Retsudvalget 2023-24
B 142 Bilag 2
Offentligt
2874798_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 142
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sikre offentligt ansattes ytringsfrihed
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Lisbeth Bech-Nielsen (SF)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, M, LA, KF, SIU, IA
og SP) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved
2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DF, EL, RV og ALT) indstil-
ler beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget glæder
sig over, at offentligt ansattes ytringsfrihed endelig skal
lovfæstes. Men partiet ærgrer sig samtidig over, at S og
DF har droppet den politiske aftale, som blev indgået med
bl.a. SF i 2022. Det betyder, at der ikke bliver nedsat en
arbejdsgruppe, som skal se på ytringsfriheden for private,
der har strammere vilkår for ytringsfriheden end de offent-
ligt ansatte. Dette er især et problem, fordi private løser
flere og flere opgaver for det offentlige og f.eks. håndterer
sårbare borgere med handicap, psykisk sygdom eller børn og
ældre. SF mener, at vi også har ret til at kende sandheden
om privates opgavevaretagelse, når de udfører opgaver for
det offentlige, fordi der kan ske ting, som offentligheden bør
have kendskab til. Hvis man som privat aktør går ind på
et marked, hvor der er en høj pris for en ydelse, er der en
god mulighed for at tjene penge, hvis man samtidig går på
kompromis med kvaliteten. Det kan være en risiko.
Desuden er det – når vi anbringer et barn eller en ung på
et privat opholdssted – sværere for det omgivende samfund
at holde opsyn med tilbuddet. For ledelsen på stedet har
eksempelvis ikke chefer i den kommunale forvaltning, som
de skal stå til regnskab for.
Gennemsigtigheden er større i det offentlige, og alene
af den grund er det vigtigt, at medarbejderne har en god
beskyttelse af deres ytringsfrihed.
SF gør opmærksom på, at FOA har foretaget en under-
søgelse blandt sine medlemmer forud for behandlingen af
dette forslag. Undersøgelsen viser, at det står skidt til med
ytringsfriheden her: En ud af fem medlemmer har de seneste
2 år oplevet kritisable forhold på deres arbejdsplads, som de
mener, offentligheden burde have kendskab til, og samtidig
har en ud af fire holdt kritik tilbage, fordi de frygter repres-
salier.
De oplevelser er de desværre ikke ene om. De gælder
også politibetjente, socialrådgivere og mange andre faggrup-
per.
For FOA-medlemmernes vedkommende handlede de kri-
tisable forhold oftest om dårligt arbejdsmiljø og dårlig ledel-
se. Men 50 pct. vedrørte, at der ikke er nok tid til borgere,
børn eller patienter, 47 pct. vedrørte, at arbejdet ikke udføres
fagligt forsvarligt, 38 pct. vedrørte sjusk og fejl blandt kolle-
gerne, mens 24 pct. vedrørte omsorgssvigt. Det er voldsomt
og bekymrende, hvis de forhold ikke medfører en offentlig
debat. På den positive side havde 61 pct. forsøgt at tage det
op med deres kollegaer, mens kun 2 pct. gik til offentlighe-
den eller nævnte det på et socialt medie som Facebook.
SF mener, vi har ret til at kende sandheden om de politi-
ske prioriteringer og konsekvenserne af dem, og at vi går
glip af vigtig viden, som kan bruges til at forbedre den
offentlige sektor med, hvis ansatte tier.
39 pct. i FOA�½s undersøgelse oplever, at ledelsen direk-
te eller indirekte fortæller dem, at de bør afholde sig fra
at deltage i den offentlige debat. Det går ikke, og det er
hamrende ulovligt. Derfor mener SF, at en lovfæstelse af
ytringsfriheden ikke kan stå alene. Der er også behov for
at hæve kompensationsniveauet for uretmæssige indgreb i
ytringsfriheden, så der kommer en præventiv effekt i for-
DokumentId
Journalnummer
B 142 - 2023-24 - Bilag 2: Betænkning afgivet den 23. maj 2024
2874798_0002.png
2
hold til at knægte ansattes ytringsfrihed. Desuden bør der
som minimum gerne være delt eller omvendt bevisbyrde,
så medarbejderen ikke skal stå alene med at bevise, at en
sanktion sker, fordi han eller hun har brugt sin lovformelige
ret til ytringsfrihed. Dette findes i barselssager, hvilket gør,
at det ikke er et ukendt redskab at tage i brug. SF bemærker,
at det ofte er tidligere medarbejdere, der står frem med
kritisable forhold. Alene af den grund bør det overvejes
yderligere, hvordan medarbejderne beskyttes bedre, så disse
ikke skal stoppe, før de kritisable forhold kan komme for en
dag.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29. februar 2024
og var til 1. behandling den 21. maj 2024. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsud-
valget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bjørn Brandenborg (S) Karin Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V)
Tobias Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA)
Anna Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA)
fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA)
Mai Mercado (KF)
nfmd.
Per Larsen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5