Transportudvalget 2023-24
B 106 Bilag 4
Offentligt
2870698_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 106
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 14. maj 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en forsøgsordning med en
Danmarksbillet til kollektiv transport
[af Pelle Dragsted (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, LA, M, KF, RV og DF)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller
imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
intentionen om at gøre kollektiv transport mere tilgænge-
ligt. En Danmarksbillet til 399 kr. om måneden kan være
en effektiv løsning for at øge brugen af offentlig transport,
mindske trængsel på vejene og skabe mere lige adgang til
mobilitet. Desværre kan SF ikke stemme for beslutningsfor-
slaget, da der ikke er afsat finansiering til at dække omkost-
ningerne på 2,9 mia. kr.
Enhedslisten
Enhedslisten har fremsat dette forslag om en Danmarks-
billet, fordi EL mener, at der skal gøres noget lidt dramatisk
for at bryde den onde cirkel, som den kollektive transport er
blevet en del af. I takt med at den bliver dyrere, er der flere,
der falder fra, og jo færre passagerer der er, jo dyrere bliver
det for samfundet at drive den kollektive transport.
En tredjedel af Danmarks befolkning har ikke selv noget
valg, når det kommer til transport, men er henvist til den
kollektive transport, hvis de skal bevæge sig fra A til B. Det
gælder f.eks. alle dem under 18 år, der ikke bare kan væl-
ge at tage en bil og køre derhen, hvor de skal. De er fuld-
stændig afhængige af, at der findes kollektiv transport. Det
samme gælder mange ældre, som måske ikke føler sig helt
trygge ved at køre på ukendte veje i de transportmidler, de
engang kunne betjene. Så gælder det alle dem, der ikke har
råd til en bil – det er også mange. Og så gælder det dem, der
af klimamæssige grunde faktisk ikke ønsker at betjene sig af
individuel transport.
Der er almindelig enighed om, at den individuelle trans-
port selvfølgelig er mere skadelig for omgivelserne, end den
kollektive er, både ved et større ressourceforbrug, ved mere
udledning af CO
2
og i forhold til arealkrav, støj og træng-
sel. Derfor er det en samfundsmæssig opgave at tilskynde
flere til at bruge den kollektive transport som førstevalg for
dermed at skabe et bæredygtigt kollektivt transportnet.
En simpel løsning er på forsøgsbasis at indføre en billig
standardbillet, der kan bruges af alle, og som kan give os
en indsigt i, hvordan en simpel prisnedsættelse kan påvirke
brugernes valg af transportmiddel.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget deler ambitionen
om at styrke den kollektive transport, men kan ikke støtte et
forslag, der koster 2,9 mia. kr. uden at anvise reel finansie-
ring. En så anseelig investering kræver en grundigere analy-
se for at sikre, at pengene bruges bedst muligt på at forbedre
den kollektive transport, ligesom der skal tages højde for ka-
paciteten, inden man indfører en sådan ordning. RV ønsker
at udarbejde en samlet plan for kollektiv transport i stedet
for løsrevne initiativer.
AX030008
B 106 - 2023-24 - Bilag 4: Betænkning afgivet 14/5-24
2870698_0002.png
2
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 30. januar 2024
og var til 1. behandling den 12. marts 2024. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Louise Elholm (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF)
Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
22
16
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5