Til beslutningsforslag nr.
B 178
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 22. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve principperne om
minimumsimplementering af EU-lovgivning på natur- og miljøområdet
[af Søren Egge Rasmussen (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M og DF) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behand-
ling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, KF, EL, RV og ALT) indstil-
ler beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at der
er en direkte sammenhæng mellem krisen i vores havmiljø
og de fem principper om minimumsimplementering af EU-
lovgivning, der blev vedtaget af Venstreregeringen i 2015.
Principperne går kort fortalt ud på, at Danmark skal gø-
re så lidt som muligt så sent som muligt, hvis lovgivnin-
gen vurderes at indebære byrder for erhvervslivet. Det er
ekstremt skadeligt, når det gælder natur- og miljøområdet,
hvor resultaterne af de fem principper ses tydeligt i form af
forurening af miljøet og vores fælles naturressourcer, tilba-
gegang af vilde arter og ødelæggelse af habitater. Samtidig
betyder minimumsimplementeringen, at Danmark har pro-
blemer med at leve op til flere EU-direktiver på natur- og
miljøområdet, herunder vandrammedirektivet, habitatdirek-
tivet, nitratdirektivet, grundvandsdirektivet og havstrategidi-
rektivet.
Enhedslisten noterer sig derfor med stor skuffelse, at re-
geringen ikke bakker op om Enhedslistens forslag om at af-
skaffe principperne om minimumsimplementering på natur-
og miljøområdet.
Samtidig noterer Enhedslisten sig, at processen omkring
dette beslutningsforslag har været uacceptabel. Under før-
stebehandlingen udtalte erhvervsministeren således: »Det
spørgsmål er et spørgsmål, som spørgeren selvfølgelig må
stille til den ressortansvarlige minister. Det handler om
vandrammedirektivet, og jeg beklager, men det er jeg ikke
sådan helt skarp i at kunne svare på. Det tror jeg også
spørgeren trods alt har forståelse for.«
Da Enhedslisten efterfølgende fulgte opfordringen og
under udvalgsbehandlingen stillede spørgsmål om imple-
menteringen af direktiverne på natur- og miljøområdet til
den ressortansvarlige minister, nemlig miljøministeren, øn-
skede denne at omstille spørgsmålene tilbage til erhvervsmi-
nisteren, hvilket Enhedslisten afslog. Efterfølgende besva-
rede miljøministeren Enhedslistens første ni spørgsmål så
mangelfuldt, at Enhedslisten valgte at stille syv af spørgsmå-
lene igen som udvalgsspørgsmål forud for to kommende
samråd, der begge omhandler Miljøministeriets implemente-
ring af EU’s vandrammedirektiv.
Enhedslisten stillede også fem opfølgende spørgsmål til
forslaget, som først blev besvaret 6 dage efter udvalgets
politiske drøftelse, og dagen før udvalget skulle afgive be-
tænkning over forslaget, hvorfor Enhedslisten var nødt til at
bede udvalget om udskydelse af tidsplanen med 1 uge.
Enhedslisten noterer sig, at det er gennemgående i de
svar, miljøministeren har givet, at fokus i Miljøministeriets
implementering af EU-direktiverne er på at begrænse byr-
der for virksomheder og ikke på at overholde direktivernes
målsætninger om at beskytte natur og miljø så godt som mu-
ligt. Dette er helt i tråd med principperne for minimumsim-
plementering, men dybt bekymrende, når man tager miljøets
og naturens krisetilstand i betragtning.
AX030107