Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2915959_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 545
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 5. september 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 545 (Alm. del), folketingsåret 2023-24, efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Karsten Hønge (SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 545:
Vil ministeren redegøre for, hvordan og hvorfor unge kenyanske visumansøgere
kan få et afslag, der uden dokumentation eller begrundelse anfører at »en eller
flere medlemsstater betragter dig som en trussel mod den offentlige orden eller
den indre sikkerhed«? Der henvises til artiklen ”De skulle have danset for danske
unge. Nu er
de stemplet som en sikkerhedstrussel” fra Politiken den 3. september
2024.
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Udlændingestyrelsen, som har oplyst følgende:
”De regler, der anvendes på
visumområdet, er fælles Schengenregler og føl-
ger af visumkodeks. Det følger blandt andet af visumkodeks
1
, at ”en afgørelse
om afslag og de grunde, som afgørelsen hviler på, meddeles ansøgeren ved
hjælp af standardformularen i bilag VI”.
Standardformularen i bilag VI vedlægges selve afgørelsen om afslag på visum,
og afslagsbegrundelse nr. 7 er formuleret således, at ”en eller flere medlems-
stater betragter dig som en trussel mod den offentlige orden eller den indre
sikkerhed”.
Bestemmelsen i visumbekendtgørelsens
2
§ 8, stk. 2, nr. 7, hvorefter der med-
deles afslag på en visumansøgning, ”hvis
udlændingen anses for at udgøre
1
1. oktober 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 13868
2818156
Artikel 32, stk. 1, litra a), vi) i Visumkodeks (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
810/2009 af 13. juli 2009 om en fællesskabskodeks for visa, der er gennemført i dansk ret ved lov nr.
1511 af 27. december 2009 med senere ændringer)
2
Bekendtgørelse nr. 1454 af 25. november 2022 om udlændinges adgang til Danmark på grundlag af
visum
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om, hvilken trussel kenyanske artister udgør
en trussel mod Schengenlandenes offentlige orden eller indre sikkerhed,
navnlig når den pågældende på dette grundlag er indberettet som uønsket i
Schengenlandenes nationale databaser”,
er således baseret på visumkodeks
og omfatter blandt andet tilfælde, hvor det vurderes, at det oplyste formål
med et planlagt ophold i Danmark kræver en arbejdstilladelse.
Idet en udlænding ikke må arbejde under et visumophold, foretager Udlæn-
dingestyrelsen efter fast praksis en vurdering af, om det oplyste formål med
visumansøgningen umiddelbart kræver en arbejdstilladelse.
Såfremt en udlænding arbejder uden den fornødne tilladelse hertil, vurderes
det at
udgøre en trussel mod den offentlige orden, ”Ordre Public”.
Som følge af reglerne i forvaltningsloven skal en afgørelse være ledsaget af
en begrundelse, der skal henvise til de retsregler, afgørelsen er truffet efter,
ligesom begrundelsen skal angive de hovedhensyn, der har været bestem-
mende for skønsudøvelsen.
Når der gives afslag på en ansøgning om visum som følge af, at det vurderes,
at det oplyste formål kræver en arbejdstilladelse, begrunder Udlændingesty-
relsen således dette nærmere under henvisning
til de relevante retsregler.”
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2