Til beslutningsforslag nr.
B 2
Folketinget 2023-24
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. januar 2024
1. udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sikre virksomheders retssikkerhed ved en
fremtidig epidemi
[af Mona Juul (KF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne og KF
Et
flertal
i udvalget (S, V, M og KF) konstaterer, at
covid-19 ramte Danmark i foråret 2020 og gennem to år
prægede det danske samfund med varierende styrke. Under
covid-19 blev der indført en række smittereducerende foran-
staltninger, der midlertidigt begrænsede mulighederne for at
drive virksomhed. Et flertal af Folketingets partier vedtog
derfor en række kompensationsordninger, der holdt hånden
under dansk erhvervs- og kulturliv. Hvis en virksomheds
omsætningsfald var tilstrækkeligt stort, var der således mu-
lighed for at søge kompensation. Under covid-19 blev der
på Erhvervsministeriets område udbetalt ca. 56 mia. kr. i
kompensation og stillet ca. 100 mia. kr. til rådighed i lån og
garantier. På Kulturministeriets område blev der udbetalt ca.
3,2 mia. kr.
I forlængelse af covid-19 har der været nedsat en arbejds-
gruppe, der har evalueret covid-19-hjælpepakkerne, herun-
der kompensationsordningerne. Arbejdsgruppen er kommet
med en række anbefalinger til, hvordan fremtidige hjælpe-
pakker bør indrettes. I en krisesituation er der et naturligt
ønske om stabilitet og forudsigelighed. Det gælder også i
en fremtidig sundhedskrise, hvor der kan være behov for
midlertidigt at begrænse aktiviteten i samfundet. Der skal i
overensstemmelse med grundloven ydes fuld erstatning for
de indgreb, der måtte have karakter af ekspropriation. For
ikke-ekspropriative indgreb og restriktioner skal der ydes
kompensation for tab, der måtte følge af restriktioner, der i
væsentligt omfang begrænser virksomheder og institutioners
aktiviteter.
Kompensation udgør som udgangspunkt statsstøtte. Mu-
ligheden for at yde støtte under en fremtidig epidemi vil
derfor afhænge af, hvilke regler EU-Kommissionen måtte
indføre, uagtet national lovlovning. Der vil endvidere skul-
le tilvejebringes bevillingsmæssig hjemmel. Det er således
vanskeligt med et lovkrav at forpligte fremtidige Folketing
på at vedtage kompensationsordninger uden forudgående
statsstøttegodkendelse eller kendskab til den konkrete sund-
hedskrise.
Partierne anerkender, at enhver sundhedskrise vil have
sine egne karakteristika – og dermed også kræve specifikke
modsvar – som ikke kendes på forhånd. Samtidig er det
vigtigt med forudsigelighed for virksomheder og kulturliv.
Partierne er enige om, at kompensationsordninger skal
anvendes i en epidemi, der udgør et pludseligt, midlertidigt
og usædvanligt stød til økonomien, og som nødvendiggør
indførelse af restriktioner, der i væsentligt omfang begræn-
ser virksomheders aktiviteter.
Partierne noterer sig, at der i tilfælde af en sådan epide-
mi og med øje for epidemiens konkrete karakteristika vil
skulle tages stilling til niveauet for kompensation, ind- og
udfasningsscenarier mv. i forbindelse med udformningen af
kompensationsordningerne.
Der vil på den baggrund blive taget afsæt i arbejdsgrup-
pens principper for udformningen af kompensationsordnin-
ger til erhvervs- og kulturliv under en fremtidig epidemi.
Såfremt det i en sådan krise bliver nødvendigt at yde
støtte til virksomheder, vil regeringen derfor hurtigt indkalde
til politiske drøftelser om eventuelle kompensationsordnin-
ger med henblik på, at der kan forelægges de nødvendige
forslag for Folketinget.
DokumentId
Journalnummer