Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2796433_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 23. november 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 86 (Alm. del) efter ønske fra Zenia Stampe (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 86:
Kan ministeren bekræfte, at det eneste, der indtil videre er aftalt i Tyskland om
behandling af asylansøgninger i tredjelande er,
at den tyske regering ”vil derfor un-
dersøge, om det undtagelsesvis er muligt at fastsætte beskyttelsesstatus i tredje-
lande i overensstemmelse med Genève-flygtningekonventionen og den europæi-
ske menneskerettighedskonvention” jf. side 137-139
i det tyske regeringsgrundlag
»Mehr Fortschritt wagen« fra 2021, og at ”Forbundsregeringen vil undersøge, om
fastlæggelsen af beskyttelsesstatus for flygtninge også kan finde sted i transit eller
tredjelande i fremtiden i overensstemmelse med Genèveflygtningekonventionen
og den europæiske menneskerettighedskonvention”, jf. den tyske immigrationsaf-
tale fra den 6. november 2023 (https://www.bundesregierung.de/breg-
de/suche/besprechung-desbundeskanzlers-mit-den-regierungschefinnen-und-re-
gierungschefs-der-laenderam-6-november-2023-in-berlin-2235222). Kan ministe-
ren i forlængelse heraf bekræfte, at den tyske formulering ikke siger noget om, at
asylansøgere skal sendes til et tredjeland og få behandlet deres asylansøgning efter
ankomst til Tyskland, og at der ikke står noget om, at selve asylopholdet skal gives
i et tredjeland? Kan ministeren på den baggrund bekræfte, at de tyske planer er
væsentlig anderledes end den danske Rwanda-model?
Svar:
Den 24. november 2021 offentliggjorde det socialdemokratiske parti (SPD),
Bünd-
nis90/Die Grünen og De Frie Demokrater (FDP) en koalitionsaftale benævnt
' Mehr
Fortschritt wagen' som regeringsgrundlag for den tyske føderale regering for 2021-
2025. Det fremgår på s. 141 i dette regeringsgrundlag bl.a., at EU og Tyskland ikke
må være åbne for afpresning, og at vi [red.: den tyske regering] ønsker at forhindre,
at mennesker bliver instrumentaliseret til fordel for geopolitiske eller økonomiske
interesser. Videre fremgår bl.a., at vi [red.: den tyske regering] derfor går ind for
migrationsaftaler med tredjelande inden for rammerne af europæisk og internati-
onal lovgivning, og at vi [red.: den tyske regering] til det formål vil undersøge, om
det er muligt i ekstraordinære tilfælde at fastslå beskyttelsesstatus i tredjelande,
Side
1/2
8. december 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 18221
2533106
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren kan bekræfte, at det eneste, der indtil videre er aftalt i Tyskland om behandling af asylansøgninger i tredjelande er, at den tyske regering vil derfor undersøge, om det undtagelsesvis er muligt at fastsætte beskyttelsesstatus i tredjelande i overensstemmelse med Genève-flygtningekonventionen og den europæiske menneskerettighedskonvention
samtidig
med at FNʾs
Flygtningekonvention og
Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention
respekteres.
Den 6. november 2023 indgik den tyske føderale regering en aftale med lederne af
de 16 tyske delstater. Dele af indholdet af denne aftale er blevet offentliggjort, her-
under oplysningen om at den tyske regering i medfør af aftalen har forpligtet sig til
at undersøge, hvorvidt det er muligt at gennemføre asylprocedurer uden for Eu-
ropa. Efter det oplyste er formålet hermed at se, hvorvidt flygtninges beskyttelses-
status for fremtiden også vil kunne blive fastlagt i transit eller i tredjelande i over-
ensstemmelse med FNʾs Flygtningekonvention og Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention.
Med afsæt heri har regeringen med stor interesse noteret sig, at Tysklands føderale
regering vil undersøge muligheder for at gennemføre asylprocedurer uden for Eu-
ropa i overensstemmelse med internationale konventioner. Jeg er ikke bekendt
med, at den tyske føderale regering skulle have offentliggjort yderligere i den hen-
seende.
Regeringen følger med stor interesse den positive udvikling i Tyskland og i en række
andre EU-medlemslande i forhold til behovet for at udvikle nye løsninger, der
adresserer irregulær migration.
Regeringen vil fortsat arbejde tæt sammen med vores EU-kollegaer og Europa-
Kommissionen for at fremme nye løsninger, der kan imødegå den irregulære mi-
gration.
Kaare Dybvad Bek
/
Grith Nørgaard
Side
2/2