Udenrigsudvalget 2023-24
B 200 Bilag 3
Offentligt
2874698_0001.png
Danmark bør anerkende risikoen for
folkedrab, respektere Den Internationale
Domstol
og international lov
Stop Folkedrab-
gruppen
Ane Birk, cand.mag i Mellemøststudier og
tidligere udsendt af Udenrigsministeriet som
menneskerettighedsobservatør i Palæstina
Jonathan Ofir, dansk-israelsk jøde, musiker,
dirigent og skribent
Tarek Ziad Hussein, jurist og forfatter
Suher Othman, overlæge i almen gynækologi,
PhD og klinisk lektor
Tamara Holkenov, jødisk-israelsk PhD-stipendiat i
rabbinsk litteratur
Ulla Sandbæk, pastor emerita og tidl. medlem af
Folketinget
Signe Bjorg Darre Nielsen, talerør og aktivist på
børnenes vegne.
Morten Thing, dr. phil, forhv. forskningsbibliotekar
og forfatter til "Israel, et mislykket samfund, en
mislykket stat", "Antisemitismens bibel"
Yonatan Ungermann Goldstein, adjunkt ved
Aalborg Universitet og jødisk fredsaktivist.
Essa Taha, Iværksætter - It firma, medstifter af
“100.000 danskere for våbenhvile”, tidligere
formand for Palyouth DK
Udenrigsudvalget 2023-24
B 200 - Bilag 3
Offentligt
Anas Kababo, iværksætter og programrådgiver
inden for menneskerettigheder
Sadia Bundgaard, cand.scient.soc i International
Udvikling og Kommunikation fra RUC samt MPA i
Public Policy
Tarek Ziad Hussein, jurist og forfatter
Niels Brinch, it-konsulent og aktivist for
retssikkerhed og menneskerettigheder
Zeynep Bangert, cand.mag, forfatter og har
udarbejdet rapporter om brud på
menneskerettigheder i Gaza og på Vestbredden
Anna Askjær Larsen, cand. med og aktivist
Klaus Goldschmidt Henriksen
Socialpædagog og chefkonsulent og partner i
SPUK
Roba Al-Sharkawi,
Producer på “En snak om
Palæstina”
Malene Sønderskov, Partner i StrategyHouse.dk,
evaluerings- og menneskerettighedsekspert med
fokus på Mellemøsten
Mette Nielsen
Stifter og forkvinde i Act for Life
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0002.png
Førende FN- og folkeretseksperter er enige om, at Israel er i
færd med at forberede og gennemføre et folkedrab i Gaza
”Kontoret for FN’s højkommissær for
menneskerettigheder” advarer 16.
november 2023 om, at de alvorlige
krænkelser begået i Gaza, herunder brug af
bomber og en stigende brug af
dehumaniserende retorik, udgør et
folkedrab under udvikling.
International Federation for Human Rights,
som er en sammenslutning af 188
organisationer fra 116 lande, erklærer i
november, at Israels handlinger mod det
palæstinensiske folk udgør et folkedrab, og
at stater som yder bistand til Israel er
medskyldige.
800 jurister og akademikere i international
lov underskriver den 18. oktober et brev,
som advarer om risikoen for folkedrab i
Gaza.
Det jødiske tidsskrift ”Jewish Currents”
dokumenterer den 13. oktober, at Israels
handlinger betragtes som folkedrab, da de
opfylder 3 af de 5 kriterier, som er defineret i
FN’s folkedrabskonvention.
Craig Mokhiber skriver i sin opsigelse 31.
oktober fra jobbet som direktør for FN’s
kontor for menneskerettigheder i New York,
at Israel udfører et ”lærebogseksempel på
folkedrab”
Euro-Med Monitor med Richard Falk,
tidligere FN-rapportør, som
bestyrelsesformand erklærer 3. november(,
at Israels handlinger strider mod den
internationale konvention om forebyggelse
af folkedrab, samt at sult bruges som
våben.
FN’s Menneskerettighedsråd udsendte den
17. november en pressemeddelelse, hvori
de gør opmærksom på mangel på
drikkevand.
