Tak for det, og tak for de fire beslutningsforslag. Det er jo fire forslag, som vi behandler samlet, så min tale er lidt længere, end den plejer at være, men jeg håber, at I vil have tålmodighed til at være med til slutningen. De omhandler alle sammen voldsbestemmelsen. Det er den regel i udlændingeloven, der gør det muligt for udlændingemyndighederne at tage hensyn til, om en familiesammenført udlænding er endt i et voldeligt forhold. Det betyder, at man i sager, hvor en ægtefællesammenført udlænding ellers ville kunne miste sin opholdstilladelse, fordi samlivet er ophørt, tager et særligt hensyn, hvis vedkommende har forladt en partner på grund af f.eks. vold, overgreb eller misbrug, og det mener vi i regeringen er en god og vigtig bestemmelse.
Jeg har ligesom Enhedslisten stor sympati for voldsramte kvinder. Vold er uacceptabelt i ethvert parforhold, og kampen mod negativ social kontrol er en af de vigtigste kampe på udlændingeområdet. Jeg synes, at vi med loven har et godt udgangspunkt for at imødegå, at udlændinge bliver i et voldeligt forhold af frygt for at miste deres opholdstilladelse. Jeg er også enig i, at der kan gøres mere på det område. Derfor vil regeringen gerne udvide den persongruppe, som er omfattet af voldsbestemmelsen, så eksempelvis medfølgende ægtefæller til personer på en erhvervsordning, der i dag ikke er omfattet af ordningen, også omfattes. De skal heller ikke fastholdes i et voldeligt forhold på grund af frygten for at miste deres opholdstilladelse i Danmark.
Først vil jeg sige noget om B 37. Jeg er enig med forslagsstillerne i, at viden og data er en nødvendig forudsætning for at arbejde med partnervold og negativ social kontrol i øvrigt. Derfor har mit ministerium været i dialog med Udlændingestyrelsen. De tal, vi har, viser, at der i år og sidste år har været ca. 205 sager om familiesammenførte til andre end flygtninge, hvor udlændinge har påberåbt sig at være udsat for vold. Det er altså ca. 205 sager på små 2 år. Ud af disse er 90 sager endt med, at udlændingen kunne bibeholde sin opholdstilladelse efter voldsbestemmelsen, og ca. 85 sager er endt med, at udlændingen har kunnet bevare opholdstilladelsen på grund af andre personlige forhold. I de sidste ca. 30 sager er det endt med, at Udlændingestyrelsen har inddraget eller nægtet at forlænge vedkommendes opholdstilladelse.
Det viser for mig at se, at reglen bliver brugt i dag. Langt størstedelen af dem, der påberåber sig at være udsat for vold, ender med også at kunne blive i Danmark. Til gengæld har vi kun alle de nævnte data for familiesammenførte til andre end flygtninge, ikke for familiesammenførte til flygtninge. Udlændingestyrelsen har i den forbindelse oplyst, at styrelsen vil indføre en ny registreringspraksis fra den 1. januar 2024, og det betyder, at det fremover vil være muligt at danne endnu mere statistik om afgørelser af den her type.
Helt konkret har Udlændingestyrelsen oplyst, at der fremover vil blive registreret følgende: for det første afgørelser, hvor den familiesammenførte har påberåbt sig, at der har været vold, og hvor opholdstilladelsen er blevet bevaret som følge af den regel, vi taler om i dag; for det andet afgørelser, hvor den familiesammenførte har påberåbt sig, at der har været vold, og hvor opholdstilladelsen ikke er blevet bevaret efter voldsbestemmelsen, men hvor den i dag er bevaret på baggrund af andre personlige hensyn eller Danmarks internationale forpligtelser; for det tredje afgørelser, hvor vold er påberåbt, og hvor opholdstilladelsen er blevet inddraget eller afslået forlænget.
Udlændingestyrelsens nye registreringspraksis er dog ikke i sig selv noget, der kræver lovgivning, og derfor støtter vi ikke B 37 sådan formelt, som det er formuleret, men det er altså en praksis, som vi kommer til at indføre her fra nytår. Eller der bliver i hvert fald en anden praksis end den, der er i dag, og som omfatter det, som vi opfatter som beslutningsforslagets ønske.
I forhold til B 38 og B 39 vil jeg sige, at hvis man læser baggrunden for forslagene, får man det indtryk, at en del af kritikken kan basere sig på misforståelser om den regel, der er, og dens anvendelse, og det vil jeg gerne starte med at redegøre for. For at udlændingelovens § 19, stk. 7, finder anvendelse, er det først og fremmest en betingelse, at volden eller overgrebene er godtgjort. Dernæst er det en betingelse, at der er en årsagssammenhæng mellem den godtgjorte vold og samlivsophævelsen. Det betyder, at den pågældende udlænding skal sandsynliggøre, at voldsudøvelsen er den reelle årsag til samlivsophævelsen.
