Tak for det, og tak for talerne. Jeg tror, jeg vil starte med at sige lidt om nogle af de bemærkninger, som egentlig leder mig hen til at antage, at der er en række misforståelser omkring det her forslag. Forslaget, som jeg har fremsat her i dag, som SF fremsætter her i dag, handler ikke om, at der skal ske flere udredninger. Tværtimod kan det her faktisk være noget af det, der kan være med til at forebygge alle de udredninger, vi har. Det skal heller ikke stå i stedet for, at vi sætter pædagogik ind i folkeskolen, og at vi skaber nogle rammer i folkeskolen og i daginstitutionerne, som mange flere kan trives i – både de større rammer og de mindre rammer, for behovene er mange, og de er forskellige.
Sådan som vi har gjort det lige nu, bliver rammerne smallere og smallere, og det er klart, at det genererer flere og flere, som får det rigtig dårligt. Og der er ingen tvivl om, at der har Radikales ordfører da en pointe i, at det er de her rammer, som det er vigtigt at vi også arbejder med. Men vi er simpelt hen ikke enige i, at det er lig med, at det bliver taget fra den almene undervisning. Det kommer an på, hvordan man planlægger sit budget. Ude i kommunerne vælger man jo selv, hvordan man sætter budgetrammerne, og det er klart, at hvis man laver en fast ramme omkring skolen og udgifterne til de her specialskolebørn stiger, så er der mindre på den anden konto. Men det er altså et politisk valg. Det er i øvrigt en new public management-metode, man bruger for at skabe nogle økonomiske incitamenter. Det er i hvert fald ikke noget af det, der er særlig godt for børnene, og det er ikke på børnenes side.
Men før i tiden havde man faktisk rammen på de her børn, der havde ekstra behov, udover og for sig selv. Og så tog man politisk set stilling til det hen ad vejen for at se på: Hov, hvorfor løber det af sporet her? Hvad er det, vi skal have af forskellige andre typer skoletilbud eller andre indsatser? Sådan gjorde man før i tiden. Men nu har man et knaphedsmantra over det hele, hvor det simpelt hen skal handle om, at vi skal gå i nul. Og det er jo det, der betyder, at skolelederne derude så kan sidde og sige: Vi har ikke penge i indeværende budgetår til at hjælpe lige præcis det her barn; det her barn må bare vente.
Jeg har arbejdet med familiebehandling i 7-8 år, og jeg har mødt rigtig mange af de her børn, hvis sager er kommet ind på bordet, efter de har været væk fra skolen i 1, 2, 3 år, og hvor man ikke har gjort noget; hvor man bare har ladet stå til. Alle de her børn kunne vi have hjulpet, hvis vi havde gjort noget med det samme og havde gjort det hurtigt. Det er klart, at vi også skal arbejde på den lange bane. Men for os at se i SF er der flere spor i det her, og det betyder, at vi også synes, at hele psykiatrien naturligvis skal opgraderes, og det gælder også de her lettilgængelige tilbud, der både kombinerer det ene og det andet. For der er nogle, der absolut har behov for et individuelt tilbud, når det er gået helt galt.
Hvis ikke vi tager os af det, efterlader vi de mange børn og unge, som er efterladt i dag, hvis historier min indbakke bugner med lige nu, og som knuser hjertet, når man læser, hvad det er for nogle børn, der sidder derhjemme og føler, at de overhovedet ingenting kan i den her verden, og hvis familier føler sig fuldstændig magtesløse, fordi de ikke har fået hjælp til det. Det er det problem, vi gerne vil løse. Og så tror vi faktisk på, at hvis vi laver de her investeringer, dybere investeringer både i psykiatrien og i folkeskolen og i daginstitutionerne, og teamer dem op med stærk uddannelse, specialiseret viden osv., så kan man med tiden minimere det antal. Men man kommer aldrig udenom, at der altid vil være nogle børn og unge, som reagerer. Det kan også være et pludseligt dødsfald i familien, det kan være skilsmisser og alle mulige andre ting, der foregår i en familie, som lige pludselig trænger sig på, og som man har brug for hjælp til at håndtere.
