Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2907947_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2022-23 (2. samling)
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 120
Offentligt
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
1. maj 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Nathalie Mielche Spottag
Sagsnr.: 2023-0032/40-0566
Dok.:
2803125
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 120 (Alm. del) fra Folketingets Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 120 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
31. marts 2023.
Peter Hummelgaard
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om beboerne på Ellebæk, der er frihedsberøvet med henblik på snarlig hjemsendelse, fortsat bør nægtes at have deres mobiltelefoner under deres ophold på centeret
Spørgsmål nr. 120 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor de frihedsberøvede på Ud-
lændingecenter Ellebæk er omfattet af varetægtsbekendtgørel-
sen, hvilket blandt andet medfører, at beboerne ikke må have
mobiltelefoner, og vil ministeren overveje fordelen af en sær-
skilt bekendtgørelse vedrørende de frihedsberøvede på Udlæn-
dingecenter Ellebæk?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Udlændingecenter
Ellebæk anvendes til varetægtsfængsling af
udlændinge efter hjemrejselovens § 14 og administrativ friheds-
berøvelse af udlændinge efter udlændingelovens § 36 og hjem-
rejselovens § 16. Varetægtsfængsling kan ske efter afsoning af
en fængselsdom og indtil den pågældende kan udsendes. Admi-
nistrativ frihedsberøvelse kan ske med henblik på at sikre ved-
kommendes tilstedeværelse indtil udsendelsen eller med hen-
blik på at sikre muligheden for afvisning, udvisning, overførsel
eller udsendelse.
Vedrørende varetægtsfængsling fremgår det af hjemrejselovens
§ 14, stk. 3, at retsplejelovens bestemmelser om varetægts-
fængsling og foranstaltninger, der træder i stedet herfor, finder
anvendelse.
Vedrørende administrativ frihedsberøvelse fremgår det af ud-
lændingelovens § 37 a, stk. 2, at retsplejelovens §§ 773-776 a
og 778 finder tilsvarende anvendelse på en udlænding, hvis fri-
hedsberøvelse er opretholdt af retten i medfør af § 37, jf. § 36
og hjemrejselovens § 16. I tillæg hertil indeholder udlændinge-
loven også særlige regler om den frihedsberøvedes rettigheder,
f.eks. udlændingelovens § 37 d om besøg.
Regeringen har på nuværende tidspunkt ikke overvejelser om at
ændre reglerne for personer, der er varetægtsfængslet efter
hjemrejselovens § 14 eller administrativt frihedsberøvet efter
udlændingelovens § 36 og hjemrejselovens § 16 på Udlændin-
gecenter Ellebæk.”
Side 2/2