Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del
Offentligt
2909158_0001.png
Håndakt
Arrangement:
Teknisk gennemgang af væsentlige konventioner på udlændingeom-
rådet
Hvornår:
18. juni 2024
Indfødsretskontorets oplæg til brug for teknisk gennemgang af væsentlige kon-
ventioner på udlændingeområdet
27. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 7596
2717031
1. [Indledning]
De væsentligste internationale konventioner på indfødsretsom-
rådet er
- statsborgerretskonventionen [Europarådets konvention
fra 1996 om statsborgerret],
- statsløsekonventionen [FN’s konvention om begrænsning
af statsløshed] og
-
handicapkonventionen [FN’s handicapkonvention]
2. [Statsborgerretskonventionen]
Statsborgerretskonventionen opstiller en række grundlæggende
principper for de kontraherende staters regler om statsborger-
skab. Bl.a. fastslår konventionen, at enhver har ret til et statsbor-
gerskab, at statsløshed skal undgås, og at ingen kan fratages
statsborgerskab på et vilkårligt grundlag.
Derudover indeholder konventionen et diskriminationsforbud,
der medfører, at statsborgerskabslovgivningen ikke må inde-
holde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer usaglig for-
skelsbehandling [forskelsbehandling på grund af køn, religion,
race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse].
Side
1/6
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Konventionen sætter dermed den overordnede ramme for, hvor-
dan nationale regler kan indrettes både i forhold til tildeling og
fratagelse af statsborgerskab.
2.1. [Tildeling af statsborgerskab]
Tildeling af statsborgerskab er som hovedregel et nationalt anlig-
gende, og der er efter statsborgerretskonventionen vide rammer
for at opstille betingelser for naturalisation.
Konventionen indeholder dog enkelte konkrete og generelle for-
pligtelser i forhold til de betingelser, der kan stilles forud for na-
turalisation.
Derudover indeholder konventionen en generel forpligtelse til at
sikre en lettere adgang til statsborgerskab for visse persongrup-
per. Det drejer sig bl.a. om:
- statsløse og flygtninge med fast og lovligt ophold,
- personer, der er gift med en af landets statsborgere, og
- personer, der er født i landet.
Statsborgerretskonventionen indeholder også en forpligtelse til
at sikre, at børn, der er født statsløse i en kontraherende stat, kan
opnå statsborgerskab enten ved fødslen, i henhold til lov eller ef-
ter ansøgning.
Konventionen oplister
udtømmende,
hvilke betingelser der kan
stilles til børn, der er født statsløse her i landet, og som ansøger
om statsborgerskab inden det fyldte 18. år.
Forpligtelsen i forhold til statsløse børn skal ses i sammenhæng
med børnekonventionen, der siger, at et barn skal have ret til at
opnå et statsborgerskab fra fødslen.
Side
2/6
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
2.2. [Fortabelse/fratagelse af statsborgerskab]
Et af de grundlæggende principper i statsborgerretskonventionen
er som nævnt, at ingen kan fratages statsborgerskabet på vilkår-
ligt grundlag.
Det er udtømmende fastsat i konventionen, i hvilke situationer en
stats lovgivning må indeholde regler om fortabelse og fratagelse
af statsborgerskab.
Derudover er det fastsat, at fortabelse (fratagelse) af statsborger-
skab ikke må føre til statsløshed, medmindre statsborgerskabet
er opnået ved svig.
Det betyder, at der er faste rammer for regler om fortabelse og
fratagelse af statsborgerskab.
En af de situationer, hvor der efter konventionen kan indføres
regler om fratagelse af statsborgerskab, er i tilfælde, hvor stats-
borgerskabet er opnået på baggrund af svig. Det gælder som
nævnt også, selv om den pågældende derved bliver statsløs.
En anden situation er ved en handlemåde, der er til alvorlig skade
for den kontraherende stats vitale interesser. Det gælder dog
ikke, hvis den pågældende derved bliver statsløs.
Det er arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der er
tale om
vitale interesser.
Alvorlig kriminalitet er ikke i sig selv til-
strækkeligt.
3. [Statsløsekonventionen]
I lighed med statsborgerretskonventionen forpligter statsløse-
konventionen medlemsstaterne til at give statsborgerskab til
statsløse personer født i landet ved fødslen, i henhold til lov eller
efter ansøgning.
