Erhvervsudvalget 2023-24
B 22 Bilag 8
Offentligt
2853887_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 22
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den [19. april 2024]
5. udkast
(Politiske bemærkninger fra S, V og M)
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om ret til en basal erhvervskonto for
erhvervsdrivende
[af Lisbeth Bech-Nielsen (SF), Victoria Velasquez (EL) og Sascha Faxe (ALT) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
<Partier>
[Et
flertal
i udvalget [S, V og M]] er enig i, at det er
problematisk, hvis erhvervsdrivende oplever, at det er svært
at få adgang til en bankkonto. For det er en forudsætning
for at kunne drive virksomhed og gennemføre og modtage
betalinger i Danmark.
Regeringen har i november 2023 præsenteret et initiativ
om at styrke adgangen til en basal betalingskonto for er-
hvervsdrivende og foreninger. Regeringens initiativ vil give
erhvervsdrivende og foreninger mulighed for at indsætte
modtagne betalinger, lette administrationen og få adgang til
en NemKonto. Den basale betalingskonto skal tilbydes gra-
tis eller mod et rimeligt gebyr, og når banken modtager en
anmodning om at åbne en basal betalingskonto, skal banken
hurtigst muligt og inden for 10 dage behandle anmodningen,
når den er fuldt oplyst. Et pengeinstitut vil i særlige tilfælde
kunne afvise at oprette en basal betalingskonto. Det kan
f.eks. være, hvis der er mistanke om hvidvask eller terrorfi-
nansiering. Der etableres endvidere en klagemulighed for
virksomhederne og foreningerne til at få efterprøvet penge-
institutternes eventuelle afslag på en ansøgning om en basal
betalingskonto.
Regeringen forventer at fremsætte lovforslag om styrket
adgang til en basal betalingskonto for erhvervsdrivende og
foreninger i efteråret 2024 med henblik på ikrafttrædelse 1.
januar 2025.
<Partier>
[Et
mindretal
i udvalget [DD, SF, LA, KF, EL, RV, DF
og ALT]] i udvalget bemærker, at problematikken om er-
hvervsdrivendes erhvervskonto ikke er blevet løst på trods
af skiftende erhvervsministres løfter om, at denne betingede
rettighed skal sikres for både erhvervsdrivende og forenin-
ger.
I dag er det i de fleste tilfælde nærmest umuligt at starte
og drive en virksomhed uden at have en erhvervskonto i
et pengeinstitut. F.eks. kan pengeinstitutter stille krav om,
at ejere af enkeltmandsvirksomheder har en erhvervskonto,
ligesom det har været et krav for at få udbetalt coronakom-
pensation, at den erhvervsdrivende har en erhvervskonto.
Derfor bør retten til en erhvervskonto styrkes. Lov om
offentlige betalinger m.v. indeholder desuden et krav om,
at alle virksomheder har en konto, der kan anvendes som
nemkonto. Pengeinstitutterne er dog ikke forpligtede til at
acceptere, at en ejer af en enkeltmandsvirksomhed anven-
der sin private konto til erhvervsmæssige formål, herunder
som virksomhedens NemKonto. Hvis pengeinstituttet heller
ikke vil oprette en erhvervskonto til den erhvervsdrivende,
har den pågældende reelt ikke mulighed for at få en Nem-
Konto. Det kan bl.a. give udfordringer med betaling af
moms. En erhvervskonto kan derfor sidestilles med øvrig
kritisk infrastruktur som f.eks. ret til levering af post. På
trods af dette er der fortsat mange iværksættere, foreninger
og erhvervsdrivende, der oplever store udfordringer med at
få en basal erhvervskonto i et pengeinstitut.
En undersøgelse fra 2021 fra erhvervsorganisationen
SMV Danmark viste, at mere end hver tiende erhvervsdri-
vende har haft problemer med at få en erhvervskonto. [Min­
DokumentId
Journalnummer
B 22 - 2023-24 - Bilag 8: 5. udkast til beretning
2853887_0002.png
2
dretallet
[DD, SF, LA, KF, EL, RV, DF og ALT]] i udvalget
ser løsning af denne problematik som et aktuelt og akut
behov og opfordrer derfor regeringen til at udarbejde lovgiv-
ning i indeværende år. [Mindretallet [DD, SF, LA, KF, EL,
RV, DF og ALT]] i udvalget bemærker desuden, at lovgiv-
ning i forhold til en betinget ret til en erhvervskonto skal
gælde for både erhvervsdrivende og foreninger. Endvidere
bemærkes det, at når adgangen til en erhvervskonto skal
sikres ved lov, så skal det naturligvis være en betinget rettig-
hed, der tager forbehold for risiko for bl.a. terrorfinansiering
og gældende hvidvaskregler. Endelig bemærker [mindretal-
let [DD, SF, LA, KF, EL, RV, DF og ALT]] i udvalget, at
mulighederne for oprettelse af en erhvervskonto skal være
proportionelle i forhold til pengeinstitutternes størrelse og
forretningsomfang.
<Parti/partier>
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 24. oktober 2023
og var til 1. behandling den 18. januar 2024. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i [ ] møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [ 7 ] bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
P.u.v.
Louise Elholm
formand