Forsvarsudvalget 2023-24
B 104 Bilag 3
Offentligt
2815105_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 104
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 24. januar 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om dansk militært bidrag til den amerikansk-
ledede indsats for at begrænse trusler mod den maritime sikkerhed i og
omkring Det Røde Hav
[af udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen)]
1. Dispensation fra Folketingets Forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af RV og
ALT) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folke-
tingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til beslutnings-
forslaget kommer til 2. behandling, og fra bestemmelsen i §
13, stk. 1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere
end 2 dage efter 1. behandling.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, SF, LA, DD, KF og Kim
Edberg Andersen (UFG)) indstiller beslutningforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, DF og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et
andet mindretal
i udvalget (IA) stemmer hverken for
eller imod beslutningsforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre og Alternativet
Radikale Venstres og Alternativets medlemmer af udval-
get fordømmer på det kraftigste angrebene på civile skibe
fra Houthibevægelsen i Yemen og bakker fuldt op om en
indsats for at beskytte skibstrafikken i Det Røde Hav. Radi-
kale Venstre og Alternativet støtter derfor udsendelsen af en
fregat og bestræbelserne på, at etablere en stærk og defensiv
EU-operation i Det Røde Hav. Men Radikale Venstre og
Alternativet kan ikke støtte et dansk militært bidrag til støtte
for den amerikanskledede offensive koalition, der udfører
angreb i Yemen, og vil også udtrykke vores bekymring over,
at forslaget hastebehandles.
Radikale Venstre og Alternativet vil gerne anføre følgen-
de grunde til at være imod beslutningsforslaget:
1. De offensive operationer indebærer en betydelig risiko
for en yderligere eskalering, og angrebene i Yemen har
ikke formået at mindske angrebene på skibe. De ser
tværtimod ud til at tage til efter de militære angreb af
USA og Storbritannien. Der er derfor tydelige advarsler
om, at den offensive operation kan og vil føre til en
eskalering af konflikten.
2. Radikale Venstre og Alternativet ønsker, at vi står sam-
men i Europa, og ønsker derfor, at Danmark bidrager
meget aktivt til at etablere en stærk og defensiv EU-
ledet operation i Det Røde Hav. Den koalition under
ledelse af USA, som vi tilslutter os, er meget snæver
med få lande: USA, Storbritannien, Australien, Bahrain
og Canada og Holland som eneste EU-land. Omvendt
er der en bred kreds af EU-lande bag ønskerne om at
etablere en EU-ledet mission til at beskytte skibsfarten
i Det Røde Hav ved at udvide det eksisterende euro-
pæiske maritime sikkerhedsinitiativ i Hormuzstrædet
(EMASoH), hvor Danmark allerede deltager sammen
med otte andre Europæiske lande: Belgien, Frankrig,
Grækenland, Italien, Holland, Norge, Portugal og Tysk-
land. Der lægges også op til at kombinere det med en
diplomatisk indsats.
3. Der er sået begrundet tvivl, herunder fra tre permanente
medlemmer af FN’s Sikkerhedsråd og i udtalelser fra
FN’s generalsekretær, om resolution nr. 2722 (2024) fra
FN�½s Sikkerhedsråd fra den 10. januar 2024 kan anven-
des som et folkeretligt grundlag for offensive militære
angreb ind i Yemen, og der foreligger ikke en samlet
og gennemarbejdet juridisk begrundelse herfor. Resolu-
AX029560
B 104 - 2023-24 - Bilag 3: Betænkning afgivet 24/1-24
2815105_0002.png
2
tionen indeholder ikke en selvstændig bemyndigelse til
magtanvendelse mod Houthibevægelsen og opfordrer
derudover indtrængende til, at der udvises forsigtighed
og tilbageholdenhed for at undgå yderligere eskalering.
4. Med den offensive militære operation inde i Yemen
risikerer vi at skubbe landene i regionen, herunder Sau-
di-Arabien og Oman, som begge har advaret mod eska-
leringen, i armene på Rusland og Kina. Især Rusland
forsøger aktivt at udnytte situationen til egen fordel.
5. En fortsat eskalering risikerer at ofre fredsaftalen i
Yemen, som var klar til at blive underskrevet i de
her uger, og som ville være et historisk fremskridt
for freden i Yemen. Det kan føre til en genopblussen
af kampene mellem Houthibevægelsen og grupperne i
det sydlige Yemen og kan få alvorlige konsekvenser
for den yemenitiske civilbefolkning, som i forvejen er
fanget i det, som FN har kaldt verdens største humani-
tære katastrofe med over 20 millioner mennesker på
nødhjælp.
