Epidemiudvalget 2023-24
B 32 Bilag 5
Offentligt
2879746_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 32
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Epidemiudvalget den 31. maj 2024
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om evaluering af den danske håndtering af
covid-19-epidemien
[af Stinus Lindgreen (RV), Jens Henrik Thulesen Dahl (DD), Louise Brown (LA), Per Larsen (KF), Peder Hvelplund (EL),
Mette Thiesen (DF), Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT), Kim Edberg Andersen (NB) og Lars Boje Mathiesen (UFG)]
1. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget (S, V, DD, LA, M, SF, KF, EL, RV, DF of ALT)
bemærker, at Mike Villa Fonseca (UFG), Lars Boje Mathie-
sen (UFG), Theresa Scavenius (UFG) og Jon Stephensen
(UFG), som ikke er medlemmer af udvalget, har oplyst, at
de bakker op om beretningen.
Fra den nye coronavirus SARS-CoV-2 ramte Danmark i
starten af 2020, og i de efterfølgende år blev der i Danmark
truffet en række beslutninger med stor indvirkning på sam-
fundet og den enkelte borgers dagligdag. Formålet var at
begrænse de negative effekter af den pandemi, der ramte
lande verden over.
Mange af disse beslutninger blev af oplagte grunde taget
på et ufuldstændigt grundlag, da der var tale om en ny virus,
hvor man ikke kendte alle de relevante detaljer om smitteve-
je, alvorlighed, sygdomsforløb, behandling, forebyggelse og
lign. Samtidig kunne man af gode grunde ikke altid præcist
vurdere, hvad effekten af de enkelte tiltag ville være.
Samlet set kom Danmark godt igennem pandemien målt
på både sygdomsbyrde og samfundsøkonomi, og de beslut-
tede tiltag havde opbakning fra en bred kreds af partier i
Folketinget. Undervejs blev der vedtaget en ny epidemilov,
der blev lavet tiltag for at sikre ordentlig parlamentarisk
kontrol med håndteringen, og der blev skrevet rapporter om
den tidlige fase af epidemien og anbefalinger om fremtidig
håndtering.
Selv om coronavirus naturligvis stadig florerer i en ny
og mindre alvorlig udgave, er vi nu på den anden side af
den alvorlige epidemi, og det er derfor et godt tidspunkt at
evaluere den samlede indsats. Målet skal være på centrale
områder at opsamle den læring og erfaring, vi har gjort
os. Udvalget pålægger derfor regeringen at igangsætte en
uafhængig evaluering. Regeringen skal med inddragelse af
Folketingets partier udpege en uafhængig forskningsleder,
der skal forestå evalueringen. Forskningslederen skal ikke
stå for evalueringen alene, men skal på eget initiativ kunne
inddrage både danske og internationale eksperter til at udfø-
re relevante analyser og undersøgelser, ligesom danske sty-
relser er oplagte samarbejdspartnere. Evalueringen forankres
på forskningscenteret VIVE.
Udvalget anerkender, at der siden coronaepidemien er
gennemført undersøgelser af forskellige aspekter af hånd-
teringen. Det gælder først og fremmest den undersøgelse
af håndteringen af covid-19, som Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen lod gennemføre, og VIVE�½s rapport om
covid-19 på plejehjem og i hjemmeplejen, der også blev
gennemført på Folketingets foranledning.
Disse undersøgelser har fremskaffet værdifuld viden,
men dels blev de gennemført ret tidligt i pandemiforløbet,
dels er der en række problemstillinger, som ikke indgik i
dem. Det påpeges på denne baggrund, at der for fuldt ud
at kunne drage læring af forløbet 2020-2022 er behov for
en sammenfattende og systematisk vurdering af specielt de
sundhedsmæssige og smitteinddæmmende aspekter af ind-
satsen.
