Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2801793_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 20. november 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 71 (alm. del) efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 71:
Vil ministeren på baggrund af artiklen: "Stor stigning i antallet af kriminelle på tålt
ophold” fra ekstrabladet.dk den 10. november 2023 redegøre for, hvorfor antallet
af personer på tålt ophold er stigende?
Svar:
1.
Den i spørgsmålet nævnte artikel vedrører udviklingen i antallet af personer på
tålt ophold i perioden 31. december 2021 til 30. juni 2023. Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Flygtningenævnet og Hjemrejsestyrelsen.
2.
Flygtningenævnet har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Efter
udlændingelovens § 10, stk. 3, 1. led, kan en udlænding, som har
indrejseforbud, jf. § 32, stk. 1, i forbindelse med udvisning efter §§ 22-
24 eller § 25, ikke gives opholdstilladelse efter § 7 og § 8, medmindre
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor.
En udlænding, der isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7,
men som er udvist ved dom og er meddelt et indrejseforbud, er såle-
des som udgangspunkt udelukket fra opholdstilladelse i medfør af ud-
lændingelovens § 10, stk. 3.
Det fremgår af udlændingelovens § 31, stk. 1, at en udlænding ikke må
udsendes (refouleres) til et land, hvor den pågældende risikerer døds-
straf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedvær-
digende behandling eller straf, eller hvor udlændingen ikke er beskyt-
tet mod videresendelse til et sådant land. Bestemmelsen gælder for
enhver udlænding, også udviste, og forbuddet mod udsendelse er ab-
solut.
Side
1/4
18. december 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 17929
2529175
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor antallet af personer på tålt ophold er stigende?
2801793_0002.png
Endvidere fremgår det af udlændingelovens § 31, stk. 2, at en udlæn-
ding, der er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 (konventions-
flygtning), ikke må udsendes til et land, hvor den pågældende risikerer
forfølgelse af de i flygtningekonventionens artikel 1 A nævnte grunde,
eller hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til et så-
dant land. Dette gælder ikke, hvis udlændingen med rimelig grund må
anses for en fare for statens sikkerhed, eller hvis udlændingen efter
endelig dom for en særlig farlig forbrydelse må betragtes som en fare
for samfundet, jf. dog stk. 1. Beskyttelsen efter udlændingelovens §
31, stk. 2, er således ikke
i modsætning til beskyttelsen efter § 31,
stk. 1
absolut.
Forbuddet mod refoulement får således betydning i de sager, hvor ud-
lændingen isoleret set opfylder betingelserne for en opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, men hvor den pågældende på grund af
udelukkelsesgrundene i flygtningekonventionens artikel 1 F eller på
grund af begået kriminalitet er udelukket fra at få opholdstilladelse el-
ler mister opholdstilladelsen i forbindelse med udvisning. Dette inde-
bærer, at udlændingen ikke har lovligt ophold og derfor skal udrejse,
jf. hjemrejselovens § 1, stk. 1. Hvis udlændingen ikke udrejser frivilligt,
kan myndighederne imidlertid i almindelighed ikke gennemtvinge ud-
rejsen på grund af refoulementsforbuddet i udlændingelovens § 31, og
resultatet bliver, at udlændingen forbliver her i landet på såkaldt tålt
ophold.
Flygtningenævnet kan oplyse, at der i de omhandlede perioder ikke er
sket en ændring af praksis i forhold til Flygtningenævnets behandling
af sager, hvor en udlænding, der isoleret set er omfattet af udlændin-
gelovens § 7, men som er udvist ved dom og er meddelt et indrejse-
forbud, og dermed er udelukket fra opholdstilladelse i medfør af ud-
lændingelovens § 10, stk. 3.
For en nærmere beskrivelse af udlændingelovens bestemmelser og
Flygtningenævnets praksis for behandlingen af ansøgninger om asyl
fra udlændinge, der er dømt for kriminalitet og udvist af Danmark, er
nærmere beskrevet i Flygtningenævnets formandskabs 31. beretning
(2022), kapitel 7, der kan findes på Flygtningenævnets hjemmeside,
www.fln.dk.
3.
Hjemrejsestyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
”Hjemrejsestyrelsen
har på grundlag af de halvårlige opgørelser over
udlændinge på tålt ophold, der er fremsendes til Udlændinge- og Inte-
grationsudvalget, udarbejdet nedenstående
tabel 1,
som viser udvik-
lingen i antallet af udlændinge på tålt ophold i Danmark.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor antallet af personer på tålt ophold er stigende?
2801793_0003.png
Tabel 1. Udvikling i antal udlændinge på tålt ophold fra ultimo 2021 til medio 2023
Tilgang Afgang Antal udlændinge på tålt ophold
31. december 2021
30. juni 2022
31. december 2022
30. juni 2023
14
11
16
8
2
2
143
149
158
172
Opgørelsen er udarbejdet manuelt på baggrund af løbende registre-
ringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssy-
stemer. Opgørelsen er således behæftet med usikkerhed.
Det skal i forhold til gruppen af udlændinge på tålt ophold i Danmark
bemærkes, at Udlændingestyrelsen foretager halvårlige vurderinger
af, hvorvidt der er grundlag for, at en udlænding fortsat skal være på
tålt ophold.
Hjemrejsestyrelsen har siden ressortoverdragelsen i august 2020 og i
forlængelse af hjemrejselovens ikrafttrædelse i juli 2021, iværksat en
lang række tiltag for at bistå de udlændinge, som ikke har lovligt op-
hold i Danmark og ikke er udrejst frivilligt, med at udrejse.
Hjemrejsestyrelsen afholder således bl.a. hjemrejsesamtaler med ud-
lændinge uden lovligt ophold. Formålet er at følge op på den pågæl-
dendes udsendelsessag, herunder udarbejde en hjemrejsekontrakt i
samarbejde med udlændingen.
En udlænding på tålt ophold bliver, på lige fod med andre udlændinge
uden lovligt ophold i Danmark, pålagt en hjemrejsekontrakt, hvoraf
det fremgår, at vedkommende har pligt til at deltage i hjemrejsesam-
taler med Hjemrejsestyrelsen og udrejse, så snart muligheden forelig-
ger. Hjemrejsestyrelsen vejleder også udlændinge på tålt ophold om
mulighederne for, at Hjemrejsestyrelsen kan bistå med hjemrejsen,
hvis de ønsker at udrejse frivilligt.
Som led i udsendelsesarbejdet bliver udlændinge på tålt ophold tilbudt
aktivering som et motivationsfremmende tiltag, for at de kan tilegne
sig kvalifikationer, som kan anvendes som et afsæt for en tilværelse i
hjemlandet. Aktivering, bestående af praktik og/eller undervisning,
udbydes af Røde Kors.
Det er imidlertid ikke muligt at udsende personer på tålt ophold
tvangsmæssigt.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorfor antallet af personer på tålt ophold er stigende?
4.
Stigningen i antallet af udlændinge på tålt ophold skyldes således, at det ikke er
muligt at udsende udlændinge på tålt ophold tvangsmæssigt, og at der løbende
kommer nye udlændinge på tålt ophold til.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke er med min gode vilje, at de her personer
opholder sig i Danmark. De er uønskede her i landet og skal rejse ud.
Når det er sagt, vil jeg heller ikke lægge skjul på, at vi står i en vanskelig position,
når det kommer til udlændinge på tålt ophold.
Hjemrejsestyrelsen har dog i de senere år haft held til at overbevise et stigende
antal udlændinge, som ikke har ret til ophold i Danmark, om at de skal udrejse,
fremfor at blive i Danmark i en udsigtsløs position. Det betyder imidlertid også, at
nogle af de udlændinge, som stadig er i landet, er nogle af dem, som er sværest at
få til at udrejse. Blandt dem er et antal udlændinge på tålt ophold, som vi ikke kan
udsende med tvang.
Det ændrer dog ikke på, at Hjemrejsestyrelsen løbende arbejder på at motivere
udlændinge uden lovligt ophold
og herunder også udlændinge på tålt ophold
til
at forlade Danmark. Udlændinge på tålt ophold er som udgangspunkt indkvarteret
på et udrejsecenter, hvor de pålægges kontrolforpligtelser, herunder opholdspligt,
så myndighederne ved, hvor de befinder sig, når udsendelse bliver mulig.
Kaare Dybvad Bek
/
Christina Fløystrup
Side
4/4