6. Vi risikerer at styrke Houthibevægelsen internt og i
regionen, da de påkalder sig, at angrebene mod skibe
er rettet mod skibe, der kan kobles til Israel/konflik-
ten i Gaza, og har udtalt, at de vil stoppe, hvis der
kommer tilstrækkelig humanitær hjælp ind i Gaza, og
helt ophøre med angrebene, hvis krigen i Gaza, stopper
med en varig våbenhvile. Houthibevægelsen har derfor
fået heltestatus i store dele af den arabiske verden, og
samtidig er den spirende demokratiske opposition mod
Houthibevægelsen i primært Sana blevet stækket efter
de amerikansk-britiske angreb. Vi risikerer derfor at
styrke Houthibevægelsen frem for at svække den, helt
som 20 års bombardementer i Afghanistan styrkede
Taleban.
7. 8 års bombardementer mod Houthibevægelsen fra Sau-
di-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater har ikke
formået at svække Houthibevægelsens militære kapaci-
tet, men har tværtimod styrket dens kampkraft og vilje
og herunder opbakningen blandt befolkningen. Radika-
le Venstre og Alternativet frygter tilsvarende, at de
nuværende militære angreb ikke vil stoppe angrebene
mod skibene, og at Danmark derfor kan blive hvirvlet
ind i en yderligere eskalering og en potentiel militær
indsats også til lands.
8. Der foreligger ikke en klar og samlet fremtidig strategi
for, hvad der skal komme efter de offensive militære
angreb, og hvordan angrebene skal føre til sikkerhed
for skibe i Det Røde Hav og skabe fred i Mellemøsten
og i Yemen.
Radikale Venstres og Alternativets samlede vurdering er
derfor, at angrebene fra USA og Storbritannien er blevet
en eskalerende faktor i regionen og indtil nu kun har gjort
skibsfarten endnu mere usikker. Danmark vil komme til at
stå relativt isoleret i EU, hvis Danmark går med. Vi mister
den position, Danmark ellers har haft i Yemen – særlig efter
indsatsen under Det Arabiske Initiativ – og mulighederne
for at presse på for en fredsaftale. Vi risikerer at styrke
Houthibevægelsen og svække vores position i forhold til de
øvrige arabiske lande. Endelig ønsker Radikale Venstre og
Alternativet ikke at deltage i en offensiv militær operation
uden en langt mere entydig afklaring af det folkeretlige
grundlag.
Hvis Danmark vil beskytte skibstrafikken og skabe fred i
Yemen og Mellemøsten, er B 104 ikke den rigtige vej at gå.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker endvidere,
at det er stærkt kritisabelt, at der både er tale om en haste-
behandling og en hastefremsættelse. Alternativets utvetydi-
ge holdning er, at så vigtige beslutninger som deltagelse i
offensive militære operationer kræver længere tid til overve-
jelse, end regeringen har givet i dette tilfælde. Alternativet
bemærker derudover, at ikke alle partier er repræsenteret i
Det Udenrigspolitiske Nævn, hvorfor eventuelle udvidelser
af forslagets mandat ikke vil kunne påvirkes af alle Folke-
tingets partier. Derudover vil Nævnets fortrolige karakter
forhindre, at offentligheden vil få indblik i disse drøftel-
ser. Dette finder Alternativet finder kritisabelt.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 23. januar 2024
og var til 1. behandling den 24. januar 2024. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Forsvarsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 24 spørgsmål
til forsvarsministeren og udenrigsministeren til skriftlig be-
svarelse, som ministrene har besvaret.
Benny Engelbrecht (S) Bjarne Laustsen (S) Theis Kylling Hommeltoft (S) Jesper Petersen (S) Kasper Roug (S)
Mogens Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Simon Kollerup (S) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V)
Peter Juel-Jensen (V)
nfmd.
Hans Christian Schmidt (V) Peter Have (M) Jan Carlsen (M) Aaja Chemnitz (IA)
B 104 - 2023-24 - Bilag 3: Betænkning afgivet 24/1-24
2815105_0003.png
3
Lise Bech (DD) Søren Espersen (DD) Carsten Bach (LA) Alexander Ryle (LA) Merete Scheelsbeck (KF)
Niels Flemming Hansen (KF)
fmd.
Kim Edberg Andersen (UFG) Alex Ahrendtsen (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karsten Hønge (SF) Trine Pertou Mach (EL) Søren Søndergaard (EL) Christian Friis Bach (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Moderaterne (M)
Liberal Alliance (LA)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
23
15
15
15
14
10
9
Radikale Venstre (RV)
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
7
5
1
1
1
1
5