Til beslutningsforslag nr.
B 207
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 31. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks tilslutning på mellemstatsligt
grundlag til dele af Europa-Parlamentets og Rådets forordninger vedrørende
asylforvaltning og migrationsstyring, håndtering af krisesituationer og force
majeure på migrations- og asylområdet og om Eurodac
[af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, KF og RV)
indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) vil stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behand-
ling.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutnings-
forslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SIU) vil ved 2. (sidste)
behandling redegøre for sin stilling til beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det Kon-
servative Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at der
er et stort behov for at gentænke EU’s asylsystem for at få
styr på den ukontrollerede tilstrømning af illegale migranter
til Europa. Sidste år søgte mere end 1 million mennesker om
asyl i EU. Det er næsten på niveau med de tal, vi så under
flygtningekrisen i 2015 og 2016. Derfor er der behov for
handling nu.
Men DD, LA og KF mener ikke, at EU’s asyl- og migra-
tionspagt er en holdbar løsning på den åbenlyse incitaments-
struktur, der findes i asylsystemet i EU, og som får relativt
ressourcestærke migranter fra Afrika og Mellemøsten til at
rejse over Middelhavet, og som samtidig giver en lukrativ
forretningsmodel for menneskesmuglerne, der tjener styrten-
de på det defekte asylsystem. EU’s asyl- og migrationspagt
vil allerhøjest flytte dele af problemet med irregulær migra-
tion fra EU’s medlemslande ved de ydre grænser til resten
af EU. Samtidig risikerer vi, at en solidarisk omfordeling
af flygtninge, på grund af retsforbeholdet, som Danmark
ikke er en del af, vil medføre, at EU bliver en endnu mere
attraktiv asyldestination.
Det er derfor afgørende for DD, LA og KF, at der hur-
tigst muligt skabes modtagecentre for asylansøgere uden for
EU’s grænser, fordi det er den eneste løsning, der fjerner
den nuværende incitamentsstruktur i EU’s asyl- og migrati-
onssystem. Derfor kan en løsning i EU ikke stå alene, selv
om det er et grænseoverskridende problem. På den baggrund
mener DD, LA og KF, at Danmark bør gå forrest og vise
et eksempel for de resterende EU-lande ved at genoptage
planerne om et modtagecenter i Rwanda.
Men det er vigtigt for DD, LA og KF at understrege, at
en manglende tilslutning til dette beslutningsforslag vil ha-
ve markante negative konsekvenser for Danmark, idet Dan-
mark ikke længere vil være en del af Dublinforordningen
og Eurodac. Dermed vil Danmark potentielt blive en flygt-
ningemagnet, fordi Danmark vil stå alene med asylbehand-
lingen, og Danmark vil ikke kunne overføre asylansøgere til
de lande i EU, som asylansøgerne oprindelig søgte asyl i.
På den baggrund vil DD, LA og KF stemme for beslut-
ningsforslaget.
Særlig for DD’s vedkommende skal det understreges, at
støtten til beslutningsforslaget ikke betyder, at DD støtter
EU’s asyl- og migrationspagt. For overordnet tager EU’s
AX030250