Mark Zeitoun, hydrolog, udtaler til The
Guardian, at manglen på drikkevand
ødelægger livsbetingelserne for
befolkningen i Gaza, hvilket bidrager til
folkedrab.
FN’s Regionale Informationskontor udgiver
den 21. november en analyse, som
fremhæver Israels opfordring til folkedrab
som en åbenlys hensigt om at “ødelægge
det palæstinensiske folk under besættelse”
og krav om ”en anden Nakba”.
55 forskere i holocaust og folkedrab
erklærer den 9. december, at præsident
Herzog og premierminister Netanyahus
udtalelser påviser hensigten om at
ødelægge det palæstinensiske folk.
Over 20 FN-uafhængige eksperter* gentog
deres bekymringer over et igangværende
folkedrab og et andet Nakba, som betyder
"katastrofe" på arabisk, med henvisning til
masseudvandringen af palæstinensere
efter den arabisk-israelske krig i 1948
Den Internationale Kommission af Jurister
(ICJ), bestående af 60 fremtrædende
jurister herunder højtstående dommere,
advokater og akademikere, konkluderer den
17. november at:
•Israel
er i færd med at udføre et folkedrab på
palæstinenserne
•FN’s medlemsstater har pligt til at gribe ind overfor
det igangværende folkedrab i Palæstina.
* https://unric.org/en/palestine-preventing-a-genocide-in-gaza-and-a-new-nakba/
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0003.png
Misforståelsen om ordet “plausibel”
1
2
Medierne
har skrevet:
ICJ har sagt, at der er et
plausibelt
folkedrab i Gaza
Det er ikke sådan
domstolen bruger ordet
Joan Donoghue
retter:
ICJ har sagt, at
palæstinensernes ret
til at
blive beskyttet mod folkedrab er
plausibel
CITAT FRA JOAN DONOGHUE
“The
court decided that the Palestinians had a
plausible right
to be protected from genocide
and that South Africa had the
right to present that claim in the court, it then looked at the
facts as well. But it did not decide—and this is something
where I’m correcting what’s often said in the media—it didn’t
decide that the claim of genocide was plausible”
- Joan Donoghue ved interview på BBC
RETTENS KENDELSE, AFSNIT 54
- Den Internationale Domstol (ICJ), 26. januar 2024
3
Og
hun siger også:
Der er
risiko
for uoprettelig
skade på palæstinensernes ret
til at blive beskyttet mod
folkedrab
CITAT FRA JOAN DONOGHUE
“It
did emphasize in the order that there was a risk of irreparable harm
to the Palestinian right to be protected from genocide”
- Joan Donoghue under samme interview, få sekunder senere
RETTENS KENDELSE, AFSNIT 74
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0004.png
Der er risiko for uoprettelig
skade på palæstinensernes ret
til at blive beskyttet mod
folkedrab
JOAN DONOGHUE
DEN INTERNATIONALE DOMSTOL
“Der er
risiko
for uoprettelig skade på palæstinensernes
ret til at blive beskyttet mod folkedrab”
- Joan Donoghue under interview på BBC
"Domstolen finder, at der er uopsættelighed i den forstand, at der
er en
reel og overhængende risiko
for at der sker uoprettelig
skade på
de rettigheder, som Domstolen finder sandsynlige"
- Den Internationale Domstol, 26. januar 2024
CITAT FRA JOAN DONOGHUE
“It
did emphasize in the order that there was a risk of irreparable harm
to the Palestinian right to be protected from genocide”
- Joan Donoghue under samme interview, få sekunder senere
“the Court considers that there is urgency, in the sense that there is a real
and imminent risk that irreparable prejudice will be caused to
the rights
found by the Court to be plausible”
- Den Internationale Domstol, 26. januar 2024
FORKLARING
De rettigheder, som domstolen finder sandsynlige (plausible)
er retten til at blive
beskyttet mod folkedrab. Altså:
”Domstolen finder, at der er uopsættelighed i den forstand, at der er en
reel og
overhængende risiko
for at der sker uoprettelig skade på
palæstinensernes ret til at
blive beskyttet mod folkedrab”
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0005.png
Risiko for folkedrab udløser pligt
FOLKEDRABSKONVENTIONEN ARTIKEL I
DEN INTERNATIONALE DOMSTOL, DET BOSNISKE FOLKEDRAB
De kontraherende parter bekræfter, at folkedrab, hvad
enten det begås i fredstid eller i krigstid, efter folkeretten
er en forbrydelse, som de forpligter sig til at
forhindre
og
straffe.
