Tak for ordet. Beslutningsforslaget, som vi behandler her i dag, er en genfremsættelse af et beslutningsforslag fra sidste år, B 50, og derfor kommer jeg sådan til i store træk at følge det, som vi også sagde fra Danmarksdemokraternes side dengang.
Forslagsstillerne vil jo med det her forslag sikre, at beskæftigelseskravet for tidsubegrænset opholdstilladelse bliver ændret, sådan at unge fuldtidsstuderendes studier kan sidestilles med fuldtidsarbejde, når det her krav om beskæftigelse beregnes. Derudover vil forslaget justere reglen om en særlig adgang til tidsubegrænset opholdstilladelse til unge udlændinge under 19 år.
I Danmarksdemokraterne er vi af den opfattelse, at det er meget fornuftigt og ikke mindst rimeligt, at man som udlænding, hvis man skal have permanent opholdstilladelse, har fuldtidsbeskæftigelse, fordi idéen, vi gerne vil have skal gennemføres for folk, der kommer hertil og vil have permanent tidsubegrænset opholdstilladelse, jo er, at de bidrager, sådan at det, man med et fint ord kalder erhvervsfrekvensen, kommer til nogenlunde at ligne den danske. Det er jo så der, vi tit ser, at det ikke er situationen. Specielt når man kommer fra visse lande, er det gennemgående sådan, at den ligger under 50 pct., og det er selvfølgelig kritisk.
Derfor er idéen, at vi gerne vil have, at man kommer i beskæftigelse og kan bidrage til det danske samfund. Hvis man kommer til Danmark, er det derfor også vigtigt, at man ikke bliver mødt af en gavebod, eller at det bliver for nemt, men at vi stiller nogle krav. For at få beskyttelse eller ophold i Danmark skal man altså opfylde de krav. Alt andet er den forkerte vej at gå. Så det handler om at bidrage, gøre en indsats for at integrere sig og ville Danmark, og med til det hører, at vi, hvis man skal opholde sig her permanent, stiller nogle strenge og skrappe krav til, at de betingelser, som vi har kendt hidtil, vil man så også opfylde.
Man kan altid diskutere begrebet permanent opholdstilladelse, men hvis man opholder sig her i Danmark for at gøre det permanent, skal man i den grad også gøre sig fortjent til at opholde sig permanent. Noget andet er, hvis man er gæst i en kortere periode; så kan vi diskutere, hvad for krav vi så skal stille.
Derfor mener vi egentlig grundlæggende, at beskæftigelseskravene er rigtig fornuftige og rimelige. Hvis man begynder at lempe på det her, ligesom Enhedslisten jo har nogle store ambitioner om, at vi skal lempe på en hel masse, er vi også nervøse for, at det bliver ligesom at sætte en annonce i avisen, og det bliver mere interessant at komme til Danmark for dem, der søger bredt, i forhold til om det er det ene, det andet eller tredje land, de søger hen til.
Hvis vi følger op på det, som vi behandlede tidligere i dag, så er der en risiko for, at det pres, vi ser mod EU's ydre grænse i øjeblikket, udkrystalliserer sig i, at flere vil søge til Danmark. Så vi risikerer i virkeligheden, uden at det måske er tilsigtet fra forslagsstillernes side – det ved vi ikke; det kan de jo selv redegøre for her under debatten – at vi i større omfang bliver socialkontor for alverdens flygtninge og migranter, og det er vi ikke på nogen måde interesserede i sker.
Det kan jo så også være, at Stine Bosse og hendes politik, som vi har diskuteret lidt tidligere i dag, hører endnu mere hjemme hos Enhedslisten og Alternativet end hos Moderaterne, eller hvad? Det kan vi også komme ind på senere.
Men grundlæggende er det her et skridt i den forkerte retning, som vi ser det, og derfor kan vi ikke støtte forslaget.