Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2899479_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 16. juli 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 488 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina Kast-
bjerg (DD) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 488:
Vil ministeren kommentere artiklen »Das wäre das beste Mittel gegen die unge-
wollte Sekundärmigration in Europa« fra den 14. juli 2024 på welt.de? Vil ministe-
ren herunder redegøre for de danske muligheder for at sænke sociale ydelser til
flygtninge og migranter ud fra forslagene fra den tyske justitsminister, Marco
Buschmann?
Svar:
1.
Jeg har forstået spørgsmålet således, at det omhandler muligheden for at ned-
sætte eller fratage ydelser til asylansøgere, der indrejser i Danmark fra et andet EU-
land, som efter Dublinforordningen er ansvarlig for at behandle vedkommendes
asylansøgning.
Det er helt uacceptabelt, at nogle asylansøgere forsøger at omgå asylreglerne ved
at rejse videre efter forgodtbefindende for at søge asyl på ny, efter de allerede har
søgt asyl i et andet EU-land.
Hvilket EU-land, der er ansvarlig for at behandle en asylansøgning, er reguleret i
Dublinforordningen. Det er bl.a. hensigten med forordningen, at asylansøgere
alene kan få behandlet deres ansøgning i ét EU-land, og at en asylansøger ikke selv
kan vælge, hvilket EU-land vedkommende vil have ansøgningen behandlet i. En
asylansøgning indgivet i Danmark behandles således ikke, før Udlændingestyrelsen
har truffet afgørelse om, hvorvidt den pågældende kan opholde sig her i landet un-
der asylsagens behandling, eller om vedkommende skal afvises eller overføres i
henhold til Dublinforordningen.
2.
Jeg er meget opmærksom på, hvilke midler der kan tages i brug for at mindske
sekundær migration, og sociale ydelser er selvsagt en faktor i vurderingen af, hvil-
ken pull-faktor Danmark kan udgøre for asylansøgere i andre EU-lande.
Side
1/2
29. august 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 12571
2788016
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 488: MFU spm. om ministeren vil kommentere artiklen »Das wäre das beste Mittel gegen die ungewollte Sekundärmigration in Europa« fra den 14. juli 2024 på welt.de
Jeg følger derfor med interesse udviklingen i Tyskland på udlændingeområdet. Det
er generelt positivt, når EU-landene drøfter politiske forslag, som har til formål at
sikre bedre kontrol med indvandringen.
EU's nye migrations- og asylpagt indeholder en ny forordning om asylforvaltning og
migrationsstyring (AMMR-forordningen), der blandt andet har til formål at forhin-
dre misbrug og sekundære bevægelser. AMMR-forordningen, der erstatter den nu-
værende Dublinforordning, indfører således bestemmelser, der indeholder forplig-
telser for asylansøgere til at blive i den medlemsstat, der er udpeget som ansvarlig.
Desuden indføres der bestemmelser om konsekvenser i tilfælde af manglende
overholdelse af forpligtelserne. Det kan medføre, at en asylansøger, der er rejst
videre til et andet EU-land, ikke har ret til de modtagelsesforhold, de ellers ville
have ret til.
3.
Det kan afslutningsvist generelt oplyses, at en udlænding, der ikke har en gyldig
opholdstilladelse her i landet, som udgangspunkt vil været omfattet af Udlændin-
gestyrelsens forsørgelsesforpligtelse, og at en sådan udlænding som udgangspunkt
således får udgifterne til underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser dæk-
ket af Udlændingestyrelsen, indtil udlændingen meddeles opholdstilladelse, eller
udlændingen udrejser eller udsendes, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1, jf. dog stk.
3 og 4.
Udlændingestyrelsens forsørgelse omfatter bl.a. indkvartering på et asylcenter,
mad i form af måltidsordning, cafeteriamåltider eller kontante ydelser til køb af
mad, nødvendig sundhedsbehandling, herunder nødvendige sociale foranstaltnin-
ger, eventuelt udbetaling af kontante ydelser i øvrigt, undervisning til børn samt
undervisning og aktivering til voksne.
Der er allerede i dag mulighed for at nedsætte eller fratage ydelser for udlændinge,
som er omfattet af Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse, herunder i til-
fælde, hvor en udlænding uden rimelig grund udebliver fra en samtale med Udlæn-
dingestyrelsen, som vedkommende er indkaldt til, hvis udlændingen har udvist vol-
delig eller truende adfærd, eller udlændingen ikke medvirker til sagens oplysning i
forbindelse med vedkommendes asylansøgning.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2