"en stats forpligtelse til at
forhindre,
og den tilsvarende pligt til at
handle,
opstår i det øjeblik, staten får kendskab til, eller normalt
burde have erfaret, eksistensen af en
alvorlig risiko
for, at
folkedrab vil blive begået”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007
Umisforståeligt at Folkedrabskonventionen ikke kun handler om at straffe folkedrab,
men også om at forhindre.
Man kan ikke forhindre et folkedrab hvis man venter til det er overstået.
Retspraksis gør forbindelse til
risiko
tydelig.
“a State’s obligation to
prevent,
and the corresponding duty to
act,
arise at
the instant that the State learns of, or should normally have learned of, the
existence of a
serious risk
that genocide will be committed”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0006.png
Hvad indebærer pligten?
GODT SPØRGSMÅL!
Det fremgår ikke tydeligt af Folkedrabskonventionen.
Borgerforslaget handler om beslutte følgende:
1.
2.
Anerkend risikoen for folkedrab i Gaza
Gør det som vi er forpligtet til ifølge international lov
Derudover henviser vi i kommentarerne til FNs vejledning
om forebyggelse af folkedrab
“Den
danske regering bør anerkende risikoen for
folkedrab i Gaza og arbejde aktivt for at forebygge og
standse det i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelse til at forhindre folkedrab
under Folkedrabskonventionen og folkeretten.”
- Beslutningsforslaget B200
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0007.png
Hvad indebærer pligten?
RETSPRAKSIS FRA DET BOSNISKE FOLKEDRAB
Danmark skal udarbejde en konkret handlingsplan med
brug af alle rimelige midler
“the obligation of States parties is rather to employ
all means reasonably
available to them,
so as to prevent genocide so far as possible”
“In this area the notion of “due diligence”, which calls for an assessment
in
concreto,
is of critical importance”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007, afsnit 430
“a State’s obligation to prevent, and the corresponding duty to act, arise at the
instant that the State learns of, or should normally have learned of, the
existence of a serious risk that genocide will be committed.
From that moment
onwards,
if the State has available to it means likely to have a deterrent effect
on those suspected of preparing genocide, or reasonably suspected of
harbouring specific intent (dolus specialis), it is under a duty to make such use
of these means as the circumstances permit”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007, afsnit 430
Det er brud på Folkedrabskonvention
ikke at foretage sig noget
“a violation of the obligation to prevent results from mere failure to adopt and
implement suitable measures to prevent genocide from being committed”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007, afsnit 432
Pligten er adfærdsmæssig. Vi måles på vores handlinger
og ikke på om vi lykkes med at forhindre folkedrabet
“the obligation in question is one of
conduct
and not one of
result,
in the sense
that a State cannot be under an obligation to succeed, whatever the
circumstances, in preventing the commission of genocide”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007, afsnit 430
it is irrelevant whether the State whose responsibility is in issue claims, or
even proves, that even if it had employed all means reasonably at its
disposal, they would not have sufficed to prevent the commission of genocid
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007, afsnit 430
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0008.png
Strafbarhed
FOLKEDRABSKONVENTIONEN*, RATIFICERET I DANSK LOV 1952
Straf
for ikke at have opfyldt sin pligt om at forhindre
folkedrab er relevant når Israel dømmes for folkedrab
the Court refers to a general rule of the law of State responsibility, stated by the ILC in
Article 14, paragraph 3, of its Articles on State Responsibility: “The breach of an
international obligation requiring a State to prevent a given event occurs when the
event occurs and extends over the entire period during which the event continues
and remains not in conformity with that obligation.”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007, afsnit
Pligten
er relevant den dag Danmark bliver opmærksom
på risiko for folkedrab
“a State’s obligation to
prevent,
and the corresponding duty to
act,
arise at the instant
that the State learns of, or should normally have learned of, the existence of a
serious
risk
that genocide will be committed”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007
“a State may be found to have violated its obligation to prevent even though it had no
certainty, at the time when it should have acted, but failed to do so, that genocide was
about to be committed or was under way; for it to incur responsibility on this basis it is
enough that the State was aware, or should normally have been aware, of the serious
danger that acts of genocide would be committed”
- Den Internationale Domstol, 26. februar 2007, afsnit 432
* KONVENTION OM
FOREBYGGELSE AF
OG STRAF FOR FOLKEDRAB
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0009.png
Sådan har Israel handlet på de
ordrer som blev givet af
domstolen
HUMAN RIGHTS WATCH
”Israel overtræder Den Internationale Domstols (ICJ) juridisk bindende ordrer ved at
forhindre adgangen af livreddende hjælp og tjenester til Gaza”.