Det er nødvendigt at indsamle de relevante data om hånd-
teringen, så Folketing, regering og myndigheder er bedre
rustet ved den næste epidemi, der rammer landet. Her skal
evalueringen inddrage relevante internationale erfaringer for
at perspektivere den danske indsats i forhold til andre lan-
des håndtering. Det er i den sammenhæng væsentligt, at
flere vesteuropæiske lande har gennemført eller er i færd
med at gennemføre evalueringer af forløbet i de enkelte lan-
de. Ligeledes har verdenssundhedsorganisationen, WHO, og
EU’s center for forebyggelse af og kontrol med sygdomme
ECDC, indsamlet data, der kan indgå i en dansk evaluering.
AX030297
B 32 - 2023-24 - Bilag 5: Beretning afgivet den 31. maj 2024
2879746_0002.png
2
Målet er at gøre os alle klogere på, hvordan de forskellige
tiltag har virket, hvad de positive og negative konsekvenser
har været, og hvilke tiltag der har haft størst effekt på smit-
tespredning, hvilke der ville være relevante at indføre ved en
lignende epidemi, og hvilke der ikke kunne betale sig. Det
er også relevant at perspektivere i forhold til andre mulige
epidemier med sygdomme, der har andre sygdomsmønstre
og smitteveje, således at vi har et mere velinformeret bered-
skab klar, når en anden epidemi rammer os.
Når man har været igennem noget så omfattende, som
coronaepidemien uden diskussion var, vil det være en grov
forsømmelse ikke at opsamle viden og erfaring, så vi er
bedre rustet i fremtiden.
Udvalget pålægger regeringen inden udgangen af 2024 at
igangsætte en uafhængig evaluering af den danske covid-19-
håndtering med fokus på læring og erfaringsopsamling. Eva-
lueringen skal omfatte en sammenfattende og systematisk
vurdering af specielt de sundhedsmæssige og smitteinddæm-
mende aspekter af indsatsen:
1. Hvad var effekten af de forskellige tiltag såsom tests-
trategien og nedlukningerne på smittespredningen?
2. Hvilke indsatser havde den største betydning for at
inddæmme og begrænse smitte?
3. I hvilket omfang stod de positive effekter mål med de
negative i form af f.eks. tabt indlæring, omkostninger for det
offentlige og økonomiske tab for borgere og virksomheder?
4. Hvilken kortsigtet og hvilken langsigtet effekt havde
de iværksatte tiltag på sygehusenes patientbehandling?
5. Hvilke erfaringer har man gjort sig om indkøb, opbe-
varing og organisering af værnemidler både nationalt og
internationalt?
6. Hvilken effekt havde myndighedernes fravalg i foråret
2021 af visse vacciner mod covid-19 på forløbet af vaccine-
indsatsen, på befolkningens tillid til myndighederne og til
vaccinerne og på de offentlige udgifter til vaccinekampag-
nen?
7. Hvilke erfaringer har man gjort sig i forhold til ud-
rulning af nye vacciner, opbakning, organisering og opfølg-
ning, herunder omkring eventuelle bivirkninger kontra syg-
dom, kommunikation og hjælp?
8. Hvordan forløb samspillet mellem regeringen, de cen-
trale sundhedsmyndigheder og kommuner og regioner, som
havde det praktiske ansvar for en stor del af indsatsen mod
covid-19?
Evalueringen skal tage bestik af relevante nationale
og internationale evalueringer, undersøgelser, afdækninger
m.m., der allerede er enten gennemført eller igangsat.
Udvalget foreslår til finansiering af evalueringen at af-
sætte op til 5 mio. kr. til at finansiere 1 års undersøgelse af
epidemien. Der er enighed om at prioritere midler i 2024
fra puljen til sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse. Pri-
oriteringen forudsætter tiltrædelse af et aktstykke i Finans-
udvalget, som partierne bag beretningen forpligter sig til at
stemme for.
Folketinget må efterfølgende tage stilling til, hvor meget
yderligere der skal afsættes for at komme i mål, hvis det er
nødvendigt med mere arbejde.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 3. november 2023
og var til 1. behandling den 1. december 2023. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Epidemiudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på beslut-
ningsforslaget.
P.u.v.
Monika Rubin
formand