger for, at loven bliver imple-
menteret i både ånd og bogstav.
Enhedslisten er opmærksom på, at nationale regler kan
være i strid med EU-retten, men partiet mener, at Danmark
bør være villig til at tage den nødvendige procesrisiko, idet
partiet bemærker, at det tidligere er lykkedes Danmark at
presse ændringer igennem i EU-systemet ved at udfordre
eksisterende EU-regler, da det handlede om at få forbudt
hormonforstyrrende stoffer i vores børns legetøj.
Produktionen af turbokyllinger indebærer, at forældredy-
rene systematisk sultes ved hjælp af såkaldt »restriktiv ford-
ring« for at undgå, at de vokser for voldsomt, og at en stor
andel af kyllingerne lider af gangproblemer og organsvigt
som følge af den unaturligt hurtige vækst.
Enhedslisten noterer, at et bredt flertal i Folketinget aner-
kender de enorme lidelser, som turbokyllingerne udsættes
for, og at disse lidelser er forbundet med dyrenes hurtige
vækst, hvor de er fremavlet til at vokse med 60-70 g om
dagen, hvilket vil sige, at de 50-dobler deres vægt fra 40 g
til 2 kg i løbet af bare 5 uger. Dette til forskel fra kyllinger i
den økologiske produktion, hvor de højest må vokse med 38
g om dagen.
Enhedslisten noterer også, at de tiltag rettet mod det
danske forbrug, som er vedtaget i Aftale om dyrevelfærd
2024-2027 mellem regeringen (S, V, M), SF, LA, KF, RV,
DF og ALT, den 9. februar 2024, desværre kun har begræn-
set effekt på produktionen, idet den danske produktion af
kyllinger i høj grad er eksportrettet med en millioneksport
af både kød, rugeæg og levende dyr. I 2023 blev der således
eksporteret mere end 80 mio. rugeæg, 60 mio. daggamle
kyllinger og 19 mio. levende slagtekyllinger på lange trans-
porter til lande som Polen, Holland, Tyskland og Rumæ-
nien. De tiltag, der er beskrevet i dyrevelfærdsaftalen, er
derfor utilstrækkelige i forhold til at rette op på de massive
dyrevelfærdsproblemer i den danske kyllingeindustri.
Det er derfor med ærgrelse, at EL konstaterer, at regerin-
gen og et flertal i Folketinget ikke er villige til at tage den
nødvendige procesrisiko ved at beslutte national lovgivning,
der går foran lovgivning i EU, med det formål at beskytte de
DokumentId
Journalnummer
B 56 - 2023-24 - Bilag 4: 2. udkast til betænkning
2855740_0002.png
2
dyr, vi har i vores varetægt, mod unødvendige lidelser og at
leve op til den danske dyrevelfærdslov.
<Parti/partier>
<>
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. november 2023
og var til 1. behandling den 25. januar 2024. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø-
og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <3> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <3> bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 20 spørgsmål
til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S) Kasper Roug (S)
Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD)
fmd.
Kristian Bøgsted (DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF) Per Larsen (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5