Siden januar 2024 har domstolen to gange beordret midlertidige foranstaltninger,
der kræver, at Israel muliggør levering af basale tjenester og humanitær bistand
som en del af Sydafrikas sag om, at Israel overtræder folkedrabskonventionen fra
1948.
Ifølge FN steg det gennemsnitlige antal hjælpelastbiler til Gaza gennem Kerem
Shalom og Rafah-overgangene med kun 24 lastbiler om dagen i måneden efter
ordren
fra et gennemsnit på 162 lastbiler om dagen mellem 29. februar og 28.
marts til 186 lastbiler. en dag fra den 29. marts til den 28. april.
Dette er kun omkring
37 procent
af den mængde, der
kom ind i Gaza hver dag før den 7. oktober 2023, hvor 80
procent af Gazas befolkning var afhængig af nødhjælp.
Før 7. oktober var der brug for cirka 15000 lastbiler om måneden
https://www.hrw.org/news/2024/05/07/gaza-israel-flouts-world-court-orders
B 200 - 2023-24 - Bilag 3: Materiale fra foretræde den 22. maj 2024 ved forslagstillerne bag B 200 (borgerforslag)
2874698_0010.png
Danmark har pligt til at forhindre folkedrab
Vi skal udarbejde en
konkret
handlingsplan med
brug af alle rimelige
midler
DEN INTERNATIONALE DOMSTOL
Dom 26. februar 2007, afsnit 430
“the obligation of States parties is rather to employ
all
means reasonably available to them,
so as to prevent
genocide so far as possible”
“In this area the notion of “due diligence”, which calls for
an assessment
in concreto,
is of critical importance”
- Den Internationale Domstol
Der er risiko for
folkedrab i Gaza
DEN INTERNATIONALE DOMSTOL
Kendelse 26. januar 2024, afsnit 72
Domstolen finder, at der er
uopsættelighed i den forstand, at der er en
reel og overhængende risiko
for at der
sker uoprettelig skade på
palæstinensernes ret til at blive beskyttet
mod folkedrab
- Den Internationale Domstol
Vi har indgået en
aftale om at
forhindre folkedrab
INTERNATIONAL LOV
Folkedrabskonventionen 1951
De kontraherende parter bekræfter, at
folkedrab, hvad enten det begås i fredstid eller
i krigstid, efter folkeretten er en forbrydelse,
som de forpligter sig til at
forhindre
og straffe.
- Folkedrabskonventionen
Risiko for folkedrab
udløser pligt til at
handle
DEN INTERNATIONALE DOMSTOL
Dom 26. februar 2007, afsnit 431
En stats forpligtelse til at
forhindre,
og den
tilsvarende pligt til at
handle,
opstår i det øjeblik,
staten får kendskab til, eller normalt burde have
erfaret, eksistensen af en
alvorlig risiko
for, at
folkedrab vil blive begået
- Den Internationale Domstol
Skal Danmark respektere Den Internationale Domstol og international lov?