Så det her forslag er i virkeligheden baseret på at håndtere et problem, vi har lige nu og her. Vi har et system, og det tager lang tid at rette op på de problemer, vi har med systemet. Og de aftaler, vi har lavet indtil nu, kommer ikke til at redde det hele; det er jeg ked af at sige. Så jeg synes, at vi i stedet for bør kigge på, hvad det så er, vi kan gøre for at hjælpe de børn, der er lige nu og her. Det føler vi os voldsomt forpligtet på.
Vi har peget på PPR i det her forslag, og det er, fordi PPR er derude tæt på skolerne og på borgerne. Og jeg vil sige: Jeg er ikke helt enig med ministeren i, at PPR ikke laver en masse forskellige indsatser. De kan godt have en rådgivningsindsats, og det har de i adskillige kommuner, hvor man bare kan komme ind at få rådgivning. De har også nogle behandlingsindsatser, og en stor del af det fagpersonale, der arbejder i PPR, vil faktisk rigtig gerne bruge deres faglighed meget mere, end de gør i dag. Nu bruger de meget af deres tid på eksempelvis PPV'er, i stedet for at de kan gå ud at lave den her direkte, håndholdte hjælp, som de jo i virkeligheden også er uddannet til. Der tror jeg, vi i virkeligheden kunne bruge ressourcerne meget bedre, også i PPR. Og som jeg også har sagt – og jeg kommer til at gentage mig selv – er det netop at forebygge, at de her børn får nogle meget mere alvorlige trivselsproblematikker, som vi ser, at det sker i dag.
Nu er Venstre godt nok ikke i salen mere, men jeg noterede mig, at Venstre sagde, at de ikke var så enige i, at børn skulle have en rettighed. Men det er meget interessant, at Venstre trods alt siger, at man skal have ret til frit valg og til private tilbud, både når det gælder daginstitutioner og behandlingsinstitutioner, og at man vil have frit sygehusvalg. Det skal man da også have ret til. Man skal også have ret til behandling – kræftbehandling. Hvor er retten henne, når det handler om børns ret til at få rigtig og hurtig hjælp, når det gør ondt på psyken? Det er jo faktisk det, vi mangler et flertal for, der vil stimle sammen og sige: Selvfølgelig skal vi levere på det. Og så ved vi, ligesom vi ved om sundhedssektoren, at gør vi det på den rigtige måde, er der da færre, der bliver syge og dårlige. Jeg kunne virkelig godt ønske mig, at et flertal ville rykke sammen omkring det og skabe de her visioner for børn og unge, for de fortjener langt, langt bedre.
Som fagperson; som pædagog; som mor til en søn med adhd, for hvem jeg selv har betalt alt for at undgå ventetiderne; og som veninde til en mor til en lille pige, som er helt uden for skolen i dag, fordi hun bare bliver placeret, fordi man ikke leverer på indsatserne, og hun er bare efterladt i ingenmandsland; så håber jeg virkelig, at vi tager det her meget, meget alvorligt sammen med alle de mange henvendelser. Og hvis der er nogen, der er interesseret i at læse noget mere om, hvad det egentlig er, de her familier oplever, og hvad det egentlig er, de her børn efterlades i, så kan man jo altid række ud selv, enten til #enmillionstemmer eller mange andre steder eller kigge på min facebookside. Jeg er sikker på, at der er rigtig mange, der gerne vil dele ud af det, for det er utrolig vigtigt, at vi tager det meget alvorligt. Der er virkelig børn og familiers liv, som vi kommer til at svigte. Vi laver et professionelt omsorgssvigt på daglig basis.
Med de ord vil jeg sige tak for behandlingen i dag. Jeg er ikke i tvivl om de gode intentioner blandt partierne, der er mødt op, selv om vi ikke er helt enige i midlerne. Det kan være, at vi skal samtale mere om det. Det håber jeg vi kommer til. Vi kommer i hvert fald til at blive ved med at undersøge, hvordan vi kan skabe løsningerne og skabe et system, som griber børn og unge og ikke har så store huller, at de falder igennem i den grad, som de gør i dag. Tak for ordet.