Til beslutningsforslag nr.
B 15
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 6. december 2023
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om et stop for techindustriens kommercielle
udnyttelse af danske børn og unge (borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Lars Christian Lilleholt (V), Henrik Frandsen (M), Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Peter Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA), Mai Mercado (KF), Peder Hvelplund (EL), Martin Lidegaard (RV),
Mette Thiesen (DF), Helene Liliendahl Brydensholt (ALT), Kim Edberg Andersen (NB) og Aaja Chemnitz (IA)]
1. Ændringsforslag
Udvalget har stillet 1 ændringsforslag til beslutningsfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, DD, KF, EL, RV og
DF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse
med det
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA og ALT) indstiller be-
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 1. (eneste) behand-
ling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsfor-
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for
sin stilling til beslutningsforslaget og ændringsforslaget ved
1. (eneste) behandling af beslutningsforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne
Socialdemokratiets, Venstres og Moderaternes medlem-
mer af udvalget konstaterer, at mange af borgeforslagets
problemstillinger også indgår i anbefalingerne fra regerin-
gens ekspertgruppe om techgiganter. Reguleringen af tech-
giganter er i høj grad baseret på EU-regulering. Det fremgår
af borgerforslaget, at en række af forslagene i borgerforsla-
get er inspireret af lovgivning i Frankrig, Tyskland, Storbri-
tannien og USA. Den omfattende EU-regulering betyder
imidlertid, at Frankrig og Tyskland siden har meddelt, at
de vil tilpasse deres lovgivning efter meddelelse fra Euro-
pa-Kommissionen. Partierne noterer sig, at regeringen vil
arbejde for at styrke disse hensyn inden for den nuværende
EU-regulering og i kommende initiativer.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udvalget:
Til teksten
1)
3. afsnit
udgår, og i stedet indsættes:
»Folketinget pålægger regeringen at adressere borgerfor-
slagets ønske om at begrænse indhentning af data fra børn
ved at hæve aldersgrænsen for, hvornår man kan give sam-
tykke til behandling af personoplysninger i forbindelse med
udbud af informationssamfundstjenester fra 13 til 15 år.
Folketinget konstaterer desuden, at de øvrige foreslåede
ændringer er reguleret af EU-retsakter, og at der derfor
er begrænset manøvrerum for, at Folketinget kan fastsætte
national lovgivning. Folketinget har derfor ikke konkret for-
holdt sig til, om det er ønskeligt at indføre disse tiltag. Det
gælder forslagene om følgende:
1) Forbud mod såkaldt adfærdsbaseret markedsføring til
børn.
2) Forbud mod manipulerende designpraksisser, der kan
påvirke børn til at se upassende indhold eller fastholde
deres opmærksomhed mod deres vilje.
3) Krav om, at techvirksomheder gennemfører og offent-
liggør en såkaldt Children�½s Impact Assessment efter
AX029469