Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2921474_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. september 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 572 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Helene
Brydensholt (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 572:
Vil ministeren tage initiativ til at følge Institut for Menneskerettigheders anbefalin-
ger fra 2012 og undersøge de menneskeretlige aspekter af, at man retsforfølger
både ansøgere, der skal overføres i henhold til Dublin-forordningen, samt i visse
tilfælde uledsagede mindreårige? Der henvises til rapporten ”Asyl” fra Institut for
Menneskerettigheder, maj 2012.
Svar:
1.
Det bemærkes indledningsvist, at jeg har forstået spørgsmålet sådan, at der hen-
vises til kapitel 4.3 i
rapporten ”Asyl” udgivet af Institut for Menneskerettigheder i
maj 2012, der omhandler straf for flygtninges indrejse med falske papirer, hvori
Rigsadvokatens retningslinjer på området gennemgås.
Det fremgår af Rigsadvokatens retningslinjer, som senest er opdateret den 4. sep-
tember 2023, bl.a., at det under visse omstændigheder vil være i strid med flygt-
ningekonventionens artikel 31 at strafforfølge en asylansøger, der ved indrejse eller
ophold i Danmark anvender eller har forsøgt at anvende et falsk/forfalsket rejsedo-
kument eller legitimationspapir. En eventuel strafforfølgning skal således afvente
udlændingemyndighedernes stillingtagen til spørgsmålet om, hvorvidt der kan
meddeles asyl.
Det følger af flygtningekonventionens artikel 31, at flygtninge, der kommer direkte
fra et område, hvor deres liv eller frihed truedes i den i konventionens artikel 1
anførte betydning, og som uden tilladelse indrejser til eller befinder sig inden for
de kontraherende staters område, skal ikke i disse stater kunne straffes for ulovlig
indrejse eller ophold, forudsat at de uopholdeligt henvender sig til myndighederne
og godtgør, at de har haft rimelig grund til deres ulovlige indrejse eller tilstedevæ-
relse.
Side
1/2
14. oktober 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 14675
2831399
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 573: MFU spm. om ministeren tage initiativ til at følge Institut for Menneskerettigheders anbefalinger fra 2012 og undersøge, om forskelsbehandlingen af konventionsflygtninge og flygtninge med anden beskyttelsesstatus i straffesager vedrørende brug af falske dokumenter ved indrejse er i overensstemmelse med menneskerettens diskriminationsforbud?
2.
Mit klare udgangspunkt er, at udlændinge, som på ulovlig vis indrejser i Danmark,
skal stilles til ansvar herfor. Men som det fremgår af Rigsadvokatens retningslinjer,
skal en eventuel strafforfølgning afvente udfaldet af udlændingemyndighedernes
asylsagsbehandling. Det, synes jeg, er en meget fornuftig ordning.
Det bemærkes i den forbindelse, at spørgsmålet om, hvorvidt en asylansøger er
indrejst ulovligt i Danmark, ikke har betydning for udlændingemyndighedernes
asylsagsbehandling og for vurderingen af, om den på pågældende kan meddeles
asyl.
En udlænding, som indrejser i Danmark for at søge asyl, skal registrere sig som asyl-
ansøger ved politiet. Efter den indledende registrering overdrager politiet sagen til
Udlændingestyrelsen, som indleder selve asylsagsbehandlingen. Det vurderes i den
forbindelse bl.a., hvorvidt asylansøgeren skal overføres til en anden medlemsstat i
medfør af Dublinforordningen, om asylansøgeren skal meddeles afslag på asyl, eller
om der kan meddeles den pågældende asyl i medfør af udlændingelovens § 7, stk.
1-3.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2