Vurderingen af den nødvendige årsagssammenhæng er individuel og beror på sagens konkrete omstændigheder, og det indgår allerede i dag i Udlændingestyrelsens vurdering, at den voldsramte kan have svært ved at bryde ud af et ægteskab, hvis vedkommende eller dennes barn har været udsat for vold eller overgreb. At samlivet ikke er ophørt på den voldsramtes initiativ eller der er gået længere tid imellem volden og samlivsophævelsen, fører derfor ikke i sig selv til, at der ikke er den fornødne årsagssammenhæng.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at styrelsens praksis vedrørende kravet om årsagssammenhæng er blevet justeret i løbet af de seneste 2 år, og derfor kan der være ældre afgørelser, hvor udlændingen ikke har bevaret sin opholdstilladelse, fordi samlivet ikke er ophørt på den pågældendes initiativ. Jeg erkender derfor, at kritikken af dette krav på et tidspunkt kan have været berettiget. Kravet om, at udlændinge skal have udvist evne og vilje til at integrere sig, for at opholdstilladelsen kan bevares, er et udtryk for, at vi generelt stiller krav om integration til familiesammenførte udlændinge, der kommer til Danmark.
Det er ikke noget, som regeringen går på kompromis med, men kravet om vilje og evne til integration skal naturligvis administreres på en måde, som tager hensyn til, at der er tale om en særlig sårbar gruppe, der ofte står i en utrolig vanskelig situation. Det mener jeg også er tilfældet i den administration, vi laver i dag, bl.a. fordi det altid indgår i Udlændingestyrelsens vurdering, hvis udlændingen påberåber sig, at vedkommendes integration har været vanskeliggjort af ægtefællen, f.eks. ved at man bliver indespærret i hjemmet, at man bliver udsat for social kontrol eller lignende.
Det kan illustreres med et konkret eksempel fra oktober i år. Udlændingestyrelsen havde lagt til grund, at det var godtgjort, at den pågældende udlænding havde været udsat for vold, og at volden var årsagen til samlivsophævelsen. Udlændingen havde haft opholdstilladelse i Danmark i knap 4 år og havde hverken været i arbejde eller i uddannelse. Udlændingen havde heller ikke deltaget i foreningsliv eller bestået danskprøver. Udlændingen havde dog deltaget i danskundervisning på en sprogskole. Udlændingen havde oplyst, at ægtefællen lod udlændingen gå på sprogskole, men ikke tillod udlændingen at lave lektier. Udlændingen måtte derfor lave sine lektier om natten, når ægtefællen sov, og derudover fik udlændingen sjældent lov til at deltage i sociale arrangementer. I den konkrete sag blev udlændingens opholdstilladelse bevaret. Der blev altså ved afgørelsen taget højde for, at ægtefællen forhindrede udlændingens integration.
Det er vigtigt for mig at understrege, at udlændingelovens voldsbestemmelse er et udtryk for en balance mellem på den ene side hensynet til at beskytte voldsudsatte udlændinge mod at blive voldsramt og være i et forhold for at få lov til at blive i Danmark og på den anden side hensynet til at sikre, at reglen ikke bliver misbrugt med det formål at bevare en opholdstilladelse i Danmark, selv om der ikke længere er grundlag for det. Den balance mener jeg der er i den nuværende lovgivning, og derfor kan regeringen ikke støtte B 38 og B 39.
Så er der det sidste forslag, nemlig B 40. Det er allerede i dag sådan, at en udlænding bevarer sin opholdstilladelse, hvis den pågældende opfylder betingelserne om, at volden er godtgjort, og at samlivet er ophørt på grund af volden, og hvis kravene vedrørende integration er opfyldt. Udlændingemyndighederne stiller i sådanne tilfælde ikke yderligere krav til den familiesammenførte, og derfor kan regeringen ikke støtte forslaget.
Jeg vil afslutningsvis understrege, at det selvfølgelig ikke skal være sådan, at kvinder eller i princippet også mænd ikke tør forlade en voldelig partner, og derfor vil vi gerne se på, om den information om udlændingelovens § 19, stk. 7, som er tilgængelig på udlændingemyndighedernes hjemmeside, er tilstrækkelig, sådan som det er i dag.
Jeg vil også gerne fremhæve Udlændingestyrelsens særlige hotline, som er bemandet af medarbejdere med specialviden om familiesammenføring og inddragelse af opholdstilladelser. På den telefonlinje kan man få telefonisk rådgivning, hvis man er udsat for vold eller negativ social kontrol i øvrigt og har spørgsmål til sit opholdsgrundlag. Udlændingestyrelsen kan i den forbindelse vejlede om voldsbestemmelsen, og om hvilke muligheder udlændingen har for at blive i Danmark. Telefonlinjen kan kontaktes af alle, både af voldsramte udlændinge selv, men også af myndighedspersoner, sagsbehandlere i kommunen eller andre fagpersoner, f.eks. medarbejdere på krisecentre, og vi synes, at den kontaktmulighed er en god mulighed for at få svar på nogle af de spørgsmål, som man måtte have.
Så vil jeg bare sige tak for forslagene. Jeg synes, det er en super vigtig diskussion, som forhåbentlig også kan fortsætte ind i det nye år. Jeg glæder mig også til den videre behandling af de her beslutningsforslag.