Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2909159_0001.png
Håndakt
Arrangement:
Teknisk gennemgang af væsentlige konventioner på udlændingeom-
rådet
Hvornår:
18. juni 2024
Asyl- og Visumkontorets oplæg til brug for teknisk gennemgang af væsentlige
konventioner på udlændingeområdet
27. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Sags nr.
Akt-id
2024 - 9046
2717031
Flygtningekonventionen
1. [Den omfattede gruppe]
Efter flygtningekonventionen betragtes en person som flygtning
og dermed som omfattet af konventionen
såfremt den pågæl-
dende befinder sig uden for sit hjemland som følge af en velbe-
grundet frygt for forfølgelse på grund af sin race, religion, natio-
nalitet, sit tilhørsforhold til en særlig social gruppe eller sine poli-
tiske anskuelser.
Det kan være vanskeligt at definere præcist, hvad der falder un-
der kategorien ”særlig social gruppe”.
Men efter praksis kan der
f.eks. være tale om forfølgelse på baggrund af køn eller seksuali-
tet.
Udlændinge omfattet af flygtningekonventionen meddeles i Dan-
mark opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.
Udlændinge, der ikke er omfattet af flygtningekonventionen,
men som må anses for at have behov for beskyttelse i henhold til
EMRK, meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 2 eller 3.
Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor der er et beskyttelsesbehov
grundet en individuel æresrelateret konflikt, som normalt vil
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
2909159_0002.png
falde uden for kategorierne i flygtningekonventionen. Derudover
vil et beskyttelsesbehov, der ikke er begrundet i udlændingens in-
dividuelle forhold, men i den generelle sikkerhedsmæssige situa-
tion i hjemlandet, falde uden for flygtningekonventionen.
2. [Flygtningekonventionens rettigheder]
Flygtningekonventionen indeholder en række rettigheder for de
omfattede personer.
Dette omfatter bl.a. bestemmelser, der har til formål at sikre, at
flygtninge ikke diskrimineres i forhold til generelle frihedsret-
tigheder samt adgangen til uddannelse, arbejdsmarkedet og so-
ciale ydelser.
Derudover sikrer konventionen bl.a. flygtninges adgang til at få
udstedt identitetsdokumenter og rejselegitimation.
3. [Flygtningekonventionens forbud mod refoulement]
Den vigtigste af flygtningekonventionens rettigheder er forbud-
det mod refoulement, som bl.a. også udtrykkes i EMRK artikel 3,
og som Justitsministeriet allerede har været inde på. Efter flygt-
ningekonventionen må ingen stat således udvise eller afvise en
person ved grænsen, hvis den pågældende herved risikerer for-
følgelse som omfattet af konventionen.
I modsætning til EMRK er refoulementsforbuddet i flygtningekon-
ventionen ikke absolut.
Det betyder, at en flygtning, der må anses for en fare for landets
sikkerhed, eller som efter dom for en særlig farlig forbrydelse må
betragtes som en fare for samfundet, ikke er beskyttet af konven-
tionen. Den pågældende vil dog være beskyttet af EMRK og det
absolutte refoulementsforbud, der fremgår af EMRK.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
4. [Ophør af flygtningestatus]
Under visse omstændigheder kan rettighederne efter flygtninge-
konventionen ophøre. Det kan f.eks. være, hvis det oprindelige
grundlag for at tildele flygtningestatus ikke længere er til stede på
baggrund af ændringer af situationen i hjemlandet. I et sådan til-
fælde vil ophøret af flygtningestatus kunne indebære, at udlæn-
dingens opholdstilladelse i Danmark inddrages eller nægtes for-
længet.
Det er i lyset af flygtningekonventionen en betingelse for at ind-
drage eller nægte at forlænge en opholdstilladelse, at der er sket
fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
Disse særlige betingelser gælder ikke for udlændinge, der alene
har krav på beskyttelse efter EMRK. I forhold til vurderingen af
om en opholdstilladelse for denne gruppe kan inddrages eller
nægtes forlænget, er det derfor alene afgørende for den asylret-
lige vurdering, om udlændingen aktuelt må anses at risikere for-
hold omfattet af EMRK artikel 3.
5. Flygtningekonventionens betydning for udvisning og udsen-
delse
Flygtningekonventionen har også betydning for spørgsmålet om
udvisning og udsendelse. Hvis en udlænding med asyl udvises af
Danmark ved dom, vil den pågældendes opholdstilladelse auto-
matisk bortfalde. Dette gælder, uanset hvilken opholdstilladelse
der er tale om.
På baggrund af kompetencefordelingen mellem de danske dom-
stole og udlændingemyndighederne tager domstolene i forbin-
delse med sager om udvisning imidlertid ikke stilling til asylrela-
terede spørgsmål.
Dette indebærer bl.a., at domstolene ikke tager stilling til, om den
faktiske udsendelse af udlændingen vil være i strid med flygtnin-
gekonventionens og EMRKs forbud mod refoulement.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Forud for en udsendelse af den pågældende vil udlændingemyn-
dighederne derfor skulle tage stilling til, om en udsendelse vil
være i strid med refoulementsforbuddet.
Hvis udlændingen ikke kan udsendes grundet forbuddet mod re-
foulement, vil udlændingemyndighederne skulle tage stilling til,
om den pågældende er udelukket fra at blive meddelt opholdstil-
ladelse. En udlænding, der efter en dom om udvisning er meddelt
et indrejseforbud, kan ikke meddeles opholdstilladelse, medmin-
dre særlige grunde taler derfor.
For udlændinge omfattet af flygtningekonventionen skal vurde-
ringen heraf foretages i overensstemmelse med flygtningekon-
ventionen. Det indebærer, at en udlænding alene kan udelukkes
fra opholdstilladelse, såfremt den pågældende har begået en
særlig farlig forbrydelse og må betragtes som en fare for samfun-
det.
Hvis udlændingen er udelukket fra at få en opholdstilladelse, men
refoulementforbuddet er til hinder for, at der kan ske udsendelse,
vil den pågældende være henvist til såkaldt tålt ophold.
Side
4/4