Side
3/6
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Statsløsekonventionen oplister
udtømmende
de betingelser, der
kan stilles for, at statsløse, der er født i landet, og som ikke er
omfattet af børnekonventionen, kan opnå statsborgerskab.
Der kan stilles krav om en eller flere af følgende betingelser:
- At en ansøgning om statsborgerskab kan indgives senest
ved det fyldte 18. og ophørende tidligst ved det 21. år,
- At ansøgeren har haft fast bopæl i landet i en nærmere an-
given periode, der højst må være 5 år umiddelbart forud
for ansøgningens indgivelse eller 10 år i alt (opholdskrav),
- At ansøgeren ikke er fundet skyldig i forbrydelse mod sta-
tens sikkerhed eller er blevet idømt fængselsstraf på fem
år eller derover for en strafbar handling, og
- At ansøgeren altid har været statsløs
I en dansk kontekst betyder det i praksis, at personer, der kan få
statsborgerskab efter statsløsekonventionen, er personer, der er
født statsløse her i landet (som altid har været statsløse), og som
indgiver ansøgning mellem det fyldte 18. og 21. år.
Der stilles derudover et krav om, at ansøgeren har haft fast bopæl
i 5 år forud for ansøgningens indgivelse eller 8 år i alt, og at ansø-
geren aktuelt har bopæl i Danmark.
Og der stilles krav om, at ansøgeren ikke er fundet skyldig i for-
brydelse mod statens sikkerhed eller er blevet idømt fængsels-
straf på fem år eller derover for en strafbar handling, og
Statsløsekonventionen indeholder desuden
i lighed med stats-
borgerretskonventionen
en bestemmelse om, at ingen kan fra-
tages statsborgerskabet, hvis fratagelsen medfører statsløshed.
Der gælder dog også her en undtagelse i det tilfælde, statsborger-
skabet er opnået på baggrund af svig.
Side
4/6
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
2909158_0005.png
4. Handicapkonventionen
En sidste konvention, der har betydning for indfødsretsområdet
er handicapkonventionen. [Danmark ratificerede handicapkon-
ventionen i juli 2009].
Handicap skal i denne sammenhæng forstås som langvarig fysisk,
psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse.
Handicapkonventionen forbyder enhver form for diskrimination
af handicappede personer og indeholder en forpligtelse til at stille
handicappede personer på lige fod med andre ikke-handicappede
ansøgere.
Det betyder i relation til at opnå statsborgerskab, at hvis betin-
gelserne for at opnå statsborgerskab sammenholdt med den en-
keltes handicap udgør en barriere for, at den pågældende kan er-
hverve statsborgerskab, vil vedkommende efter handicapkon-
ventionen have krav på at blive stillet på lige fod med andre, der
ikke har et handicap.
En sådan ligestilling kan f.eks. bestå i at lade ansøgeren benytte
hjælpemidler i forbindelse med danskprøven eller indfødsrets-
prøven og ved at lade prøven afvikle på særlige vilkår.
Såfremt ligestillingen ikke kan opnås ved en sådan tilpasning, skal
ligestillingen bestå i, at der gives dispensation for opfyldelsen af
den eller de indfødsretsbetingelser, som ansøgerens handicap
udgør en barriere i forhold til.
4.1. Såkaldte sygdomssager
I sager om indfødsret ved naturalisation er det Folketingets Ind-
fødsretsudvalg, der kan meddele dispensation.
Betingelserne for at forelægge en såkaldt sygdomssag for Ind-
fødsretsudvalget fremgår af cirkulæreskrivelsen om naturalisa-
tion og er udarbejdet i lyset af handicapkonventionen.
Side
5/6
UUI, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om oversendelse af en oversigt over bestemmelser i konventioner på udlændingeområdet, der viser både overlap og forskelligheder i beskyttelsen i de forskellige bestemmelser
Om en ansøger skal meddeles dispensation på baggrund af han-
dicapkonventionen, vil altid bero på en konkret og individuel vur-
dering af ansøgerens forhold, som foretages af Indfødsretsudval-
get.
Indfødsretsudvalget (Folketinget) forudsættes at efterleve Dan-
marks internationale forpligtelser, herunder handicapkonventio-
nen, i forbindelse med meddelelse af dansk statsborgerskab. Det
fremgår af en dom fra Højesteret fra 2013.
Side
6/6