Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. august 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 521 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Susie
Jessen (DD) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 521:
Vil ministeren redegøre for, hvilken lovgivning der er til hinder for at forbyde køns-
opdelt svømning i landets kommuner, og redegøre for, om ministeren selv har ind-
hentet oplysninger om de juridiske muligheder for at forbyde kønsopdelt svømning
i landets kommuner inden ministeren sendte sit brev til landets kommuner om
kønsopdelt svømning? Der henvises
til artiklen ”Minister anklages for varm luft:
Kommune må slet ikke forbyde kønsopdelt svømning” fra B.T. den 14. august 2024.
Svar:
Det skal indledningsvist bemærkes, at det lægges til grund, at der med ”brev til lan-
dets kommuner” henvises til brev
af den 4. april 2024 fra udlændinge- og integrati-
onsministeren til borgmestrene i 12 af landets kommuner vedrørende kønsopdelt
svømning. Det lægges endvidere
til grund, at der med ”kønsopdelt svømning” for-
stås en situation, hvor der tilbydes svømning til personer af samme køn, og hvor
det modsatte køn ikke må deltage heri og ej heller overvære aktiviteten.
Jeg mener, at kønsopdelt svømning er udansk og undergravende for integrationen
i Danmark. Det er i sidste ende kommunerne, som er ansvarlige for de kommunale
svømmeanlæg, og det er der derfor dem, der har bedst indsigt i, hvordan problem-
stillingen kan håndteres inden for de nuværende rammer. Derfor har jeg i brevet til
de kommuner, der tilbyder kønsopdelt svømning, opfordret til, at de retter henven-
delse til mig, hvis de vurderer, at der ikke i dag er tilstrækkelig mulighed for at
nægte udleje eller udlån til brug for kønsopdelt svømning.
Det har jeg gjort, fordi det efter den forudgående dialog med en række ministerier,
der har lovgivning på området, dels blev vurderet, at problemstillingen muligvis
kunne løses ved rent praktiske foranstaltninger (for eksempel gennem vagtplan-
lægning) og dels blev vurderet, at mulighederne inden for de gældende juridiske
rammer blandet andet hviler på en konkret vurdering i den enkelte kommune. For
Side
1/2
18. september 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2024 - 12954
2795666